۳ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85269086
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرخ اشتغالزایی زنجان در دولت سیزدهم بر روی دور تند

زنجان - ایرنا - استان زنجان در دولت سیزدهم به لحاظ کم بودن نرخ بیکاری رتبه دوم را در کشور دارد و بر اساس آمارها و اعلام مسوولان نرخ بیکاری در زنجان با جمعیت بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر هم اکنون ۶.۷ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ اشتغال، یکی از نیازهای اساسی برای امرار معاش، تشکیل خانواده و گذران زندگی افراد جامعه است بر همین اساس شغل مناسب در ابعاد بزرگتر نیز موجب چرخش چرخ اقتصاد، تامین رفاه عمومی و رشد و توسعه هر کشوری می شود.

اشتغال پایدار یکی از دغدغه های مهم و جدی سیاست گذاران، تصمیم گیران و تصمیم سازان همه کشورهاست چرا که پایین بودن نرخ اشتغال علاوه بر تبعات اقتصادی نامطلوب برای افراد جامعه موجب بروز انواع آسیب های اجتماعی و مشکلات روحی و روانی برای بیکاران و خانواده آنها و به تبع آن متاثر شدن جامعه از ناهنجاری های مختلف می شود و رابطه مستقیمی میان بالا بودن نرخ بیکاری و فقر با آسیب های اجتماعی وجود دارد.

چرخ اشتغالزایی زنجان در دولت سیزدهم بر روی دور تند

از همین رو دولتمردان به طرق مختلف با استفاده از ظرفیت های بخش های دولتی، بخش خصوصی و نیمه خصوصی در پی بهره مندی از منابع و فرصت های موجود برای توانمند سازی افراد جامعه و اشتغالزایی به خصوص برای جوانان هستند.

آمارها نشان می دهد به هر میزان که نیروی کار آماده‌تر،‌ توانمندتر و زیرساختهای لازم مهیاتر باشد می توان با مدیریت صحیح و اصولی نرخ اشتغال را در هر جامعه به فراخور نیازها در بخشهای مختلف بالا برد.نرخ بیکاری در استان زنجان ۶.۷ درصد است

در استان زنجان نیز ایجاد اشتغال یکی از عمده مسایل مورد توجه مسوولان در بخش های مختلف بوده است و با اقدامات و تلاش های انجام شده در این خصوص هم اکنون این استان به لحاظ کم بودن نرخ بیکاری رتبه دوم را در کشور دارد.

بر اساس آمارها و اعلام مسوولان، نرخ بیکاری در زنجان با جمعیت بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر هم اکنون ۶.۷ درصد است به این معنی که از ۴۰۵ هزار و ۲۰۵ نفر نیروی کار زنجان،‌ هم اکنون ۳۷۸ هزار و ۲۰۱ نفر مشغول به کار هستند و ۲۷ هزار و چهار نفر جمعیت بیکار استان را تشکیل می دهند.

از سوی دیگر مشارکت بالای زنان استان زنجان در بازار کار موجب شده است هم اکنون بیش از ۴۸ درصد جمعیت در سن کار این استان شاغل باشند.

چرخ اشتغالزایی زنجان در دولت سیزدهم بر روی دور تند

۴۰ مرکز کاریابی فیزیکی،‌ الکترونیکی و بین المللی در استان زنجان فعال است

مراکز کاریابی نیز به عنوان موسسه های تخصصی با ارایه مشاوره های لازم به کاریابان و معرفی فرصت های شغلی موجود به آنها در ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری نقش مفید و غیرقابل انکاری دارند بر همین اساس در حال حاضر ۳۱ مرکز کاریابی فیزیکی، هشت کاریابی الکترونیکی و یک کاریابی بین المللی فعال است که در امر به کارگماری نیروی کار در کارگاه های مشمول قانون کار فعالیت می کنند.

همچنین ۲۳ مرکز کارآفرینی و یک کافه کارآفرینی در استان مجوز دریافت کرده اند و در امر آموزش کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان برتر و برگزاری جشنواره فعالیت دارند.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، صدور مجوزهای موسسات مشاوره شغلی و کاریابی های داخلی در مدت ۱۰ روز انجام می شود و مراحل مرتبط با صدور مجوز، به صورت الکترونیکی است.

طیب جعفری به اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز اشاره کرد و افزود:‌ این استان در شاخص های بازار کار از جمله پایین بودن نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال رتبه برتر کشور را دارد.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده از سوی دولت سیزدهم در خصوص احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و حمایت های لازم از آنها از جمله اعطای مشوق و تسهیلات اشتغالزایی،‌ نرخ بیکاری در این استان کاهشی شده است.

جعفری یادآورشد: بر اساس برنامه ابلاغی در راستای سیاست‌های اشتغالزایی دولت، امسال ایجاد ۱۴ هزار و ۶۴۹ شغل در استان هدفگذاری شده است.

وی افزود: سهم زنجان از هدفگذاری ایجاد اشتغال در سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۷۰ فرصت شغلی تعیین شده بود که بر اساس اعلام مسئولان بر پایه آمارهای ثبتی دستگاه های اجرایی در سامانه رصد، این هدفگذاری به میزان ۱۱۶ درصد یعنی بیشتر از هدف تعریف شده محقق شد.

جعفری از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان در بخش کارآفرینی و اشتغالزایی را بهره‌برداری از سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی به منظور ساماندهی آنها و نیز رونمایی از سامانه جستجوی شغل عنوان کرد و گفت: رونمایی از سامانه صدور مجوز کاریابی و مراکز مشاوره به منظور تسهیل در صدور مجوز کاریابی و مراکز مشاوره کارآفرینی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه تسهیل اشتغال استان است.

چرخ اشتغالزایی زنجان در دولت سیزدهم بر روی دور تند

نرخ بیکاری افراد ۱۸ تا ۳۵ سال این استان ۱۱.۸ درصد است

۲۵.۴ درصد شاغلان استان زنجان مربوط به بخش کشاورزی، ۳۳.۶ درصد بخش صنعت و ۴۱ درصد مربوط به بخش خدمات است.معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی زنجان نیز با بیان اینکه از مجموع شاغلان استان زنجان ۳۱۸ هزار و ۸۶۴ نفر مربوط به بخش خصوصی و ۵۹ هزار و ۳۳۷ نفر مربوط به بخش دولتی و عمومی است،‌افزود:‌ ۲۵.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی، ‌۳۳.۶ درصد در بخش صنعت و ۴۱ درصد نیز در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

ایرج امینی با بیان اینکه ۴۲۲ هزار و ۴۷۲ نفر از جمعیت در سن کار این استان در امور اقتصادی غیرفعال هستند، گفت: از این تعداد ۲۷۵ هزار و ۸۱ نفر خانه دار، ‌۶۷ هزار و ۱۷۷ نفر دانش آموز، ‌۵۲ هزار و ۳۳۵ نفر دارای درآمد بدون کار و ۲۷ هزار و ۸۷۹ نفر نیز شامل سایر گروه ها هستند.

امینی یادآور شد: نرخ بیکاری افراد ۱۸ تا ۳۵ سال این استان ۱۱.۸ درصد است.

استاندار: وضعیت اشتغال استان مناسب است

استاندار زنجان نیز وضعیت اشتغال در این استان را مناسبی دانست و گفت:‌ بر اساس آمارهای رسمی و کشوری اعلام شده زنجان به لحاظ نرخ بالای اشتغال جمعیت در سن کار در ردیف استان‌های خوب دسته بندی شده است و در پایین بودن نرخ بیکاری رتبه دوم را دارد.

محسن افشارچی تاکید کرد:‌ برای رسیدن به نقطه مطلوب باید نیازسنجی های صحیحی انجام شود و آمار و اطلاعات مربوط به بیکاری در بخش های مختلف تجزیه و تحلیل شود.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام دستگاه های مختلف برای معرفی طرح های دارای شرایط لازم و جذب سهمیه استانی هفت هزار میلیارد ریالی مربوط به تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در سال جاری، اظهار داشت:‌ طرح هایی که برای استفاده از اعتبارات این تبصره معرفی می‌شود می تواند در ایجاد اشتغال استان بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

چرخ اشتغالزایی زنجان در دولت سیزدهم بر روی دور تند

پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در زنجان ۱۳۷ درصد بیشتر از مبلغ ابلاغی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز گفت: میزان تسهیلات تبصره ۱۸ در استان زنجان سال گذشته هفت هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال ابلاغ شده بود که برای استفاده از آن یک هزار و ۱۶۹ طرح مصوب و حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانکها از این محل پرداخت شد که این میزان ۱۳۷ درصد بیش از مبلغ ابلاغی بود.

استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ در سال گذشته برای بیش از ۶ هزار نفر در استان زنجان شغل ایجاد کرد.محمدرضا نادری خاطرنشان کرد: تسهیلات تبصره ۱۸ برای رشد اقتصادی به خصوص شتاب دهی به اجرای طرح های پیشران و دانش بنیان و فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و رشد تولید بنگاه‌های اقتصادی است و بخش خصوصی می‌تواند از این فرصت بیشترین استفاده را ببرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته با استفاده بنگاههای اقتصادی و طرح های تولیدی از تسهیلات مربوط به این تبصره بیش از ۶ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد.

برآیند:

استان زنجان با جمعیت بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفری، رتبه دوم کشور را از لحاظ نرخ بیکاری دارد که این مهم با برنامه ریزی و اقدامات حمایتی و تسهیلاتی دولت سیزدهم محقق شده است.

نرخ بیکاری استان زنجان هم اکنون ۶.۷ درصد است و امیدواریم با سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های انجام شده، شاهد کاهش بیشتر آن طی آینده نزدیک باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha