۹۵ درصد کرمانشاهی‌ها در غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند

کرمانشاه - ایرنا - مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مشارکت ۹۵ درصدی افراد بالای ۱۸ سال استان در غربالگری پرفشاری خون و دیابت خبر داد و گفت: در پویش ملی سلامت یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۱۲۰ کرمانشاهی شرکت کردند.

سارا شاه‌آبادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در روز پایانی این پویش، غربالگری پنج هزار و ۴۷۷ نفر انجام شد، افزود: این پویش از ۲۰ آبان ماه آغاز و تا ۳۰ دی ماه ادامه داشت و در این مدت ۳۴ هزار و ۷۲۶ نفر با احتمال دیابت و ۶۶ هزار و ۱۳۹ نفر هم مشکوک به پرفشاری خون بودند.

وی اظهار کرد: ۲ بیماری فشار خون و دیابت عموما تا قبل از ۴۰ سالگی هیچ گونه علائمی ندارند و آنچنان که تحقیقات نشان داده است عمده بیماران در این پویش کسانی بودند که از وضعیت سلامتی خود در مقابل این ۲ بیماری آگاهی و اطلاع نداشتند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: بعد از تشخیص بیماری، مراجعان جهت تشخیص قطعی به پزشکان مستقر در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی معرفی می شوند و در صورتیکه بیماری آنها قطعی شد، مشخصات آنها در سامانه یکپارچه بهداشت ثبت می شود تا وضعیت سلامت آنها هر ماه توسط مراقب سلامت و بهورز و هر سه ماه توسط پزشکان پایگاه های سلامت رصد و پیگیری گردد.

شاه‌آبادی در پایان گفت: بیماری های فشار خون و دیابت در سنین بالا عامل سکته قلبی، سکته مغزی، نابینایی و عوارض مربوط به پا می شود و از آنجاییکه این بیماری ها تا قبل از ۴۰ سالگی معمولا علائمی ندارند، مردم باید نسبت به رصد و کنترل آنها حساسیت داشته باشند.

به گزارش ایرنا و براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۴۶ میلیون نفر در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شدند که از این تعداد ۸۵۷ هزار و ۲۸۴ نفر با احتمال بیماری پُرفشاری خون و ۴۷۴ هزار و ۶۷۷ نفر با احتمال بیماری دیابت شناسایی شدند که از بروز این بیماری در خود خبر نداشتند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha