۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۹
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85175634
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دوگانگی در اعلام شاخص کیفی هوای اصفهان

۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۹
کد خبر: 85175634
دوگانگی در اعلام شاخص کیفی هوای اصفهان

اصفهان - ایرنا - اعلام شاخص کیفی هوای اصفهان توسط ۲ نهاد حفاظت محیط زیست و شهرداری سبب ایجاد دوگانگی و تفاوت در اعداد وضعیت آلودگی هوای این کلانشهر در برخی از روزهای اخیر شده است.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین آمار و اطلاعات موجود نزدیک به ۲۰ ایستگاه پایش دائمی هوا در کلانشهر اصفهان فعال است و روزانه اطلاعات مربوط به شاخص کیفی هوا(AQI) در این ایستگاه‌ها ثبت می‌شود.

این ایستگاه‌ها متعلق به نهادهای مختلف از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست، شهرداری و هواشناسی است اما بر اساس قوانین موجود بویژه قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست مسوولیت اطلاع‌رسانی در باره شاخص کیفی هوا در کشور را بر عهده دارد.

این در حالیست که در جدول مربوط به شاخص کیفی هوا که در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در دسترس است، در ماه های اخیر اطلاعات کاملی از همه ایستگاه ها به چشم نمی‌خورد و در برخی از روزها فقط اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های محیط زیست منتشر شده است و اعداد مربوط به ایستگاه‌های شهرداری درج نمی‌شود.

دوگانگی در اعلام شاخص کیفی هوای اصفهان

امسال از اواسط اردیبهشت، اطلاعات ۹ ایستگاه متعلق به شهرداری در جدول مربوط به شاخص کیفی هوا در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان منتشر نشده و از پنج ایستگاه محیط زیست نیز در برخی از روزها، تنها اطلاعات سه ایستگاه منتشر شده است.

از طرفی، شهرداری اصفهان در چند ماه اخیر اقدام به اطلاع رسانی در باره داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا متعلق به این نهاد کرده است و با توجه به آن، درباره کیفیت هوای اصفهان و اینکه آلودگی این شهر در چه وضعیتی قرار دارد، خبررسانی می کند.

اگر به آمار و اخبار منتشر شده از سوی این ۲ نهاد از ابتدای تیر تا به امروز (۲۹ تیر) نگاهی بیندازیم، بر اساس اطلاعات مُندرج در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست، هوای کلانشهر اصفهان چهار روز(۱۳، ۱۴، ۲۸ و ۲۹ تیر) ناسالم برای عموم(قرمز) و ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس(نارنجی) بود.

این در حالیست که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شهرداری اصفهان در این مدت، هفت روز هوای ناسالم برای عموم( قرمز) و هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس(نارنجی) ثبت شده است.

هرچند در برخی از روزها شاخص کیفی اعلام شده توسط این ۲ نهاد به هم نزدیک است و تفاوت چندانی ندارد اما در برخی ایام، تفاوت بین آنها سبب تغییر در اعلام وضعیت آلودگی و ناسالم شدن آن برای عموم یا گروه‌های حساس و همچنین سالم یا ناسالم شدن هوا شده است.

خبرنگاران رسانه های مختلف از جمله ایرنا در ماه‌های اخیر، دلیل درج نشدن اطلاعات همه ایستگاه های پایش دائم هوای کلانشهر اصفهان در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست را جویا شدند که در بیشتر مواقع، مسائل فنی، به روزرسانی سامانه و مشکلات ارتباطی و شبکه‌ای برای آن اعلام شده است.

خبرگزاری ایرنا مرکز اصفهان آبان سال گذشته نیز در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت و در آن کارشناسان و مسوولان بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق و بدون مشکل از ایستگاه‌های پایش کیفی هوای اصفهان تاکید کردند.

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان پیش از این در باره این موضوع به ایرنا گفت: با توجه به متفاوت بودن شبکه انتقال اطلاعات ایستگاه های شهرداری با محیط زیست و نوع بستر ارتباطی آنها، امکان انتقال اطلاعات از ایستگاه‌های شهرداری در برخی روزها فراهم نبود.

بابک صادقیان در پاسخ به اینکه آیا اطلاعات سه یا چهار ایستگاه می‌تواند ملاک درستی در باره وضعیت هوای اصفهان باشد، تصریح کرد: برخی از ایستگاه‍‌ها در بافت مسکونی و برخی در محدوده ترافیکی مستقرند و اطلاعات هر دسته از آنها در شرایط عادی، بهم نزدیک است بنابراین در روزهایی که با شرایط عادی روبه‌رو هستیم می‌توان مُنبعث از اطلاعات این ایستگاه‌های معدود، یک برآورد کلی از وضعت هوای شهر را داشت اما در هر صورت هرچه تعداد ایستگاه ها بیشتر باشد، اطلاعات نیز دقیق تر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در باره اینکه مسوولیت اطلاع رسانی در باره شاخص کیفی هوا با کدام نهاد است، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایطی که داریم و همچنین قانون هوای پاک، مسوولیت اعلام شاخص کیفی هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

منصور شیشه‌فروش افزود: بر اساس مُفاد قانون هوای پاک، همه دستگاه‌های اجرایی که ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اختیار دارند باید اطلاعات خود را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهند تا بصورت برخط(آنلاین) به سامانه حفاظت محیط زیست برسد و یک عدد واحد اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: در اصفهان، شهرداری دارای ۱۱ ایستگاه، اداره کل حفاظت محیط زیست دارای پنج ایستگاه، اداره هواشناسی دارای یک ایستگاه و مرکز بهداشت نیز دارای یک ایستگاه سنجش کیفیت هوا هستند.

وی گفت: ستاد مدیریت بحران تاکید دارد که محور اعلام شاخص کیفی هوا، اداره کل حفاظت محیط زیست است و همه دستگاه‌های اجرایی دارای ایستگاه پایش کیفی هوا، طبق قانون مُکلف‌اند اطلاعات خود را در اختیار این اداره قرار دهند.

شیشه‌فروش تصریح کرد: موضوع درج نشدن اطلاعات برخی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای اصفهان در جلسه کارگروه مربوطه در استان بررسی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اعتباری برای ساماندهی سامانه پایش هوا به محیط زیست اختصاص یافته است و باید در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کند.

قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شامل مجموعه راهکارهای کاهش و کنترل آلودگی هواست.

۲۳ دستگاه در اجرای این قانون دارای تکالیف اجرایی و نظارتی هستند و سازمان بازرسی کل کشور نیز بر اساس تکلیف قانونی خود وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین و بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارد.

به گزارش ایرنا، اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلان‌شهرها دارد.

این کلانشهر ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بطور میانگین روزانه نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو در آن تردد می‌کند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده‌اند.

تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ درصد افزایش یافت و فقط در ۱۱ روز هوای پاک داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha