فیلم| فاجعه انباشت زباله در قلب جنگل‌های هیرکانی

ساری- ایرنا- همزمان با شروع بارش های سیل آسا روزهای اخیر و جاری شدن شیرابه ۳۰۰ تن زباله بابل و هفت شهر اقماری این شهرستان از سامانه زباله انجیلسی به قلب جنگلهای هیرکانی، زمینه تخریب این جنگلهای زیبا و سربه فلک کشیده و میراث ارزشمند نیاکان مان را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جنگل های هیرکانی با درختان انبوه که این روزها با رنگ های مختلف سبز، قرمز، نارنجی می تواند به تنهایی چشمان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی و حتی بومیان منطقه را بنوازد و با تولید اکسیژن در این فصل زیبای سال حس خوب زیستن را برای ما به ارمغان بیاورد، اما افسوس که در معرض خطرات زیست محیطی قرار دارد.

روستای انجیلسی که یکی از روستاهای بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که خودروهای زباله هفت شهر با عبور از مناطق بکر و حیرت انگیز جنگلهای هیرکانی که در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب بابل واقع شده، زباله ها را در وسط جنگل تخلیه می کنند و با توجه به فرا رسیدن فصل بارش های سنگین حجم شیرابه های زباله چند برابر بیشتر و در جنگلهای هیرکانی جاری می شود.

انجیلسی این طبیعت زیبا و دلکش سال هاست که هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهرهای بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است و امروزه این طبیعت با بوی متعفن دیگر آن حال و هوای گذشته را ندارد.

هر چند در حال حاضر از مجموع ۱۵۰ متر مکعب شیرابه سایت انجیلسی ۴۰ متر مکعب آن تصفیه و بقیه بدون تسویه در طبیعت رها می‌شود، اما با بارش های باران این حجم شیرابه چند برابر شده و در جنگل های هیرکانی منطقه پخش می شود و این امر زمینه نگرانی فعالان زیست محیطی و اهالی روستا را به همرا دارد.

این روزها شهرداری بابل برای احداث تصفیه خانه شیرابه های انجیلسی دست بکار شده و در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار برای این طرح مهم و حیاتی هستند. اهالی منطقه بابلکنار و دوستداران محیط زیست و جنگلهای هیرکانی از مجموعه شهرداری بابل درخواست دارند که فرایند انتخاب پیمانکار برای تصفیه شیرابه انجیلسی را شتاب دهند تا بیش از این جنگلهای بی نظیر هیرکانی تخریب نشوند.

فاجعه انباشت زباله در قلب جنگل‌های هیرکانی +فیلم

اهالی روستای انجیلسی علاوه بر اینکه در خصوص خشک شدن درختان هیرکانی در منطقه، نگران هستند، معتقدند جاری شدن این شیرابه ها در قلب جنگل و چراگاههای دام ها، زمینه آلودگی را در فرآوردهای دامی و گوشتی افزایش می دهد.

جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار ۹ گانه به شماره ۱۵۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.

جنگل های هیرکانی یا جنگل های شمال ایران، با پیشینه تکامل ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله، مانند نواری سبز به در ازای ۸۵۰ کیلومتر کناره های جنوبی دریای کاسپین را پوشانده اند. تغییرات بارشی و ارتفاعی زیاد، تنوع در شرایط اکولوژیکی از خاور تا باختر، تنوع بی مانند در گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های برجسته جنگل های هیرکانی است.

از این جنگل ها به عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود؛ زیرا خاستگاه و یکی از مهمترین پناهگاه های باختر اوراسیا برای گونه های گیاهی باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی، گونه های نادر و در معرض خطر گیاهی و جانوری و گونه های بومی محلی و منطقه ای و جهانی یگانه به شمار می رود.

بحران شیرابه در زمستان بیشتر است

در این پیوند احمد ادیبی عضو شورای اسلامی روستای انجیلسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل بارش های سیل آسا در جنگلهای هیرکانی عمق فاجعه این شیرابه ها بیشتر می شود.

ادیبی با بیان این مطلب که دیگر زندگی برای اهالی این روستا و روستاهای همجوار بسیار سخت شده است؛ بیان داشت: شیرابه سایت زباله انجیلسی همانند خوره به جان جنگلهای هیرکانی افتاده است و درخت های چندین ساله به مرور در حال از بین رفتن است.

این عضو شورای اسلامی انجیلسی ادامه داد: تمام کارشناسان محیط زیست و چهره های دانشگاهی خطر نفوذ این شیرابه ها به سفره های زیر زمین را هشدار داده اند و انجیلسی دیگر ظرفیت زباله و شیرابه را ندارد.

فاجعه انباشت زباله در قلب جنگل‌های هیرکانی +فیلم

تصفیه خانه شیرابه در مرحله انتخاب پیمانکار

همچنین مهدی کیانی شهردار بابل به خبرنگار ایرنا گفت: برای ساماندهی شیرابه های سایت زباله انجیلسی بدنبال انتخاب پیمانکار هستیم.

وی افزود: تاکنون برای انتخاب پیمانکار ۲ مرحله مناقصه برگزار شده است و بعد از مشخص شدن پیمانکار بلافاصله احداث تصفیه خانه در این سایت برای تصفیه بقیه شیرابه ها انجام می شود.

کیانی اظهار داشت: با نخبگان و متخصصان زیادی نشست داشته ایم و هدف ما این است که تا این طرح را به اهلش بسپاریم تا به صورت فنی و اصولی این تصفیه خانه احداث و راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: در سایت انجیلسی علاوه بر زباله شهر بابل، ۶ شهر اقماری دیگر اعم از امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب نیز زباله هایشان را به این سایت انتقال می دهند.

این مقام مسوول بیان داشت: مصمم هستیم با راه اندازی تصفیه خانه شیرابه سایت انجیلسی و طرح های تکمیلی دیگر سایت زباله انجیلسی را ساماندهی کنیم.

شهرستان ۵۴۰ هزار نفری بابل دارای هفت شهر و ۶ بخش بوده که بخش بابلکنار، بندپی شرقی و بندپی غربی متصل به جنگل های هیرکانی است.

فاجعه انباشت زباله در قلب جنگل‌های هیرکانی +فیلم

سایت زباله انجیلسی که به مدت ۲۴ سال میزبان زباله هفت شهر بابل بوده که در قلب جنگل های هیرکانی در بابلکنار قرار دارد که این بخش با جنگل های بندپی شرقی بابل هم متصل است.

عبور رودخانه خروشان بابلرود از دل جنگل های هیرکانی در مسیر سوادکوه، بابلکنار، بابل و بابلسر و نفوذ این شیرابه ها در این رودخانه ها هم از جمله آسیب های زیست محیطی مضاعفی است که مردم منطقه را آزار خواهد داد.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

"فیلم این گزارش مربوط به ۲۷ آبان ۱۴۰۰ است که در آن آمده است: از دهه هفتاد تاکنون دپوی غیراصولی زباله در شهرهای شمالی کشور، به یک بحران برای محیط زیست تبدیل شده است. با توجه به تأثیر مستقیم آلودگی این زباله‌هابر آب و خاک و گیاهان و جانوران، سؤال این‌جاست که موضع سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل این آسیب جدی به طبیعت چیست پاسخ را در این گزارش ببینید. "

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha