نگرانی مردم تنکابن از ورود شیرابه‌ سایت زباله پرده‌سر به طبیعت

نوشهر- ایرنا- انتشار خبر ورود مجدد شیرابه‌های سایت زباله پرده‌سر تنکابن به طبیعت بعد از وقوع آتش سوزی آن در شبکه های اجتماعی، به عنوان یک چالش زیست محیطی بر نگرانی های اهالی و فعالان محیط زیست افزوده است.

به گزارش ایرنا، مهم‌ترین پیام منتشر شده در فضای مجازی در باره این موضوع از سوی کاربران آن است که "سایت امحای زباله در منطقه یاد شده طی ۲۰ روز گذشته دچار آتش سوزی شده و هنوز علت بروز این حادثه مشخص نشده و متاسفانه تمام تجهیزات این مجموعه هم از بین رفته است".

نکته دیگری که در این پیام به آن اشاره شده این است، " این مکان محل امحای زباله های عفونی بیمارستانی بوده- به ظاهر این آتش سوزی طبق گزارش ها تعمدی بوده است. " در بخش دیگر این مطالب منتشر شده در فضای مجازی از سوی کاربران آمده است" گزارش ابتدایی پلیس از محل حادثه براساس اسناد نشان می دهد تعمدی در حادثه حریق بوده است".

مرکز انباشت زباله در منطقه پرده سر دهستان دو هزار از توابع بخش خرم آباد تنکابن در زمینی به مساحت ۸۰ هزار متر مربع از سال ۱۳۷۰ با وجود جانمایی بسیار نامناسب شروع به فعالیت کرد و به گفته مسوولان امر در اواسط دهه ۷۰ مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت کارخانه کمپوست در نظر گرفته شد و همراه با هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال منابع داخلی روند اجرایی آن آغاز شد.
این طرح در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد اما در سال ۱۳۸۹ سوله آن بر اثر بارش برف ۳۰ سانتی متری فرو ریخت و کارخانه کمپوست به بهره برداری مناسبی نرسید تا اینکه در ماه های اخیر با پیگیری های مستمر شهرستانی، بار دیگر اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شد که هم اکنون در دست اقدام است.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی دست اندراکاران امر تمام پسماندهای دارویی و شیمیایی استان مازندران یعنی برون ریزهای ۴۲ بیمارستان، مطب ها و مراکز درمانی نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر هر روز بعدازظهر از مطب ها جمع آوری و در این سایت پسماند تنکابن، بدون دود و بو تبدیل به خاکستر می شد که این سایت امحای زباله پرده سر تنکابن در بامداد ۱۱ ماه مهر سال جاری دچار آتش سوزی شده است.

روایت دیگر از آتش سوزی آن است که، گفته می شود که عده بومی های منطقه در این سایت زباله مشغول به کار بودند که بعد از انتخاب پیمانکار جدید عده ای از این کارگران از ادامه استمرار فعالیت در این سایت با مشکل مواجه شدند.

نگرانی مردم تنکابن از ورود شیرابه‌ سایت زباله پرده‌سر به طبیعت

هادی منصور کیایی رییس اداره محیط زیست تنکابن هفته قبل در گفت و گو با رسانه ها گفته بود: زباله های بیمارستانی در بیمارستان های خصوصی و دولتی امحا می شوند و فقط زباله های عفونی مراکز درمانی و مطب های خصوصی وارد سایت می شوند. او معتقد است که مشکل خاصی برای زباله های عفونی شهرستان پیش نیامده است.

برآیند گفت و گوی برخی از مسوولان تنکابن با رسانه ها این است قبل از راه اندازی دستگاه جدید، دستگاه قدیمی هم برای امحای زباله های عفونی وجود داشت، دستگاه قدیمی بعد از وقوع آتش سوزی، فعالیت می کند و اقداماتی هم برای تعمیر دستگاه جدید صورت گرفته است.

سایت زباله تنکابن به گفته مسوولان امر بهترین سایت زباله در استان های شمالی بوده است که در عرصه های جنگلی به وسعت هشت هکتار در محدوده روستای پرده ‌سر منطقه دو هزار تنکابن واقع شده است.

حجم ورودی زباله شهری شهرستان تنکابن، روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن بوده که این مقدار ۲ هزار کیلوگرم زباله بیمارستانی است و حجم زباله های عفونی نیز بر اساس آمار موجود حدود ۴۵۰ کیلوگرم است. در این سایت برای اولین بار از زباله، کود کمپوست تهیه می شود و دارای تصفیه خانه شیرآبه است.

نتایج بررسی های کارشناسی نشان می دهد که هر تن زباله تر به طور تقریبی ۲۰ درصد آن به شیرابه تبدیل می شود و هر یک قطره شیرابه عفونی نیز ۶ متر مکعب آب را آلوده می سازد.

بر اساس آمار موجود و به گفته مسوولان امر تا قبل از سال ۹۵ روزانه حدود ۴۰ هزار لیتر شیرابه از سایت زباله پرده سر واقع در منطقه جنگلی و کوهستانی دوهزار تنکابن وارد رودخانه های منطقه می شد.

نگرانی مردم تنکابن از ورود شیرابه‌ سایت زباله پرده‌سر به طبیعت

در تاریخ ۱۲۴ مرداد ۱۴۰۲ سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با همراه جمعی از مسوولان پس از بازدید از سایت امحای زباله پرده سر تنکابن با اشاره به ضرورت رفع معضل شیرابه آن گفت: سایت زباله تنکابن تا پایان امسال باید ساماندهی شود.

احمد توکلی با بیان اینکه ساماندهی سایت زباله تنکابن یکی از طرح‌های مهم حوزه عمرانی غرب استان است، افزود: درباره پسماند و شیرابه محل دفن زباله تصمیم‌گیری شد و بهسازی فضای موجود و ساماندهی لندفیلد قدیمی در دستور کار شهرداری تنکابن قرار دارد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه در این بازدید، شهردار و فرماندار مشکلات را مطرح کردند و در همان محل تصمیم‌گیری شد، خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی، سایت زباله تنکابن توسط شهرداری باید تا پایان سال ساماندهی و معضل شیرابه برطرف ‌شود.

توکلی از رایزنی با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای همکاری این طرح خبر داد و تصریح کرد: در مازندران روزانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که برای رفع معضل زباله استان، چهار کارخانه کمپوست، ۲ زباله سوز و سه سایت بیوگاز در پهنه‌های استان طراحی شده است.

به گزارش ایرنا، استان مازندران با توجه به گستردگی خدمات درمانی و بهداشتی روزانه میزبان تولید حدود ۹ تن زباله در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و شیمیایی است. زباله‌هایی که به عنوان یکی از دغدغه های زیست محیطی برای این خطه شمال محسوب می شود، ساماندهی پسماندهای عفونی (بیمارستانی) از دیرباز معضل جدی و نگران کننده در مازندران بوده که به دلیل جغرافیای طبیعی حساس، بسیار آسیب پذیر است.

شهرستان تنکابن در غرب مازندران نیز یکی از مناطق حساس استان است و به دلیل میزبانی از بیماران و مراجعان درمانی از شهرهای همجوار سالها از تولید قابل توجه زباله‌های عفونی رنج می برد که اکنون با راه اندازی دستگاه زباله سوز این نگرانی در این شهرستان رفع شده است.

بر اساس طبقه‌بندی سازمان جهانی بهداشت پسماندهای بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی، پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، دارویی، سرطان‌زا، شیمیایی، رادیواکتیو، کپسول‌های حاوی گازهای پرفشار و پسماندهای حاوی فلزات سنگین هستند.

نگرانی مردم تنکابن از ورود شیرابه‌ سایت زباله پرده‌سر به طبیعت

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، جمع آوری حمل و دفع پسماند های بیمارستانی به عهده خود تولید کنندگان (بیمارستان ها) است، اما تا هنگامی که بیمارستان ها و مراکز درمانی به تنهایی یا با بستن قرارداد با شرکت های خصوصی این کار را انجام ندهند، شهرداری خود را مؤظف می داند که نسبت به جمع آوری و دفع آن اقدام نماید.

کارشناسان و صاحبنظران حوزه بهداشت معتقدند که پسماندهایی از قبیل کیسه‌های محتوی خون آلوده به ویروس‌های هپاتیت B و ایدز، سرنگ‌ها، گاز و وسایل پانسمان، سوند و لوله‌های مصرف‌شده در معاینات و درمان‌های داخلی بدن و وسایل بخیه، محیط‌های کشت آزمایشگاهی دارای میزان بالای باکتری‌ها، انگل‌ها و مواد سمی خطرناک و همه موادی که پسماندهای عفونی را تشکیل می‌دهند باعث بروز مخاطرات انسانی و آلودگی زیست‌محیطی می‌شوند.

در ایران آمارها برحسب نوع بیمارستان و نوع بخش‌ها متفاوت است ولی کل تولید روزانه زباله بیمارستانی در کشور بیش از ۳۰۰ تن تخمین زده می شود که از این میزان ۵۰ تا ۱۰۰ تن عفونی و خطرناک برآورد شده است.

شهرستان های تنکابن، رامسر، عباس آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر و نور در غرب مازندران واقع شده است.

با این حال تماس خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در باره سایت امحای زباله تنکابن با رییس اداره محیط زیست و فرماندار تنکابن بی نتیجه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha