دولت ۴۰ هزار میلیارد ریال برای زیر ساخت برق مازندران سرمایه گذاری کرد

ساری - ایرنا - مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: دولت سیزدهم برای توسعه زیر ساخت برق ۲ استان مازندران و گلستان ۷۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرد که سهم مازندران از این مقدار ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

کوروش موسوی روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: قبل انقلاب در کل کشور هفت هزار مگاوات نیروگاه نصب شده بود اما اکنون این آمار به حدود ۹۶ هزار مگاوات رسیده و نشان دهنده رشد بالا در احداث نیروگاه ها و توسعه شبکه است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده پست های فوق توزیع در قبل از انقلاب بوده است، افزود: در حال حاضر این‌ عدد در استان های مازندران و گلستان به بالای ۲۰ هزار مگاوات رسیده است.

موسوی ادامه داد: طول خطوط برق منطقه مازندران و گلستان به ۶ هزار کیلومتر رسیده و در طی دولت سیزدهم تنها در مازندران بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال طرح افتتاح شد که در مجموع ۲ استان گلستان و مازندران ۷۵ هزار میلیارد ریال طرح های زیر ساختی برق است.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان خاطرنشان ساخت: به سبب مشکلی که در احداث نیروگاه های بزرگ داریم، شبکه را توسعه دادیم و خطوط تبادلی بین استان ها را تقویت کردیم.

دولت ۴۰ هزار میلیارد ریال برای زیر ساخت برق مازندران سرمایه گذاری کرد

وی با بیان این مطلب که برنامه ما این است که جایگزین نیروگاه هایی که نداریم خط‌ انتقال ۴۰۰ کیلو ولت بین قزوین و تنکابن را احداث کنیم، ادامه داد: خط انتقال ۴۰۰ کیلو ولت بین نیروگاه شهید رجایی قزوین و پست جدیدالاحداث تنکابن امکان انتقال ۲ هزار مگاوات را به سمت مازندران فراهم می کند.

موسوی ادامه داد: این اقدام کمبود حدود ۳ هزار مگاوات که از خطوط تبادلی ما می آیند را جبران خواهد کرد و این خط ۴۰۰ کیلو ولت در دست احداث، از تنکابن به حسن کیف که حدود ۹۰ کیلومتر از قزوین به تنکابن و حدود ۶۵ کیلومتر از تنکابن به حسن کیف ادامه می یابد.

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با ذکر این نکته که بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد ریال برای احداث خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت بین تنکابن و قزوین و همچنین امتداد آن به حسن کیف سرمایه گذاری شده است، افزود: طرحی که اکنون در دست احداث داریم، خط انتقال ۴ و ۶ مداره ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت بین رویان و محمودآباد به طول ۴۲ کیلومتر و ۱۸۶ کیلومتر مدار که امکان انتقال هزار و ۶۰۰ مگاوات توان را خواهد داشت است.

وی افزود: هزینه احداث خط ۲۳۰ و ۶۳ کیلو ولت رویان به محمودآباد و پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت محمودآباد حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است است که امیدواریم تا پیک سال آینده محقق شود.

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: طرح بزرگ دیگری که در منطقه در حال اجرا است، توسعه پست ۴۰۰ به ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت مرکز مازندران بوده که ظرفیت آن را ۲ برابر خواهیم کرد و از حدود ۸۳۰ مگاولت آمپر به حدود هزار و ۵۷۵ مگاولت آمپر خواهیم رساند.

موسوی اظهار کرد: ۹۰ هزار میلیارد ریال طرح در دهه فجر کلنگ زنی شد و تا قبل از پایان سال طرح های دیگری را اغاز خواهیم کرد که این اقدام حجم شبکه ما را ۲۵ درصد ارتقاء خواهد داد.

دولت ۴۰ هزار میلیارد ریال برای زیر ساخت برق مازندران سرمایه گذاری کرد

وی با بیان این مطلب که قابلیت دسترسی شبکه ما ۰.۹۹ است و ما این عدد را به ۰.۹۹۹ خواهیم رساند تا حداکثر دسترسی را مردم با حداقل خروج شبکه و قطعی شبکه ناشی از هرگونه اتفاق غیرمترقبه را داشته باشند، خاطر نشان ساخت: طرح جامع را برای توسعه شبکه تا افق ۱۴۰۹ طراحی کردیم و در حال حاضر سیستم های حفاظت ما در کشور در رتبه اول هستند و عملکرد بسیار خوبی در قبال خطاهایی که در شبکه الکتریکی به وجود می آید دارند و بالغ بر ۹۸ درصد ضریب به اطمینان آن است.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با اظهار به اینکه ما تا افق ۱۴۰۹ پیش بینی کردیم که در مازندران یک میلیارد یورو در حوزه انتقال و فوق توزیع سرمایه گذاری خواهیم داشت، ادامه داد: این رقم تا ۱.۴ میلیارد یورو خواهد رسید و پروژه های بسیار بزرگی اجرا خواهیم کرد و عقب ماندگی ها جبران خواهد شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع در شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان احداث شد و این طرح ۴ میلیون یورو آورده داشته و همچنین در سال گذشته بزرگترین ترانسفورماتور انتقال یکپارچه در بابل نصب شد که ۳۸۵ مگاولت آمپر بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha