ریشه اصلی مشکلات قم ‌ضعف مدیریت و نداشتن آمایش سرزمینی است + فیلم

قم - ایرنا - نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم با حضور در ایرنا ضمن تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود تاکید کرد: توجه به ریشه‌های اصلی مشکلات قم از جمله ضعف مدیریت و نداشتن آمایش سرزمینی به معنای واقعی و نگاه ویژه به مباحث فرهنگی به عنوان جوهره نظام اسلامی از اولویت‌های کاری بنده در صورت راهیابی به مجلس است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کرده‌است.

گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با آقای سعید لطفی معروف به نصرت الله لطفی است، وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.

لطفی در حالی وارد صحنه رقابت انتخاباتی مجلس شده‌است که به عنوان یک فرهنگی،‌ علاوه بر نقش معلمی در آموزش و پرورش، مسئولیت دفتر رسمی شورای نگهبان در استان قم را برعهده داشته و همچنین مدیرکل نظارت و امور استان‌های شورای نگهبان، عضو هیات اصلی گزینش شورای نگهبان،‌ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم، عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کل کشور، معاون پارلمانی و حقوقی شورای هماهنگی و قائم مقامی آیت الله جنتی به عنوان نماینده ولی فقیه در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را نیز برعهده داشته‌است.

ریشه اصلی مشکلات قم ‌ضعف مدیریت و نداشتن آمایش سرزمینی است

آقای لطفی نام شما با انتخابات عجین شده‌است، چه در هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان قم و چه کشور، چه شد که تصمیم گرفتید، نماینده مجلس شورای اسلامی شوید؟‌

بنده در ادوار مختلف پیشنهادهایی در خصوص این امر داشتم اما چون به جمع بندی نرسیدم لذا نپذیرفتم زیرا اعتقاد دارم که قم پایگاه فقاهت و مرجعیت است پس باید نماینده‌ای وارد مجلس شورای اسلامی شود که الگویی برای ۲۸۹ نماینده دیگر باشد،‌ این تراز باید رعایت شود و همه باید از چنین افرادی درخواست کنند که به عنوان وظیفه خود را کاندیدای مجلس نمایند و مورد حمایت کامل نیز قرار گیرد.

آنچه دوستان، بنده را متقاعد کردند برای نامزدی درانتخابات فرمایش های مقام معظم رهبری بود، آنجایی که ویژگی‌هایی برای نماینده از جمله خدوم بودن، نام آشنا و جوانان را باور داشتن و غیره را بیان می‌کنند، حضرت آقا کلید واژه ای دارند که افراد باید برای نامزدی انتخابات این موارد را لحاظ کنند و ایشان بیان فرمودند که افرادی با ویژگی‌های ذکر شده از نظر شرعی، قانونی و وجدانی باید بروند و ثبت نام کنند، لذا احساس تکلیف کردم که نقشی در حضور حداکثری مردم در انتخابات داشته باشم.

در حوزه ملی و استانی چه کاری مدنظر شماست که می‌خواهید با حضور در مجلس آن را پیگیری کنید؟

اول اینکه نماینده‌ای که انتخاب می‌شود نماینده کل کشور است و وظیفه‌اش قانون گذاری، نظارت براجرای قانون و ریل گذاری هرآنچه نظام به آن نیاز دارد، این مساله را هر نماینده باید مدنظر قرار دهد،‌ بنده با توجه به مسئولیت‌هایی که با مباحث انتخاباتی داشته و سال‌ها به عنوان معاون پارلمانی در مجلس حاضر بودم، می‌گویم مثلا یک برنامه پنج ساله که نتیجه تلاش کارشناسان، مجلس، دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر ارگان‌هاست در پایان ارزیابی می‌بینیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده، این چه پیامی دارد؟ لذا اولین وظیفه‌ای که نیاز به تقویت دارد این بخش است واقعا کار کارشناسی صورت گیرد و پس از بررسی در مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی اجرایی شود.

نماینده نباید وام‌دار کسی باشد، همچنین احساسی عمل نکند و از سوی دیگر یک نماینده باید تابع محض ولی امر باشد که اگر در دوره های گذشته مجلس دستورات ایشان عمل می‌شد،‌ امروز اینگونه در کشور مشکل نداشتیم.

وظیفه نماینده آسفالت کردن و جدول گذاری خیابان‌ها نیست، اما از سوی دیگر به عنوان یک مسلمان و یک انسان باید به هم نوع خود کمک کنیم، این یک وظیفه انسانی است.

اگر نماینده قم در مجلس شدید چه اولویتی را برای رفع مشکلات در قم دارید؟

در قم طبق یک پژوهش علمی و براساس فرمول‌های علمی پذیرفته شده در مجموع ۱۵ مشکل اساسی داریم که مهمترین این کاستی‌ها سه نکته اساسی است، ضعف در زیرساخت‌ها، ضعف در خدمات رسانی به زائران و مشکل کلان مدیریتی که مشکل اساسی است، به معنای واقعی آمایش سرزمینی برای آن اجرایی نشده‌است،‌ ریشه مشکلات موجود قم نیز در این مباحث است.

شما خودتان را محافظه کار می‌دانید یا تحول خواه؟ اگرچه نگاه بیرون به شما به عنوان محافظه کار است که کمتر دنبال تغییر هستید.

ریشه اصلی مشکلات قم ‌ضعف مدیریت و نداشتن آمایش سرزمینی است

اینجانب تحول خواه همراه با تعقل هستم، به دنبال تحول ارزشی می‌باشم، یکی از اصولی که به آن پایبندم ساده زیستی است و همچنین حساسیت در بحث بیت المال دارم.

در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شیوه‌ای را به کار گرفتم که بحث رعایت بیت المال کامل رعایت شود،‌ در سفرهای استانی استقبال و خریدن سوغات برای مسئولان را منع کردم که الحمدالله در شورای هماهنگی در استان‌ها این مساله جا افتاد.

در بحث تحول خواهی، ۳۵ سال بود که شورای هماهنگی اساسنامه و ردیف بودجه نداشت و مجلس و کمیسیون‌های مربوطه با بحث ردیف بودجه مخالف بودند، بنده طرحی را مطرح کردم و در صحنه علنی مجلس قرائت شد و نتیجه آن اختصاص ردیف بودجه به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود.

اگر شما به عنوان نماینده مجلس انتخاب شوید یک طرح تحولی که بخواهید پیگیری کنید چیست؟

طرح تحولی که هم نگاه ملی و استانی داشته باشد،‌ بحث مباحث فرهنگی در کشور است،‌ انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و همچنین جوهره نهضت امام راحل فرهنگی بود،‌ کشور با معضلات فرهنگی به معنای اعم آن مواجه هست، ما یک جاده‌ای به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که هنوز نتوانسته انتظارات جامعه را برآورده کند. همچنین شورای فرهنگ عمومی در کل استان‌های کشور داریم که این ساختار شبکه مویرگی است اما الزامات اجرایی ندارد.

در استان قم، شورای فرهنگ عمومی مصوبه‌ای برای ورودی‌های قم داشت که تا شعاع ۴۰ یا ۵۰ کیلومتری، بیلبوردهای فرهنگی وجود داشته باشد که متاسفانه اجرایی نشد.

برخی افراد به دلیل منافع مالی که بیلبوردهای تبلیغاتی برای آنان داشت بیشتر به دنبال تبلیغات کالاها و غیره بودند اما به مباحث فرهنگی توجه نداشتند، در گذشته ورودی‌های قم چندین عکس از شهدای روحانیت نصب بود که گفتند چون حواس رانندگان را پرت می‌کند، جمع کردند اما از سوی دیگر دیدیم که بیلبوردهای تبلیغاتی متعدد را در جاده‌های قم نصب کردند.

بنده چند سال پیش که قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کل کشور بودم، بعداز راهپیمایی ۱۳ آبان یک بند به قطعنامه پایانی در قم اضافه کردم که اگر مصوبات در خصوص ورودی‌های قم اجرایی نشود، آتش به اختیار عمل خواهیم کرد که این مساله باعث شد که مسئولان در تهران روی این مساله حساس شده و ظرف ۴۸ ساعت بیلبورهای تبلیغاتی دست شهرداری قم قرار گرفت.

طرح بنده در صورتی که به مجلس راهیابم این است که الزامی بودن مصوبات شورای فرهنگ عمومی را پیگیری کرده و بحث منابع و مطالبه گری آن را دنبال می‌کنم.

در صورت ورود به مجلس کدام کمیسیون را ترجیح می دهید؟

بنده بیشتر رغبت دارم که در کمیسیون فرهنگی فعالیت کنم،‌ چراکه جوهره انقلاب اسلامی فرهنگی بود، ما بسیاری از کارهای فرهنگی بر زمین مانده داریم که باید آنها را پیگیری کنیم.

طرح‌هایی در مجلس یازدهم تصویب و رد شد، یک نمونه مثال بزنید که اگر شما بودید، به آن رای می دادید و یا آن را رد می کردید؟

ریشه اصلی مشکلات قم ‌ضعف مدیریت و نداشتن آمایش سرزمینی است

یکی از طرح هایی که در مجلس تصویب شد و اگر بنده بودم با آن مخالفت می کردم، طرح کاهش مدت خدمت سربازی بود. بحث سربازی ارتباط تنگاتنگی با امنیت کشور دارد، جزء وظایف ستاد کل نیروهای مسلح کشور است، آنها باید تدبیر کنند، با وجود مخالفت این ستاد برخی نمایندگان کار خود را انجام دادند،‌ اما اتفاقی که افتاد این بود که یک ذهنیت بدی ایجاد شد و جوانان فکر کردند که شورای نگهبان با اختیاراتی که دارد نگذاشت این طرح تصویب شود،‌ نمایندگان برای محبوبیت خود این کار را کردند اما هزینه برای نظام درست شد.

همچنین طرح منع به خدمت گرفتن بازنشستگان که هزینه‌هایی را برای کشور داشت، مگر قرار بود کار خلافی صورت گیرد،‌ طبق قانون باید در موارد اضطرار بتوانیم از بازنشستگان استفاده کنیم. با وجودی که دراین خصوص رهبر معظم انقلاب ورود کردند و گفتند نباید این‌قدر سخت‌گیری کرد، اما این افراد موضع خود را اصلاح نکردند و تمام ورودی‌ها را در این رابطه مسدود نمودند.

شما چه شخصیتی دارید؟

با نظر گرفتن نظرات امامین انقلاب خود را آماده کرده‌ام که برای مصلحت نظام اسلامی و مردم کشور هزینه بدهم، بنده در مسئولیت هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون داشته‌ام سعی کرده‌ام که فراجناحی باشم، وقتی می‌گوییم انتخابات، بحث اصلی حضور حداکثری مردم در انتخابات است یعنی همه گروه‌ها و اقشار دیده شوند. بنده فقط به دنبال مصلحت نظام بوده و هستم.

صحبت پایانی

انشاء الله بر اساس آنچه نیاز است همه باید برای ۱۱ اسفند نقش آفرینی در راستای حفظ خون ۳۰۰ هزار شهید داشته باشیم، اولویت اول حضور حداکثری در این انتخابات است و بعد از آن انتخاب افراد صالح برای نمایندگی مجلس. ما باید برای مردم و شعور آنان احترام قائل باشیم، شعاری عمل نکنیم، اگر ما صادقانه با مردم باشیم آنان نیز ما را همراهی خواهند کرد. وعده‌های توخالی ندهیم و بدانیم آنان به اندازه کافی بصیرت و کنشگری در رابطه با انتخاب افراد اصلح برای نمایندگی مجلس دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha