توقع مردم، بومی بودن حداقل یکی از نمایندگان قم در مجلس است

قم- ایرنا- نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از قم، معتقد است مردم توقع دارند یکی از نمایندگان این حوزه انتخابیه بومی قم باشد و اینکه یک فرد غیر بومی وسط کار نمایندگی این استان را رها نکند بسیار مهم است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کرده است.

گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی محمد یثربی است. وی متولد ۱۳۳۰ است و نماینده حوزه انتخابیه قم در دوره ششم مجلس شورای اسلامی بود.

تدریس در حوزه و دانشگاه نیز از سوابق علمی حجت الاسلام یثربی است. او که دکترای فقه و مبانی حقوق از دانشگاه تهران دارد عضو هیات علمی این دانشگاه بوده و تدریس برای دانشجویان در پردیس فارابی دانشگاه تهران را در کارنامه دارد. هم چنین دهها مقاله علمی حقوقی نیز توسط وی نگارش شده و نزدیک به هفت کتاب را تالیف و ترجمه کرده‌است.

توقع مردم، بومی بودن حداقل یکی از نمایندگان قم در مجلس است

جایگاه نمایندگی مجلس از نظر شما چیست؟

در قسم نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده‌است که شخص نماینده، پاسدار حریم اسلام باشد و نماینده باید نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبانی جمهوری اسلامی باشد لذا معتقد هستم مجلس جای قانون‌گذاری است و نماینده باید دانش حقوقی داشته‌باشد و در بسیاری از کشورها اکثریت نمایندگان مجلس حقوقدان هستند.

کار قانون‌گذاری کار اصلی نماینده است و نماینده فقط نماینده یک شهر نیست و نماینده‌کل ایران است و اگر اوضاع کل کشور درست شود اوضاع استان قم نیز درست می شود.

در مورد طرح نیمه تمام مانده مونوریل چه نظری دارید؟

مونوریل یک آیینه دق هست که درست کرده‌اند و نمی‌دانم زمانی که می‌توان از روی زمین حرکت کرد چرا برنامه تردد مردم را از روی هوا ایجاد کردند. در همه دنیا در مورد طرح‌های عمرانی اول مطالعه شده و بعد اجرا می شود نه این که اول اجرا شود و بعد مطالعه صورت گیرد. مونوریل مایه مزاح و خنده برای مردم شده است و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در زمان اجرای طرح باید مطالبه گری می کرده است.

باید ریشه و مبنا و آثار هر کار بررسی و سپس هزینه صرف اجرا شود. اکنون بودجه خوبی برای قم می‌آید و مدیریت میانی در استان باید درست آنها را مصرف کند. قم پایگاهی جهانی دارد و امور اقتصادی باید مطالعه داشته و برنامه علمی داشته باشد.

در هزینه کرد بودجه استانی باید در نظر گرفته شود که درآمدهای استانی چقدر است و هزینه‌ها و درآمدهای خانواده شهری و روستایی و صنعت و معدن چقدر است؟ سطح کشاورزی، اراضی باغی و تولید محصولات زراعی و باغی،‌ مجتمع‌های دامداری،‌ تعداد اصناف، گردشگری زیارتی،‌ تعاون،‌ امور فرهنگی و اجتماعی باید مدنظر باشد و در مورد امور ایثارگران که ۱۲ هزار و ۴۶۱ جانباز و ۶۰۹۰ شهید داریم باید قدردانی زیادی را شاهد باشیم.

توقع مردم، بومی بودن حداقل یکی از نمایندگان قم در مجلس است

جایگاه نمایندگی نماینده قم در مجلس چیست؟

جایگاه نماینده مجلس جایگاه خبرگی است و در مورد نماینده قم توقع این است که به خود مجلس خدمت رسانده و نماینده‌های دیگر از دانش او بهره‌مند شوند و نماینده قم واسطه بین مجلس و مراجع تقلید و حوزه است. در مجلس ششم نمایندگان در امور مختلف فقهی به بنده مراجعه می‌کردند و سعی بر آن داشتم بدون تنش و با مجاهدت خاموش اقدام به انجام وظیفه کنم.

از نظر محتوا نیز نقش قانونگذاری و نظارت نماینده مجلس بر امور کشور، فداکاری می‌خواهد و این‌که نماینده عنوان کند می‌خواهم در دور بعد انتخاب شوم و از وزرا و دیگر مسئولان درخصوص عملکردشان سوال نکنم، صحیح نیست. نماینده مجلس باید به وزرا تذکر بدهد، استیضاح کند و کار نماینده در شبانه روز ۲۰ ساعت کار علمی می‌خواهد و کار نماینده این نیست که از این مراسم ترحیم به آن مراسم ترحیم برود. نماینده باید اهل مطالعه باشد و در حوزه مسائل خارجی اشراف به این مسائل داشته باشد.

چشم انداز ۱۴۱۴ و آمایش سرزمینی در مورد قم داریم و همه چیز آماده است و نماینده قم در مجلس باید کارها را به جریان بیندازد و در این زمینه ارتباطات مردمی نیز بسیار مهم است و زمانی که نماینده مردم هستیم نباید وقت خود را صرف امور شخصی کنیم. بنده زمانی که در مجلس ششم بودم حقوق نگرفتم، خانه نیز نگرفتم و سفر خارجی نرفتم و اکنون که در جایگاه نامزدی مجلس دوازدهم هستم پول کلانی خرج نمی‌کنم و وعده دروغ نمی‌دهم که نتوانم پاسخ دهم و معتقدم اگر هر کسی وظایف قانونی خود را انجام دهد اهداف نمایندگی دست یافتنی است.

آیا تشکلی قرار است از شما در انتخابات حمایت کند؟

توضیحی در این مورد این سوال ندارم.

توقع مردم، بومی بودن حداقل یکی از نمایندگان قم در مجلس است

در مورد موضوع تامین اجتماعی و افزایش سن بازنشستگی اگر نماینده بودید چه می‌کردید؟

شاید بتوان روی راه حل سومی هم برنامه‌ریزی کرد و شاید این قانون در حدی درست باشد و گرچه هر طرح و لایحه‌ای هم موافق و هم مخالف دارد و باید در ترازوی عقل آن را سنجید که آن چه به نفع کشور و اقشار مختلف مردم است اتفاق افتد. لذا در مورد بحث بازنشستگی هم استخدام نسل جوان باید رعایت شده و هم رعایت بازنشستگان شود. دعوای پیر و جوانی دعوای بی‌خودی است و نسل پرتجربه و جوان باید در کنار هم برای مملکت کار کنند. باید الزام کار همه افراد تا ۳۵ سال نباشد و این امکان وجود داشته باشد فردی که با تخصص است بتواند تا ۳۵ سال خدمت کند و الزام را باید برداشت و فرد مختار باشد که بیشتر از ۳۰ سال بماند یا نماند.

تحقیق و تفحص از وظایف نمایندگان است اگر قرار باشد این کار را انجام دهید از کدام وزارتخانه شروع می کنید؟

باید در این زمینه مطالعه کرد چرا که موارد دارای اشکال را زیاد در ذهن دارم. بانک‌ها،‌ شرکت‌های خودروسازی دولتی و شرکت‌های نفتی باید در اولویت تحقیق و تفحص قرار گیرند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha