دستاوردهای سفر رییس عدلیه به کرمان؛ از حل کمبودهای قضایی استان تا هم‌افزایی رونق تولید

کرمان- ایرنا- سفر اخیر رییس قوه قضاییه به کرمان که نماینده ولی فقیه در استان آن را پرخیر و برکت قلمداد کرد، از چند جنبه حائز اهمیت بود و دستاوردهای زیادی به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایرناT گرچه آثار حضور رییس دستگاه قضا به کرمان از چندماه قبل از این سفر برای مردم نمود عینی پیدا کرده بود اما در این سفر طی روز چهارشنبه دهم آبان ماه ۱۴۰۲ که بیست و ششمین سفر استانی رییس عدلیه به همراه اعضای شورای عالی قضایی و معاونان این قوه به شمار می رفت، شناسایی مشکلات و تلاش برای گره گشایی از آنها چه در حوزه قضایی چه سایر حوزه های دولتی و اجرایی، با شمایل و گستره بیشتری اتفاق افتاد.

در سفر قبلی حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای به کرمان طی سال گذشته، مسائل مختلفی از جمله تعیین تکلیف فوری انبار تعداد زیادی از خودروهای توقیفی مربوط به کشفیات مواد مخدر که شماری از آنها عمرشان در پارکینگ ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بیش از ۲۰ سال تخمین زده شد، مورد تاکید وی قرار گرفت و طی ۲ نوبت مزایده تاکنون در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفتند.

اما صرف‌نظر از اقدام بازرسان ویژه رییس دستگاه قضا که چند هفته قبل از سفر استانی به مناطق مختلف استان کرمان رفتند و از نزدیک مسائل را برای گزارش به رییس عدلیه احصا کردند، نمایندگان ویژه رییس قوه قضاییه به تک تک ۲۵ شهرستان استان مراجعه حضوری کردند و از نزدیک شنونده مشکلات همان منطقه بودند؛ حتی مشکلاتی که ارتباطی به قوه قضاییه پیدا نمی کرد اما حضور یا ایفای نقش مسئولان قضایی شاید بتواند گرهی از مسائل باز کند.

در جریان حضور رییس دستگاه قضا، وی همان ابتدا گلایه کرد که چرا ۴۰ بخش در استان نباید حوزه قضایی داشته باشد و در دستوری فوری خواستار حل این مشکل شد؛ همچنین وی از تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال به منظور رفع مشکلات مراجع قضایی در این سفر خبر داد و تاکید کرد: برای حل مشکلات از مجاری دستگاه قضا در استان، همه اختیارات رییس قوه را به رییس کل دادگستری استان تفویض می کند تا برای پیگیری مسائل، مانع و بوروکراسی اداری پیش روی پیگیری ها نباشد.

این سفر درحالی انجام شد که رییس کل دادگستری کرمان یک روز قبل از آن در جمع خبرنگاران اعلام کرد برنامه ریزی ها برای این سفر از یک ماه قبل آغاز شده بود، تیم ۲۰ نفره قوه قضاییه از مهرماه در استان مستقر شده‌ بودند تا اولویت‌های سفر رییس قوه قضاییه را جمع‌بندی و گزارش دهند که متناسب با این گزارش‌های ارائه شده، نمایندگان قوه برای شهرستان‌های مختلف انتخاب و تمام شهرستان‌های استان میزبان نمایندگان قوه بودند.

طبق برنامه‌ریزی، سفر رییس قوه قضاییه از نوع سفرهای مساله محور بود، در جریان این سفر مسائل و مشکلات احصا شده توسط نمایندگان قوه قضاییه مورد بررسی قرار گرفت و رییس قوه تصمیم های خوبی برای استان گرفت.

دیدار با اقشار مختلف مردم، نشست با صنعتگران و فعالان اقتصادی، بازدید از مراکز قضایی و حضور در جلسه شورای اداری در زمره برنامه‌های سفر قاضی‌القضات به کرمان قرار داشت تا بی پرده و بی واسطه شنونده کلام مردم و مشکلاتشان در استان باشد.

محسنی اژه ای بعد از ورود به کرمان و در ابتدایی ترین سخنانش در پاویون فرودگاه مرکز این استان ضمن تاکید بر ظرفیت‌ها و مواهب گوناگون طبیعی و معدنی استان نقش قوه قضاییه در فعلیت رساندن مواهب استان باهدف رفع موانع کسب و کار مردم و افزایش تولید را مثبت و سازنده تعریف کرد.

ضعف زیرساخت‌های قضایی کرمان

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

البته رییس قوه قضاییه در سخنرانی که در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان کرمان استان داشت لزوم ایفای نقش این قوه در به فعلیت رساندن ظرفیت های استان را منوط به توسعه زیرساخت‌های قضایی استانی دانست و در همین راستا نبود حوزه قضایی در ۴۰ بخش این را پذیرفته ندانست و به رییس کل دادگستری این استان دستور داد برآورد دقیقی در خصوص کمبودهای حوزه‌ها و بخش‌های مختلف قضایی استان از بُعد انسانی و تجهیزاتی به ویژه در خصوص موضوعات ثبتی و پزشکی قانونی در اسرع وقت ارائه دهد تا پیرامون رفع این مشکلات و کمبودها اتخاذ تصمیم و عمل شود.

به طور کلی صحبت های اژه‌ای در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان کرمان بیشتر بر کمبودها ها و زیرساخت های قضایی متمرکز بود. تاسیس دادگاه‌های صلح و جذب ۱۰ هزار نیرو در شوراهای حل اختلاف استان از مهمترین تصمیماتی بود که رییس قوه قضاییه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان کرمان به آن تاکید کرد و از رییس کل دادگستری استان خواست که همه زیرمجموعه‌ها را برای تحقق این موضوع پای کار بیاورد که در همان جلسه رییس کل دادگستری استان کرمان به خبر خوبی برای ایجاد تشکیلات قضایی در بخش ماهان اشاره کرد و گفت: به دلیل موقعیت خاص این بخش، دادگاه و دادسرا در آن برای نخستین بار در استان تشکیل خواهد شد و این بخش، نخستین بخش استان خواهد بود که در آن رییس دادگستری و دادستان به مردم خدمات قضایی ارائه می‌دهند.

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

استاندار کرمان نیز در نشست شورای اداری بر ضعف زیرساخت های قضایی استان اشاره کرد، خواستار تقویت زیرساخت‌های قضایی در استان شد و گفت: در بعضی از شهرستان‌ها سازمان‌های قضایی از جمله ثبت اسناد را نداریم و برای راه‌اندازی این مجموعه‌ها هر کاری از دست‌مان برآید را انجام می‌دهیم.

شناخت نقش تولید

و اما رییس قوه قضاییه در دیدار صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان این استان نقش رونق تولید را برای کشور همچنان ناشناخته دانست و گفت که اگر این نقش شناخته شده بود وضع قوانین، مقررات و روش‌ها، برخوردها و کارهای حقوقی و غیرحقوقی در حوزه تولید متفاوت بود.

او در جمع صنعتگران و تولیدکنندگان استان کرمان نقش اقتصاد را در ارتباطی تنگ با امنیت و فرهنگ جامعه توصیف کرد.

تفویض اختیارات رییس قوه به رییس دادگستری استان کرمان در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان از مهمترین گفته‌های اژه‌ای در دیدار صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان این استان بود.

رفع گره‌های عرصه تولید در استان کرمان

تقویت ارتباط افراد میدان‌دار عرصه تولید با مسئولان استانی، لزوم ثبات مقررات برای آرامش خاطر تولیدکنندگان در جهت برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بهتر و لزوم وجود بخش‌های حقوقی فعال و آشنا به قوانین در واحدهای تولیدی از مهمترین تصمیماتی بود که رییس قوه قضاییه در جمع با صنعتگران و تولیدکنندگان استان کرمان گرفت تا همانطور که قبل از سفر رییس قوه، رییس دادگستری استان کرمان قول داده بود سفر اژه‌ای بتواند گره‌های بزرگی را از عرصه تولید این استان باز و رونق اقتصادی را برای این منطقه ایجاد کند.

مقابله با فساد اولویت قوه قضاییه

اما رییس قوه قضاییه در دیدار با اقشار مختلف مردم بر محوری ترین موضوعات مد نظر افکار عمومی تاکید کردآ؛ او از فساد و برخورد با آن گفت و تصریح کرد: «مبارزه بدون تبعیض و بدون تعارف با فساد و مفسد در عرصه‌ها و ساحت‌های گوناگون جزو اولویت‌های اصلی قوه قضاییه است و ما بر این موضوع اهتمام و اصرار داریم اما باید توجه داشت که خدای ناکرده در این عرصه، در زمین دشمن بازی نکنیم و امنیت روانی و مردم را خدشه‌دار نکنیم.»

اژّه‌ای به موضوع بازداشت ۲ فرزند معاون اول قوه قضاییه یا برخورد با فرزندان برخی افراد که در موقعیت های ریاست جمهور یا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشتند اشاره کرد و گفت کدام مسئول فسادش ثابت شد و نظام با آن برخورد نکرد؟؛ این گفته های رییس قوه و تاکید ایشان بر برخورد جدی و بدون اغماض با فساد در هر سطحی یکی از محوری ترین صحبت‌های ایشان در دیدار با اقشار مختلف مردم بود. در برخورد با فساد ابایی نداریم.

استفاده از ظرفیت‌های قانونی در حوزه‌های مختلف

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

استفاده از ظرفیت‌های قانونی در حوزه ناهنجاری‌های اجتماعی و عفاف و حجاب، نظارت‌های میدانی در ابعاد مختلف پرداخت به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع، توصیه به وحدت و اجتناب از تفرقه، اجرای تفاهم‌نامه بین بنیاد شهید و قوه قضاییه و پیگیری موضوع درخواست جابه جایی زندان کرمان از دیگر محورهای صحبت‌های رییس قوه قضاییه در دیدار با اقشار مختلف مردم بود.

خواسته مردم انجام شود

اما صحبت‌های رییس قوه قضاییه در شورای اداری کرمان بیشتر خطاب به مدیران و اهمیت نقش آنان در رفع مشکلات متمرکز بود، او بسیاری از مدیران کرمانی را توانمند خواند و مثال شهید سلیمانی را برایشان زد اما این موضوع را کافی ندانست و از مسئولان خواست کمی بیشتر به وظایف خود عمل کنند.

وی از مدیران کرمانی خواست، خواسته به‌حق مردم را انجام دهند و کرامت آنان را حفظ کنند و چند مورد مثال قضایی هم برایشان زد و گفت که اثر یک رفتار خوب از یک حکم قضایی هم بیشتر است.

البته اژه‌ای از مدیران خواست با کمک نخبگان و دانشگاهیان مسائل و مشکلات استان را احصا و برای آن راه‌حل داشته باشند و تاکید کرد که در این صورت توجه مرکز به مسائل استان بیشتر خواهد بود.

تخصیص ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به رفع مشکلات مراجع قضایی کرمان

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

رییس قوه قضاییه در جمع بندی سفر به کرمان به تصمیمات کلیدی و مهمی در مورد این استان اشاره کرد. تخصیص بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای رفع مسائل و مشکلات مراکز و مراجع قضایی استان کرمان، صدور اسناد مالکیت مردم در ۶ شهرک استان، تجهیز نیرو و جذب ۳۰۰ کارمند و حداقل ۵۰ قاضی در دستگاه قضایی استان و رسیدگی دقیق مسئولان قضایی استان به نامه های مردمی که در جریان سفر رییس قوه به تحویل وی شده بود از مهمترین این تصمیمات بود.

همانطور که در ابتدای گزارش بیان شد غیر از مسائلی که مستقیم به رییس عدلیه ارجاع، اعلام یا درباره آن تصمیم گیری شد، ۲۰ نفر از اعضای شورای عالی قضایی کشور شامل معاونان و روسای سازمان های تابعه قوه قضاییه نیز وی را در استان کرمان همراهی می‌کردند که هر کدام از این افراد به شهرستان‌های مختلف استان سفر کردند و ضمن بررسی دقیق مشکلات این مناطق، در جهت رفع این مشکلات قول‌هایی را نیز دادند.

در این سفرها، نمایندگان رییس قوه با مسئولان و اقشار مختلف مردمی در هر شهرستان جلسه گذاشتند یا به بازدید از پروژه ها یا موقعیت های دارای مشکل رفتند تا مسائل را درصورت نیاز به پیگیری در تهران، مستند و در جلسات کشوری مطرح کنند.

خبر خوش برای معیشت کارکنان قضایی و اداری

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

اما ابراهیم شاهرخیان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه که یک روز قبل از اژه‌ای به کرمان آمده بود برای ظرفیت‌سازی‌های جدید در قوه قضاییه به منظور ارتقای معیشت و رفاه کارکنان قضایی و اداری از راه اندازی بنیاد تعاون قوه قضاییه در آینده نزدیک خبر داد.

البته شاهرخیان از حرکت به سمت افزایش حقوق و مزایای مستمر کارکنان قوه قضاییه و تاکید رییس قوه قضاییه بر این موضوع گفت که تلاش می‌شود طی دو تا سه سال آینده شاهد ارتقای وضعیت معیشت کارکنان قضایی و اداری در حد بضاعت و توان قوه قضاییه باشند.

قول مساعد نماینده ویژه قوه قضاییه برای پیگیری مشکلات کشاورزان جنوب کرمان

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور هم که قبل از رییس قوه قضاییه به استان کرمان آمده بود در سفر به شهرستان جیرفت در مورد پیگیری وجود صنایع تبدیلی در این شهرستان، توسعه فرودگاه جیرفت به منظور افزایش صادارت محصولات کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی حوزه معادن و استخدام کارکنان شورای حل اختلاف با تامین منابع و ساختار لازم قول های به مردم این شهرستان داد.

راه اندازی پزشکی قانونی در قلعه گنج کرمان

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

جنوب کرمان نیز پذیرای دیگر نمایندگان قوه قضاییه نیز بود و معاون قوه قضاییه و رییس مرکز توسعه حل اختلاف در سفر به شهرستان قلعه گنج در جنوب استان برای پیگیری تصویب مجوز ایجاد پزشکی قانونی در این شهرستان قول مساعد داد.

بررسی مشکلات واحدهای راکد و نیمه فعال، ورود دستگاه قضایی در حل مسائل واحدهای صنعتی، قول برای راه اندازی و احیای دوباره کارخانه های تولید روغن کنجد و لبنیات پاک در قلعه گنج از مهمترین تصمیمات حجت الاسلام هادی صادقی در این شهرستان بود.

ضرورت رفع آلایندگی مجتمع مس خاتون اباد

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

نمایندگان قوه قضاییه در سفر به شمال استان کرمان مسائل این مناطق را نیز بررسی کردند، از جمله حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان نماینده ویژه رییس قوه قضاییه در سفر به شهربابک از ضرورت یک اقدام فوری در زمینه رفع آلایندگی مجتمع مس خاتون‌آباد در شهرستان شهربابک(زیرمجموعه شرکت ملی مس) گفت و بر تشکیل شورای اقتصادی و ایجاد کارگروه ویژه‌ای برای تسریع در امر حدنگاری و صدور اسناد مالکیت به ویژه اراضی کشاورزی در این شهرستان تاکید کرد.

حل مشکلات ثبتی شهرک قشمی بم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم موحدی آزاد دادستان کل کشور هم که به بم سفر کرده بود ضمن تاکید بر حل مشکلات ثبتی و مالکیتی شهرک امید(سکونتگاه غیررسمی قشمی) بر توسعه ساختمان پزشکی قانونی بم و تعیین تکلیف دادگاه بخش بروات نیز تاکید کرد.

البته دادستان کل کشور در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان بم اشاره‌ای به وضعیت کلی قیمت خودرو کرد و آن را غیر قابل توجیه خواند. موحدی آزاد خودروسازی شرق کرمان را بسیار با اهمیت و موثر در افزایش اشتغال منطقه و رشد صنعت خودروسازی در کشور دانست و برای بررسی مشکلات برخی شرکت های خودروسازی مانند ریگان خودرو قول مساعد داد.

رفع مشکلات کمپ ساماندهی معتادان متجاهر کرمان

سفر هیات همراه رییس قوه قضاییه به کرمان جنبه اجتماعی هم داشت و در همین راستا علی جمادی معاون قضایی دادستان کل کشور در جریان بازدید کمپ ساماندهی معتادان متجاهر کرمان برای تأمین اعتبار و رفع مشکلات این محل در حوزه تعمیر ساختمان، اصلاح زیرساخت، ایجاد مرکز غربالگری و افزایش امکانات قول مساعد داد.

رصد تخلفات انتخاباتی

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه که به عنوان نماینده ویژه رییس قوه قضاییه به رفسنجان سفر کرده بود بر ضرورت مهار تورم، ضورت فرهنگسازی برای مقابله با سرقت های خرد، ساماندهی اتباع بیگانه، پیگیری وضعیت فعالیت تعاونی های گمنام، رفع مشکلات واحدهای تولیدی و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی تاکید کرد و البته پای صحبت مسئولان محلی در بیان مشکلات این خطه نشست.

چالش‌های تعزیزات

دستاوردهای سفر قاضی‌القضات به کرمان؛ از حل مشکلات قضایی تا گرفتاری‌ها در سایر قوا

امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری هم از اعضای هیات همراه رییس قوه قضاییه بود که در جمع کارکنان اداره کل تعزیرات حکومتی استان کرمان از این اداره کل خواست اگر دستگاه‌های دیگر وظایف نظارتی را خوب انجام نمی‌دهند، تعزیرات با جدیت نظارت کند. رحیمی همچنین در این سفر در جریان گفته‌های ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان مبنی بر اینکه در مدت ۳۰ سال ، تعزیرات استان افزایش نیرو نداشته قرار گرفت.

درآمد معادن در سیرجان هم هزینه شود

ذبیح‌الله خدائیان رییس سازمان بازرسی کل کشور هم که به سیرجان سفر کرده بود گفت که باید بخشی از درآمد معادن سیرجان در این شهرستان‌ هزینه شود و بر موضوعات رفع کمبودهای شهرستان با تکیه بر مسئولیت اجتماعی معادن و اختصاص زمین به جوانان این شهرستان تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha