۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۷
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 84969184
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هوای ناسالم اصفهان و ماجرای ایستگاه‌های پایش کیفی هوا که خاموشند

اصفهان- ایرنا- امروزدر حالی که شاخص کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای عموم بود و مدارس را به تعطیلی کشاند، شهروندان اصفهانی می توانستند تنها از طریق ۴ ایستگاه، میزان آلودگی هوا را در سامانه پایش کیفی هوا رصد کنند. 

به گزارش ایرنا، شاخص کیفیت هوای ایستگاه احمد آباد ۱۵۷، ایستگاه استانداری ۱۷۲ ، ایستگاه پروین ۱۴۶ و ایستگاه رودکی عدد ۱۴۵ (AQI) را نشان می‌دهد. شهروندان اصفهانی و برخی از فعالان محیط زیست اما معتقدند در شرایط آلودگی هوای اصفهان اطلاع از میزان آلودگی هوا کمترین توقع شهروندان از نهادهای مربوطه است.
آنطور که کارشناس آلودگی هوا اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان به خبرنگار ایرنا گفته است، در ۲ ماه گذشته به دلایل فنی و البته قطع ارتباط اینترنتی ، ایستگاه‌های پایش کیفی هوا متعلق به شهرداری نمی‌توانند به سامانه پایش هوا متصل شوند.
در سطح شهر اصفهان ۱۴ ایستگاه پایش کیفی هوا وجود دارد که پنج ایستگاه آن متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست است و ۹ ایستگاه به شهرداری تعلق دارد.
از این میان ایستگاه های استانداری، پروین، خرازی، رودکی، و احمدآباد متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست و ایستگاه های رهنان، جی،فرشادی، فیض، کاه و ولدان متعلق به شهرداری اصفهان است.
در همین ارتباط پیشتر کارشناس مسئول آلودگی هو اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ایرنا گفته بود که مردم می توانند با نصب برنامه کیفیت هوای اصفهان روی گوشی های هوشمند در هر نقطه ای که باشند میزان کیفیت هوا را ببینند.
این در حالی است که رصدهای یک ماه اخیر این اپلیکیشن کیفیت هوا، نشان از به روز شدن ۳ یا در برخی مواقع ۴ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد. اتفاقی که به گفته محمود مزارع، به دلایل فنی و قطع ارتباط اینترنتی دو ماه اخیر، برای ایستگاه های شهرداری پیش آمده و قرار است با پیگیری های لازم، دوباره به سامانه پایش کیفیت هوا که به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تعلق دارد وصل شوند.
در همین ارتباط معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان که جلسات کارگروه آلودگی هوای اصفهان در دفتر این معاونت برگزار می شود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، انتقادها را بجا دانست و گفت: شهرداری باید کمک و ایستگاه هایی سنجش کیفیت هوایی که دارند را تقویت کنند.
مهران زینلیان با بیان اینکه در برخی مواقع به دلیل مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری ارتباط ایستگاه ها قطع می شود، گفت: در برخی مواقع یکسری از ایستگاه‌ها در مدار نبوده اند. مشکل این بوده است که این ایستگاه‌ها در۲ ماه اخیربه دلیل قطع اینترنت نمی توانستند متصل به سامانه شوند و اطلاعات را به روز کنند.
وی بیان داشت: ایستگاه های پایش هوا حسگرهای خاصی دارند که وارداتی هستند و تعمیرشان در کشور سخت است؛ به همین دلیل در این باره، بعضی مواقع دچار مشکل هستیم.
زینلیان با اشاره به اینکه تصمیماتی در رابطه با افزایش ایستگاه‌های پایش هوا صورت گرفته است، افزود: در بحث حسگرها و تجهیز سایت‌های مربوط به پایش هوا در چند ایستگاه به شهرداری ماموریت داده ایم ماموریت داده ایم که به نیابت اداره کل حفاظت محیط زیست اقدام کنند.
وی با اشاره به تامین مالی برای این اقدام شهرداری از سوی استانداری اصفهان، گفت: از آنها خواسته ایم چند ایستگاه پایش هوا بسازند و تجهیز کنند و مشکلات ایستگاه های موجود هم قرار شد برطرف شود.
زینیلیان در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که با توجه به کاهش دما و قطع محدودیت مصرف گاز برای صنایع که به گفته سخنگوی صنعت برق اصفهان به خارج شدن واحدهای ۲، ۴ و ۵ نیروگاه شهید منتظری منجر شده است، زمزمه های مصرف مازوت در این نیروگاه چقدر محتمل است، گفت: قطع یقین در استان همه مخالف این اتفاق هستند و هر کاری هم که بتوانند برای جلوگیری از این کارمی کنند اما در شرایط اضطراری مثل سال گذشته که شورای عالی امنیت کشور دستور مصرف مازوت را داد و این اتفاق افتاد ، ممکن است در این شرایط قرار بگیریم ولی امیدوارم این اتفاق نیفتد.
وی افزود: سعی کرده ایم با توجیهات فنی، استدلال‌ها و تبیین موضوع و تشریح مشکلاتی که در داخل اصفهان به لحاظ آلودگی وجود دارد،. مسوولان را قانع کنیم که این اتفاق نیفتد اما بعضی از تصمیمات خارج از مدیریت استان است چراکه کنترل این تصمیمات از مرکز (تهران) اتفاق می‌افتد.
اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلان‌شهرها دارد و شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن شرایط را برای این کلانشهر سخت تر کرده است.
با این توصیف همه این شرایط دست به دست هم داده تا این خطه در بین کلان‌شهرهای کشور در جایگاه نخست آلودگی هوا قرار گیرد.
اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده اند.
شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ (AQI) خطرناک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha