آلودگی هوای اصفهان با ورود امواج ناپایدار جوی‌کاهش می یابد

اصفهان - ایرنا - رییس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی مرکز هواشناسی اصفهان گفت: با جریان های همرفتی که از بعد از ظهر امروز وارد اصفهان می شود، شرایط  آلودگی هوای مرکز استان تعدیل می‌شود.

لیلا بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : اگر منشاء آلودگی هوای اصفهان در روزهای اخیر، سکون هوا باشد، با سامانه همرفتی که وارد منطقه خواهد شد، باید شاخص آلودگی هوا به طور کامل در کلانشهراصفهان پایین بیاید، اگر چنین اتفاقی نیفتد، باید دلایل آن را در مسائل صنعتی جستجو کرد.

اصفهان بعد از تجربه یک روزِ پاک در روز پنجشنبه هفته گذشته ، به طور متوالی ۳ روزِ آلوده برای عموم را پشت سرگذاشته است.

طبق اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، میانگین کیفیت هوای اصفهان در روزهای شنبه، یکشنبه و امروز دوشنبه به ترتیب بر روی عددهای ۱۷۱(AQI) ، ۱۵۱(AQI) و ۱۵۴ (AQI) قرار گرفت.

رییس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی مرکز هواشناسی اصفهان گفت: در چند روز گذشته پایداری هوا وجود داشت اما انباشت آلاینده ها را نداشتیم، بنابراین اگر شرایط آلودگی هوا در روزهای گذشته به دلیل سکونِ هوا باشد، باید با موج ناپایداری هایی که از امروز وارد منطقه می شود، شرایط آلودگی هوا تعدیل شود.

وی افزود: با توجه به بررسی های انجام شده، آلودگی هوا در روزهای اخیر منشاء هواشناسی نداشته است و سکون هوا در مرکز شهر می تواند یکی از عوامل ایجاد آن باشد.

بابایی یادآور شد: اصفهان پنجشنبه گذشته هوای پاک داشت و در نتیجه آلودگی‌ هوای روزهای اخیرِ این شهر نمی‌تواند به انباشت آلاینده ها ربط داشته باشد.

رییس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی مرکز هواشناسی اصفهان اظهار داشت: آخرین نقشه های بررسی شده نشان می دهد یک سامانه همرفتی از امروز وارد اصفهان می شود و تا روز شنبه این شرایط ناپایداری روی استان ادامه خواد داشت.

بابایی افزود: ادامه فعالیت این سامانه در غرب و جنوب استان است ولی مرکزهم درگیر خواهد شد.

به گفته وی با ورود این جریان ناپایداری هوا، رشد ابرو ناپایداری در لایه های فوقانی جو را خواهیم داشت که از سکون هوا جلوگیری می کند.

به گزارش ایرنا، کیفیت هوای اصفهان در ۳ روز گذشته برای عموم ناسالم بود و در این شرایط مدارس اصفهان طبق روال عادی به فعالیت خود ادامه دادند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اما در گفت و گو با ایرنا تعطیل نشدن مدارس در شرایط آلودگی هوای اصفهان را به این دلیل دانست که منشاء آلودگی هوا انباشت آلاینده ها نبوده است و از این رو در کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوا ، تعطیلی مدارس در دستور کار قرار نگرفت.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف مطابق با جدول فوق نمایش می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha