نامزد انتخابات مجلس: حل بحران آب از اولویت های استان قم است + فیلم

قم- ایرنا- «حسن مالکی نژاد» نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از قم، گفت: یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای استان قم انجام داد موضوع حل بحران آب این استان است که این بحران در آینده بسیار جدی است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کرده است.

گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با حسن مالکی نژاد است. وی متولد ۱۳۵۱ و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه قم، کارشناسی ارشد شناخت اندیشه های امام خمینی(ره) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و دکترا از دانشگاه ادیان و مذاهب در رشته عرفان و اندیشه های امام خمینی(ره) است.

مالکی نژاد، عضویت در دوره های پنجم و ششم شورای شهر قم (دوره ششم به مدت یکسال)، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم در دوره پنجم، معاون اداره آموزش و پرورش ناحیه یک قم در اوایل دهه ۹۰، مدیریت و معاونت دبیرستان هدایتی و برخی دیگر از دبیرستان های قم و همکاری با مراکز اسلامی خارج از کشور را در کارنامه خود دارد.

مالکی نژاد کاندیدای مجلس: حل بحران آب از اولویت های استان قم است

مهم ترین اولویت های شما برای کار در استان قم به عنوان نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست؟

یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای استان قم انجام داد موضوع حل بحران آب این استان است که این بحران در آینده بسیار جدی است. در این راستا باید احداث سد دره دزدان که قبلا طراحی شده و اجرا نشده، عملیاتی شود و این سد از نوع خاکی طراحی شده است و باعث می شود سنگریزه هایی که در محل آن است ته نشین شده و وارد کانال های انتقال آب به قم نشود. در این صورت آب به راحتی به قم می رسد و پایداری آب قم را می توانیم شاهد باشیم. اگر با این نگاه بتوانیم برخی مشکلات بحران آب در استان را جبران کنیم کاری خوب و تاثیرگذار انجام شده است. این در حالی است که کشاورزی ما ۹۰ درصد آب قم را مصرف می کند و باید هشدار جدی داده شود که مکایزه کردن کشاورزی توسط دولت با تسهیلات دنبال شود.

در مورد فرودگاه قم هم که جزو برنامه هایتان است بگویید.

فرودگاه قم می تواند گردشگری مذهبی را در این شهر رونق دهد و اکنون گردشگر داریم ولی اقامت در قم ماندگاری ندارد و میانگین ثبت شده اقامت زائران پنج ساعت است و حضور زائران صرفا برای قم هزینه بوده و درآمد اقتصادی برای شهر به همراه ندارد.

اگر بتوانیم موضوع فرودگاه را دنبال کرده و تکمیل و راه اندازی کنیم گردشگری قم رونق بسیار خوبی گرفته و باعث رشد اقتصادی شهر قم می شود و اشتغال ایجاد کرده و آسیب های اجتماعی کم می شود.

در مورد بودجه ملی برای مسجد جمکران برنامه های خود را عنوان کنید.

مالکی نژاد کاندیدای مجلس: حل بحران آب از اولویت های استان قم است

یکی از کارهای دیگری که در شورای شهر نیز پیگیر آن بودم موضوع بودجه ملی برای مسجد جمکران است. معتقدم توسعه مسجد به عنوان مکانی که قطب فرهنگی است باید از نگاه ملی به آن نگریست و کسانی که در نیمه شعبان به جمکران می آیند امکانات می خواهند. توسعه مسجد مقدس جمکران رشد اقتصادی و درآمدی برای قم را در بر خواهد داشت و بهره وری فرهنگی زیادی هم در پیش خواهیم داشت.

در مورد وضعیت صنعت قم چه پیشنهادهایی دارید؟

با توجه به این که صنعت در شهر قم استعداد بسیار خوبی دارد صنعتگران قم ظرفیت خوبی برای این شهر محسوب می شوند و اکنون از هفت شهرک صنعتی قم، حدود چهار شهرک به خوبی فعال است و برخی شهرک ها بدلایلی فعال نیستند که باید فعال شوند.

به موضوع تسهیلات برای صنعتگران باید جدی توجه شود، اکنون دولت وام تبصره ۱۸ را می دهد که یک سوم را دولت و دو سوم را بانک ها می دهند و در این بین باید اول هر سال مشخص شود چند هزار میلیارد ریال وام برای استان قم مصوب می شود و تا پایان سال پرداخت شود. اکنون صنعتگران ما نمی توانند برای افزایش تولید که نیاز به دستگاه و مواد اولیه دارد تصمیم بگیرند و باید بدانند چه زمانی دقیقا تسهیلات در اختیار آن ها قرار می گیرد و این بلاتکلیفی نمی گذارد رشد و توسعه صنعت شکل بگیرد.

شهرک های صنعتی قم در زیر ساخت ها مشکل دارند و صاحبان صنایع تقاضا دارند ارزش افزوده ای که از صنعتگران گرفته می شود، درصدی از آن برای تامین زیرساخت های شهرک ها هرینه شود.

هم چنین معتقد هستم واحدهای کوچک صنعتی نیازمند وام های دولت هستند و اگر تولید کم آن ها با وام پشتیبانی نشود تعطیل شده و نرخ بیکاری در جامعه بالا می رود و در جلساتی که با صنعتگران داشته ایم مشکلاتی که ذکر شد مورد اشاره قرار گرفت.

وضعیت امروز شورای شهر قم برای رسیدن به جهان شهر شیعی و هم افزایی بین نیروهای عضو شورا چگونه باید باشد؟

مالکی نژاد کاندیدای مجلس: حل بحران آب از اولویت های استان قم است

نگاه کلی به این قضیه دارم. شورا همان طور که از نامش بر می آید و شرایط کاری اش را معنا می کنیم باید به گونه ای فعال باشد که همدلی و همبستگی بین افراد برای رسیدن به نتیجه مطلوب را شاهد باشیم.

در شورای شهر اگر استقلال برای همه اعضا به عنوان پارلمان شهری وجود داشته باشد مشکلات حل خواهد شد. اگر استقلال وجود داشته باشد و دخالت در کارهای شورا نباشد شورای شهر مسیر خود را با مشاوره کارشناسان خوبی که به اعضا در مورد طرح های شهری مشورت می دهند کار خود را پیش می برد اما اگر دخالت باشد برخی اتفاق ها می افتد.

از زمانی که خود در شورا عضویت داشتم مسایلی پیش می آمد ولی کوتاه می آمدیم چون معتقدیم قم حرم اهلبیت است و ما نیز در خدمتگزاری به مردم لباس خادمی بر تن کرده ایم و برخی حواشی در شان قم نیست.

حفظ حرمت این حرم مهم است و نباید به خاطر یک سری مسایل نفسانی آن حرمت را بشکنیم. در اتفاقاتی که یکسال اخیر در شورا افتاد کاملا سکوت کردم و این از باب حفظ حریم اهلبیت و حرمت حرم بانوی کرامت بود. در صحبت هایمان باید به جایگاه شهر توجه کنیم که چه موقعیتی دارد و چه کسی قم را حرم اهلبیت عنوان کرد و باید بر اساس این شان و منزلت صحبت کنیم. قم مرکز انقلاب است و باید تمامی آرمان ها امام راحل را در قم اجرا کنیم.

شهر قم زائر و مهاجر پذیر است و باید امکانات و راه های شهر و اماکن تجاری و غیر تجاری آن و زیرساخت های خدمت رسانی به زائران در نظر باشد و فارغ از مسائل جناحی و سیاسی به مردم خدمت کنیم. خدمت به مردم به جناح های سیاسی ربطی ندارد و باید از ظرفیت های همه افراد استفاده شود.

اگر نماینده مجلس بودید به طرح افزایش سن بازنشستگی رای می دادید؟

خیر رای نمی دادم‌. قرار نیست اگر جایی کمبود داریم دست در جیب مردم کنیم و فقط مردم تاوان آن را پس دهند. کسانی که در جایگاه هایی قرار دارند که درآمد زایی از آن چه در مورد بیمه تامین اجتماعی است باید نظارت دقیق انجام دهند که چرا تامین اجتماعی که این همه شرکت و کارخانه و درآمدزایی دارد نمی تواند جوابگوی کارشان باشد. باید درگاه های فساد را دنبال کرد نه این که دستمان را در جیب مردم کنیم. تامین اجتماعی ظرفیت های خوبی برای درآمدهای خود دارد و باید آن ها را بررسی کنیم.

نظرتان در مورد طرح های تحقیق و تفحص توسط مجلس شورای اسلامی چیست؟

تحقفیق و تفحص از کارهایی است که مجلس از نظر قانونی می تواند انجام دهد و نظارت از ویژگی های مهم کاری نماینده است. گاهی گزارشی از وزارت خانه ای می آید که اینجا فساد و مشکلی است و این وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس است که تحقیق و تفحص کنند و اگر نگاه ما صرفا برای رسیدگی و حل مشکل باشد تحقیق و تفحص هیچ مشکلی ندارد. اما اگر می خواهیم منفعتی برای خود یا دیگران ایجاد کنیم عده ای ممکن است بگویند تحقیق و تفحص نیازی نیست. اعتقاد دارم اگر در مجلس نگاه ما صرفا برای خدمت به مردم و رضای خدا باشد و نگاه منفعتی برای شخص یا گروهی نداشته باشیم می توانیم خدمات بسیاری برای مردم داشته باشیم و بار مشکلات را از دوش مردم برداریم.

مالکی نژاد کاندیدای مجلس: حل بحران آب از اولویت های استان قم است

انتخابات در قم را چگونه ارزیابی می کنید؟

شرایط، شرایط خوبی است و اگر نگاه خود را این گونه در نظر بگیریم که قم حرم اهلبیت است و دینی از حضرت معصومه(س) به گردن ما است و وظیفه داریم آبروی شهر را حفظ کنیم باید بهترین انتخابات را در شهر برگزار و تبلیغات خود را با همین نگاه برای مردم دنبال کنیم و برای رسیدن به جایگاه مجلس بی اخلاقی نکرده و بر اساس منش اهلبیت و شهدا مسیر را با این فرهنگ پیش ببریم که قم در همه عرصه ها نمونه است و تبلیغات خوب و سالم همراه با اخلاق مداری باشد.

حضور حداکثری پای صندوق های رای پشتوانه انقلاب می شود و وحدت و قدرت ملی و امنیتی ملی را برای ما به ارمغان می آورد.

در مورد اموال خود بگویید.

یک منزل از سال ۷۸ در خیابان آذر به مساحت ۱۲۰ متر در ۲ طبقه دارم، یک آپارتمان نیز اسم نویسی کرده ام که امسال آماده شده و به نام همسرم است و در اختیار فرزندانم قرار داده ام که بفروشند و نصف به نصف تقسیم کنند.

یک فیش تعاونی مسکن هم ۲ سال پیش گرفته ایم که در مرحله توافق نامه است. زمینی سال ۸۶ در بلوار آیت الله بروجردی قم خریداری کرده ام که جزو محدوده هم نیست و خارج از محدوده و ۱۵۰ متری است و بدون توافق باقی مانده است.

یک وسیله نقلیه ایرانی دارم و فرزندانم نیز خودرو ایرانی دارند.

برای مشاهده کامل این گفت و گو کلیک فرمایید

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha