نویدی برای توسعه کشاورزی فارس؛سرمایه ۸۰۰میلیارد ریالی در صندوق حمایت

شیراز-ایرنا-صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس که به گفته مسئولان ، قدمتی بیش از ۱۸ سال دارد،در حال حاضر با ۳۷۷ تشکل سهامدار از سرمایه‌ای بیش از ۸۰۰میلیارد ریال برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش کشاورزی همواره با معضلات و مشکلاتی مانند کمبود سرمایه و سرمایه‌گذاری روبه رو ست؛ از این رو سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان برای ارتقای نرخ رُشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های درون‌زای بخش کشاورزی موضوع "تشکیل صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی" را در دستور کار خود قرار دادند.

نویدی برای توسعه کشاورزی فارس؛سرمایه ۸۰۰میلیارد ریالی در صندوق حمایت

امکان ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی

برخی از کارشناسان معتقدند تشکیل و راه‌اندازی صندوق‌های غیردولتی با سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی با کمک دولت امکان ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی را با حاکمیت و با کارکرد آگاهی از شرایط در تدوین برنامه و سیاست‌های اجرائی میسر می‌سازد و با تجمیع منابع مالی و سرمایه اجتماعی پرداختن به مأموریت‌های اصلی و هدف بنیادی این بخش توسط این صندوق‌ها به عنوان نهادهای اعتباری و توسعه‌ای به شکل مطلوبی فراهم می‌شود.

همچنین ساماندهی تشکل‌ها و بهره‌برداران این بخش با هدف بسیج منابع و امکانات برای توسعه سرمایه‌گذاری، امکان تجمیع منابع خرد و هدایت و تخصیص بهینه آنها را فراهم می‌آورد و این موضوع می‌تواند باعث تسریع در رشد و توسعه بخش کشاورزی در کنار سایر بخش‌های اقتصادی کشور شود.

صندوق‌های غیردولتی؛ راه‌حلی مناسب برای تزریق صحیح منابع مالی

شعار صندوق‌ها از همان ابتدای تشکیل بر این بوده است که باید تسهیلات و خدمات آنها ارزان، ساده و به موقع باشند؛ بنابراین صندوق‌ها به عنوان هسته‌های مقاومتی ‌هستند که اگر تقویت شوند به لحاظ اعتباری که از آن برخوردار شده‌اند، می‌توانند در آینده افزون بر منابع مالی‌ خود صندوق، از منابع مالی سایر بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی نیز بهره‌برداری کنند.

بنابراین صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در حال حاضر راه‌حل مناسبی برای تزریق صحیح منابع مالی به این بخش به شمار می‌روند.

۳۷۷ تشکل سهامدار در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس که معتقد است صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی این استان قدمتی بیش از ۱۸ سال دارد، در این باره گفت: در حال حاضر سرمایه این صندوق با ۳۷۷ تشکل سهامدار به بیش از ۸۰میلیارد تومان رسیده است.

مجتبی دهقان‌پور ادامه داد: صندوق حمایت این استان در حال حاضر به جایگاه خوب و مناسبی رسیده که برای پویایی بیشتر بخش کشاورزی از هر نوع کمک به آن مضایقه نخواهیم کرد.

نویدی برای توسعه کشاورزی فارس؛سرمایه ۸۰۰میلیارد ریالی در صندوق حمایت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: استفاده از ساز و کارهای آسان و تسهیل فرآیندهای مالی با مشارکت بخش‌خصوصی و غیر دولتی یکی از فلسفه‌ها و رویکردهای تشکیل صندوق‌های حمایت بوده است.

دهقان‌پور اضافه کرد: این صندوق‌ها در استان فارس توانسته‌اند کارکردهای مطلوبی داشته باشند و در طول مدتی که از ایجاد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان فارس گذشته با مرور فعالیت‌هایی که انجام شده، هیچگونه خلائی مشاهده نمی‌شود.

اعطای ۲هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات کم‌بهره

به گفته وی؛ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس ۲هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات کم‌بهره با مبلغی بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال به کشاورزان اعطاء کرده و از سویی دیگر عاملیت توزیع هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال یارانه‌های دولتی را بر عهده داشته و در توسعه بخش کشاورزی به ویژه اختصاص تسهیلات آبیاری تحت فشار نیز خروجی‌های ارزشمندی داشته است.

دهقان پور با بیان اینکه با تشکیل صندوق‌ها ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده، افزود: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی فارس از امکانات مختلفی برخوردار است که می‌توان به زیر ساخت‌هایی از جمله نظام مالی و اعتباری الکترونیک و به روز اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: وقتی واکاوی و تحلیلی که از کارکردهای صندوق‌های حمایت را بررسی می کنیم، می‌بینیم واقعا اثرگذاری خوبی داشته‌اند و به عبارت دیگر رضامندی تولیدکننده حاصل شده، شفافیت وجود دارد و واقعا کمک کرده قسمتی از مشکلات بخش کشاورزی حل شود.

ضرورت تقویت سرمایه‌های اجتماعی

دهقان‌پور بر ضرورت تقویت سرمایه‌های اجتماعی به عنوان یکی از رویکردهای مد نظر در حوزه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تأکید کرد و افزود: سرمایه اجتماعی متشکل از سه مؤلفه اعتماد، مشارکت، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی است.

او اضافه کرد: وقتی اعتمادی اتفاق بیفتد مشارکتی هم در پی خواهد داشت و وقتی مشارکتی اتفاق بیفتد افراد به نسبت سهمی که مشارکت دارند در برابر اقداماتی که انجام خواهند داد پاسخگویی را وظیفه خود می دانند و مسئولیت‌پذیر خواهند بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در خصوص صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی چند مسئله باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: واقعیت این است که اساسنامه صندوق‌ها و شاید در رأس آن شرکت مادر تخصصی، متناسب با آن وظایف و انتظاراتی که در حوزه وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاده از جمله در بحث قانون انتزاع، باید یک بازنگری شود.

به عقیده دهقان پور نیاز است به سمتی برویم که براساس شرایط موجود بتوانیم در رویکردهای صندوق‌ها تغییر داشته باشیم؛ از جمله اینکه این صندوق‌ها در بحث خرید میوه شب عید می‌توانند نقش‌آفرینی و کنشگری فعالانه تری را داشته باشند و یا در بحث تأمین نهاده‌های دامی که یکی از چالش‌های بخش کشاورزی است می‌توانند نقش پر رنگی ایفاء کنند.

حضور تشکل‌ها در هیأت مدیره صندوق‌ها به مثابه یک نقطه قوت

او حضور تشکل‌ها را در هیأت مدیره صندوق‌ها در سراسر استان‌های کشور به مثابه یک نقطه قوت تلقی کرد و افزود: به همین دلیل صندوق‌ها می‌توانند به مشارکت بخش غیر دولتی کشاورزی در حوزه تخصصی کشاورزی کمک کنند و این بسیار می‌تواند مفید باشد.

نویدی برای توسعه کشاورزی فارس؛سرمایه ۸۰۰میلیارد ریالی در صندوق حمایت

نقش صندوق‌ها در اشتغال پایدار

با توجه به گستره اقداماتی که توسط صندوق توسعه بخش کشاورزی انجام می‌شود، به نظر می‌رسد کارآیی این صندوق در خود اشتغالی و ایجاد بازار برای افراد شاغل در مناطق روستایی بسیار بالا باشد؛ لذا فعالیت چنین صندوق‌هایی می‌تواند رویکرد ایجاد اشتغال در استان را به سمت تقویت تشکل‌ها و بخش خصوصی سوق دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha