اصلاح ساختار تامین توزیع آرد و نان دستاورد ماندگار دولت در مازندران

ساری- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: بزرگترین اقدامی که می توان به‌عنوان خدمت دولت سیزدهم به نظام جمهوری اسلامی، مردم و اقتصاد جامعه دانست، اصلاح ساختار تامین و توزیع آرد و نان است.

عباسعلی وفایی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران در راستای سیاست ها و منویات دولت بخش عمده ای از تامین کالاهای اساسی و راهبردی استان را برعهده دارد و مهمترین و شاید پردغدغه ترین و حساسترین آن موضوع تامین گندم، آرد و نان است.

وی اظهار داشت: هر چقدر بتوانیم در سیر اصلاح ساختار تامین و توزیع آراد و نام فعالیت کنیم، از زمینه های فساد، رانت و شبکه هایی که منجر به سوء استفاده گر می شوند کاسته می شود و در اجرای این فرآیند که دغدغه عمومی و همگانی است هر اقدام بزرگی با یک سری فرآیند، چالش ها و موارد اصلاح و بهبود هایی مواجه خواهد بود.

وی اضافه کرد: افراد فرصت طلب و ذینفع برای اینکه ایجاد چالش و طرح را ناموفق کنند و یا دولت را در رسیدن به اصلاح موفق این طرح کمک کنند به طور قطع سنگ اندازی خواهند کرد، بنابرین موضوعی که باید اتفاق بیافتد صلابت، قدرت و قاطعیت در اجرای برنامه ها اما دقت کامل به این نحو که مردم متضرر نشوند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران بیان داشت: درباره فرصت های واردات هم باوجود تهدیدهای استبکار جهانی و تحریم هایی که صورت گرفت، ۲ سال گذشته یک اقدام ویژه انجام شد و در خصوص نوع رفتار و واکنش هایی که از بخش های مختلف در حوزه اجرایی ورود می یابند اما فرصت هایی که از محل این تهدیدها ایجاد می شود برای استان مازندران یک فرصت بود و ما توانستیم در دو سال گذشته ۸۰۰ هزار تن برای اولین بار واردت گندم و روغن را از شمال کشور داشته باشیم.

سالانه ۳۸۰ هزار تن آرد بین خبازی های مازندران توزیع می شود

وفایی نژاد درباره تامین آرد مورد نیاز واحدهای خبازی است، افزود: از چیزهایی که شاید به طور مستقیم با قشر مردم سر و کار داریم و از مطالبات حقوق شهروندی محسوب می شود و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است رقمی بالغ بر ۳۸۰ هزار تن سالیانه و ۳۱ هزار تن تا ۳۲ هزار تن ماهیانه آرد بین بیش از چهار هزار و ۶۰۰ واحد خبازی که مسوولیت پخت نان در استان را برعهده دارند، توزیع می شود.

وی بیان کرد: ساماندهی واحدهای خبازی از دغدغه های بوده که شاید با نگاه بازرگانی و غیر تخصصی نسبت به صدور پروانه ها صورت گرفته و این امر مشکلاتی را در بحث توجیع اقتصادی در آمد واحدهای خبازی در برداشته است که در ابتدای سال اقدامی ویژه ای صورت گرفت و موضوع اصلاح واحد های نانوایی بعنوان یکی از سیاست هایی بوده که در کارگروه آرد و نان استان در اولویت قرار گرفت.

وفایی نژاد ادامه داد: با هماهنگی ای که بین اداره کل صمت، اداره کل دفتر اقتصادی، اداره کل غله و فرمانداری ساری صورت گرفت، موضوع اصلاح ساختار واحدهای نانوایی بعنوان یک امر مهم در دستور کار قرار گرفت، مصوباتش شکل گرفت، دستور العمل و شیوه نامه آن آماده و به کمیسیون نظارت ابلاغ شد و کمسیون نظارت هم به تمام کمیسیون های استقرار و ساماندهی این بخش تاکید کرد.

این مقام مسوول گفت: این مهم می تواند در نوع نگاه جدید مان به تامین نان و ارتقاع کیفیت نان و توجیه اقتصادی برای واحدهای خبازی که عدد بالایی را به خود اختصاص داده بود، تاثیر مهمی داشته باشد.

اصلاح ساختار تامین توزیع آرد و نان دستاورد ماندگار دولت در مازندران

وفایی نژاد این را هم اضافه کرد که ما واحد های خبازی را باید بعنوان مرکز مبادلات فرهنگی، اخلاقی و حتی نیاز تکلیفی قلمداد کنیم به این جهت که تمام اقشار جامعه اعم از اقشار قوی و ضعیف جامعه همه به نوعی نیازمند تامین نان هستند لذا تامین نان بعنوان یک استراتژیک مد نظرما بوده و خواهد بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران تصریح کرد: از خرداد ماه سال گذشته دولت یک اقدامی را در راستای جراحی بزرگ اقتصادی در دستور کار خود قرار داده و آن هوشمندسازی سامانه آرد و نان کشور است که توسط وزارت اقتصاد و دارایی در دستور کار قرار گرفت و ورود به مقوله آرد و نان در تمام طول سال های گذشته بعنوان یک کالای حساس و ضروری جزو کالاهایی بوده که جنبه سیاسی داشت و اینکه اصلاح ساختار روی آن صورت بگیرد قالبا دولت ها پرهیز می کردند لذا برای ورود به این قضیه باید به آن توجه داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: علی رغم اینکه استان مازندران در برخی از محصولات کشاورزی رتبه اول را در تولید محصولات کشاورزی به خودش اختصاص می دهد اما به جهت نوع شرایط ساختار زمین های کشاورزی و نوع درآمدی که کشاورزان از آن دارند در گندم یک استان وارد کننده و نیازمند هستیم به طوریکه غالبا در همه سال ها از ۱۵ استان تامین گندم مورد نیاز را در سیاست ها و برنامه های خودمان داریم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران بیان داشت: سالانه مصرف گندم در استان مازندران براینکه بتوانیم نیاز بخش نان و صنف صنعت را تامین کنیم چیزی بالغ بر ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزار تن نیاز گندم ماست که باید از طریق مبادی تولید داخل و واردات از سایر استان ها و اگر برنامه واردات از سایر کشورها را داشته باشیم بعنوان تامین از محل واردات کشور های همسایه این موضوع را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه نکته مهمی که وجود دارد خرید تضمینی محصولات کشاورزی به خصوص در زمینه گندم است، گفت: در طول دو سه سال گذشته سیاست هایی که جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه بخش کشاورزی داشت، روند رشدی را در موضع گندم بعنوان کالای راهبردی و تامین آن روبرو بودیم که رقم آنچه که سال گذشته مطرح بود با حدود ۲۰ درصد رشد از ۶۳ هزار تن برداشت گندم در سال ۱۴۰۰ به ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن رسید و امسال پیش بینی از سوی جهاد کشاورزی این بود که بالغ بر ۱۷۰ هزار تن تولید و یکصد هزار تن خرید تضمینی را داشته باشیم.

وفایی نژاد این را هم گفت که در کارگروه خرید تضمینی سیاست های خوبی اعمال شد اینکه ما بتوانیم ۳۲ مرکز خرید کالا یا خرید تامین گندم مازاد مورد نیاز کشاورزان را از مناطق دشت و کوهپایه داشته باشیم.

اصلاح ساختار تامین توزیع آرد و نان دستاورد ماندگار دولت در مازندران

وی با بیان اینکه یک نکته قابل اهمیت رصد پایش ما از نوع استقرار واحدهایی که برای مراکز خرید مد نظر بوده جزو تاکیدات ما می باشد، افزود: برای اولین بار یک مرکزی را در منطقه محروم یارسم هزار جریب به مناطق خریدمان اضافه کردیم و خرید گندم ما با تمهیداتی که صورت گرفت بالغ بر بیش از ۱۱۷ هزار تن خرید گندم برای اولین بار در سطح استان مازندران رقم خورد و براساس این بالغ بر ۴۰ درصد رشد خرید گندم را امسال در استان مازندران داشته ایم که این از نقاط قوت اداره کل غله بود که باید بر آن تاکید کنیم چرا که تنها کالای استراتژیکی که می تواند در سبد روزانه خانوار نقش داشته باشد، همین گندم و تبدیل آن به آرد و نان است که باید روی این استراتژی تاکید صورت گیرد.

وفایی نژاد گفت: درباره اصلاح الگوی کشت که یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است باید در دستور کار قرار گیرد از جمله اولویت هایی همانند کشت قراردادی که از سیاست وزارت می باشد.

وی بیان کرد: امسال یک اقدام ویژه ای برای حمایت از کشاورزان صورت گرفت و صرفنظر از بخش نگاه فردی به موضوع، ۹ مرکز تعاونی روستایی را در بخش های بالادست مناطق کوهستانی داشته ایم.

این مقام مسوول ادامه داد: یکی از اقداماتی که شاید امسال برای اولین بار اتفاق افتاد موضوع گندمی بود که در بالادست به دلیل رطوبت بالا امکان خرید از طریق مناطق نبود لذا با دستور استاندار مازندران بالغ بر ۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان در شرایطی خاص دریافت شد و چیزی که امروز می شود در بحث خرید گندم اعلام کرد این است که بیش از ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر کشاورز گندم خودشان را به مراکز خرید تضمینی تحویل دادند و بر این اساس بیش از ۳۸ هزار رکورد در مرحله تحویل سند و بار در این مرحله برای کشاورزان به ثبت رسید.

وی بیان کرد: برای روستاییان و کوهپایه ۵ هزار و ۵۰۰ واحد بود برای ما این بخش بسیار حائز اهمیت بود چرا که نگاه ما براین بود که ما باید بخش بالادست و کوهپایه را با از نگاه حمایتی کشاورز به اقشار محروم و زحمت کش داشته باشیم و این مورد مدیریت شد.

وفایی نژاد در ادامه این را هم گفت که بیش از یک هزارو ۲۰ میلیارد تاکنون وجوه گندم کاران پرداخت شده در تلاشیم بقیه طلب کشاورزان با پیگیری ها و سیاست هایی که از سوی دولت دارد صورت می گیرد شاید استان و استانداری به طور مستقیم دخیل نباشد اما این موارد منعکس شده و امیدواریم در کمترین زمان ممکن بتوانیم دغدغه کشاورزان این بحث را داشته باشیم و در اسرع وقت مطالبات کشاورزان پرداخت شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران گفت: امسال بالغ بر ۹ هزار تن گلزا از کشاورزان خریداری شد که وجوه آن به طور کامل به مبلغ یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شده است و امیدواریم این ۲ کشت اساسی گلزا و سویا که بعنوان کشت راهبردی و وابسته به آن هستیم و تامین نیاز آن ضرروری است در استان مازندران با قدرت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت ۲ یار دیرین امام (ره) و انقلاب و ۲ اسوه علم و تقوا، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور است.

براساس روال هرساله روزهای هفته دولت امسال به عناوینی نامگذاری شده است. پنجشبه دوم شهریور ماه دولت مردم؛ ‌ دیپلماسی هوشمند و عزتمند، ‌جمعه سوم شهریورماه دولت مردم؛ ‌ ایمان و امید شنبه چهارم شهریورماه دولت مردم؛ ‌ بهره وری و رشد تولید، ‌ یکشنبه پنجم شهریورماه دولت مردم؛ ‌ کارآمدی و پیشرفت عادلانه، ‌ دوشنبه ششم شهریورماه دولت مردم؛ ‌ عدالت، ‌شفافیت و مبارزه با فساد، ‌ سه شنبه هفتم شهریورماه دولت مردم؛ ‌ نظارت عمومی، ‌پاسخگویی و تبیین و چهارشنبه هشتم شهریورماه آخرین روز این هفته با عنوان دولت مردم؛ ‌ تحول مردم پایه نامگذاری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha