ابداع مخترع شاهرودی برای افزایش بازدهی موتورهای ترکیبی صنایع هوایی

شاهرود - ایرنا - موتور هیدروجت هیبرید هایپرسونیک عمودپرواز با هدف افزایش بازدهی موتورهای ترکیبی صنایع هوایی به همت مسعود عربعامری اختراع شد و مدال طلای جشنواره اختراعات سوئیس را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرد.

مسعود عرب‌عامری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هدف از این اختراع افزایش بازدهی موتورهای ترکیبی هایپرسونیک در شرایط مختلف و ذخیره انرژی به شکل الکتریکی و نیز ذخیره هیدروژن است.

وی با بیان اینکه این موتور با رویکرد سازگاری با محیط ‌زیست ساخته شد، ابراز کرد: در این اختراع با توجه‌ به آلودگی حاصل از سوخت‌های فسیلی روشی برای استفاده از انفجار کنترل شده هیدروژن و بهینه‌کردن آن ارائه شد تا وجود سیستم جرقه‌زن ولتاژ بالای غیرتماسی القایی را در این سیستم توجیه ‌کند.

عرب‌عامری در خصوص تمهیدات زیست‌محیطی این اختراع گفت: این موتور سازگاری بیشتری نسبت به سایر موتورها با محیط زیست دارد و بهره‌مندی از تنوع در استفاده از سوخت‌ها از جمله هیدروژن می‌تواند تولید حداقل آلایندگی نسبت به نیروی تولیدی خروجی را به ارمغان آورد.

مخترع شاهرودی با اشاره به اینکه در این موتور ترکیبی دستیابی به‌سرعت مافوق‌صوت توسط بخش توربینی امکان‌پذیر شده است، اظهار کرد: در سرعت بیش از سه ماخ، عملکرد شکل ورودی کانال هوا بدون اتکا به موتور عمودمحور توربینی سبب تراکم در ناحیه تنگنا می‌شود و پس از احتراق و انبساط حجم سیال هوا افزایش چشمگیر نیروی تراست امکان‌پذیر می‌شود.

مزایای موتور هیدروجت هیبرید هایپرسونیک عمودپرواز

عرب‌عامری به مزایای موتور هیدروجت هیبرید هایپرسونیک عمودپرواز در مقایسه با دیگر موتورهای جت اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مزایای این موتور در تولید نیروی «تراست» در حالت برخاستن و نشستن عمودی و عبور از سرعت صوت و دستیابی به بیش از پنج برابر آن است.

وی با بیان اینکه کنترل زاویه پرواز در حرکت عمودی به حداکثر مقدار خود می‌رسد، ادامه داد: زمان رسیدن به حداکثر قدرت پیش‌ران در کمترین زمان و امکان دستیابی به چندین برابر سرعت صوت میسر شده است.

مخترع شاهرودی با اشاره به اینکه این موتور در صنایع هوایی، عمودپروازها، هایپرسونیک‌ها، انواع پهپاد و هواپیماهای تجاری قابلیت استفاده دارد، افزود: از این موتور برای برخاستن و نشستن عمودی در جایگاه‌های با سطح محدود از بخش پرواز عمودی با کنترل زاویه ورود و خروج هوا می‌توان استفاده کرد.

ابداع مخترع شاهرودی برای افزایش بازدهی موتورهای ترکیبی صنایع هوایی

مسعود عرب‌عامری برنده ۲ دوره مدال طلا در طراحی موتور جت و مدال نقره در طراحی سیستم بازیافت انرژی نیروگاه در سوییس و مدال نقره نورنبرگ آلمان در دستگاه افزایش نیروی پسا است.

اختراع موتور هیدروجت هیبرید هایپرسونیک عمود پرواز توسط این مخترع شاهرود از نظر داوران ژنو برای دومین بار حائز دریافت مدال طلا در سال ۲۰۲۳ شناخته شد.

این مخترع از سال ١٣٨۵ تاکنون بیش از ۵۳ اختراع داخلی و بین المللی را ثبت کرده یا در سمت مشاور ایده‌ها را به اختراع تبدیل کرده است.

وی متولد شاهرود و دانش آموخته رشته مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و مهندسی سخت افزار کامپیوتر از دانشگاه پیام نور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha