۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۴۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85389779
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر دولت موقت پاکستان خواستار خویشتنداری معترضان به نتایج انتخابات شد

اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر دولت موقت پاکستان ضمن دعوت از معترضان به نتایج انتخابات به خویشتنداری، نسبت به پیامدهای منفی ناشی از هرج و مرج و خشونت هشدار داد و گفت: رایزنی‌های احزاب سیاسی برای تشکیل دولت‌های فدرال و ایالتی ادامه دارد و این روند مطابق با هنجارهای دمکراتیک به زودی به پایان می‌رسد.

به گزارش شنبه شب ایرنا از روابط عمومی دفتر نخست وزیری پاکستان در اسلام‌آباد، انوار الحق کاکر طی بیانیه‌ای، انتخابات اخیر این کشور را گامی در جهت ارتقای دموکراسی دانست‌ و افزود: مشارکت قابل توجهی از همه اقشار جامعه در سطح بین المللی تایید شد.

وی ادامه داد: لذا ضروری است که پس از انتخابات همه ذینفعان بدانند که پیروزی و شکست جنبه‌های ذاتی فرآیندهای دموکراتیک هستند.

اظهارات نخست وزیر دولت موقت پاکستان درحالی عنوان می‌شود که احزاب سیاسی این کشور به ویژه حزب جنبش عدالت به رهبری عمران خان، جمعیت علمای اسلام، جماعت اسلامی و برخی از جریان‌های سیاسی در ایالات بلوچستان و خیبر پختونخوا نتایج انتخابات را غیرواقعی عنوان می‌کنند.

شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام‌آباد و لاهور امروز شاهد حضور هواداران حزب عمران خان در خیابان‌ها بود و آنان مدعی تقلب در انتخابات شدند. بیانیه دفتر حزب جنبش عدالت از بازداشت سلمان اکرم راجا که نامزد انتخاباتی حزب عمران خان از شهر لاهور و از حقوق دانان معروف پاکستان است، حکایت دارد.

براساس این گزارش، نخست وزیر دولت موقت پاکستان خطاب به معترضان گفت: از احزاب و افرادی که هر گونه نگرانی در مورد تخلفات انتخاباتی دارند، دعوت می شود تا از طریق کانال های موجود به پیگیری قانونی مطالبات خود بپردازند. قوای مقننه، قضایی و اجرایی پاکستان انعطاف پذیر و آماده اجرای عدالت بی طرفانه برای همه هستند.

وی اعتراض و تجمع‌های مسالمت آمیز را حقوق اساسی مردم دانست و همزمان هشدار داد: هر گونه اقدامات تحریک آمیز، خشونت، یا تشویق به اغتشاش قابل چشم پوشی نخواهد بود و قانون بدون هیچ تردیدی با خشونت طلبان به شکل قوی برخورد خواهد کرد.

انوار الحق کاکر تاکید کرد: دولت خواهان خویشتنداری است، زیرا احزاب سیاسی برای تشکیل دولت‌ها در هر دو سطح فدرال و استانی، مطابق با سنت‌ها و هنجارهای دموکراتیک رایزنی می‌کنند و امیدواریم این روند هر چه زودتر با درک و احترام متقابل به پایان برسد.

نوزدهم بهمن امسال دوازدهمین دوره انتخابات عمومی پاکستان برای تعیین سرنوشت دولت آینده برگزار شد. با وجود تهدیدات امنیتی و همچنین اعتراض شدید برخی احزاب نسبت به قطع سرویس تلفن همراه و نگرانی‌ها نسبت به تخلفات در حین برگزاری انتخابات، این روند در همان روز به پایان رسید.

شمارش آرای انتخابات پاکستان چندین روز به طول انجامید و این وضعیت صدای رهبران حزبی این‌ کشور را درآورد و بنا بر پیش بینی ناظران سیاسی، همین امر گمانه‌زنی‌ها درخصوص بروز تقلب در انتخابات را نیز افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی پاکستان، نامزدهای وابسته به حزب عمران خان نخست وزیر سابق، تاکنون ۹۲ کرسی، مسلم لیگ نواز ۷۹، حزب مردم ۵۴ کرسی و جنبش متحده قومی نیز ۱۷ کرسی را کسب کرده‌اند. حزب مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان نیز توانست کرسی مجلس ملی از منطقه «پاراچنار» را بدست آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha