آلودگی هوای اصفهان برنشاط اجتماعی شهروندان تاثیر منفی می‌گذارد

اصفهان-ایرنا - حسن ثقفیان جامعه شناس گفت: آلودگی هوا علاوه بر تاثیرات زیست محیطی و تهدید سلامت جسمی شهروندان، نشاط  و سلامت اجتماعی آنها را نیز کاهش می دهد.

ثقفیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آلودگی هوا با تهدید سلامت افراد به عنوان سرمایه‏‌های اجتماعی خسارات شدیدی را به ساختار اجتماعی و اقتصادی آن جامعه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورت از بین رفتن سلامت و کاهش تاب آوری اجتماعی، جامعه توانایی مقابله با سایر بحران‏ها (طبیعی و انسانی) را نخواهد داشت، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده آلودگی هوا با تاثیر بر شاخص های روانی و فیزیولوژیک سلامتی افراد باعث خستگی و کاهش اثربخشی و کارآیی فرد شده و در نتیجه کمیت و کیفیت کار و به عبارتی بهره وری نیروی شاغل را کاهش می یابد.

ابن جامعه شناس به تاثیر آلودگی هوا بر محصولات کشاورزی و بروز انواع بیماری ها و سرطان های مرتبط با آن اشاره و بیان کرد: هزینه های مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا که هزینه های سلامت اجتماعی بشمار می رود ،مانع رشد اقتصادی و در نتیجه توسعه پایدار است.

ثقفیان هشدار داد: در صورتی که افراد و جوامع در برابر تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی به ویژه آلودگی هوا مقاوم نشوند و توانایی کاهش و کنترل پیامدهای منفی ناشی از آن‏ را نداشته باشند، علاوه بر سلامت جسمی و روانی با مشکلات و معضلات پیچیده اجتماعی و اقتصادی در آینده‏ خود روبه‌‏رو خواهند شد.

به گفته وی، سرمایه اجتماعی به معنای اعتماد، مشارکت و حس مسوولیت پذیری در رابطه با آلودگی هوا با چالش جدی مواجه است.

این جامعه شناس با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش در حوزه مقابله با آلودگی هوا کافی نیست، افزود: نیازمند تقویت سیستم با بهره گیری از انسان های آگاه و منطبق بر دانش کافی هستیم تا تاثیر تصمیمات درست آنها را در رفع چالش های زیست محیطی استان ببینیم.

وی سوء مدیریت، بی توجهی به حوزه محیط زیست در تصمیم گیری و نبود اراده کافی برای حل ریشه ای معضلات کهنه را از دلایل استمرار پیامدهای آلودگی هوای اصفهان برشمرد.

ثقفیان ادامه داد: با وجود تبلیغات و آگاهی بخشی، همچنان وسایل نقلیه فرسوده و دودزا در سطح شهر تردد می‌کند که متعلق به طبقات پایین جامعه و در واقع وسیله تامین معاش آنهاست، از این رو برنامه ریزی ها، سیاست های تشویقی وحمایت ها در این رابطه باید بازبینی و تقویت شود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا بطور زنجیروار بر بخش های مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد اثر می گذارد، افزود: جامعه باید بطور ملموس حس کند که مسوولان در این رابطه بی تفاوت نیستند و قدم هایی برداشته اند.

این جامعه شناس افزود: از طرفی شهروندان هم باید حس مسوولیت پذیری خود را تقویت کنند و هر فرد سهم خود را در کاهش خسارت به محیط زیست ایفا کند.

ثقفیان تصریح کرد: سال های متمادی است که مسوولیت اجتماعی به معنای اینکه باید به فکر آیندگان نیزباشیم سرلوحه و شاهراه کلیدی در برنامه ریزی های بسیاری از کشورهای جهان بوده است در حالی که این مهم در استان و کشور ما آنطور که باید جدی گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید ماشین های برقی در این زمینه راهگشا خواهد بود، افزود: آلایندگی بنزین مصرفی، اضافه شدن سوخت مازوت به کارخانه ها و نیروگاه ها و تولید خودروهای بی کیفیت همه نمود این است که اراده ای برای تغییر و مقابله علمی و کارشناسی با مسائل زییست محیطی نیست و هدف تنها حفظ شرایط موجود است.

اصفهان جزو کلان‌شهرهای درگیر با معضل آلودگی هوا است؛ فرآیند صنعتی شدن و توسعه نامتناسب با آمایش سرزمین موجب افزایش جمعیت و تقاضاهای مصرفی شده و از سوی دیگر، تغییرات اقلیمی و خشک شدن زیست بوم های آبی و ایجاد پدیده گرد و غبار، آلودگی هوا را در اصفهان به یک کلاف سردرگم تبدیل کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha