۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۳۵
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85478932
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیریت یکپارچه شهری و هم‌افزایی با دولت، دغدغه روسای شوراهای اسلامی شهر

قم - ایرنا - هفتادویکمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان در حالی در قم ترتیب یافته که روسای این شوراها در متن و حاشیه این اجلاس سراسری، از مهمترین دغدغه‌های خود درخصوص مدیریت یکپارچه شهر و لزوم هم افزایی با دولت سخن گفتند.

به گزارش ایرنا، آنان در سخنان خود بیش از همه بر ضرورت اعمال مدیریت یکپارچه شهری، هماهنگی و هم افزایی میان شوراها و دستگاه‌های دولتی و نیز ارتقاء جایگاه کنونی شوراها و رساندن آن به جایگاه بلندی که در قانون اساسی دارد، تاکید کردند.

ضرورت مدیریت یکپارچه شهری

رئیس شورای شهر تهران گفت: عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری موجب نارضایتی مردم شده‌است.

مهدی چمران افزود: اصل هفتم و صدم تا صد و ششم قانون اساسی مرتبط با شوراهاست ولی متاسفانه در موضوع شوراها واقعیت قانون پیاده‌سازی نشده‌است.

رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) در سال ۵۸ دستور تشکیل شوراها و نوشتن قانون شوراها را صادر کردند.

وی با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی و اتفاقات مختلف موجب شد که شوراها همزمان با مجلس شورای اسلامی شکل نگیرند، مطرح کرد: تقریبا حدود ۲۰ سال بعد از فرمان امام راحل نخستین جلسات شوراها شکل گرفت و همین موضوع موجب شد بسیاری از وظایف شوراها به سایر نهادها واگذار شود.

چمران با بیان اینکه متاسفانه امروز مدیریت شهری چندپارچه است، عنوان کرد: امروز تنها شهرداری با شورا کار می‌کند و سایر امور شهری به صورت مجزا عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات ناهماهنگی‌ها موجب نارضایتی مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: در مجموعه شوراها تلاش کرده‌اند کمک کار و مددکار مدیران مختلف شهری باشند.

وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه مورد تقاضای تمام شوراهای شهر کشور است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه شوراهای شهرهای مختلف هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند، تصمیم گرفته شد که به صورت فصلی اجلاسیه مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان برگزار شود.

رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان افزود: در این مجمع علاوه بر انتقال تجربیات، مشکلات عمده و مشترک شوراهای شهر نیز بیان شده و به صورت بیانیه به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان نیز دراین اجلاس با اشاره به این مهم که برای توسعه شهرها و خروج از بروکراسی اداری حتما باید مدیریت یکپارچه شهری در کشور اجرا شود، گفت: خوشبختانه شورای شهر تهران پیگیر مصوبه مدیریت یکپارچه است و این مصوبه به مجلس رسیده‌است.

یونس شهنوازی با بیان اینکه تبادل نظر در این اجلاسیه موجب انتقال تجربیات شده‌است، عنوان کرد: زاهدان یک شهر نوپا و مهاجرپذیر با رشد جمعیتی بسیار است.

وی با تأکید بر اینکه زاهدان از معدود شهرهایی بوده که با سرعت از روستا به کلان شهر تبدیل شده‌است، خاطرنشان کرد: این اتفاق موجب شده‌است که رشد شهری زاهدان بدون توجه به زیرساخت‌ها انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز گفت: مشکلات شهرها تا نبود مدیریت یکپارچه شهری حل نمی‌شود و شورا می‌تواند دست توانمند دولت در حوزه اجرایی باشد.

جمشید عین بیگی فقدان مدیریت یکپارچه شهری را یکی از نقاط ضعف شوراها دانست و گفت: مادامی که مدیریت شهری چند حوزه‌ای باشد مشکلات حل نخواهد شد، دولت نیز همچنان شورا را به عنوان نخستین حلقه اتصال بین مردم و خود نمی‌داند و این باعث شده مدیران دولتی نیز مقاومت کنند.

وی همچنین گفت که یکی از ضرورت‌های شوراها، به روزرسانی توانمندسازی و تجربیات است.

وی افزود: این اجلاس سبب انتقال تجربیات موفق همکاران در مرکز استان‌ها و تجربه آفرینی جدید می‌شود، همچنین راهبردهای عملیاتی که در کلان شهرها و مراکز استان‌ها مبتلا به آن هستند مطرح می‌شود تا بقیه مراکز استان‌ها از آن الگو برداری کنند.

وی تاکید کرد: دولت باید به این اعتقاد برسد که شوراها دولت کوچکی در دل دولت است و تصمیم گیری‌ها در حوزه شهری را باید به آن واگذار کند اما متاسفانه شاهد رقابت بین شورا و حوزه اجرا و دولت هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به اینکه مدیریت جامع شهری باید منجر به برداشتن موانع شود، خاطرنشان کرد: اگر موانع برداشته شده و راه هموار شود، تولید به شکل مضاعف انجام خواهد شد.

علیرضا نادری اظهار کرد: در این اجلاسیه‌ها و جلسات با انتقال تجربیات، حل مشکلات مردم آسان‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید یک نظارت قوی بر انتخابات شوراها باشد، مطرح کرد: اگر این نظارت وجود داشته باشد، شوراهای متخصص و قوی تشکیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه انتظارات مردم از شوراها برآورده نشده است، تصریح کرد: یکی از علت‌های این اتفاق نیز عدم وجود شوراها متخصص است.

رئیس شورای شهر کرج نیز در این اجلاس گفت: عدم حل مشکلات شهرها به علت نبود مدیریت یکپارچه شهری است.

مسعود محمدی با تاکید بر اینکه دولت و بدنه سرمایه‌گذار به تنهایی نمی‌توانند در بحث جهش تولید اقداماتی داشته باشند، گفت: شوراها، مدیریت شهری و سرمایه‌گذاریها در این راستا می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند.

وی اظهار کرد: برخی مشکلات کلانشهرها مشترک است و این اشتراک نشان دهنده این بوده که مدیریت شهری و شوراها به تنهایی نتوانستند این مشکلات را حل کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج نیز گفت: همگرایی دولت و شورا سبب مدیریت یکپارچه شهری می‌شود.

احمدی کیش افزود: متأسفانه امروز شاهد رقابت بین دولت، مجلس و مدیران دولتی با شوراها هستیم، در صورتی که دولت و مجلس باید شوراها را همکار و همیار خود ببینند متاسفانه تلاش می‌کنند شوراها را از مسیر واقعی خود خارج نمایند.

وی به جایگاه اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای شهرهای مرکز استان اشاره و اظهار داشت: این اجلاس با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی توانسته در تبادل تجربیات و عملیاتی شدن تجربیات کمک بسیاری کرده و نیاز است مصوبات اجلاس قابلیت اجرا داشته باشد.

وی رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری را نیازمند همگرایی دولت مردان با شورای شهر دانست و بیان کرد: باید مدیر ارشد هر استان این همگرایی را ایجاد کند و همچنین به مواردی که در قانون اساسی برای شوراها آمده عمل نماید.

رئیس شورای شهر اراک هم عدم اجرای مدیریت یکپارچه شهری را سبب نارضایتی مردم دانست و بر لزوم کمک دولت در تامین مالی پروژه‌ها به مدیریت شهری تاکید کرد.

داوود قربانی گفت: اجرایی نشدن مدیریت یکپارچه شهری باعث کارهای جزیره‌ای شده که در نهایت شاهد افزایش هزینه‌های شهر هستیم که نیاز به تدوین قوانین بالا دستی برای شکل گرفتن ساختاری مشخص دارد.

وی، مشورت را عامل موفقیت دانست و اظهار داشت: برگزاری این اجلاس یعنی جمع همه خوبی‌ها و اشتراک تجارب موفق بین شهرهااست.

رئیس شورای شهر اراک به انتظار شوراها از حاکمیت نیز اشاره کرد و گفت: دولت باید در تأمین منابع مالی و معنوی پروژه‌هایی که بهره‌برداری ملی می‌شود از شوراها و شهرداری‌ها حمایت کند، همچنین برای تحقق مشارکت مردم قوانین را تصویب کند که امکان خدمت‌گذاری نمایندگان مردم فراهم شود.

جایگاه و اختیارات شورا و ضرورت ارتقای آن

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان، افزایش اختیارات شوراها را سبب رضایت‌مندی بیشتر مردم دانست و گفت: البته در برخی موارد نیز دیده می شود که مردم نیز نسبت به حد و حدود و اختیارات شوراها آگاهی لازم را ندارند.

عیسی مهری اظهار کرد: باتوجه به اینکه حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور در مراکز استان‌ها و کلانشهرها سکونت دارند، برگزاری این اجلاسیه در راستای رفع مشکلات مردم بسیاری کمک‌کننده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در این اجلاسیه انتقال تجربه خوبی انجام می‌شود، مطرح کرد: دولت در مباحث تخصصی دارای چارچوب و ضوابط خاص خود است ولی شوراهای اسلامی شهر یک نهاد مردمی بوده و می‌توانند نیازهای مردمی را به خوبی درک کنند.

رئیس شورای شهر اصفهان هم گفت: شوراها در مسیر اجرایی اختیارات زیادی ندارند.

محمدنور صالحی گفت: این اتفاق به چندین دلیل است که نخستین دلیل آن تاخیر 20 ساله در تشکیل شوراها است در حالی قانونی که تخت عنوان قانون شوراها تصویب شد، جزو قوانین محکم قانون اساسی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: طی این تاخیر ۲۰ ساله دستگاه‌های اجرایی برخی از وظایف شوراها را بر عهده گرفتند و امروز بازپس گیری این وظایف از دستگاه‌ها مشکل شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس نیز باید به اختیارات شوراها جامعیت ببخشند، عنوان کرد: خود شوراها نیز هنوز نتوانستند به بلوغ کافی رسیده و خودشان را ثابت کنند.

نورصالحی ادامه داد: ناپایداری در مدیریت شهری و نداشتن جامع نگری موجب شده است که این ظرفیت و بلوغ در جامعه شورایی نیز تحقق پیدا نکند.

رئیس شورای شهر مشهد نیز تاکید کرد که شوراها رقیب دولت نیستند و باید از سوی دولت حمایت شود و در مقابله از شورا مطالبه‌گری کنند، چرا که شوراها با مشارکت مردم شکل گرفته و این اعتماد امکان همراهی مردم با دولت را فراهم می‌کند.

حسن موحدیان اظهار داشت: اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان فرصتی برای بررسی مشکلات و چالش‌های کلان شهرهاست.

وی شورای عالی استان‌ها را نمایندگان کل شهرها دانست و افزود: متأسفانه با نوع ورود به شورای عالی استان‌ها به علت حضور نمایندگان شهرهای کوچک و بعضا روستا نمی‌توان مشکلات و چالش‌های کلان شهرها را حل کند و این در حالی است که ما در مدیریت کلان شهرها مشکلاتی داریم که در این شورا مطرح نمی‌شود.

رئیس شورای شهر مقدس مشهد توقع مردم را در کلان شهرها بسیار بالا دانست و بیان کرد: یک سری از مسائل در شورای عالی استان‌ها به آن پرداخته نمی‌شود و این مسائل در مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان‌ها مطرح شده و توسط رئیس شورای اسلامی شهر تهران به واسطه ارتباطات گسترده پیگیری می‌شود.

موحدیان با ابراز تأسف از کاهش اختیارات شوراها خاطرنشان کرد: شوراها تجربه زیادی نداشته و مشکلاتی دارد، اما راه حل آن این است که دولت کمک کند تا شوراها بتوانند توانمند شوند و اجازه دهند اختیارات شورا باقی بماند اما با آموزش و حمایت به توانمندسازی شوراها کمک کند.

وی مطالبه شوراها از دولت را به رسمیت شناختن شورا دانست و ابراز کرد: شورا رقیب دولت نیست و باید حمایت شود و از شورا مطالبه‌گری کنند و رئیس جمهور در سفرهای استانی خود در کنار دیدار با استاندار و فرماندار رئیس شورا را نیز ببیند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه هم با اشاره به اینکه شوراها بازوهای ارتباطی دولت‌ها با مردم هستند، گفت: شوراها از دولت‌ها انتظار دارند که حمایت لازم از شوراها انجام شود، شوراها در میان مردم تاثیر گذار بوده و این یک ظرفیت است که باید از آن به بهترین شکل استفاده شود.

خسرو زرافشانی ظهار کرد: این اجلاسیه به صورت مشورتی و برای تبادل تجربیات است.

وی با اشاره به اینکه شوراها بازوهای ارتباطی دولت‌ها با مردم هستند، مطرح کرد: شوراها نیز از دولت‌ها انتظار دارند که حمایت لازم از شوراها انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه با بیان اینکه جایگاه شوراها در میان مردم تاثیرگذار است، عنوان کرد: این تاثیرگذاری یک ظرفیت است که باید از آن به بهترین شکل استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه اعضای شورا باید جسارت لازم را داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر این جسارت تصمیم‌‎گیری در شوراها وجود داشته باشد، مردم اعتماد بیش‌تری به شوراها پیدا خواهند کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز افزایش اختیارات شوراها را سبب جلب رضایت و و افزایش اعتماد مردم دانست و گفت: شوراها مجموعه در دسترس مردمی است

محمدحسین کارگرنیا اظهار کرد: قانون‌گذار برای شوراها یک سلسله‌ مراتبی را پیش‌بینی کرده‌است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تمام این شوراها به صورت جزیره‌ای و مستقل عمل می‌کنند، مطرح کرد: این اجلاسیه مکان بسیار مناسبی برای انتقال تجارت مفید و سازنده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه مجلس و دولت که مصوبات این اجلاسیه را مشاهده می‌کنند باید به آن توجه بیش‌تری داشته باشند، عنوان کرد: با اتخاذ یک راهکار مناسب می‌توان بسیاری از مشکلات شوراهای اسلامی شهرها را رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت یکپارچه شهری در قانون دیده شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه شوراها درحد شهرداری‌ها اختیار دارند و سایر دستگاه‌های خدمات رسان ارتباطی با شوراها ندارند.

کارگرنیا با تاکید بر اینکه اگرچه گلایه‌های بسیاری شده‌است ولی هنوز شاهد اتفاق خاصی نیستیم، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات شهر نیازمند ارتباط دو سویه شورا با دستگاه‌‎های خدمات‌رسان است.

عضو شورای شهر شهرکرد نیز گفت: متأسفانه هنوز جایگاه شوراها به درستی تبیین نشده و وظایف این پارلمان محلی به درستی مشخص نشده است، در صورتی که همان طور که مجلس شورای اسلامی می‌تواند کارآمد باشد شوراهای شهرها نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

فاطمه بیگی، برگزاری این اجلاس را عامل موفقیت دانست و اظهار داشت: هر کاری با مشورت تضمین موفقیت خواهد داشت.

وی تشکیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها را مطرح و افزود: در صورتی که اعضای کمیسیون‌ها متخصص همون کمیسیون باشند می‌توانند در پیشبرد اهداف اجلاس و توانمندی شوراها کمک بسیاری کنند.

رئیس شورای شهر بندرعباس هم با تأکید بر اینکه ثبات در مدیریت شهری موجب ثروت آفرینی برای شهر می‌شود، گفت: طبق قانون شوراها برای پیشبرد مسائل مختلف مردم تشکیل شدند و به نمایندگی از مردم مطالبات آنها را پیگیری می‌کنند.

مصیب نظری، اظهار کرد: ظرفیت شوراها در راستای قوای دیگر بوده است ولی در اجرا ذیل وزارت کشور و ‌قوه مجریه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق موجب آسیب دیدن مدیریت یکپارچه شهری شده است، مطرح کرد: یکی از اهداف برگزاری این اجلاس رساندن پیام شوراها به دولت است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز قوانین شوراها را نیازمند بازنگری دانست.

مجید ناصحی مقدم گفت: ماهیت شوراها بیشتر مطالبه امور روزمره زندگی مردم است که با رفتار یک نماینده مجلس تفاوت بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این اجلاس استفاده از تجربیات یکدیگر و هم‌افزایی در راستای حل مشکلات و مطالبه از نهادهای حاکمیتی است، مطرح کرد: این اجلاس هر سه ماه یکبار برگزار شده و برای ارائه راهکارهای مناسب تلاش می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه شوراها از ۲۵ سال پیش چندین مسأله اساسی داشتند که همچنان برقرار است، عنوان کرد: شوراها با تأخیر ۲۰ ساله به وجود آمدند و در نتیجه بخشی از وظایف آن‌ها را سایر دستگاه‌ها متولی شدند.

ناصحی مقدم با بیان اینکه برخی از رفتارهای احزاب سیاسی در شوراهای شهر رسوخ می‌کند، تصریح کرد: نمایندگان مردم وابستگی فکری به احزاب سیاسی دارند ولی این وابستگی در کارکرد شوراها نباید دخیل شود.

وی با اشاره به اینکه شوراها مصداق دموکراسی و مردم سالاری کثرت‌گرا هستند، یادآور شد: معضلات هر شهری در قالب شورا بر اساس هم فکری اعضای شورا حل خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز خواستار توجه ویژه‌ دولت به جایگاه و اختیارات شوراها شد.

رضا بیرانوند گفت: باتوجه به اینکه پس از ۶ دوره هنوز شوراهای اسلامی شهر به جایگاه اصلی خود نرسیده‌اند و باید دولت توجه ویژه‌تری به جایگاه و اختیارات شوراها داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد با اشاره به اینکه شوراها نمایندگان مستقیم مردم هستند، مطرح کرد: شوراها باید به جایگاه اصلی خود رسیده و به اختیارات لازم و کافی برسند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از شهرها با مشکلات عمده‌ای مواجه هستند، عنوان کرد: حل این مشکلات نیازمند دادن اختیارات لازم به شوراها و تعریف درآمد پایدار برای شهرداری‌ها است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: نباید رقابتی بین مدیریت شهری و مدیریت استان‌ وجود داشته باشد

محمود مسگریان به عدم شکل‌گیری مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: عامل بیرونی عدم تشکیل مدیریت شهری یکپارچه این است که مدیریت استان به شوراها نگاهی رقابتی دارد و این عامل باعث شده شوراها ضعیف بماند در صورتی که شوراها نمایندگان مردم بوده و باید قدرتمند باشند.

وی، تشکیل این مجمع را سبب همگرایی و احصای مشکلات حوزه شهری دانست.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این مجمع کمک می‌کند راهکارهای مناسب برای چالش‌های شهری مانند درآمدهای پایدار، شهرداری پیدا کند و به پیشرفت شوراها کمک کند و مطرح شدن این مشکلات در بیانیه‌های پایانی و پیگیری‌های آن بسیار مهم است.

به گزارش ایرنا، قدردانی و تمجید از پیشرفت‌های قم، بررسی ابعاد مختلف مدیریت شهری و نیز برخی از اهم مشکلات شوراها در شهرهای مرکز استان، از دیگر محورهای سخنان روسای شورای اسلامی شهر شرکت کننده در این مجمع بود.

هفتاد و یکمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان های کشور، روز چهارشنبه در قم آغاز و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

این اجلاس با هدف بهره‌گیری از نظرات کاربردی صاحب‌نظران و نخبگان جامعه شورایی کشور با نگاهی جامع به مسائل جاری شهرهای کشور و همچنین انتقال تجارب و توانمندی رؤسای شوراهای مراکز استان در تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه شهری و در نهایت توانمندی شهرداری‌ها ترتیب یافته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha