رفع نیاز دانش‌بنیان‌ها در رویداد ملی زنجیره‌های اقتصاد دانش بنیان

تهران- ایرنا- هرچند کشورمان در طول دو دهه اخیر به همت دانش‌بنیان‌ها در حوزه نوآوری و فناوری پیشرفت‌های بسیار غرورآفرینی داشته است اما هستند گلوگاه هایی کلیدی در این عرصه که هنوز به خارج از کشور وابسته‌اند و قرار است این مساله به همت یکی از مجموعه‌های بسیار مهم معاونت علمی رفع شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از مجموعه های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری که در واقع از فروردین ماه امسال در دوره مدیریتی جدید این معاونت شکل گرفته و کار خود را شروع کرده، مجموعه رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان است.

مجموعه ای بسیار مهم و حیاتی فعال در معاونت علمی که به گفته اسماعیل قادری فر دبیر اجرایی آن کار اصلی‌اش تنها پرداختن به وضعیت نیمه خالی زیست بوم نوآوری و فناوری و حوزه دانش بنیان کشور است و جرقه شکل گیری آن به توصیه های ارزشمند رهبر معظم انقلاب باز می گردد که همواره تاکید می کنند این پیشرفت ها نباید ما را غره کند که مثلا در تولید علم و فناوری چه رتبه ای در دنیا به دست آورده ایم.

رفع نیاز دانش‌بنیان‌ها در رویداد ملی زنجیره‌های اقتصاد دانش بنیان

فرودین ماه امسال بود که با حکم روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، قادری‌فر به عنوان دبیر اجرایی رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان منصوب شد تا این مجموعه بتواند در تقویت زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان نقش تاثیرگذار خود را ایفا کند.

قطع وابستگی کامل هدف اصلی رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان

دبیر رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه، در رویداد ملی در کل به دنبال این هستیم که با کمک دانش بنیان ها توسعه تکنولوژی در کشور را ارتقا بخشیم، افزود: این اقدام در واقع از طریق شکل گیری کنسرسیوم های فناورانه ای خواهد بود که از یک طرف بتواند رسوخ نوآوری به بخش های کلیدی و حساس کشور را به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر هم وابستگی دانش بنیان ها و فناوران را کاهش دهد یا از بین ببرد.

قادری فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ذکر مثالی و با بیان اینکه، هم اکنون در حوزه سلامت کشور مدعی هستیم که ۹۷ درصد از داروی کشور داخلی سازی و تنها سه درصد وارد می شود، افزود: البته این اقدامات ارزشمند و یک اتفاق بسیار بزرگ است اما عدد سه درصد وارداتی رقمی بالغ بر دو تا سه میلیارد دلار در سال را شامل می شود.

رفع نیاز دانش‌بنیان‌ها در رویداد ملی زنجیره‌های اقتصاد دانش بنیان

وی افزود: در حقیقت این بدان معنی است که ما در ماده موثره برخی از داروهای حیاتی هنوز به خارج از کشور وابسته هستیم و این معضل به شکل مناسبی مورد توجه قرار نگرفته و به آن نپرداخته ایم.

قادری فر ادامه داد: واردات ماده موثره اصلی تولید دارو به کشور در حالی صورت می گیرد که ظرفیت و توان علمی و دانشی برای تولید آن به یمن وجود پژوهشگران، دانش بنیان های فعال و شرکت های معتبر داروساز موجود در کشور وجود دارد و آنها می توانند در این حلقه ها ورود کرده و کار کنند.

خودکفایی در تولید مرغ با وابستگی به اقلام اساسی این صنعت!

دبیر رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه با ذکر مثال دیگری اظهار داشت: در حال حاضر گفته می شود در زنجیره غذایی و کشاورزی در تولید مرغ که یکی از اجزای لاینفک سفره ایرنی است خودکفا هستیم؛ این در حالی است که هنگامی وارد زنجیره ارزش تولید این محصول می شویم، مشاهده می کنیم که اقلامی همچون خوراک دام، کنجاله و ذرت، آنزیم ها و پروبیوتیک از خارج وارد کشور می شود.

رفع نیاز دانش‌بنیان‌ها در رویداد ملی زنجیره‌های اقتصاد دانش بنیان

قادری فر اظهار داشت: لذا به دلیل وجود وابستگی در زنجیره تولید مرغ همچون مرغ لاین در پروسه تولید، هنگامی که اقتصاد کشور دچار تنش می شود، می بینیم که سفره مردم نیز آسیب می بیند.

وی افزود: باید به عمق تکنولوژیک دست یابیم که صفر تا صد یک محصول دانش بنیان را خودمان بسازیم چراکه ممکن است اقتصاد یک محصول دانش بنیانی که حتی ۹۵ درصد آن بومی سازی شده است، با پنج درصد وابستگی با کمترین تکانه در حوزه اقتصاد به هم بریزد.

بومی‌سازی پنل‌های خورشیدی با وجود وابستگی به ماده اولیه!

دبیر رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه گریزی به حوزه صنعت زد و گفت: در حوزه صنعت نیز با وجود پیشرفت های نوآورانه غرورآفرینی که به مدد جوانان نخبه و پژوهشگران دانشگاه ها کشور رقم خورده است، وابستگی در گلوگاه های اصلی تولید هنوز وجود دارد.

رفع نیاز دانش‌بنیان‌ها در رویداد ملی زنجیره‌های اقتصاد دانش بنیان

قادری فر با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: کشورمان ایران بواسطه شرایط اقلیمی در زنجیره تولید و استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر و پاک یکی از مناسب ترین کشورهای دنیا در برخورداری از مزیت های سرزمینی است. اما متاسفانه مشاهده می کنیم کارخانه تولید پنل های خورشیدی موجود در کشور در تولید پنل های خورشیدی به ماده اصلی آن یعنی ویفر سیلیکونی وابسته هستند و باید از کشورهایی مانند چین آن را وارد کنند.

رفع نیاز دانش‌بنیان‌ها در رویداد ملی زنجیره‌های اقتصاد دانش بنیان

وی افزود: این در حالی است که معادن خدادادی ماده سلیس به عنوان ماده اولیه تولید پنل خورشیدی درکشور ما بسیار فراوان است و ایران در حوزه معدنی این ماده دارای رتبه خوبی در دنیا است و حتی گفته می شود در حوزه آزمایشگاه های اکتشاف معدن کشورمان ایران دارای رتبه پنجم جهانی است.

قادری فر همچنین می گوید: با وجود آنکه در حوزه معدن دانشمندان و دانشکده های زمین شناسی بسیار خوبی وجود دارد اما می بینیم تمام فعالیت های ما سطحی شده و هیچ وقت به سمت اکتشافات عمیق از زمین نرفته ایم که ببینیم چه خبر است و این درحالی است که استحصال، فرآوری و ایجاد ارزش افزوده از معادن عظیم موجود در کشور می تواند به شکل یک زنجیره ارزش برای کشور اشتغالزایی و ثروت آفرینی به دنبال داشته باشد.

قادری فر اضافه کرد: لذا این مسائل به یک حلقه مفقوده در زنجیره ارزش صنعتی تبدیل شده است که هم وابستگی را برای کشور ایجاد می کند و هم اینکه در طول سال های گذشته بر شناسایی این حلقه ها، سرمایه گذاری، تولید و سوق دادن دانش بنیان های کشور به این سمت و سو برای قطع وابستگی اساسی کشور توجه لازم را نداشته ایم و این مساله بسیار مهم مورد غفلت واقع شده است.

به گفته وی، اینگونه وابستگی ها باعث می شود که با کوچکترین تکانه، اقتصاد کشور دچار تلاطم و آسیب شود.

به دنبال پُرکردن نیمه خالی لیوان دانش‌بنیان‌ها هستیم

دبیر رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه گفت: بر همین اساس ما در دوره جدید مدیریتی معاونت علمی و با وجود ظرفیت دانش فنی، محققان، نخبگان و دانش بنیان ها در حوزه زنجیره های ارزش صنعتی اقتصاد دانش بنیان به دنبال برنامه ریزی به منظور پرکردن نیمه خالی لیوان یا قطع وابستگی کامل و البته رفع حلقه های مفقوده ای هستیم که در آنها مزیت های بسیار خوبی در کشور وجود دارد.

قادری فر افزود: لذا مجموعه رویداد ملی زنجیره های صنعتی اقتصاد دانش بنیان به شکل جدی قصد دارد با استفاده از ستادهای مختلف معاونت علمی به عنوان ابزارها و بازوان اجرایی خود، به بسیاری از حوزه های تاثیرگذار در اقتصاد کشور ورود کند.

رفع نیاز دانش‌بنیان‌ها در رویداد ملی زنجیره‌های اقتصاد دانش بنیان

وی افزود: ما با گردآوری بازیگران کلیدی این حوزه در کنار یکدیگر شامل بخش دولتی و خصوصی، دانش بنیان ها، محققان دانشگاهی، بانک ها، سرمایه گذاران، کرادفاندینگ یا سرمایه گذاری جمعی، صندوق ها و بورس و البته بهره گیری از ابزارهای قانون جهش تولید، این زنجیره ارزش را در قالب کنسرسیوم شکل دهی خواهیم کرد به طوری که از دل آن قرارداد دربیاوریم.

دبیر رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: بر این اساس، طوری فعالیت های ستادهای نوآوری و فناوری معاونت علمی را جهت دهی خواهیم کرد که به سمت زنجیره ارزش حرکت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha