نامزد انتخابات مجلس: برای توسعه و مدیریت قم برنامه مدون دارم + فیلم

قم - ایرنا - سعید عبداللهی یکی از نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم با حضور در ایرنا ضمن تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود تاکید کرد که برای تحول در مدیریت و توسعه استان قم برنامه تدوین شده و مشخصی دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کرده است.

گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با حجت الاسلام سعید عبداللهی است وی در حالی وارد صحنه رقابت انتخاباتی مجلس شده است که سوابق زیر را در کارنامه دارد.

متولد قم شهر کهک بورسیه دانشگاه امام حسین(ع) رشته الکترونیک اما توسط یک روحانی وارد حوزه علمیه قم شد و تا امروز تحصیل در علوم حوزوی را ادامه داده است. بعد از پایان سطح در حوزه، وارد دانشگاه شد و در رشته مدرسی انقلاب اسلامی در دانشگاه معارف اسلامی نهاد رهبری فعالیت کرد و سپس دانشنامه دکترا در دانشگاه علامه را کسب کرده است.

از سال ۸۸ به طور تخصصی در حوزه مباحث جنگ نرم و علوم شناختی فعالیت و در همین راستا نیز مسئولیت‌های متعددی برعهده داشته است. مسئولیت پدافند غیرعامل حوزه علمیه از دیگر سوابق کاری ایشان است.

نامزد انتخابات مجلس: برای توسعه و مدیریت قم برنامه مدون دارم

چه شد به فکر نامزدی انتخابات مجلس افتادید؟

با راه‌اندازی یک اندیشکده در مسائل راهبردی احساس کردیم که مجموعه کشور دچار اختلال است. مثلاً همین قم آیا قرار است یک شهر علمی مذهبی باشد یا یک شهر توریستی مذهبی، یا یک شهر اقتصادی؟ بالاخره هدف گذاری ما برای این شهر چیست؟ این هدف گذاری مشخص می‌کند که برنامه‌هایی که باید در آن اجرا شود چه اجزایی داشته باشد. ما در اندیشکده این کار را انجام داده ایم و پی بردیم که تصمیم گیری و حکمرانی در کشور دچار اختلال است.

من یک سال دوره حکمرانی جوان را در مجموعه مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی گذراندم همان جا این جرقه در ذهن من زده شد که باید به سمت مساله حکمرانی برویم. متاسفانه مسئولان ما چنین دوره‌هایی را آموزش نمی بینند بنابراین نگاهشان بخشی است و نه حاکمیتی. همین امر سبب شده، تصمیماتشان جامع نباشد. مثلا مجلس در خلال بررسی طرح‌های مختلف از جمله طرح صیانت و طرح خانواده، نگاه جامع نداشته است. در مورد قم هم همین گونه است و نگاه جامع به قم وجود نداشته است.

با این حال تکیف ما در گام دوم روشن شده که باید دست به تشکیل حلقه‌های میانی بزنیم. حلقه میانی حلقه اتصال حاکمیت به جریان‌های مردمی و جهادی است ما اگر بتوانیم چنین کاری انجام بدهیم مشارکت عمومی نیز ایجاد خواهد شد و مردم همراه می‌شوند. دو نفر در استان قم می‌توانند مردم را با این برنامه همراه کنند، یکی نماینده ولی فقیه در استان و دیگری نماینده مردم در مجلس. این دو نفر می توانند مثل نخ تسبیح یکی یکی ادارات و نهادها را به خط کنند و توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و بودجه‌هایشان را در کنار هم قرار دهند و هم افزا کنند. اگر به این نقطه رسیدیم و آن طرف هم توانستیم حرکت‌های جهادی و مردمی را به خط کنیم و از منابع و امکانات آنها استفاده کنیم آن وقت گره توسعه قم باز می‌شود، مردم هم نقش خودشان را در این روند پیدا خواهند کرد اما متاسفانه در این زمینه ما شاهد اختلال هستیم.

از طرح‌های بزرگ قم از جمله مونوریل و فرودگاه چه میزان شناخت دارید و در صورت انتخاب مهمترین اولویت شما چیست؟

یک نماینده افزون بر بحث قانونگذاری، وظیفه نظارت بر امور هم در حوزه کشوری و هم استانی را بر عهده دارد. استان قم با وجود اینکه پایتخت انقلاب اسلامی است، از ابعاد مختلف مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که قم شهری است که باید نشان می دادیم و نشان دهیم که شهر تراز انقلاب اسلامی چیست؟ اکنون باید بررسی کنیم که تا چه حد توانسته‌ایم آرمان انقلاب اسلامی را در قم محقق کنیم.

نماینده قم باید در قم و بر این استان متمرکز باشد نه به این دلیل که قم شهر اوست بلکه به دلیل اینکه قم پایگاه و خاستگاه انقلاب اسلامی است. نماینده باید ضمن این که مسئولیت‌های کشوری خود را انجام دهد، متوجه باشد که اولویت نخست او باید در قم باشد.

مونوریل یکی از اشتباهات مدیریتی ما بوده است. سال‌هاست ستون‌های به جا مانده از آن را نظاره گر هستیم. این پروژه باید برای مدیریت ما درس عبرتی باشد. مونوریل باید به جای این که از حرم تا مناطق بیابانی شهر کشیده شود بر بافت متمرکز شهری محوریت داشت مثلا از حرم تا پردیسان، اگر این اتفاق افتاده بود تا امروز افتتاح شده بود و به عبور و مرور چند صد هزار نفر از مردم استان کمک می‌کرد.

با توجه به اهمیت و جایگاه قم و نیز حضور مهمانان و مهاجران از کشورهای مختلف بیش از ۱۰۰ کشور جهان که این شهر را یک شهر بین المللی کرده است بنابر این چرا نباید فرودگاه داشته باشد. می گویند فرودگاه امام خمینی نزدیک است و احداث فرودگاه در قم دیگر به صرفه نیست در حالی که در برخی شهرهای کشور که جمعیت و مسافر چندانی ندارد با فشار نماینده فرودگاه احداث شده است اما در قم که بعنوان نمونه در مراسم نیمه شعبان حجم انبوهی از مسافر داریم یا دهها هزار توریست و زائر عراقی و خارجی به قم می‌آیند، فرودگاه نداشته باشیم؟ بدون فرودگاه چطور می‌توان به چنین شهری عنوان کلانشهر داد؟

یکی از مهمترین معضلات قم، بحث مسکن هست. طی چند دهه جمعیت قم از ۲۵۰ هزار نفر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. بحث مهاجران هم مزید بر علت شده است. جالب این که با وجود این افزایش جمعیت، ابعاد شهر تغییری نکرده است بلکه با بلند مرتبه سازی و ویران کردن باغ‌ها تنفس شهر بسته شده است و این شهر به یک خوابگاه بزرگ تبدیل شده است. چندین شهرک صنعتی و بیش از نیاز استان در قم احداث شده بدون این که پیوست مسکن داشته باشد، در حالی که در احداث شهرک‌های صنعتی باید شهرک‌های مسکونی هم لحاظ می‌شد. کارگرانی که از شهرهای مختلف با خانواده‌های خود به قم می‌آیند در آن شهرک‌ها مستقر شوند در حالی که هم اکنون بافت قم به یک بافت ۷۲ ملت تبدیل شده است.

این امر در کنار عدم تدبیر و کنترل مهاجرت به استان، باعث فشار به بخش مسکن شده و قمیت زمین، مسکن و اجاره چند برابر شده است. در حالی که شما باید به میزانی که می‌خواهید مهاجرت پذیری کنید به همون میزان توسعه شهری ایجاد کنید و ساختمان بسازید و منازل مسکونی ایجاد کنید نه اینکه خوابگاه (آپارتمان های کوچک و پرتراکم) بسازید. در این خوابگاه های سر به فلک کشیده مردم مظلوم در پردیسان چگونه باید زندگی کنند؟ زمانی که پردیسان کوچک بود در آنجا زندگی کردم و متوجه می شود که زندگی در یک آپارتمان ۷۰ متری به چه معناست.

نامزد انتخابات مجلس: برای توسعه و مدیریت قم برنامه مدون دارم

برنامه و طرح شما برای برون رفت از این مشکلات چیست؟

ما به کمک استادان در «اندیشکده زمان» در این زمینه طرحی را پس از جلسات و مشورت‌های بسیار تدوین کرده‌ایم. این طرح تحت عنوان طرح هویت ملی استان قم تهیه و تدوین شده است. این طرح را برای شورای شهر آماده کردیم و ارائه دادیم اما به دلیل بروز شکاف میان اعضای شورای شهر و دو تکه شدن آن، طرح ما برای اجرا با شکست روبه رو شد.

برای حل مسائل قم باید ید واحده باشیم. گام نخست بنده متحد کردن و دور یک میز نشاندن مدیران دستگاه های اجرایی و سپس هدف گذاری و مشخص کردن سیاست‌های اجرایی است.

می‌گویند طرح آمایش سرزمینی داریم و می‌خواهیم برای سال ۱۴۱۴ اجرایی کنیم. سوال اینجاست این طرح را چه کسی نوشته؟ پاسخ این است که زیر مجموعه سازمان برنامه و بودجه نوشته است. خوب رویکرد سازمان برنامه و بودجه مشخص است که صرفا بر اساس آمار و جمعیت است در حالی که برای پایتخت انقلاب اسلامی باید شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه بنویسد و طرحی در سطح ملی تدوین و اجرا شود.

به قم نباید بر اساس ضریب جینی نگاه شود بلکه باید به عنوان قلب تپنده جمهوری اسلامی به آن نگاه شود و به جای بودجه‌های استانی باید بودجه‌های کشوری به قم تعلق گیرد و مورد حمایت باشد در این صورت است که انقلاب و نظام اسلامی روز به روز قدرتش بیشتر خواهد شد.

در قم باید برنامه‌ریزی درست در کنار اجرای صحیح و نظارت دقیق با یک راهبرد و سیاست گذاری صحیح داشته باشیم اما اکنون با اختلال در این زمینه مواجه هستیم. پیش از هر چیز مشخص کنیم که آیا می‌خواهیم یک شهر مذهبی یا توریستی یا علمی یا آی تی درست کنیم، باید مشخص کنیم هدف چیست تعیین هدف کلان اقدامات ما را نیز مشخص خواهد کرد. یک معضل قم این است که نیت و اهداف کسانی که به قم آمدند با هم متفاوت است. عده‌ای برای شغل و کار به قم آمدند، عده ای برای تحصیل و غیره.

نماینده مجلس باید بزرگان این شهر را با هم هماهنگ کند تا بتوانند به یک جمع‌بندی برسند و حاکمیت از یکسو و نیروهای انقلابی را از سوی دیگر پای کار بیاورد تا بتوانیم سیاست و برنامه توسعه و پیشرفت شهر قم را تدوین و به اجرا بگذاریم.

وضعیت فضای انتخاباتی استان قم را چگونه ارزیابی می‌کنید و میزان مشارکت به نظر شما چقدر خواهد بود؟

هر چقدر که مردم به آینده امیدوارتر باشند میزان مشارکت بالاتر خواهد رفت. فکر می‌کنم از دوره قبل میزان مشارکت بالاتر خواهد بود. حضور و شور و شعفی که مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال داشتند نشان می‌دهد که این مردم، انتخابات آینده را بسیار پررونق برگزار خواهند کرد. خواهید دید که مردم قم چه خواهند کرد. مهم این است که ما مسئولان درست عمل کنیم کسانی که متاسفانه در گذشته برای ما لیست‌بندی کردند و در این چند سال افرادی را آوردند که شاید برخی از آنها مناسب قم نبودند و صندلی‌های قم در مجلس را خالی کردند و بین نمایندگان ما ایجاد اختلاف کردند، امروز باید پاسخگو باشند.

این چه وضعیتی است که درست کرده اند؟ به جای اینکه متحد و پشت سر همدیگر باشند و هر کدام نقش خود را به صورت مکمل انجام دهند به اختلافات دامن می زنند؟ شمایی که در جایگاه هیات رئیسه هستید برای حمایت از قم اقدام کنید. شمایی که چهره مردمی هستید بیایید مردم را به آینده امیدوار کنید، شمایی که یک چهره میانی هستید هماهنگ کننده حلقه میانی باشید و هر کدام نقش خودتان را ایفا کنید و در عین حال با همدیگر متحد و مکمل هم باشید. اگر توانستیم یک تیم سه نفره متحد و همدل بسازیم ما موفق خواهیم بود اگر جدا جدا بخواهیم عمل بکنیم و صندلی نمایندگی قم را رها کنیم به جایی نمی‌رسیم.

مدل توسعه ما غلط است، ما جمعیت را از شهرهای دیگر به قم می‌آوریم و بعد از همان شهرها و سرشاخه هایش آب را لوله کشی و کانال کشی می‌کنیم تا برای همین مردم آب بیاوریم. این مدل غلطی است.

نامزد انتخابات مجلس: برای توسعه و مدیریت قم برنامه مدون دارم

علاقه‌مند فعالیت در کدام کمیسیون مجلس هستید؟

رویکرد من فرهنگی اجتماعی است اما سوابقم چون سیاسی امنیتی نیز بوده است در این دو کمیسیون خاص می توانم خدمت کنم.

ما در جلسه ای با آقای آقاتهرانی در اندیشکده، مشکلات قم را احصا کردیم و گفتیم در قم این آسیب های اجتماعی را داریم. وی گفت من تا آخر پای آن ایستاده ام و کمک می کنم. تاکنون چندین جلسه گذاشتیم که از استانداری، شورای شهر و نیروی انتظامی قم هم آمدند و مشکل آسیب اجتماعی قم را بررسی و یک طرح تدوین و ارائه کردیم و آقای آقاتهرانی برای آقای محسنی اژه ای بردند. وقتی نماینده ما - زاکانی - را به تهران می دهند و شهردار تهران می شود، ما هم برای مسائل قم سراغ نماینده تهران رفتیم.

نگاه ما این است که در مجلس با یک هم افزایی فعالیت کنیم و در همین حوزه که گفتم می توانم در کمیسیون فرهنگی و کمیسیون امنیت ملی نقش داشته باشم و با کمک هیات رئیسه این امید هست که یک حلقه میانی بسیار خوبی تشکیل شود و این نگاه پیش برود که قم را باید توسعه داد و نگاه ملی به آن کرد. هر چه آسیب های اجتماعی در قم کمتر شود، انقلاب اسلامی شکوفاتر خواهد شد.

طبق بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، با حضور جوانان باانگیزه و پرنشاط در جایگاه های اجرایی باید بتوانیم یک قم بسیار بهتر از گذشته ایجاد کنیم.

امیدوارم گروه های مختلف قم در کنار هم و هم افزا باشند ولی وقتی لیست ها و نوع بستن لیست های انتخاباتی را می بینم نگران می شوم. این نوع لیست بستن ها که یا بر اساس پدرخواندگی و ندیدن جوانان و یا از آن طرف بر اساس جوان گرایی محض و بدون توجه به تجربه و جایگاه نسل قبل، تبلیغات بیهوده و غیره انجام می شود، نگران کننده است.

من خواهش می کنم همه عزیزان، بر اساس رزومه فعالیت و توانمندی یک نفر را معرفی کنند. مردم به لیستی که شما می دهید اعتماد می کنند اگر لیست درستی نباشد و صرفا بر اساس نزدیک بودن گرایش فکری یا این که بگویید این آدم خودمان است پس نامش را در لیست می آوریم، این خیانت به مردم است. من اگر رای بیاورم با کمک و همکاری سایر مسوولان، ساختار فرهنگی سیاسی اجتماعی قم را چینش مجدد خواهم کرد، در قم همه انقلابی هستند اما باید ید واحده شویم تا بتوانیم این چینش جدید را درست کنیم و از قم یک شهر تراز انقلاب اسلامی بسازیم.


دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha