۷ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۴
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85273801
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کیفیت هوای اصفهان همچنان برای عموم آلوده است

۷ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۴
کد خبر: 85273801
کیفیت هوای اصفهان همچنان  برای عموم آلوده است

اصفهان- ایرنا -  اصفهان برای دو روز متوالی هوای آلوده برای عموم را تجربه می‌کند. بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، میانگین شاخص کیفی هوای این کلانشهر امروز یکشنبه هم از مرز آلودگی هوا برای گروه های حساس گذشت و با قرارگیری بر روی شاخص کیفی ۱۵۱( AQI)، برای عموم ناسالم شد.

به گزارش ایرنا، در حالی که روز گذشته کیفیت هوای اصفهان با ثبت شاخص ۱۷۱ (AQI) آلوده برای عموم بود، امروز هم کماکان شرایطِ هوا برای این کلانشهر آلوده برای عموم است.

طبق اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور شاخص کیفییت هوا در میدان انقلاب، عدد ۱۵۸(AQI) و در کِردآباد ۱۹۵(AQI) خیابان رودکی ۱۱۷( AQI)، زینبیه ۱۷۰(AQI)، بزرگراه شهید خرازی ۱۵۷( AQI)،میرزا طاهر ۱۴۵(AQI)،پارک زمزم ۱۱۷( AQI)،دانشگاه صنعتی ۱۶۴( AQI)،فیض ۱۵۴(AQI)،سپاهان شهر ۱۴۳( AQI)، رهنان ۱۵۱( AQI)، کاوه ۱۵۳( AQI)،۲۵ آبان ۱۵۲(AQI) ثبت شده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف مطابق با جدول فوق نمایش می‌دهد.

چرا مدارس تعطیل نشدند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مبنای محاسبه برای هرگونه اعمال محدودیت، میانگین ۲۴ ساعته آلاینده ها است اما در در ۲ روز گذشته، تجمیع آلاینده ها وجود نداشت و این افزایشِ میانگینِ شاخصِ آلودگی هوا ناشی از آلاینده هایی بود که در بعضی از ایستگاه های ترافیکی محیط زیست افزایش داشت.

منصور شیشه فروش افزود: ۱۸ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر اصفهان وجود دارد که برخی از آن ها، ایستگاه های ترافیکی هستند و در میدان ها قرار دارند و وقتی ترافیک در اوایل صبح افزایش پیدا می کند، این ایستگاه ها اعداد بیشتری را نشان می دهند ولی بر طبق قانون حفاظت محیط زیست باید میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوا به عنوان یک معیار مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پدیده ایورژن و ریزش هوای سرد وجود نداشته است که ماندگاری آلاینده ها را داشته باشیم اما شرایط اقلیمی اصفهان به شکلی است که معمولا در اوایل صبح و در فصل پاییز غلظت آلاینده ها افزایش پیدا می کند. از این رو چون آلودگی هوا ناشی از انباشت آلاینده ها نبوده است، در جلسه کمیته اضطرار که در بعد از ظهر دیروز تشکیل شد، تعطیلی مدارس در دستور کار قرار نگرفت.

به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در جلسه کمیته اضطرار، بر توزیع سوخت پاک در جایگاه ها، افزایش نظارت و پایش حفاظت محیط زیست بر واحدهای صنعتی، اعمال طرح زوج و فرد و اعمال قانون در خصوص خودروهای دود زا و فاقد معاینه فنی و جلوگیری از تردد کامیون های بدون مجوز توسط پلیس، ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی، محدودیت فعالیت در کوره های اطراف اصفهان و رعیات الزامات زیست محیطی از سوی صنایع اطراف شهر تاکید شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha