رفع مشکل پسماند مازندران روی میز معاون رئیس جمهور

ساری-ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران از برگزاری نشست با محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور با موضوع پسماند استان خبر داد و گفت: در این نشست موضوعات پیرامون انباشت زباله و تکمیل نیروگاه های زباله سوز و راهکارهای حل و فصل آن مورد بررسی قرار گرفت.

احمد توکلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ این نشست به عنوان پیش جلسه شورای عالی مدیریت پسماند قبل از جلسه استانداران با آیت الله رئیسی امروز -چهارشنبه- در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که چالش های این حوزه در استان با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پسماند مازندران به خصوص سامانه های دفن و تخلیه زباله ساری، ‌قائمشهر، ‌آمل و بابل از جمله مسائلی مطرح شده در جلسه با معاون اجرایی رئیس جمهور بود.

رفع مشکل پسماند مازندران روی میز معاون رئیس جمهور
جلسه بررسی پسماند مازندران در نهاد ریاست جمهوری

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اظهارداشت:‌ قرار بر این است مطالب مطرح شده در این پیش جلسه در نشست آینده با حضور رئیس جمهور، ‌استانداران و وزرای مرتبط با موضوع پسماند مازندران مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، تولید زباله به اعتقاد کارشناسان جدایی ناپذیر از صنعت گردشگری است و این که برخی آن را برای استان های مسافرخیز از جمله مازندران تهدید زیست محیطی می دانند چنین رویکردی در دنیای صنعتی امروز پذیرفتنی نبوده بلکه باید زیرساخت مراکز انباشت و فرآوری زباله را برای درآمدزایی به فناوری روز تجهیز کرد.

بر اساس آمار موجود روزانه به طور متوسط در شرایط عادی چهار هزار تن زباله در مازندران تولید می شود که در فصول ورود بیشتر مسافران این میزان تولید به ۲ برابر افزایش می یابد.

در زمان حاضر به خاطر نبود کارخانه های به روز زباله سوز و زیرساخت های نوین مربوط، بخشی از این زباله ها بدون تفکیک و جداسازی در محیط زیست مازندران به‌ویژه در مناطق جنگلی و حوضه های آبریز استان دفع می شود.

به گفته کارشناسان از این زباله ها گازهای مختلف تخریب کننده محیط زیست متصاعد و شیرابه سمی تولید می شود که این مساله از عوامل خسارت باری است که می تواند شمال کشور را از جنگل تهی کند.

نکته مهم دیگر این که در مازندران به دلیل حاصلخیزی زمین برای کشاورزی و نیز بالابودن سطح آب زیر زمینی وجود دارد، زمین کافی برای دفن زباله موجود نیست که با این توصیف نیز مراکز دفن زباله های شهری استان در مناطق جنگلی، زراعی و حاشیه رودخانه ها قرار داشته که ظرفیت آن ها برای دفن زباله اشباع شده است.

رفع مشکل پسماند مازندران روی میز معاون رئیس جمهور
جلسه بررسی پسماند مازندران در نهاد ریاست جمهوری

پیش از این نیز سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان در خصوص اقدامات انجام شده برای این موضوع اعلام کرد: هفت هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی زباله استان تاکنون هزینه شده ،گفت: باوجود هزینه کرد قابل توجه برای رفع معضل زباله استان، اما تاکنون کار پایان نپذیرفته است.

وی پایان دادن به کهنه معضل زباله در مازندران را نیازمند تشکیل سازمان مدیریت پسماند دانست و افزود: سازمان مدیریت پسماند مازندران برای برون رفت از معضل زباله در استان تشکیل می‌شود تا با فعالیت این سازمان اقدام یکپارچه در استان برای رفع معضل زباله انجام شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه، برای ساماندهی زباله، در گام اول استان به هشت پهنه تقسیم شده است، ادامه داد: پنج پهنه کمپوست بهشهر، قائم‌شهر، بابل، نور و تنکابن، یک پهنه خط پردازش آمل و ۲ پهنه نیز زباله سوز ساری و نوشهر هستند.

توکلی گفت: سه واحد مدیریت پسماند آمل، چالوس و رامسر نیز در پهنه بندی ساماندهی پسماند استان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه حوزه پسماند با وجود کارهای انجام شده هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است، ادامه داد: با راه اندازی زباله سوز نوشهر و کمپوست تنکابن فقط پسماندهای روزمره مدیریت می شود و کوه زباله سابق همچنان پا برجا و شیرابه روان است که نشان می‌دهد عملیاتی شدن تک طرح‌ها در پهنه‌های استان به تنهایی قابلیت رفع معضل پسماند استان را ندارند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران گفت: دولت سیزدهم در تلاش است تا نیروگاه زباله سوز ساری هرچه زودتر راه اندازی شود و اقداماتی خوبی نیز برای اتمام طرح انجام گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha