گام‌های جهادی دولت برای پیشگیری از قطعی گاز در غرب مازندران

نوشهر- ایرنا- پیشگیری از افت فشار و قطعی گاز در فصول سرما و آزاد سازی میلیون ها مترمربع زمین اشخاص در حریم لوله گاز از مهم ترین دستاوردهای دولت جهادی در غرب مازندران بوده که هم اینک طرح ملی اصلاح و تغییر لوله آن در این منطقه در حال اجرایی شدن است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی طرح ملی اصلاح و تغییر خطوط انتقال گاز غرب مازندران از مرداد ماه سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان نور تا کلارآباد به طول حدود ۷۴ کیلومتر در غرب مازندران آغاز شده است.

ایجاد منبع ذخیره سازی گاز، حفظ و تقویت پایداری خطوط به ویژه خط انتقال گاز غرب استان، پایداری سوخت پاک برای مصرف نیروگاه ۴۶۰ مگاواتی و ۵۰ مگاواتی در شهرستان نوشهر، آزادسازی حریم ۲۰۰ متری، رفع افت فشار گاز در فصل سرما و تغییر آن به حدود ۱۵ متر از مهم ترین اهدافی بوده این طرح ملی به دنبال آن است.

رفع نگرانی های ناشی از نیاز تخریب مستحدثات و هزینه های مضاعف روی دوش دولت با آزادسازی گستره زیادی از حریم از دیگر مزیت های طرح مدنظر است که مردم این دیار علویان سال های سال این نگرانی ها و مشکلات را تحمل کرده و به دنبال آن بودند روزی فرا رسد تا بلکه بتوانند به خواسته های بحقشان برسند و گشایشی در حل مشکلاتشان ایجاد شود.

خطوط انتقال گاز طبیعی حدفاصل ساری مرکز مازندران تا رشت استان گیلان به طول حدود ۴۲۰ کیلومتر اجرای آن به سال ۱۳۷۳ بر می گردد به گونه ای که محدوده غربی استان مازندران شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر هم در مسیر اجرای این طرح ملی قرار گرفتند.

گام‌های جهادی دولت برای پیشگیری از قطعی گاز در غرب مازندران

صرف نظر از دغدغه و استرس های فراوان اهالی منطقه نسبت به احتمال افت فشار ، قطعی گاز و تبعات پس از آن ، واقع شدن گستره زیادی از اراضی اشخاص در حریم لوله گاز و ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در این اراضی چالش دیگری بود که سال ها مردم این منطقه دغدغه آزاد سازی این حریم داشتند.

انتقال خطوط ۴۲۰ کیلومتری در سال ۱۳۷۳ درحالی میان ۲ استان مازندران و گیلان عملیاتی و به سرانجام رسید که شعاع حریم این لوله از ۲ طرف حدود ۳۰ متر تعیین شده بود و همین ضوابط به جز انجام فعالیت های کشاورزی، سبب منع هرگونه ساخت و ساز و حتی خرید و فروش زمین در این منطقه شده بود مشکلی که سال های سال زمینداران این خطه غربی استان برای حل آن پیگیری می کردند.

موضوعی که بارها حتی در نشست های مختلف رسمی و غیر رسمی مطرح و حتی برای اجرایی شدن آن وعده هایی از سوی مسوولان وقت داده می شد اما جزو در حد وعده و وعید و مصوبه نتیجه ای به همراه نداشت.

به عنوان نمونه معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار وقت مازندران در سال ۱۳۸۷ در نشست شورای اداری نوشهر مطرح کرد : واقع شدن حریم ایمنی خط انتقال گاز تا شعاع حدود ۲۰۰ متری برای ارایه هرگونه خدمات و ساخت وساز مشکل زا شده است و باید مسوولان دست اندرکار نسبت به بازنگری این طرح چاره ای بیندیشند.

سال ۱۳۹۱ هم مسوولان امر در شهرستان چالوس با انتقاد از اجرای این طرح گفتند : چنین وضعیتی سبب نگرانی مردم به ویژه روستاییان این منطقه شده اهالی این شهرستان خواهان تغییر لوله با ضخامت بیشتر و کاهش شعاع حریم شده اند.

افزون بر این مشکلات، هشدارهای پیوسته مسوولان گاز در فصول سرما مبنی بر افت فشار و احتمال قطعی گاز از دیگر نگرانی های مردم این خطه غربی استان به ویژه فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و صنعتگران بود که هرساله در فصول سرد سال با آن مواجه بودند.

برابر برنامه های از پیش تعریف شده این طرح باید در بازه زمانی حدود ۱۸ ماه تا ۲ سال به سرانجام برسد.

گام‌های جهادی دولت برای پیشگیری از قطعی گاز در غرب مازندران اختصاص حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح ملی

در این پیوند فرماندار نوشهر گفت : طرح اصلاح و تغییر خطوط انتقال گاز طبیعی در غرب مازندران از نور تا کلاردآباد واقع در غرب مازندران از جمله اقدامات مهم دولت مردمی سیزدهم است که عملیات اجرایی آن با شتاب در حال اجرا است .

رستم زرودی افزود: دولت سیزدهم در مرداد سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح اصلاح و تغییر خطوط انتقال گاز طبیعی سراسری در غرب مازندران اختصاص داده است.

وی اظهارداشت: ۶۰ کیلومتر از مجموع ۷۴ کیلومتر این پروژه از شهرستان نور تا کلارآباد در محدوده نوشهر واقع شده که برای اجرای آن مبلغ اعتبار یادشده اختصاص یافته است و با اجرای کامل آن کلاسه لوله گاز در این منطقه به طور چشمگیری تغییر می کند.

فرماندار نوشهر گفت : در زمان حاضر آنچه گزارش شده حریم این لوله ۱۵۰ متر تا ۲۰۰ متر به خاطر ضخامت آن بوده و بنابراین در نظر گرفتن این میزان حرایم زیاد با توجه به ارزش بالای زمین و همچنین افزایش محدودیت برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی و ساخت و ساز در این مسیر به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم غرب مازندران به ویژه شهرستان نوشهر در سه دهه اخیر تبدیل شده است.

زرودی افزود : محدوده حریم خطوط لوله گاز، افزایش ایمنی خط لوله، ذخیره سازی گاز، تامین سوخت نیروگاه برق ۴۶۰ مگاواتی غرب مازندران در نوشهر، جلوگیری از افت فشار و قطعی گاز در زمان اوج سرما و پیک مسافرت، تامین گاز واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی را از مزیت‌های اجرای این طرح در این منطقه برشمرد.

گزارش های منابع رسمی حاکی از آن است نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۶۰ مگاواتی غرب مازندران که در ۳ سال گذشته به بهره‌برداری رسید به خاطر افت فشار گاز در زمستان از نفت گاز به عنوان سوخت جایگزین استفاده می کرد که علاوه بر آلودگی های زیست محیطی منطقه برای سرمایه گذار آن نیز طبق شنیده ها صرفه اقتصادی نداشت.

گام‌های جهادی دولت برای پیشگیری از قطعی گاز در غرب مازندران

اجرای کامل طرح، پدافند غیر عامل است

فرماندار چالوس هم در این باره گفت : اجرای این طرح در حقیقت پدافند غیر عامل است یعنی در فصول سرما به ویژه زمستان هنگامی که هوا سرد می شود یکی از دل نگرانی ها برای مردم خطه شمال به ویژه مازندران قطعی گاز است در زمستان سال گذشته این دغدغه ها وجود داشت.

علی قاسمی افزود : از آنجایی که گاز این منطقه بخشی از ترکمنستان و بخش دیگر آن هم از استان گیلان تامین می شود به علت سرمای زیاد سال گذشته به ظاهر ترکمنستان گاز را به روی ایران و خطه شمال مازندران و گیلان بست و به همین خاطر این دولت این طرح را به عنوان پدافند غیر عامل و یک ظرفیت جدید تعریف کرده است.

وی افزود : در حالی که امروز در حریم ۳۰ متری شهردار مجوز ساخت و ساز می دهد و مشکلی در این حوزه وجود ندارد و افزون برآن حدود ۲۰ میلیون متر مربع زمین از نور تا کلارآباد آزاد می شود و در اختیار صاحبان اراضی قرار خواهد گرفت و نامه نگاری هایی که انجام گرفته حدود ۳۰ متر از هر طرف به ۱۵ متر کاهش یابد و منتظر پاسخ هستیم.

تعیین حریم ایمنی ۲۰۰ متری چالش جدی کشاورزان غرب مازندران

مجری طرح خط لوله دهم سراسری انتقال گاز در این باره گفت: حدود ۳۰ سال از انتقال خطوط گاز طبیعی سراسری حدفاصل ساری تا رشت که محدوده غربی استان در مسیر اجرای این طرح است می گذرد منتهی در این سال ها موضوعی که مردم را رنج می داد و سبب نارضایتی آنان شده بود تعیین حریم ایمنی ۲۰۰ متری این خطوط بود.

محمد هادی امیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تعیین این حریم یعنی شعاع ۲۰۰ متری در طرفین خط انتقال اجازه هیچ نوع فعالیتی جز کشاورزی به صاحبان اراضی داده نمی شد البته مسوولان وقت آن زمان پیش بینی چنین روز هایی را نداشتند که روزی فرا رسد مازندران مورد هجمه شمار زیادی از مسافران و گردشگران قرار گیرد و گستره زیادی از اراضی به ویلاسازی تبدیل شود.

وی اظهار کرد : پس از گذشت سال ها سرانجام با شکل گیری دولت جهادی سیزدهم و پیگیری های پیوسته استاندار مازندران موضوع تغییر کلاسه خط انتقال در دستور کار قرار گرفت که در نهایت عملیات اجرایی این طرح در هفته دولت پارسال شروع شد.

گام‌های جهادی دولت برای پیشگیری از قطعی گاز در غرب مازندران

آزاد سازی ۲۲ میلیون متر مربع زمین با اجرای کامل طرح

مجری طرح خط لوله دهم سراسری انتقال گاز گفت : نکته مهم تر آنکه از آنجایی که استان های شمالی در انتهای خط انتقال گاز سراسری قرار گرفته اند و در فصل سرمای سال گذشته یکی از دغدغه های ناشی از افت فشار و قطعی گاز در خطه شمال به ویژه مازندران مطرح بود بنابراین با تغییر این لوله این دغدغه ها برطرف می شود.

امیدی افزود : یکی از مهم ترین مزیت های این طرح آن است که با اجرای آن می تواند به عنوان یکی از منابع بسیار مهم ذخیره سازی گاز به شمار آید و از افت و قطعی گاز در فصول سرد سال جلو گیری کند چرا که لوله فعلی به علت پایین بودن حجم ضخامت و کلاسه آن پاسخگوی نیاز مردم به ویژه کارگاه های تولیدی و جایگاه های سی ان جی و نیروگاه ها در این منطقه نبوده است.

وی اظهار کرد : با اجرای این طرح آنچه برابر برآوردهای کارشناسان حدود ۲۲ میلیون متر مربع زمینی که در حریم لوله گاز بوده و اجازه هیچگونه تغییر کاربری و ساخت و سازی به مالکان آن ها داده نمی شد آزاد سازی و در اختیار صاحبان آن ها قرار خواهد گرفت .

غرب مازندران با برخورداری از ۲۰ شهر و بیش از هزار روستا شامل شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، کلاردشت، تنکابن و رامسر می شود این مناطق به علت برخوردرای از موقعیت های ممتازی نظیر همسایگی با جنگل، جلگه، کوه، روستاهای سرسبز و جاذبه های گردشگری نظیر مجموعه تله کابین نمک آبرود و رامسر و دیگر مزیت های تاریخی از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر بوده است و به همین خاطر خیلی از مردم بومی براساس شوق دیدار و بهره مندی از این مواهب طبیعی تمایل به داشتن خانه دوم در این خطه سرسبز هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha