چالش یکهزارو ۷۰۰ سردهنه های  سنتی رودخانه ها برای کشاورزی مازندران

ساری- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان این که تا کنون فقط ۳۰۰ سردهنه های رودخانه های استان باز سازی و به صورت بتونی و مدرن ساخته شده است، گفت: یکهزار و ۷۰۰ سردهنه های رودخانه های استان همچنان سنتی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردهنه های سنتی رودخانه ها در مازندران که مهم ترین روش آبیاری زمین های کشاورزی بویژه اراضی شالیزاری است، در ۲ سال اخیر به دلیل شت بارش ها و سیلاب معضلی برای کشاورزان تبدیل شده است.

سردهنه های سنتی با چوب و کیسه های پر از خاک و گل درست می شود تا آب رودخانه را پس از ایجاد یک مسیر انحرافی به کشتزار برساند.

آب مورد نیاز بیشتر شالیزارهای مازندران از طریق رودخانه ها تامین می شود و این آب نیز با ایجاد بندهای انحرافی روی رودخانه از سردهنه ها به داخل نهر هدایت و زمین را مشروب می کند.

حیدر داوودیان جمعه شب در سفر وزیر نیرو به مازندران در گزارشی افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد از سردهنه های رودخانه های استان سنتی است و تنها ۱۵ درصد با تجمیع چند سردهنه و ایجاد کانال بتونی و مدرن شده است.

وی با بیان این که از ۲ هزار سردهنه در مازندران فقط ۳۰۰ سردهنه بتونی شد، ‌ تصریح کرد: یکهزار و ۷۰۰ سردهنه همچنا سنتی است که برای بتونی و مدرن کردن آن به ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: در انجام عملیات مدرن سازی با بررسی های کارشناسی، چندین سردهنه کوچک سنتی را تجمیع و یک سردهنه مدرن ایجاد می کنیم که هم مشکلات کشاورزان و هزینه کشت و کار کاهش می یابد و هم مدیریت و بهره وری آب به درستی صورت می گیرد.

چالش یکهزارو ۷۰۰ سردهنه های  سنتی رودخانه ها برای کشاورزی مازندران

وی در مورد اهمیت لایروبی آب بندان های مازندران اشاره کرد و ادامه داد:‌ به راحتی می توان از یکهزارو ۳۹ آب بندان با ۴۰۰ میلیون متر مکعب فعلی، با انجام عملیات لایروبی حداقل به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید.

داوودیان با توضیح این نکته که خاک بعضی از آب بندان ها ارزش بالای اقتصادی و قابلیت استفاده دارد، بیان داشت: مقررات قانونی مانع از انجام برداشت خاک و فروش آن می شود تا از این طریق هزینه لایروبی نیز تامین شود.

وی با بیان این که چالش دیگر مدیریت منابع آب مازندران وجود چاه های غیر مجاز و بدون پروانه و برق دار شدن این چاه ها است، گفت: طبق آمار ۱۰۰ هزار حلقه چاه دارای پروانه است و پنج هزار و ۷۰۰ حلقه چاه کشاورزی در نوبت گرفتن کنتور برق قرار دارند.

استان مازندران ۱۲۰ شاخه رودخانه اصلی و فرعی به طول حدود هفت هزار کیلومتر دارد.

بیشتر حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در حال حاضر به روش ها با بهره گیری از سردهنه های کشاورزی، از آب رودخانه ها آبیاری می شوند.

بیشترین میزان مصرف آب بخش کشاورزی در مازندران مربوط به شالیزارهاست و هدایت و تقسیم بندی آب از طریق سردهنه ها بیشترین سهم را در آبیاری این اراضی دارد.

مازندران حدود ۲۲۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و بر اساس آمارهای رسمی سالانه ۹۰۰ هزار تن برنج سفید در آنها تولید می شود.

ظرفیت آب در مازندران شش میلیارد و ‌ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این میزان چهار میلیارد و ‌ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب سطحی و بقیه زیرزمینی است.

اکنون یک میلیارد و ‌ ۵۵۰میلیون مترمکعب از آب های سطحی استان استفاده می شد و بقیه به دریا می ریزد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha