۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۴۹
کد خبر: 85481571
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شهرک‌های صنعتی فارس زیر ذره‌بین نظارت؛ پایش طرح‌های راکد

شیراز - ایرنا - پایش طرح‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس با هدف تعیین تکلیف و شتاب‌بخشی به احداث و بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی در حال انجام است، اقدامی که با هدف کمک به راه‌اندازی این طرح‌ها با هدف تحقق جهش تولید انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که معاون وزیر صمت کاهش واحدهای راکد تولیدی در کشور را ضروری دانست و از آغاز طرح پایش واحدهای صنعتی راکد در استان‌های مختلف خبر داد.

طرح پایش با چه رویکردی انجام می‌شود؟

بدین‌ترتیب ظرفیت‌های خالی و بدون استفاده در شهرک‌های صنعتی استان زیر ذره‌بین نظارت و پایش مستمر قرار گرفت و مقرر شد طرح‌های صنعتی راکد در صورت فعال‌ نشدن خلع ید شده و به سرمایه‌گذار جدید واگذار شوند.

در این طرح با شناسایی و پایش واحدهای غیرفعال و همچنین بررسی علل رکود و مشکلات آنها، ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی، فنی، حقوقی و مدیریتی و رفع موانع پیرامون فضای کسب و کار واحدهای صنعتی صورت می‌گیرد و نسبت به بازفعال‌سازی واحدهای راکد و تعطیل در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها اقدام می‌شود.

و حالا که بیش از ۲سال از اجرایی شدن این رویکرد در دولت سیزدهم می‌گذرد رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از کاهش ۶ درصدی واحدهای راکد صنعتی در این دولت خبر داده و اعلام کرده که تعداد واحدهای صنعتی راکد در ابتدای کار دولت سیزدهم هشت هزار و ۵۰۰ بود که اکنون به ۶ هزار و ۳۰۰ کاهش یافته است.

این رویکرد در استان فارس نیز مورد توجه قرار گرفت و برای تحقق آن، جلساتی تحت عنوان جلسات کمیته پایش طرح‌های راکد با هدف تعیین تکلیف و شتاب‌بخشی به‌احداث و بهره‌برداری از این طرح‌ها برگزار شد؛ جلساتی که با حضور نمایندگانی از استانداری، دادگستری کل، اداره‌کل صمت و خانه صنعت و معدن و تجارت و با دعوت از سرمایه‌گذاران طرح‌های صنعتی دنبال می‌شود و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی فارس برگزاری مستمر آنها را نقطه عطف این مجموعه می‌داند.

آخرین وضعیت پایش طرح‌های راکد در استان فارس

سید مسعود عظیمی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی فارس در این باره گفت: در جلسات کمیته پایش، طرح‌های نیمه تمام صنعتی غیر فعال مورد بررسی و عارضه‌یابی قرار می‌گیرد و هدف از برگزاری این جلسات کمک به راه‌اندازی طرح‌های صنعتی به منظور تحقق جهش تولید است.

وی ادامه داد: این شرکت از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک و حمایت از سرمایه‌گذارانی که موفق به اجرا و تکمیل طرح خود نشده‌اند و قصد ادامه کار را دارند، استفاده می‌کند.

او اضافه کرد: این طرح‌های راکد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مراحل مختلف ساخت وساز قراردارد.

وی بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تاکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای فعالسازی طرح‌های صنعتی که در مرحله ساخت و ساز و یا نصب ماشین‌آلات متوقف شده‌اند را در اولویت قرارداده‌ایم.

چند جلسه کمیته پایش از ابتدای سال برگزار شده؟

عظیمی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲ جلسه کارگروه تعیین تکلیف طرح‌های راکد در قالب کمیته پایش برگزار شده‌ و در این کمیته تعداد ۵۰طرح راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته او در سال گذشته نیز ۲۲۷طرح در کمیته پایش طرح‌های راکد مورد بررسی و تعیین تکلیف قرارگرفت.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی فارس گفت: همه طرح‌های غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند و در این جلسات در خصوص اعطای مهلت به واحدهای راکدی که دارای شرایط باشند تصمیم‌گیری می‌شود.

پایش واحدهای صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس افزون بر استفاده از سیاست‌های متولیان اقتصادی استان بایستی با به‌کارگیری ظرفیت مشاوران و ارائه‌دهندگان خدمات توسعه کسب و کار انجام شود تا موجبات حل مشکلات بنگاه‌ها و توانمندسازی آن‌ها، کاهش قیمت تمام شده و افزایش رقابت‌پذیری را با هدف توسعه اقتصادی استان فراهم کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha