اثربخشی سیاست‌های دولت در تکمیل طرح‌های عمرانی مازندران

ساری- ایرنا- دولت سیزدهم در مدت فعالیت بیشتر از ۲ ساله‌اش توانسته در حوزه عمرانی استان مازندران با باز کردن گروه کور تکمیل طرح هایی که سالها به زمین مانده بود، تحولی شگرف در این عرصه را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ مازندران همواره طی سال‌های گذشته از اجرایی نشدن تعدادی از طرح ها عمرانی و خدماتی که به عنوان زیرساخت اساسی برای خدمات رسانی به شمار می رود رنج می برد و رکود چندین ساله در تکمیل آنها ضربه بر پیکره و چهره این استان مسافرخیز زده و خاطر شهروندان دیارش نیز از این وضعیت مکدر بود.

گره کور بر روند اجرای طرح هایی همچون زباله سوز ساری به داغ بر دل نشسته مبدل شده بود به طوریکه هر بار و در بازدید مسوولان کشوری در دولت قبل از این طرح، وعده ها در خصوص بهره برداری از آن داده می شد اما این مهم محقق نشد.

عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله سوز ساری سال ۱۳۸۸ شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود.

زباله‌های شهر ساری سالهاست که به منطقه کوهستانی پشتکوه در مرز مازندران و سمنان منتقل می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرده است.

در دولت قبل بهره برداری از این طرح به پایِ ثابت وعده مسوولان حتی در رده ملی تبدیل شد به طوریکه مردادماه سال ۱۳۹۹، ۲ طرح حوزه پسماند مازندران یعنی نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر میزبان معاون رئیس جمهور وقت بود. ۲۲ مردادماه محمد باقر نوبخت رییس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بدو سفرش به مازندران از نیروگاه زباله سوز در دست ساخت شهرستان ساری بازدید کرد و گفت: اعتبار پروژه نیروگاه زباله‌سوز شهرستان ساری مرکز استان مازندران تامین شد و امیدواریم تا با تامین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه زیست محیطی هر چه سریعتر به بهره برداری برسد. اما این صحبت ها در این بازدید در حد حرف باقی ماند و کار اجرایی خاصی روی نداد.

اثربخشی سیاست‌های دولت در تکمیل طرح‌های عمرانی مازندران
بیمارستان تازه تاسیس رازی قائمشهر

یا در مورد دیگر از طرح های بر زمین مانده می توان به بیمارستان رازی قائمشهر به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستان های کشور اشاره کرد که ایده ساخت بنای جدید کلید خورد که منتج به آغاز عملیات اجرایی این بیمارستان در سال ۱۳۸۷ شد.

بنای جدید این بیمارستان در کنار ساختمان قدیمی آن در هسته مرکزی شهر قائمشهر در جوار امامزاده یوسف رضا(ع) آغاز و مدت زمان اجرای این طرح سه سال عنوان شد اما با گذر زمان این طرح نیز گرفتار مسائل مربوط به کمبود اعتبار و بودجه قرار گرفت و سال‌ها از شروع این طرح گذشت اما نیمه کاره باقی ماند و انتظار مردم و مسئولان شهرستان برای اجرای آن در پس وعده ها باقی ماند .

تا اینکه در دولت سیزدهم با عزم جدی که برای تکمیل طرح های نیمه تمام رخ داد شاهدیم در مدت فعالیت دولت سیزدهم با تزریق اعتبار مورد نیاز عملیات ساخت طرح تکمیل شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش میزان اعتبار هزینه شده پروژه های افتتاحی دستگاههای اجرایی به عنوان بخشی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه عمرانی برشمرد و گفت: در۲ سال اخیر چهار هزار و ۸۵ طرح با بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

احمد توکلی، افزایش ۵۰ درصدی در تعداد پروژه و ۱۵۰ درصدی در اعتبار پروژه ها را از ویژگی این بخش از عملیات عمرانی مازندران در دولت سیزدهم برشمرد و گفت:‌ این در حالیست در ۲ سال پایانی دولت دوازدهم ۲ هزار و ۷۵۳ طرح با بیشتر از ۹۱ هزار میلیارد ریال اجرا شد.

وی تسریع در اجرای طرح ها به عنوان ویژگی دیگر فعالیت دولت سیزدهم در حوزه عمرانی مازندران برشمرد و ادامه داد: با توجه به افزایش سرعت عملیات اجرایی بیمارستان امام خمینی (ره) تنکابن این طرح تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اظهار داشت: اجرای بخشهایی از تعریض پروژه چهارخطه هراز، تعریض و آسفالت محور مرزن آباد به دزدبن، ‌تکمیل بیمارستان رازی قائمشهر، تکمیل ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر و پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی بیمارستان جدید کودکان امیرکلا طرح های عمرانی اجرا شده در مازندران است.

اثربخشی سیاست‌های دولت در تکمیل طرح‌های عمرانی مازندران
نیروگاه زباله سوز ساری

وی گفت:‌افزایش سرعت اجرای پروژه زباله سوز ساری و پیشرفت بالای ۹۳ درصد، ‌نهایی سازی پروژه خط پردازش ۲۵۰ تنی کود آلی از پسماندهای جامد قائمشهر تسریع در احداث پل مرتبط به سد گلورد و افزایش پیشرفت از ۸۶ به ۹۶ درصد، ‌ بهره برداری از فاز دوم طرح آبرسانی به بابل و بابلسر و فریدونکنار و افزایش ظرفیت آبرسانی به یک هزار لیتر در ثانیه و افتتاح چندین طرح آبرسانی روستایی دستاوردهای مهم در حوزه عمرانی مازندران است.

به گفته توکلی در حوزه مدیریت پسماند مازندران نیز از محل منابع دولتی به منظور تکمیل پروژههای مدیریت پسماند استان در قالب نقدی و اسناد خزانه اسلامی بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جذب شد.

وی ادامه داد:‌ تشکیل سازمان مدیریت پسماند استان مازندران به منظور استقرار سیستم یکپارچه مدیریت پسماند و متمرکز نمودن برنامه های تخصصی در این حوزه است.

توکلی، در حوزه اداری استخدامی به تبدیل وضعیت ایثارگران در سطح شهرداریهای استان اشاره وتصریح کرد: پرونده ۲ هزار و ۸۳ نفر از نیروهای شهرداریهای استان که مشمول قانون ایثارگران رسیدگی و تبدیل وضعیت این تعداد افراد انجام شد.

وی از اختصاص قیر سهمیه به شهرداریهای مازندران اشاره کرد و گفت: ۱۳ هزار و ۹۱۵ تن قیر به شهرداریهای استان از محل بند ز تبصره یک قانون بودجه پارسال اختصاص یافت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران از اختصاص تعداد ۳۱ دستگاه ماشین آلات به شهرداریهای استان خبرداد و افزود: که این ماشین آلات شامل کمپرسی سنگین، ون، ‌ خودرو آتش نشانی و ماشین آلات عمرانی است.

اثربخشی سیاست‌های دولت در تکمیل طرح‌های عمرانی مازندران

وی اختصاص ۵۹ دست لباس و تجهیزات فردی، شاسی حمل زباله نیمه سنگین به شهردایهای پل سفید، گلوگاه، ‌مرزن آباد، خشرود پی و چمستان و کمپرسی سنگین برای شهرهای ارطه، گلوگاه بند پی، خرم آباد، کیاکلا و چمستان و خودرو آتش نشانی سنگین برای شهرداری قائمشهر را به عنوان بخش دیگری از اقدامات انجام شده در مازندران نام برد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به تخصیص اعتبارات بیش از ۱۵ هزار میلین ریالی برای شهرداری های استان اشاره و تصریح کرد:‌ در حوزه روستایی اعتبار واریزی از محل ماده ۵۸ قانون بخشی از مقررات مالی دولت به حساب دهیاری ها در دولت سیزدهم بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: اعتبار واریزی از محل ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده به حساب دهیاری ها در دولت سیزدهم بیشتر از یک هزار و ۴۵۰ میلیاردریال است و اعتبار واریزی از محل ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده به حساب دهیاری ها در دولت سیزدهم بیش از ۸۰ میلیارد ریال است.

توکلی در توضیح اقدامات انجام شده دولت سیزدهم برای توزیع ماشین آلات عمرانی و خدماتی در مازندران نیز گفت: در دولت دوازدهم ۱۱ دستگاه ماشین آلات عمرانی و خدماتی شامل یک دستگاه بیل بکو و ۱۰ دستگاه نیسان حمل زباله توزیع شد اما با گذشت تنها ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم با رشد ۴۵ درصدی تعداد ۱۶ دستگاه نیسان کمپرسی حمل زباله به دهیاری ها اختصاص یافت.

وی ادامه داد:‌ در زمینه توزیع امکانات و تجهیزات امداد و نجات نیز حدود ۱۰ هزار میلیون ریال برای توزیع امکانات و تجهیزات امداد و نجات بین پایگاه های آتش نشانی روستایی اختصاص یافت.

اثربخشی سیاست‌های دولت در تکمیل طرح‌های عمرانی مازندران

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به اعطای تسهیلات کم بهره برای اشتغالزایی پایدارروستایی به عنوان خدمت دیگر دولت سیزدهم به مردم عنوان و اضافه کرد:‌از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و برای ایجاد درآمد پایدار روستاییان و افزایش سرانه درآمد خانوار های روستایی و رفاه عمومی این تسهیلات پرداخت شده است.

وی گفت:‌در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۵۴۴ طرح یک هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال با اشتغال یک هزار و ۱۶۳ نفر و در سال ۱۴۰۱به تعداد ۲۶۱طرح به مبلغ ۴۷۱میلیارد ریال با اشتغال ۴۴۴ نفر پرداخت شد.

توکلی در خصوص اشتغال خانگی نیز اعلام کرد:‌ در دولت سیزدهم پنج هزار و ۲۴۰ شغل در قالب ۲ هزار و ۷۰۵ طرح ایجاد شد که برای این تعداد طرح و اشتغالزایی یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha