ماهی در قفس؛ تجارتی پرسود و کم‌هزینه در مازندران +فیلم

ساری -ایرنا- شیلات مازندران همسو با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت و تولیدات محصولات اقتصاد دریا محور و اشتغالزایی، گام های جدی را برای توسعه پرورش ماهی در قفس های دریایی برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نمونه بارز توجه به اقتصاد دریایی مازندران طرح پرورش ماهی در قفس در عمق ۵۰ متری دریای خزر است، اگرچه سابقه اجرای این طرح به حدود یک دهه ای بر می گردد اما بنا به دلایلی از جمله بی برنامگی و کم توجهی مسوولان و دستگاههای اجرایی در بهره وری از ظرفیت های این دریا در حوزه اقتصادی استان کمتر توجه شد، ظرفیتی که به عنوان یکی از محورها و فعالیت ها برای دست یابی به برنامه رشد ابلاغی ۷.۸ درصدی در قالب طرح اقتصاد مقاومتی مورد حمایت دولت سیزدهم قرار گرفت.

دریای مازندران در تامین بخشی از پروتئین‌ مورد نیاز جامعه، اشتغال و درآمدزایی نقش مهمی دارد و دراین راستا ماشاهد استقبال و حرکت خوب سرمایه گذاران دراستان هستیم به طوری که امروز شمار زیادی از قفس های دریایی ماهی دارشده و این حوزه در مدار پرورش و تولید آبزیان قرار گرفتند.

بررسی آماری حوزه فعالیت شیلاتی مازندران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون نشان می دهد که علاوه بر گسترش طرح پرورش ماهی در قفس دریای خزر به پرورش و تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری، توسعه بازار و صادرات آبزیان و حل مشکلات ۱۱۳تشکل صید و صیادی کلیکاگیران و ماهیان استخوانی نیز توجه شده است.

مدیر کل شیلات مازندران با ذکر این نکته که شیلات مازندران همسو با تحقق دو مقوله رهبر معظم رانقلاب مبنی بر تولید و اشتغال در اقتصاد دریایی زمینه و پیش بینی ۴۰ قفس دریایی جدید را در سال جاری فراهم کرده است، افزود: برای اجرایی و عملیاتی شدن هدف برنامه امسال که استقرار ۴۰ قفس در دریا است به ۲هزارو ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز است که اگر این تسهیلات به موقع پرداخت شود، این طرح در سطح استان در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

قاسم کریم زاده روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که سال گذشته تعداد قفس های دریائی در دریا به ۱۵ قفس رسیده است، گفت: پارسال حدود ۴۶۵ تن ماهی در قفس های دریایی به ارزش اقتصادی ۸۱۰ میلیارد ریال تولید و به بازار عرضه شده است.

وی به اهمیت همکاری بانک‌ها و بنیاد برکت استان مازندران اشاره کرد و گفت:‌امیدواریم با همکاری آنها بتوانیم به اهداف برنامه پیش بینی شده برسیم.

مدیر کل شیلات استان مازندران ضمن تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی استان و مهمترین اقدامات و دستاوردهای شیلاتی استان در دولت انقلابی، جهادی و مردمی سیزدهم، درخصوص فرصت های سرمایه گذاری شیلاتی استان گفت: اکنون ۴۲ فرصت سرمایه گذاری شیلاتی در استان شناسایی شده که غالب این فرصت ها در بخش آبزی پروری بویژه پرورش ماهی در قفسهای دریایی است.

کریم زاده به محدود بودن منابع آبی و نیز اراضی درکشور اشاره داشت و توجه به توسعه طرحهای شیلاتی با رویکرد تولید محصول شیلاتی اقتصاد دریا محور براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را از اولویت‌های برنامه های توسعه ای شیلاتی اعلام کرد و افزود: چهار تعاونی صیادی پره برای نخستین بار در این طرح سرمایه گذاری کردند و با توجه به بازدهی خوب سرمایه گذاری دراین زمینه، پیش بینی می شود امسال تعداد تعاونی‌های صیادی متقاضی به چند برابر افزایش یابد.

مدیرکل شیلات استان مازندران در خصوص امنیت سرمایه گذاری در پرورش ماهی درقفس های دریایی نیز گفت:‌در راستای تامین امنیت و فراهم نمودن زمینه های صید وصیادی در دریا برای صیادان قانونی و سرمایه گذاران پرورش ماهی درقفسهای دریایی، شیلات ایران از طریق انعقاد تفاهم نامه با دریابانی کشور، با تشریک مساعی و انجام گشت های مشترک در داخل دریا برای تامین امنیت سرمایه گذاران طرح های پرورش ماهی در قفسهای دریایی تلاش مناسبی کرده است.

مدیرکل شیلات مازندران به طرح الگویی پرورش ماهی قزل آلا در قفس‌ها در منابع شالیزاری بعد از کاشت برنج در شهرستان آمل اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به گزارش اداره شیلات شهرستان جویبار، طرح پرورش ماهی درقفس ها در منابع آبهای داخلی بعد از برداشت برنج در این شهرستان نیز امسال اجرایی خواهد شد که در واقع نوعی بهره برداری ۲ منظوره از منابع است.

تحقق منویات رهبری با توسعه پرورش ماهی در قفسِ دریایِ مازندران + فیلم

احیای ۹۴ استخر های مراکز باز سازی ذخایر آبزیان دریای خزر در کلاردشت

به گزارش ایرنا در سواحل استان مازندران ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با جمعیتی بیش از چهار هزارو ۲۰۰ نفر صیاد از طریق صید انواع ماهیان استخوانی امرار معاش می کنند که که تثبیت اشتغال و درآمد و نیز رونق سبد صیادی آنان به موضوع تکثیر بچه ماهیان در مراکز بازسازی ذخائرآبزیان و رهاسازی آن در دریا گره خورده است.

مرکزبازسازی و حفاظت ازذخایرژنتیکی آبزیان شهید رجایی ساری و مرکز بازسازی آزاد ماهیان کلاردشت با بیش از چهار دهه فعالیت علاوه بر این که نقش مهمی را در باز سازی ذخایر ماهیان دریای خزر دارند، سالانه با رها سازی چندین قطعه ماهی در رودخانه های منتهی به دریای خزرعامل اصلی رونق اقتصادی صیدوصیادی ماهیگیران اینخطه محوسب می شود.

مدیر کل شیلات مازندران به توسعه برنامه ها، امکانات و آمادگی این ۲ مرکز در ۲ سال فعالیت دولیت سیزدهم اشاره کرد و گفت:‌ برای رونق صید ماهیان استخوانی دریای خزر، تجهیزات سالن ها و استخرهای نگه داری بچه ماهیان و آبگیری استخرها توسعه خوبی یافته است.

کریم زاده ضمن تشکر از زحمات نیروهای متخصص شیلاتی این مراکز که برای تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی تلاش و کوشش می کنند، ادامه داد:‌ در سال گذشته با تلاش و زحمات نیروهای این مرکز ساری حدود ۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی سفید، ۲۲ میلیون قطعه بچه ماهی کپور و حدود ۲۲۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری تولید و به منظور بازسازی ذخایر آبزیان دریایی در رودخانه های شیلاتی استان رهاسازی شد که در تامین بخشی از پروتئین مورد نیازجامعه و استمرار صید وصیادی و تثبیت اشتغال صیادان بسیار موثر است.

وی نقش و رسالت این مراکز را در کمک به بازسازی و ترمیم ذخائر آبزیان دریایی مهم و منحصر به فرد توصیف کرد و افزود: شیلات مازندران با کمک و مشارکت تشکل‌های صیادی پره از طریق تامین ماهیان مولد مورد نیاز دریائی، تامین وسایل حمل و نقل بچه ماهیان تکثیری به رودخانه ها و دریا صرفه جویی خوبی در هزینه های دولت داشته به طوریکه امسال در هزینه کرد دولتی شاهد صرفه جویی ۷۰ میلیارد ریالی بوده ایم.

مدیر کل شیلات مازندران به اقدامات مهمی که در دولت انقلابی و جهادی و مردمی سیزدهم برای احیای مرکز باز سازی ذخایر آبزیان دریای خزر در کلاردشت کرد، اشاره و توضیح داد:‌ در۲ سال گذشته با سرمایه گذاری ۳۲میلیارد ریالی دولت تعداد استخر های این مرکز از ۵۰ استخر به ۲۱۴ واحد رسید.

وی تصریح کرد: در این استخرها ۱۱۳ هزار قطعه ماهی رهاسازی شد که نتیجه آن تولید و رهاسازی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی آزاد در ۱۰ رودخانه مهم شیلاتی غرب استان بوده است.

شیلات مازندران جلوتر از تعهد اشتغالزایی

مدیرکل شیلات مازندران گفت: درسال جاری براساس ابلاغ دستگاه‌های بالا دستی استان، برای این اداره کل اشتغال یکهزار و ۳۰۰ نفر پیش بینی شده است که با همت و تلاش همکاران شیلاتی و بهره برداران تاکنون برای یکهزارو ۳۹۸ نفر برابر با ۱۰۸ فرصت شغلی ایجاد شده است که هشت درصد فراتر از برنامه تعهدی است.

، مازندران با توجه به در اختیار داشتن بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر و وجود رودخانه‌های متعدد یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی است، سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور و صادرات ۱۲ تا ۲۰ هزا تنی محصولات شیلاتی به ارزش ۲۰ تا ۲۵میلیون دلاری نیز انجام می شود.

همسایگی با دریای خزر در نوار ساحلی به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر و وجود ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در این استان با اشتغال حدود چهارهزار و ۲۰۰ نفر و همچنین فعالیت بیش از سه‌هزار و ۴۰۰ مزرعه آبزی‌پروری سبب شده که مازندران بیشترین سهم را در فعالیت‌های شیلاتی جنوب دریای خزر داشته باشد.

تحقق منویات رهبری با توسعه پرورش ماهی در قفسِ دریایِ مازندران + فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha