مشارکت در «پویش ملی سلامت» نشانه اعتماد مردم به نظام بهداشت است

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام بیش از ۴۵ میلیون غربالگری فشار خون و دیابت در «پویش ملی سلامت» را نشانه اعتماد مردم به نظام بهداشت و سلامت کشور دانست.

به گزارش ایرنا از وبدا، حسین فرشیدی روز شنبه در حاشیه نشست بررسی عملکرد مرکز بهداشت استان خوزستان درباره اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع و پویش ملی سلامت، غربالگری پرفشاری خون و دیابت، گفت: تا امروز شنبه ۳۰ دی، بیش از ۴۵ میلیون نفر در پویش ملی سلامت، غربالگری پرفشاری خون و دیابت شرکت کرده‌اند و این همراهی از اعتماد بسیار بالای مردم به نظام سلامت کشور حکایت دارد و برگ برنده‌ای است که در اختیار نظام سلامت قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه عزم دولت برای کاهش پرداخت از جیب مردم و افزایش استانداردهای ارائه خدمات سلامت در کنار ارائه خدمات مراقبتی و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و آموزش و ارتقای سلامت، گام‌های موثری در کاهش مرگ و میر و از کار افتادگی برداشته خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برای اجرای موثر «پویش ملی سلامت» و برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع تقدیر کرد.

شناسایی بیش از ۸۴۳ هزار مورد پرفشاری خون در «پویش ملی سلامت»
معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۴۵ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۸۳۰ نفر تا امروز در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند.

از این تعداد ۸۴۳ هزار و ۷۱۸ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۴۶۷ هزار و ۵۸۷ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۸ هزار و ۴۳۷ نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد ۱۳۴۱ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۵۵۹ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.


غربالگری ۷۲ درصدی پرفشاری خون و دیابت در جمعیت هدف «پویش ملی سلامت»
معاون بهداشت وزارت بهداشت از پوشش ۷۲ درصدی غربالگری پرفشاری خون ودیابت در «پویش ملی سلامت» و آغاز پویش «تغذیه سالم» از اول بهمن ۱۴۰۲ خبر داد.

 حسین فرشیدی با بیان این که سن ابتلای افرادی که در این پویش، بیماری پرفشاری خون ودیابت آن ها تشخیص داده شده نسبت به قبل ۱۰ سال و ۵ سال جوان تر است، ابراز داشت: از ابتدای بهمن پویش ملی «تغذیه سالم» که با دو بیماری پرفشاری خون ودیابت ارتباط نزدیک دارد، آغاز می شود.

وی افزود: برای کاهش مخاطرات بیماری های غیرواگیر، اگر هم نمک استفاده می کنیم باید از نمک تصفیه شده، استاندارد و کمتر از سه گرم در غذای شبانه روز استفاده کنیم و در کنار آن باید استفاده از لبنیات را افزایش دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: تمام افراد شناسایی شده در «پویش ملی سلامت چه آن ها که بیماری پرفشاری خون و دیابت شان قطعی تشخیص داده شده و چه آنهایی که در معرض خطر این دو بیماری قرار دارند، توسط مراقبان سلامت و پزشکان مورد ارزیابی مجدد و درمان فعال قرار می گیرند.

 فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: درمان ها در ۳ تا ۶ هفته اول غیردارویی و سپس دارویی خواهد بود. همچنین بر اساس نظام ارجاع، افرادی که نیازمند مداخلات تخصصی پزشکی هستند نیز تحت درمان های تخصصی قرار گرفته و از مشوق های لازم برخوردار می شوند./۲۰۲

به گزارش ایرنا، پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شروع شد و تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد. این پویش افراد بالای ۱۸ سال جامعه را در زمینه دو بیماری دیابت و پرفشاری خون مورد غربالگری قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha