جریان انداختن پول‌های راکد وقفی سبب حل مشکلات نیازمندان می‌شود

تهران- ایرنا- رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در گرامیداشت هفته وقف گفت: سازمان اوقاف می تواند با مولد سازی و جریان انداختن پول‌های راکد وقفی بسیاری از مشکلات نیازمندان جامعه را بر طرف کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست تخصصی گرامیداشت هفته وقف با موضوع توسعه وقف قرآنی با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصغر باقرزاده معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان فرهنگی کشور و سازمان اوقاف در سالن اجتماعات این سازمان با موضوع توسعه وقف قرآنی برگزار شد.

حجت الاسلام خاموشی در این نشست تخصصی ضمن گرامیداشت هفته وقف با موضوع توسعه وقف قرآنی و تبریک پیروزی فلسطینیان بر رژیم غاصب صهیونیستی با بیان اینکه تجمیع نیت های واقفان و شفاف سازی سبب رشد، توسعه و ترویج فرهنگ وقف در تمامی عرصه ها خواهد شد، اظهار داشت: حفظ موقوفه و افزایش منافع علمی و موقوفی سبب انجام کارهای زیادی براساس نیت ها ی مردم خواهد شد که در این میان اجرای نیت واقفان از مهم ترین مبلغ برای ترویج فرهنگ وقف است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با مثبت ارزیابی کردن وقف پول و سهام، وقف سکوها (پلت فرم) را از دیگر اقدامات ارزشمند عنوان کرد و افزود: وقف قرآنی باید با توجه به کمک و رفع مشکلات نیازمندان به انچام برسد که در نهایت سبب رشد و توسعه فرهنگ وقف نیز خواهد شد.

وی همچنین ضمن تبریک به مسلمانان جهان اسلام به لحاظ پیروزی فلسطینیان در عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم غاصب اسراییل اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی دوران بزن دررو تمام شده و ان شاالله هر روز شاهد پیروزی های بیشتر برادران فلسطینی خواهیم بود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بعد از شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی شاهد افزایش موقوفات در کشور هستیم که این مهم نشان از زنده بودن نام، راه و یاد شهدای گرانقدر ایران اسلامی است.

جریان انداختن پول‌های راکد وقفی سبب حل مشکلات نیازمندان می‌شود
حجت الاسلام غلامرضا عادل - سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه

موضوعات قرانی بیش از هر زمانی مورد توجه جامعه است

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه این نشست با بیان تبریک به مناسبت هفته وقف و جابجایی این هفته از ۲۷ صفر به ۱۶ ربیع الاول گفت: موضوعات قرآنی در کشور ما از جمله مسائلی است که در جامعه مورد استقبال کم نظیری است و جا دارد بیش از این به مسائل قرآنی توجه شود.

حجت الاسلام غلامرضا عادل اظهار داشت: وقف همیشه در خدمت رشد، توسعه و رفع نیازهای مردم بوده است که در قرآن کریم نیز در خصوص انفاق آیات زیاده اشاره شده که باید بیش از این به موضوع وقف توجه شود.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که باید از کلی گویی آن خودداری کرد موضوع وقف است، بیان داشت: موضوع وقف باید تبیین و مخاطب شناسی شود. براساس اطلاعات موجود در شهرهایی که بافت وقف بیشتر از کارهای علمی به چشم می خورد تبلیغات بیشتری صورت گرفته است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه استمرار اینگونه نشست ها تاثیر بسزایی در رسیدن به اهداف خواهد داشت، تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ موقوفات وجود دارد که از این تعداد ۲۳ مورد آن به صورت مشارکتی اداره می شود.

عادل با بیان اینکه ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در محل موقوفات درآمد کسب و بر اساس نیت واقفان در راستای ترویج فرهنگی قرآنی و دیگر موضوعات مربوطه هزینه شده است، گفت: در این خصوص اقداماتی از قبیل خرید و توزیع کتب قرآنی، تعلیمات، ختم، توسعه فرهنگ قرآنی، حفظ، ترویج، تلاوت و دیگر مسایل قرآنی به انجام رسیده است.

جریان انداختن پول‌های راکد وقفی سبب حل مشکلات نیازمندان می‌شود

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه این نشست با تبریک پیروزی مسلمانان فلسطینی در عملیات طوفان الاقصی و شادی ملت ایران از این اقدام افتخار آمیز گفت: برای توسعه صنعت وقف، رشد و ترویج فرهنگ علوم قرآنی باید بیش از این تلاش کرده و به این مهم توجه کرد.

حمید مجیدی مهر در ادامه سخنان خود با قدردانی از نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه به لحاظ توجه ویژه به موضوعات قرآنی اظهار داشت: به فرموده مقام عظمای ولایت اسراییل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و حرکت پیروزمندانه مسلمانان فلسطین سبب شاد شدن دلت هر مسلمان آزاده ای شده است.

گفتمان سازی برای بهره مندی از ظرفیت های موجود

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه هم اکنون ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار دانش آموز با ۹۵۰ هزار معلم و حدود ۱۲۰ هزار همکار فرهنگی در کشور وجود دارد، گفت: وقف از اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند با همکاری سازمان اوقاف و گفتمان سازی و بهره مندی از ظرفیت موجود در قالب پویا نمایی و کتب درسی نقش بسزایی در ترویج وقف ایجاد کرد.

اصغر باقرزاده با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش برای توسعه و رشد صنعت وقف از جایگاه خوبی برخوردار است، اظهار داشت: در این خصوص برای توسعه و ترویج فرهنگ وقف در آموزش و پرورش و شبکه شاد این وزارتخانه و دیگر شبکه های مجازی اقدامات خوبی می توان به انجام رساند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه وقف قرآنی در قالب محور های ایمان، خرد ورزی، نشاط، امید و هویت اقدامات خوبی در این وزارتخانه به انجام رسیده است، اظهار داشت: اقامه نماز، شرکت دانش آموزان در رویداد های فرهنگی، مسائل قرآنی، رفع شبهات دانش آموزان، هویت، تشکل و مشارکت دانش آموزان از جمله اقدامات خوبی است که به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: برای انجام وقف مشارکتی و قرآنی باید از طریق گفتمان ها و ارتباط با خانواده ها وجوهاتی را برای وقف قرآنی به صورت متمرکز به انجام رساند که در این میان وقف تجهیزات و اقلام غیر نقدی نیز از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.

رشد و توسعه اوقاف چشم گیر است

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست بیان داشت: رشد و توسعه فعالیت های سازمان اوقاف در خصوص مسایل وقف و قرآنی چشم گیر و قابل تقدیر است و قدردان آن به خصوص در زمینه برگزاری مسابقات قرآنی هستیم.

علیرضا معاف با تبریک هفته وقف و قدردانی از تلاشگران عرصه وقف اظهار داشت: سند توسعه وقف قرآنی متن بسیار خوبی دارد اما باید بیش از این مورد توجه و کارشناسی و بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که به موضوع وقف نگاه جدی به مردم نداشته باشیم مشکل خاصی حل نخواهد شد، گفت: گفتمان سازی و فرهنگ سازی وقف در قالب مسائل دولتی انجام نخواهد گرفت.

جریان انداختن پول‌های راکد وقفی سبب حل مشکلات نیازمندان می‌شود

خلا وقف در حوزه های علم و دانش حس می شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با قدردانی از مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و زحمت کشان عرصه قرآنی که برای رشد و ترویج فرهنگ قرآنی زحمت می کشند، گفت: موضوع وقف به صراحت در قرآن نیامده اما بسیاری از آیات در خصوص انفاق بیان شده است و یکی از چیزهایی که هر انسانی می تواند به همراه مرگ با خودش ببرد انفاق است.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه اظهار داشت: یکی از افتخارات ما ایرانی ها دارا بودن فرهنگ وقف است که از قدیم ها تاکنون مردم ثروت و دارایی های خود را به امر وقف که عام المنفعه است توجه ویژه ای داشته و دارند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی های ارزشمند فرهنگ وقف توجه به زیست اجتماعی است، گفت: با توجه به ظرفیت موجود در خصوص وقف و اهمیت مردم به این مهم باید در راه ترویج و توسعه ارزشمند این فرهنگ تلاش بیشتری از خود نشان دهیم.

خسروپناه با بیان اینکه باید در علوم انسانی و شناختی وقف توجه ویژه ای داشته باشیم، افزود: وقف اگر حکمرانی حکومتی شود مورد آسیب قرار می گیرد و به آن ضربه خواهد خورد و در مقابل باید به دنبال نگاههای زمین مانده در حوزه دانشگاهی بوده و به فکر رشد و ترویج آن باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر بهترین سند هم در زمینه وقف داشته باشیم تنها ۵ درصد موثر خواهد بود در حالی که اگر این سند دارای راهبرد باشد تاثیر گذاری آن به ۹۵ درصد می رسد و ارزشمند خواهد بود.

رسانه معاند در قالب جریان عدالت خواه اعتماد مردم به وقف را هدف گرفته بود

معاون وزیر ارشاد با اشاره به بحث مولد و شفاف سازی در موضوع وقف گفت: عملیات های خائنانه رسانه ای که گاهی علیه وقف در سه دهه اخیر شکل گرفته است که سال اخیر نیز یک بار در قالب جریان عدالت خواه با آن مواجه بودیم اعتماد مردم در حوزه وقف را هدف گرفته اند و سرمایه اجتماعی حوزه وقف را نابود کنند.

معاف در خصوص شفافیت در موضوع وقف و مولد سازی گفت: قرار براین شده که صندوق اعتباری هنر نام فعالان قرآن عترت را نیز به این مهم اضافه نموده و سرمایه ها را تبدیل به سرمایه های مولد کند و از عائدی این سرمایه ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه در حوزه ورود پول با برکت در حوزه مومنانه و پول خالص و سالم مردم در حوزه کارهای قرآنی و فعالیت های قرآنی نسبت به خودمان و دنیای اسلام عقب هستیم، اظهار داشت: نیازمند سندهای انضمامی اجرای و عملیاتی در حوزه های مختلف داریم و برای توسعه سند قرآنی اقدامات بیشتری باید صورت پذیرد.

جریان انداختن پول‌های راکد وقفی سبب حل مشکلات نیازمندان می‌شود

صدا و سیما نگاه تجاری به دستگاه مردم نهاد اوقاف دارد

مدیرکل روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان اوقاف و امورخیریه با قدردانی از تلاش های مجموعه قرآنی کشور گفت: هم اکنون تعامل بسیار خوبی در مقایسه با دوره های قبل با رسانه ها و مراکز قرآنی کشور وجود دارد و متاسفانه سازمان صدا و سیما به نگاه تجاری به سازمان اوقاف تمایلی به پخش مستندات و برنامه های اوقاف ندارد.

عباس لهراسبی با ابراز گله مندی از صدا و سیما به دلیل نگاه تجاری به دستگاه مردم نهاد سازمان اوقاف و امور خیریه و عدم پخش فعالیت های فرهنگی این سازمان ادامه داد: کار وقف یک کار فرهنگی و متعلق به مردم است در حالی که هیچ جای کشور به این حجم کار فرهنگی صورت نمی گیرد اما نگاه صدا و سیما چیز دیگری است.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم صدا و سیما با نگرشی جدید نگاه خود را تغییر دهد، گفت: تولید حدود ۱۱ هزار خبر و گزارش، ۵۰ هزار دقیقه برنامه، ۱۵۰ مستند در خصوص نقاط مختلف و حائز اهمیت کشور در زمینه وقف و دیگر اقدامات فرهنگی در خصوص ترویج فرهنگ وقف که سرمایه اجتماعی ملت ایران به شمار می رود و سبب رشد و توسعه فرهنگی نیز علاوه بر حل مشکلات نیازمندان جامعه خواهد شد مورد بی مهری قرار می گیرد.

لهراسبی با تاکید بر اینکه صدا و سیما متعلق به مردم است و باید بیش از این به موضوع وقف که سرمایه ملت ایران اسلامی به شمار می رود توجه نماید، ادامه داد: صدا و سیما به دلیل نگاه تجاری خود به سازمان اوقاف و امور خیریه از پخش فعالیت های این سازمان خودداری می کند.

مدیر کل روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان اوقاف بیان داشت: نمی دانم چرا و به چه دلیل صدا وسیما تمایلی به انعکاس برنامه های فرهنگی و، مستندسازی و غیره این سازمان در زمینه رشد و ترویج فعالیت های این سازمان ندارد که امیدوارم تغییر کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha