۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۱
کد خبر: 85479772
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازگشت قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز به حوزه خدمات رسانی فرهنگی + فیلم

شیراز - ایرنا - کتابخانه عمومی شهید دستغیب قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز است؛ روزی که مطالعات نوسازی آن آغاز شد ۷۰ ساله بود و امروز در قامتی نو بازگشت تا خدمات فرهنگی خود را این بار پرشمارتر به کتاب دوستان شیرازی ارائه کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کتابخانه شهید دستغیب با قدمتی دیرینه، در همسایگی مجموعه زندیه، به خیابان طالقانی شیراز هویتی فرهنگی بخشیده است و بسیاری از فرهنگ دوستان شهر از جوانان گرفته تا پا به سن گذاشته‌ها از آن خاطره‌های خوش دارند.

سال ۹۶ نهاد کتابخانه‌های عمومی تصمیم به نوسازی این کتابخانه گرفت تا این مرکز فرهنگی بتواند پویاتر از گذشته خدمت ارائه کند و همچنان برای این خیابان مرکزی شهر هویت‌بخش باشد.

مطالعات اولیه طی ۲ سال تا ۱۳۹۸ انجام و طرح آن نهایی شد و اجرای طرح آغاز شد؛ اما برخی خلف وعده‌ها، نوسازی قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز را گرفتار تعلل و سپس توقفی ۲ ساله کرد.

در سفر نخست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم به فارس، روند نوسازی آن از سوی محمد مهدی اسماعیلی مورد بازدید قرار گرفت و وعده‌هایی نیز برای سرانجام بخشی به این پروژه نیمه تمام فرهنگی داده شد.

این بار اسفندماه ۱۴۰۱ بود که با تزریق اعتبار، نوسازی کتابخانه شهید دستغیب از سرگرفته شد و شتابان به پیش رفت.

پس از گذشت یکسال از این زمان، روزشمار برای افتتاح یا بازگشایی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهر آغاز شد؛ کتابخانه‌ای که وجود آن به این محله پر چالش و آسیب بافت قدیمی هویتی فرهنگ‌مدار می‌بخشد.

ابتدای اردیبهشت منابع کتابخانه که به امانت به ساختمان شورای اسلامی شهر شیراز رفته بود به ساختمان بازسازی شده بازگشت.

به گفته محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در نخستن گام جابجایی مجموعه روزنامه‌ها و نشریات منحصر به فرد کتابخانه شامل ۷۴ هزار نسخه متنوع و ارزشمند از روزنامه‌ها و مجلات قدیمی و متأخر از زمان قاجار تاکنون با این ساختمان بازگشت، در ادامه ۲ هزار عنوان آرشیو نشریات ارزشمند و بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب شامل منابع مخزن، مرجع و بخش کودک و نوجوان نیز به خانه منتقل و در قفسه ها جانمایی شد.

وی ادامه داد: سپس تجهیزات چوبی، رایانه‌ای، سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات بخش کودک و امنیتیِ خریداری شده نیز در کتابخانه جای گرفت و همه چیز آماده بازگشت این کتابخانه به خیابان فرهنگ شد.

هزینه‌کرد ۳۰۰ میلیارد ریال برای بازطراحی و بازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس

به گفته مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی فارس، در مجموع برای بازسازی، باز طراحی و تجهیز کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد تا این کتابخانه قدمی به عنوان گنجینه‌ای فرهنگی در شیراز بتواند خدمات بیشتری و در محیطی استاندارد به مردم ارائه کند.

در این مسیر ساخت بخش کودک و بهسازی بخش داخلی از جمله کف، سقف، دیوارها و پنجره‌ها، بهبود تأسیسات کتابخانه مانند سیستم برق‌کشی، روشنایی، سرمایشی و گرمایشی، سیستم اعلام حریق و زیباسازی نمای بیرونی با در نظرگرفتن موقعیت تاریخی کتابخانه و خرید کامل تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شد.

بازگشت قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز به حوزه خدمات رسانی فرهنگی + فیلم

بازگشت کتابخانه شهید دستغیب

چهارشنبه شب، انتهای خیابان طالقانی برای بازگشت این کتابخانه خاطره‌ساز به چرخه خدمت‌رسانی فرهنگی آذین بسته شده بود و کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز در حضور میهمانی ویژه و در قامتی نو بازگشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از افتتاح پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز گفت: اهتمامی که برای بازگشایی این کتابخانه شد، قابل توجه است.

محمدمهدی اسماعیلی به بازدید یک سال پیش خود از فرآیند بازسازی این کتابخانه اشاره کرد و ادامه داد: آن هنگام، کار در مراحل اولیه بود و تصور نمی‌شد به این زودی به نتیجه برسد.

او گفت: به سرانجام رسیدن پروژه بازسازی کتابخانه شهید دستغیب در این مدت، نشان دهنده همت مسئولان فارس و حمایت و پیگیری‌های استاندار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اینکه این مجموعه در یک نقطه تاریخی و فرهنگی شهر قرار دارد و در این بافت به شهروندان خدمت ارائه می‌کند را از نقاط شایسته توجه کتابخانه شهید دستغیب دانست و گفت: به شهر شیراز و داشته های تاریخی و فرهنگی آن افتخار می‌کنیم.

بازگشت قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز به حوزه خدمات رسانی فرهنگی + فیلم

حالا کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز در یکهزار و ۸۳۰ متر مربع و با جلوه ای نو در اختیار شهروندان فرهنگ دوست شیراز است.

کتابخانه‌ بازسازی شده به ۲ سالن مطالعه ویژه بانوان و آقایان، سالن مطالعه گروهی، سالن مطالعه خصوصی و وی آی پی مجهز است و فرصتی خوبی را برای ساکنان این محله نه چندان برخوردار فراهم کرده است.

بخش کودک و نوجوان، بخش بازی، بخش مرجع، بخش نشریات، سالن جلسات، نگارخانه و کافه کتاب از دیگر بخش‌های نوین کتابخانه شهید دستغیب شیراز است.

مخزن کتاب ۷۴ هزار جلدی این کتابخانه نیز که در مدت بازسازی کتابخانه نیز در تالار ساختمان شورای شهر در اختیار کتابخوان‌های شیرازی بود، حالا در خانه به روی اعضای کتابخانه‌های عمومی باز است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha