گره کور مدیریتی بر حل معضل پسماند مازندران

۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱
کد خبر: 85179464
گره کور مدیریتی بر حل معضل پسماند مازندران

ساری- ایرنا- اگر چه کمر معضل زباله و پسماند در مازندران طی ۲ سال گذشته با پیگیری‌های مداوم و اجرای برنامه‌های هدفمند شکسته شده، ولی خشکاندن ریشه عمیقی که طی دستکم سه دهه در جای جای استان دوانده نیازمند تداوم پیگیری و نظارت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معضل پسماند سال های طولانی است که گریبان‌گیر مازندران سرسبز است و در برهه های مختلف سه دهه گذشته در برخی مناطق تبدیل به بحران چند وجهی شد.

به عنوان نمونه در دهه ۷۰ معضل زباله در انجیلسی شهرستان بابل تبدیل به بحران اجتماعی و امنیتی شده بود. زباله شهرستان ساری هم چند سال پیش وضعیت مشابهی پیدا کرد. در شهرستان آمل وجه زیست محیطی این معضل به سنگی بزرگ جلوی پای اجرای بزرگ ترین سد استان تبدیل شده است. قصه تلخ دپوی زباله در سواحل محمودآباد همچنان نقل محافل است. شاید اگر آتش سوزی چند سال پیش نبود، کسی در مازندران هیچگاه متوجه کوه زباله فریدونکنار نمی شد.

اگر چه قصه تلخ معضل زباله برای بومیان مازندران تکراری است، چون درد و رنج و جان سختی آن در برابر راه حل های متنوع را با گوشت و استخوانشان لمس کرده اند، ولی برای غیربومیان هم ناآشنا نیست، چون اگر حتی سابقه یک بار سفر زمینی به مازندران را داشته باشند، بوی تعفن زباله های انباشته در جای جای استان قطعا مشامشان را آزرده است.

درشت گویی نیست اگر گفته شود در مسیر تمامی ۲۲ شهرستان مازندران مقاطعی وجود دارد که ناگهان دمه هوای متعفن چونان پتکی آهنین بر مشام آدم می کوبد.

با این که طی سال های اخیر بویژه در ۲ سال گذشته قدم های مثبتی برای ساماندهی زباله در مازندان برداشته شده، اما به جز موارد معدودی از جمله بهره برداری از نیروگاه زباله سوز نوشهر و کارخانه کمپوست تنکابن، بقیه طرح ها به سرانجامی بایسته نرسیده است و نیازمند سماجت در پیگیری برای جذب اعتبارات ملی و نظارت عالیه محلی است.

گره کور مدیریتی بر حل معضل پسماند مازندران

جان سختی زباله در مازندران

احمد توکلی سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران این موضوع را تایید می کند و در نشست کارگروه مدیریت پسماند مازندران با بیان اینکه ۷۱۴ میلیارد تومان برای ساماندهی زباله استان تاکنون هزینه شده است، گفت: باوجود هزینه بالا برای رفع معضل زباله، تاکنون کار پایان نپذیرفته است و این عملیات همچنان باقی است.

وی پایان دادن به کهنه معضل زباله در مازندران را نیازمند تشکیل سازمان مدیریت پسماند دانست و افزود: سازمان مدیریت پسماند مازندران برای برون رفت از معضل زباله در استان تشکیل می‌شود تا با فعالیت این سازمان اقدام یکپارچه در استان برای رفع معضل زباله انجام شود

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه برای ساماندهی زباله، در گام اول استان به هشت پهنه تقسیم شده است، ادامه داد: پنج پهنه کمپوست بهشهر، قائم‌شهر، بابل، نور و تنکابن، یک پهنه خط پردازش آمل و ۲ پهنه نیز زباله سوز ساری و نوشهر هستند

توکلی گفت: سه واحد بیوگاز آمل، چالوس و رامسر نیز در پهنه بندی ساماندهی پسماند استان پیش بینی شده است.

این مقام مسوول افزود: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله روزانه در مازندران تولید می‌شود که هشت پهنه تعریف شده پس از اجرایی شدن طرح‌های کمپوست و زباله سوز، ظرفیت پردازش حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در روز را دارند.

توکلی با بیان اینکه حوزه پسماند با وجود کارهای انجام شده هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است، ادامه داد: با راه اندازی زباله سوز نوشهر و کمپوست تنکابن فقط پسماندهای روزمره مدیریت می شود و کوه زباله سابق همچنان پا برجا و شیرابه روان است که نشان می‌دهد عملیاتی شدن تک طرح‌ها در پهنه‌های استان به تنهایی قابلیت رفع معضل پسماند استان را ندارند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران گفت: دولت سیزدهم در تلاش است تا زباله سوز ساری هرچه زودتر راه اندازی بشود و اقداماتی خوبی نیز برای اتمام طرح انجام گرفته است.
وی افزود: سرانه تولید زباله در مازندران به دلیل تنوع مواد غذایی بیشتر از متوسط کشور است و به همین دلیل هزینه مدیریت پسماند در استان بدلیل همراهی نکردن شهروندان در طرح تفکیک پسماندها از مبدا بالا است.
توکلی یکی از راهکار کاهش معضل پسماند در مازندران را تولید کود از کمپوست پسماندتر دانست و افزود: برای ساماندهی شیرابه در محل دفن زباله، جای قدیمی ساماندهی و احیا شوند و با اقدام خوبی که در بعضی سایت‌ها انجام شد، هم اکنون با ساماندهی شیرابه، ده‌ها متر مکعب آب تصفیه شده در روز وارد چرخه می‌شود.

گره کور مدیریتی بر حل معضل پسماند مازندران

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha