۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85390185
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نگاهی به سوابق و زندگی‌نامه نامزدهای خبرگان رهبری در گیلان

رشت - ایرنا - ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم اسفندماه جاری برگزار می شود؛ در گیلان هم پنج نفر از حوزه انتخابیه گیلان به رقابت این دوره راه یافته اند؛ اینک ایرنای گیلان بر حسب رویکرد آگاهی بخشی به مخاطبان خود، به ارائه گزارشی اجمالی از زندگی نامه این افراد می پردازد.

به گزارش ایرنا، گیلان در مجلس خبرگان رهبری چهار کرسی دارد و بر این اساس آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری، آیت‌الله رسول فلاحتی، آیت الله رضا رمضانی، حجت‌الاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی و حجت الاسلام والمسلمین علی کاظمی پنج نامزد ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در استان گیلان هستند.

ایرنا، به منظور رعایت مساوات در معرفی؛ زندگینامه و سوابق علمی و تحصیلی پنج نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گیلان را به ترتیب حروف الفبا در زیر به تفکیک ارائه می نماید.

نگاهی به سوابق و زندگی‌نامه نامزدهای خبرگان رهبری در گیلان

زندگینامه آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری

آیت الله سید علی حسینی اشکوری در سال ۱۳۳۷ در خانواده ای اهل علم، هجرت و جهاد و در خاندانی از سلاله زهرای اطهر(س) دیده به جهان گشود. وی وارث سجایای آباء و اجدادی بود که نسل به نسل در کسب معارف الهی و کار هدایت مردم کوشیده اند. پدر بزرگوار وی مرحوم آیت الله سید محمد اشکوری از عالمان ربانی و فیلسوف به شمار می رفت که پس از طی مدارج علمی در حوزه نجف اشرف و کسب اجازه اجتهاد از علمای معاصر خویش به مشهد مقدس مهاجرت کرد و طلاب و فضلای بسیاری را از محضر درس خویش بهره مند نمود. او با توجه اهتمامی که به تحصیل علم فرزندان خویش داشت به نجف مهاجرت کرد.

آیت الله اشکوری در اوایل کودکی همراه با والد از مشهد به نجف اشرف رفت و پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد حوزه مبارکه نجف اشرف شد، پس از طی نمودن دوره مقدمات و سطح عالی به درس خارج آیت الله شهید سید محمد باقر صدر راه یافت.

وی از آغاز جوانی در سالهای پیش از انقلاب همراه با نهضت اسلامی و همگام با انقلابیون در صف مبارزان قرار گرفت و برای دفاع از آرمانها از هیچ گونه فداکاری دریغ نکرد در همین راستا توسط حزب بعث عراق دستگیر و شکنجه شد و پس از آزادی به ایران بازگشت و در دوران جنگ تحمیلی برای تبلیغ راهی جبهه شد و در مناطق مختلف از قبیل سوسنگرد و آبادان حضوری فعال داشت.

وی پس از ورود به ایران با پیروی سیره نیاکانشان به ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم مشغول و سالیان دراز از محضر عالمان فرزانه بهره مند شد و به درجه اجتهاد مطلق نائل شد.

آیت الله سید علی حسینی اشکوری هم اکنون یکی از چهره های علمی در حوزه و از اساتید با سابقه در دانشگاه است و همواره سعی کرده ارتباط حوزه و دانشگاه را که برکات بسیاری برای جامعه اسلامی در بردارد نه به صورت شعار بلکه در عمل تقویت نماید.

آیت‌الله اشکوری همواره طرفدار آزادی، آزاداندیشی و منطق بود و دفاع از انقلاب، اصول آن و دفاع از رنج کشیدگان و پایه گذاران نهضت بزرگ اسلامی و همچنین محرومین و پاسداری از آزادی‌های مشروع را وظیفه خویش می داند و با احترام به همه گروه ها و طیف های سیاسی به هیچ گروه اعم از اصولگرا و اصلاح طلب وابسته نیست

حاصل بیش از ربع قرن تحصیل در حوزه علمیه نجف وقم تربیت شاگردانی فاضل و توانمند در حوزه و دانشگاه و نیز تالیفات ارزشمند وی است که به اختصار به معرفی این آثار می پردازیم.

تحریر التحریر، کتاب القضاء شرح بر تحریر الوسیله امام خمینی (ره)، تحریر التحریر، کتاب الشهادات شرح بر تحریر الوسیله امام خمینی - قدس سره - شرحی مزجی

تحریر التحریر، کتاب الوکالة، الفجر فی اللیالی المقمرة (سپیده در شبهای مهتابی)، الفتوی الخالدة (فتوای جاودانه)، درر التاج الجامع لأحادیث الرسول، المأثورة عن الأئمة من آل الرسول، جلد اول شامل: کتاب های الایمان والاسلام - کتاب العلم وکتاب الطهارة، درر التاج، کتاب الصلاة، درر التاج، کتاب الإمارة والقضاء، الغناء (آواز)، الموسیقا (آهنگ)، آیین زندگی، منهاج الحیاة، ‌ رسالة میراث الزوجة از اموال غیر منقول، رسالة جفر الامیر لکشف ما فی الضمیر، رسالة میراث الزوجه از اموال غیر منقول، رسالة جفر الامیر لکشف ما فی الضمیر، رساله فصل الخطاب در بیان حکم اهانت کنندگان به کتاب برخی از آثار وی است.

رساله ای تحت عنوان (قراءة جدیدة عن التکفیر ومراتبه)، رساله احکام شریعت رساله عملیه (نوین) دو اثر دیگر آیت الله اشکوری است.

همچنین کتابهای؛ دلیل مناسک الحج والعمرة، راهنمای مناسک حج و عمره هم در دست انتشار است.

اساس الحکم فی الاسلام، رسالة فی الاحتکار التسعیر، رساله فی الاحکام لحوم الهدی، رسالة فی قاعدة الالزام، رسالة فی الشطرنج، رسالة فی کیفیة الاحرام من جدة، رسالة فی مدی نفوذ حکم الحاکم، اوصاف قاعده حقوقی، رسالة فی وقت خطبة الجمعة، درر التاج کتاب الزکاة، کتاب الصوم، کتاب الحج، کتاب الفرائض کتاب البیوع والزروع کتاب الوصیة والوقف، کتاب النکاح، کتاب الحدود که از جمله تالیفات آیت الله اشکوری و آماده چاپ است.

نگاهی به سوابق و زندگی‌نامه نامزدهای خبرگان رهبری در گیلان

گزیده زندگینامه آیت الله رمضانی

آیت الله رضا رمضانی گیلانی در اسفندماه سال ۱۳۴۲ شمسی در خانواده ای مذهبی در شهر رشت متولّد شد. وی از سال ۱۳۵۹ در کنار دروس دبیرستان، تحصیلات مقدّماتی حوزوی را در رشت آغاز کرد سپس عازم مشهد شد و تا تیرماه سال ۱۳۶۶ به مدّت چهار سال نزد اساتید برجسته مشهد کسب علم نمود.

پس از آن برای گذراندن سطوح عالی و اجتهاد به قم هجرت کرد و تا سال ۱۳۸۰ درس خارج فقه و اصول، فلسفه، کلام، عرفان، تفسیر و علوم قرآنی را نزد اساتید بزرگ حوزه آموخت.

با دفاع از رساله «اسماء الهی در قرآن و عرفان» و کسب نمره عالی از دانشکده تربیت مدرّس دانشگاه قم در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شد. عنوان رساله دکتری وی نیز «اخلاق جهانی از دیدگاه هانس کونگ و علامه طباطبایی» بود.

تدریس مستمر دروس حوزوی و دانشگاهی از سال ۱۳۶۱ تا کنون، تألیف و چاپ بیش از۶۰ جلد کتاب به زبان های مختلف و نگارش بیش از ۳۰مقاله برای سمینارهای داخل و خارج از کشور در کنار فعالیتهای دیگر وی قابل تأمل است.

وی از سال ۱۳۸۰ به مدت ۴ سال نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه کلان‌شهر کرج را عهده دار بود و در تیرماه ۱۳۸۵ ریاست مرکز اسلامی وین در اتریش را پذیرفت.

در سال ۱۳۸۵ پس از تأیید درجه اجتهاد توسط فقهای شورای نگهبان با آرای مردم استان گیلان به دوره چهارم مجلس خبرگان راه یافت و در دوره پنجم نیز بار دیگر منتخب مردم بود.

وی در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ در ۴۶ سالگی از سوی مرجعیت عالی شیعه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدّ ظله العالی به عنوان امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان منصوب شد و تا شهریور ۱۳۹۷ به ترویج فرهنگ قرآن و ثقلین در اروپای مرکزی اشتغال داشت.

وی به مدت ۱۰ سال با مؤسسه کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه جلسات دیالوگ ادیان داشت و در سال ۱۳۹۲ با عنایت الهی موفّق به تأسیس حوزه علمیه هامبورگ شد.

آیت الله رمضانی پس از بازگشت به ایران به تدریس حکمت و خارج فقه اشتغال یافت و در ۹ شهریور ۱۳۹۸ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان دبیر کل مجمع جهانی اهل‌ بیت (ع) منصوب شد.

وی همچنین از سوی بسیاری از مراجع معظّم تقلید در امور حسبیّه مأذون می‌باشد.

نگاهی به سوابق و زندگی‌نامه نامزدهای خبرگان رهبری در گیلان

آیت‌الله رسول فلاحتی

زندگینامه آیت الله رسول فلاحتی نماینده مقام معظم رهبری در استان گیلان و امام جمعه رشت که از مجتهدین گیلانی و مدرس حوزه علمیه هستند در سال ۱۳۴۲ شمسی در روستای «سَسِمَس» از توابع صومعه سرا در خانواده ای کشاورز متولد شد.

در سال ۱۳۵۷ در دبیرستان بازرگانی رشت سال اول دبیرستان را سپری کرد ولی به خاطر علاقه به حوزه علمیه، دوره دبیرستان را در رشت به پایان نرساند.

با شروع سال تحصیلی ۱۳۵۸ در سن ۱۶ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و دروس دبیرستان را هم در کنار دروس حوزوی خواند. دروس مقدمات را در مدرسه امام صادق (ع) به اتمام رساند و شرح لمعه را نزد حضرات آیات قدرت الله وجدانی‌فخر، علی‌پناه اشتهاردی و حسین شب زنده دار و اصول فقه را از آیت الله اسماعیل صالحی مازندرانی بهره برد.

در دوره سطوح عالی، کتاب رسائل شیخ انصاری را از آیت الله مصطفی اعتمادی و مکاسب را از حضرات آیات غلامرضا صلواتی، مرتضی بنی فضل و یدالله دوزدوزانی تبریزی استفاده کرد. جلد اول کفایه الاصول آخوند خراسانی را از آیت الله یدالله دوزدوزانی و جلد دوم را از حضرت آیت الله محمدتقی ستوده بهره‌مند شد. درس فلسفه را از حضرات آیات عبدالله جوادی آملی و یحیی انصاری شیرازی آموخت.

درس خارج فقه و اصول را نزد آیات عظام محمد فاضل لنکرانی، شیخ جواد تبریزی، ناصر مکارم شیرازی، محمدتقی بهجت فومنی شاگردی کرد و بیشتر استفاده را از محضر حضرت آیت الله فاضل برد و تقریرات خارجِ فقه ایشان مبحث حج و مباحث خارج اصول ایشان را به عربی نوشت.

فلاحتی از مجتهدین گیلانی و از مدرسین حوزه است که تدریس را از سال ۱۳۶۵ همزمان با تحصیل شروع کرد و در ابتدا دروس مقدمات را چند سال تدریس کرد. او اکنون سالهاست که بالاترین دروس سطوح عالی یعنی سه کتاب رسائل و مکاسب و کفایه را تدریس می کند و شاگردانی را تربیت کرده است.

در زمینه فلسفه نیز به صورت خصوصی ۲ کتاب علامه طباطبایی یعنی بدایه الحکمه و نهایه الحکمه را تدریس می کرد.

از همان سالهای آغازین طلبگی، دغدغه تبلیغی زیادی برای معرفی مباحث دینی برای مردم داشت و تمام تلاشش این بود که ایام تبلیغی دهه اول محرم و ماه مبارک رمضان و ایام فاطمیه و سایر فرصت‌هایی که برای او به وجود می آمد را به شهرها و روستاهای گیلان و حتی سایر استان‌ها سفر کرده وبا مردم صحبت نموده و آنان را مسائل دینی آشنا کند.

در دوران هشت ساله ایام جنگ تحمیلی هم وی معتقد بود که باید برای دفاع از کشور در جبهه ها حضور یابد و ایام مختلفی را بین دروس حوزوی به جبهه می رفت و به خصوص در سالهای پایانی جنگ در مجموع حدود ۳ سال در مبه سر برد و در عملیات‌های بسیاری شرکت داشت.

وی پس از استعفای زین‌العابدین قربانی در ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ با حکم حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و امام ‌جمعه رشت منصوب شد.

تالیفات

معنویت در حج به زبان فارسی و نیز کتاب نور الفقه به زبان عربی از جمله کتاب های چاپ شده وی است. تقریر مباحث خارج فقه وتقریر مباحث خارج اصول از جمله تالیفات او نیز هنوز منتشر نشده است.

نگاهی به سوابق و زندگی‌نامه نامزدهای خبرگان رهبری در گیلان

مختصری از زندگینامه حجت‌الاسلام علی کاظمی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کاظمی سوم خرداد ۱۳۴۶ در خانواده‌ای کشاورز در روستای آبکنار بندرانزلی به دنیا آمد در سال‌های ملتهب ابتدای انقلاب هنوز ۱۳ سال داشت که به علت فعالیت‌های وسیع انقلابی در منزل پدری در پی حمله شبانه منافقین مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت و به مقام جانبازی نائل آمد؛ وی در جبهه حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس حضوری فعال داشت ‌و از جانبازان ۵۰ درصد است.

از سال ۶۴ بعد از تحصیل دروس مقدمات به قم عزیمت کرد و تحصیل سطوح عالی فقه، اصول و تفسیر را نزد آیات عظام فاضل لنکرانی، جوادی آملی و سبحانی به پایان برد و به مقام اجتهاد و استنباط فروعات از اصول بعون الله نائل آمد و تحصیلات دانشگاهی را تا مقطع دکتری سپری کرده و رتبه نخست دکتری علوم قرآن و حدیث در سال ۹۱ و در رشته مدرسی الهیات و معارف اسلامی اخذ کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی کاظمی هم اکنون از اساتید برتر و برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه همچنین دارای مقالات متعدد علمی و پژوهشی است، خلاصه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تبلیغی وی نیز شامل بیش از ۳۰ سال تدریس در سطوح عالی و خارج و استاد برتر حوزه‌های علمیه، دارنده نشان ملی ایثار، نخبه تبلیغی و حضور موثر در میدان در ایام حساس انقلاب اسلامی، تالیف بیش از ۲۰۰ اثر علمی و تحقیقی در حوزه فقه، اصول، تاریخ، تفسیر و کلام اسلامی، رئیس کارگروه علمی و پژوهشی اداره نخبگان شاهد و ایثارگر، نمایندگی طلاب استان گیلان در حوزه علمیه قم است.

گوشه‌ای از مدارج و افتخارات علمی و تحقیقی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی کاظمی عبارت است از؛ ۴۲ سابقه تحصیل مستمر و پی‌گیر در حوزه علمیه‌ قم، ۲۰ سال سابقه حضور در دروس خارج آیات عظام و اساتید گرانقدر فقه مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی، جوادی آملی و عبدالله خائفی، در زمینه اصول در محضر آیت‌الله العظمی سبحانی و مرحوم آیت‌الله العظمی صالحی مازندرانی و نیز دروس تفسیر محضر آیت‌الله العظمی جوادی آملی، شب‌زنده‌دار، خزعلی و دیگران و در زمینه اخلاق در محضر مرحوم آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله العظمی مظاهری و نیز علم رجال و حدیث و درایه از شاگردان برجسته و ممتاز آیت‌الله العظمی سبحانی بوده است
موفقیت در ۶ مصاحبه درس خارج در سال‌های ۱۳۷۳ ـ ۱۳۷۷؛ ۳۸ سال، سابقه تحقیق و پژوهش و تدریس و تبلیغ، کارشناسی (سطح ۲، فقه و اصول) سال ۱۳۷۱؛ کارشناسی ارشد مدرسی الهیات و معارف اسلامی، گرایش تاریخ اسلام، دانشگاه قم، سال ۱۳۷۹ معدل ۱۹.۰۳؛ دکترای تفسیر و علوم قرآن (علوم قرآن و حدیث)، سال ۱۳۹۱، معدل ۱۸.۵۴؛ دارنده نشان ملی ایثار در بخش آموزش در مقطع دکترا، سال ۹۵-۱۳۹۴، تالیف و پژوهش در زمینه‌های معرفتی و دین ۷۳ مورد؛ مقاله علمی ۳۱ مورد از دیگر دستاوردها و سوابق علمی وی است.

وی در حوزه اجرایی و علملی عناوینی چون؛ مسئول عقیدتی ستاد ناحیه مقاومت بسیج از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲؛ نماینده طلاب و فضلای استان گیلان در حوزه علمیه قم، دوره پنجم؛ نماینده سابق طلاب و فضلای شهرک مهدیه حوزه علمیه قم؛ عضو کمیسیون حوزه و دانشگاه، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه دوره پنجم، دبیر کمیسیون ارزیابی و نظارت علمی، جشنواره طلاب شاهد و ایثارگر مشهد مقدس را در کارنامه دارد.

وی همچنین عضو شورای مشورتی ایثارگران استان با استانداری قم، عضو شورای عالی علمی اداره نخبگان شاهد و ایثارگران استان قم، رئیس کارگروه علمی ـ پژوهشی اداره نخبگان شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و ایثارگران، عضو فعال بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم است.

از دیگر سوابق علمی وی می توان به سوابق تدریس او اشاره کرد که چند سالی، تاریخ اسلام را در آموزشگاه آیت‌الله کاشانی کاشان، تفسیر، کلام اسلامی و علوم قرآنی در سپاه قدس گیلان، تدریس صرف و نحو در حوزه علمیه قم، اخلاق اسلامی آموزشگاه شهید مدرس کرج و نیروی قدس گیلان، ولایت فقیه در آموزشگاه شهید مدرس کرج و نیروی قدس گیلان است.

او همچنین استاد نمونه سال ۱۳۹۱ در تدریس معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث و تاریخ و استاد نمونه سال ۱۳۹۵ در همایش اساتید ایثارگر حوزه های علمیه استاد برتر سال ۱۴۰۲ در اجلاسیه اساتید حوزه‌های علمیه است.

نگاهی به سوابق و زندگی‌نامه نامزدهای خبرگان رهبری در گیلان

حجت‌الاسلام احمدعلی یوسفی

حجت‌الاسلام احمد علی یوسفی نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در گیلان در سال ۱۳۳۹ در روستای سیاه گوراب شهرستان لاهیجان متولد شد، وی در سال ۵۸ دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک اخذ کرد و در سال ۶۱ به حوزه علمیه قم رفت و همزمان با انقلاب فرهنگی به مدت ۶ سال درس‌های سطح حوزه را به پایان رساند.

وی تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات؛ محمدفاضل لنکرانی، میرزا جواد تبریزی و جعفر سبحانی به اتمام رساند. تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع دکترای اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی تهران پایان برد.

مدیر و معاون اجرایی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از جمله فعالیت‌های وی است، او علاوه بر تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده‌است؛ «مبانی فلسفی نظام اقتصادی از دیدگاه امام علی»، «نظام اقتصاد علوی»، «ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی»، «رفتار پیامبر و امامان در برابر نوسان قیمت‌ها»، «دانشنامه فرهنگ فاطمی»، «روش کشف اقتصاد اسلامی» و «روش‌های استنباط نظام اقتصادی اسلام» برخی از این آثار است.

وی درس خارج فقه و اصول را از آیات عظام فاضل لنکرانی، سبحانی، جوادی آملی و تبریزی فراگرفت و پس از پایان جنگ تحمیلی همزمان با ادامه تحصیل در حوزه، رشته اقتصاد را در دانشگاه ادامه داد و مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی تهران را دریافت کرد.

حجت‌الاسلام یوسفی مقطع سطح چهار حوزه معادل دکترا را در رشته فقه و اصول اخذ کرد؛ بخشی از مقاله‌های آموزشی، پژوهشی و افتخارات علمی احمدعلی یوسفی را می توان به تالیف کتب متعدد، دریافت بیش از ۳۰ نشان و تندیس از جشنواره های علمی، ملی و بین المللی، دریافت نشان علمی از سازمان یونسکو به دلیل تاثیرگذاری برخی از آثار اقتصادی اسلامی و فقه اقتصادی اشاره کرد.

وی عضو بنیاد ملی نخبگان کشور و پژوهشگر برگزیده جشنواره بین المللی فارابی به دلیل تالیف کتاب نظام اقتصادی علوی است و وی عضو کمیته فقه معاملات حوزه و رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه کشور نیز است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری ۱۱ اسفند در کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha