نامزد مجلس از قم: توسعه زیرساخت های حمل و نقل از اولویت هایم خواهد بود + فیلم

قم - ایرنا - عبدالله بیان از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم با حضور در ایرنا ضمن تشریح دیدگاه ها و برنامه های خود تاکید کرد: حمایت از تولید و شرکت های دانش بنیان و توسعه زیرساخت های حمل و نقل از جمله مترو پردیسان، تکمیل فرودگاه و قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان از اولویت پیگیری های بنده در کسوت نمایندگی خواهد بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کرده است.

گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با آقای «عبدالله بیان» است. وی در حالی وارد صحنه رقابت انتخاباتی مجلس شده است که دارای دکترای مدیریت فناوری اطلاعات و سابقه مدیریت در بخش های مختلف در مخابرات و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم و نیز مدیرعاملی در شرکت های مخابرات استان های البرز و مرکزی دارد.

- جناب آقای بیان به نظر شما مسائل مهم امروز کشور و استان قم چیست و راه حل های مدنظر شما برای حل یا بهبود آن چه مواردی است؟

کشور مشکلات زیادی دارد اما یکی از معضلات اصلی آن اقتصاد است. آنچه در سطح کشور در سنوات اخیر موجب بسیاری از مشکلات برای مردم شده است، بحث اقتصاد است و این مساله باعث رنج و سختی مردم شده است، همین موضوع سبب شده است رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سال‌ها بر اهمیت این امر تاکید کنند و شعار اصلی این سال‌ها را محور اقتصادی قرار دهند.

ما از سال ۹۰ شاهد یک جنگ اقتصادی علیه کشور هستیم هرچند در سنوات قبل نیز وجود داشت اما کمرنگ‌تر بود از این سال به بعد تقریباً یک جنگ اقتصادی گسترده علیه ایران شروع شد.

دولتمردان ما در دوره های قبل در مقابل این جنگ گسترده اقتصادی، ضعف نشان دادند و همه ارکان نظام باید با هم در مقابل آن مشارکت داشته باشند البته طی دو سال اخیر وضعیت بهتر شده و انسجام بین بخش های مختلف بوجود آمده است.

مجلس هم در کنار سایر نهادها باید در این خصوص کمک کند که یکی از محورهای اصلی آن کنترل تورم است.

تورم طی سال های اخیر ۴۰ درصد بوده و امروز هم دولت و هم رهبری تاکید دارند که باید نرخ تورم کاهش یابد و رساندن آن به زیر ۱۰ درصد، امر مطلوبی است که علاوه بر تلاش دولت، نیازمند کمک و نظارت مجلس نیز هست و دراین راستا بودجه کشور باید طوری بسته شود که ناترازی بین درآمد و هزینه بوجود نیاید.

یکی از مراکز تولید ثروت و نیز از مولدین تورم در سالهای اخیر بانک ها بوده اند که این امر باید کنترل شود و بانک مرکزی باید نظارت عالی خودش را تقویت کند تا به کنترل تورم کمک کند.

وقتی اقتصاد سامان پیدا کند، تولید هم درست می شود و این امر به تقویت اشتغال و امیدواری جوانان به فعالیت و تامین کار و مسکن منجر می شود و امید به آینده در آنها احیا می شود امری که عملکرد مدیران کشور طی سالهای اخیر باعث کاهش آن در بین جوانان شده است.

یکی دیگر از معضلات امروز جامعه ما بحث ازدواج و مسکن جوانان است.

مسکن طی این چند دهه، چند صد برابر شده و واقعا هیچ جوانی امکان تامین مسکن مناسب برای خود ندارد و این اشکال در تولید مسکن ما باید برطرف شود.

اقتصاد ما باید درونزا باشد یعنی به شرکت های دانش بنیان و شرکت های توانمند داخل کشور کمک کنیم که پا بگیرند و خودشان تولید کنند و کالاهایی را تولید کنند که ارزش افزوده چند برابری داشته باشد.

استان قم یک کلان شهر است و ۹۵ درصد جمعیت آن در داخل شهر ساکن هستند و شهر نیز به صورت طولی و به موازات رودخانه گسترش یافته که از کمربندی کاشان تا پردیسان تقریبا حدود ۳۰ کیلومتر است.

بخش زیادی از مردم در پردیسان مستقر هستند اما شغل و رفت و آمدشان عمدتا در داخل شهر است که یکی از معضلات شهر قم است و این در حالی است که بحث مترو که ۱۲ سال از کلنگ زنی آن می گذرد، پیشرفت چندانی نداشته است اما همزمان پروژه های مشابه در دیگر نقاط کشور تمام شده است.

مهاجرپذیری و چندگانگی فرهنگی یکی از مسائل مهم قم است که هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید که از تهدیدات آن فشار به بخش مسکن و اشتغال و نیز جرم خیزی در حاشیه شهر است.

«عبدالله بیان» نامزد مجلس از قم: توسعه زیرساخت های حمل و نقل از اولویت هایم خواهد بود

اصلی ترین سابقه مدیریتی شما در استان البرز است، چرا از حوزه انتخابیه قم نامزد مجلس شورای اسلامی شدید؟

تمام عمر و بیش از ۲۲ سال و عمده سابقه خدمتی من در قم بوده و فقط چند سالی از قم دور بودم. شناخت کاملی از قم دارم و دینی به قم و مردم استان دارم و می خواهم به این مردم خدمت کنم.

به لحاظ دسته بندی های سیاسی، خود را در کدام دسته بندی سیاسی تعریف می کنید؟

هر جناحی که خط خودش را از دشمن که بزرگترین آنها آمریکاست، جدا کرده باشد و در خط نظام و انقلاب باشد من خودم را جزو آن جناح می دانم. ما مدیون خون شهدا هستیم و هر کسی به این کشور خدمت کند و دغدغه مند باشد ما هم در خط او هستیم. اما در خصوص نامزدی در این انتخابات، فعلا هیچ تشکل سیاسی خاصی پشت من نیست و من مستقل آمده ام.

اگر به صورت قانونی اما خارج از نوبت، امتیازاتی به نمایندگان بدهند، مثل ماجرای خودروی شاسی بلند، شما آن را دریافت خواهید کرد؟

خیر، من الحمدالله به چیزی نیاز ندارم. خانه و یک خودروی ایرانی معمولی دارم و فکر می کنم به اندازه خودم و نیاز خودم دارم. به طور حتم برای منفعت مالی و اقتصادی وارد این عرصه نشده ام، معتقدم همه باید کمک کنیم که انتخاباتی پرشور داشته باشیم چراکه یک برگه رای در صندوق، رای به نظام است و ما پیش از هر چیز باید به اصل نظام فکر کنیم و بعد بحث اشخاص مطرح می شود.

آیا یک طرح مشخص برای حل یا کاهش مشکلاتی که ذکر کردید دارید که در کسوت نمایندگی بخواهید با اولویت خاص آن را ارائه و پیگیری کنید؟

حمایت از تولید و حمایت از شرکت های دانش بنیان اولویت پیگیری های بنده در کسوت نمایندگی خواهد بود.

معتقدم درحال حاضر اگر چه ممکن است قوانین لازم را در این خصوص داشته باشیم اما باید بودجه مناسب هم وجود داشته باشد و هم قوانین در دولت اجرا شود و مجلس نیز هم در حوزه اجرا و هم نظارت در کنار دولت به این روند کمک کند.

شما اگر در کسوت نمایندگی مجلس قرار بگیرید و قصد نظارت از دولت داشته باشید، اولویت نظارت از کدام بخش، سازمان یا شرکت دولتی خواهد بود؟

سازمان تامین اجتماعی و ناترازی تعهدات و درآمدهای آن یکی از از معضلات ما در حوزه تولید است.

همچنین قانون کار یکی از مشکلات این حوزه است که هم تولید کننده و کارفرما از آن ناراضی است و هم کارگر نسبت به آن رضایت ندارد، که به عقیده من با توان کارشناسی می توان مشکلات قانون کار را رفع کنیم.

از سوی دیگر صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی در حال ورشکستگی است و دولت میان گزینه دفاع از حقوق اعضای کنونی و یا افرادی که در ۱۰ سال آینده بازنشسته می شوند، باید یک گزینه را انتخاب می کرد که اولی را انتخاب کرد، اما این یک راه حل موقت است و مشکل باید اساسی حل شود.

از سوی دیگر در سنوات اخیر تعهداتی به این صندوق تحمیل شده، اما منابعش دیده نشده است. بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بسیار بالاست که راه حل آن حذف امتیازات بی موردی است که در بودجه در نظر گرفته شده و باید با حذف یا کاهش آن بار تعهدات سازمان تامین اجتماعی را کم کنیم.

دیدگاه شما درخصوص تغییرات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ که به اعتقاد دولت سبب ناترازی بودجه می شود، چیست؟

من شخصا می گویم در لایحه بودجه باید سمت دولت ایستاد چون این دولت است که روی بودجه کار کارشناسی دقیق انجام داده و همه ابعاد و موضوع ها از جمله منابع آن را دیده است. بعنوان مثال برای یکسان سازی حقوق بازنشستگی، مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهیم این به منزله از جیب مردم هزینه کردن است و درست نیست.

برنامه دولت این بود که این قانون بتدریج و در زمان مناسب اجرا شود و این یک تصمیم کارشناسانه و دقیق تر بود، اما نمایندگان مجلس می خواهند فشار بگذارند که زودتر اتفاق بیفتد، در حالی که اگر با دولت بنشینند و به یک راهکار مناسب برسند بهتر است.

متاسفانه برخی طرح هایی که در مجلس ارائه می شود بعضا سیاسی و حتی جنبه شخصی دارد، به همین دلیل آنچه دولت در لایحه بودجه ارائه می دهد به لحاظ کارشناسی قابل دفاع تر است.

آیا یک طرح عینی برای پیگیری در حوزه مسائل استانی دارید؟

یکی بحث مترو است که به نظرم اتصال پردیسان به قم از طریق مترو یک اولویت اصلی است، اما در حال حاضر متاسفانه اولویت ها به نقاطی رفته است که ارزش فنی و آورده چندانی ندارد.

فرودگاه قم نیز از نظر من نیاز استان است اما نه در این مقطع. مهمترین نیاز استان در حال حاضر خط سریع راه آهن تهران-قم-اصفهان است که از نظر اقتصادی به استان بسیار کمک خواهد کرد و این طرح یکی از اولویت های پیگیری من در صورت انتخاب بعنوان نماینده قم در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

هم اکنون حمل و نقل ما به سمت تهران تقریبا قفل است و آزادراه قم تهران دیگر به شکل یک بزرگراه درآمده که اغلب اوقات ترافیک شدید دارد.

اولویت دیگر من برای پیگیری، تقویت شهرک های صنعتی است. امکانات پایه ای این شهرک ها باید تقویت شود تا به اشتغال در سطح استان کمک کند. در حال حاضر شهرک شکوهیه تقریبا اشباع شده است اما شهرک صنعتی سفچگان ظرفیت های بسیار دارد که دسترسی و راه های مواصلاتی آن مشکلات زیادی دارد که باید رفع شود.

باید برای رفع مشکلات شهرک های صنعتی استان تلاش کنیم تا از این طریق موانع اشتغال جوانان برطرف شود. در این راه نیز نیاز به مدیران توانمند و نظارت مجلس داریم که پیگیر باشند و نمایندگان مجلس هم باید کنارشان باشند و به آنها برای حل این مشکلات کمک کنند . درست است که کار نماینده کار کلان ملی است اما بعنوان نماینده استان باید به انتظارات مردم و مشکلات استان هم توجه کند.

«عبدالله بیان» نامزد مجلس از قم: توسعه زیرساخت های حمل و نقل از اولویت هایم خواهد بود

اولویت و مزیت قم برای جذب یا گسترش صنایع را در کدام بخش ها می دانید؟

استان قم در میان صنایع مختلف و موفق، در دو حوزه بسیار دارای مزیت است که یکی چاپ و نشر و دیگری حوزه آی تی است. یک شهرک آی تی در قم احداث شد، اما همچنان مسکوت مانده است. استان قم در بخش فناوری اطلاعات نیز حرف برای گفتن در سطح کشور دارد چون تولیدکننده محتوا در این حوزه است. قم مرکز شیعه است و تولید محتوای بسیار زیادی در این زمینه دارد و همین فرصت بسیار خوبی است که این صنعت را در استان تقویت کنیم و گسترش دهیم.

وضعیت اقلیمی قم به گونه ای است که نمی توانیم صنایع آب بر بیاوریم اما شرکت های خودروسازی را نیز می توان به صورت بخشی وارد کرد بخصوص خودروهای برقی که به حوزه آی تی کاملا مرتبط است و استان قم می تواند در این حوزه فعالیت کند.

برخی دیگر از مشکلات استان قم که در صورت انتخاب بعنوان نماینده قصد پیگیری آن را دارید چیست؟

کمبود فضای آموزشی و کادر آموزشی یکی از معضلات قم در سال های اخیر است.

محیط زیست و آلودگی هوا و گرد و خاک در تابستان و حتی در زمستان یکی دیگر از مشکلات جدی استان است.

مشکل دیگر استان قم در حوزه درمان است. بیمارستان مناسب نداریم و مراکز درمانی ما بسیار فرسوده است. یک بیمارستان آموزشی داریم که شهید بهشتی است و مشکلات بسیار دارد و کادر درمان هم مشکل دارند. باید کمک بشود که بیمارستان مادر در پردیسان و احداث دو بیمارستان دیگر که در سطح استان شروع شده شاهد تسریع در روند تکمیل و بهره برداری آن باشند.

بحث بانوان و اشتغال آنها در قم نیز باید چاره جویی شود و برای حل همه این مسائل، مجلس، در کنار دولت می تواند کمک کند و در بودجه سنواتی می توان این موارد را لحاط کرد، به گونه ای که گاهی با پیشنهاد یک نماینده، یک مسیر بزرگ برای حل یک مشکل باز می شود.

جهت مشاهده کامل این گفت و گو کلیک نمایید

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha