۵۰ هکتار از اراضی ملی حیات وحش «قراویز» سرپل ذهاب طعمه حریق شد 

قصرشیرین- ایرنا- معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار سرپل ذهاب گفت: ۵۰ هکتار از پسماندهای مزارع کشاورزی و اراضی ملی پناهگاه حیات وحش قراویز در این شهرستان عصر روز شنبه طعمه حریق شد.

«سیروس صادقی» شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علت وقوع این آتش سوزی که چند ساعت ادامه داشت به همراه برآورد خسارت آن توسط کارشناسان در دست بررسی است.

به گفته وی در نتیجه این آتش سوزی ۴۰ هکتار از اراضی ملی مراتع زیستگاه آهوان و ۱۰ هکتار از پسماندهای کشاورزی واقع در پناهگاه حیات وحش قراویز در آتش سوخت.

صادقی اظهار کرد: با پای کار بودن دستگاه های امدادی، همیاران محیط زیست، استفاده از ماشین آلات اطفای حریق و مشارکت مردم، آتش به طور کامل مهار و از سرایت آن به دیگر ارضی ملی پناهگاه حیات وحش قراویز جلوگیری شد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار سرپل ذهاب گفت: با توجه به اینکه اراضی کشاورزی در جوار اراضی ملی و پناهگاه حیات وحش و زیستگاه جانوار است از این رو از کشاورزان می خواهیم با توجه به ممنوعیت آتش زدن پسماندهای کشاورزی از روش های جایگزین مانند شخم زدن استفاده کنند تا شاهد تلف شدن جانواران و همچنین آتش سوزی در اراضی ملی نباشیم.

صادقی ادامه داد: خوشبختانه با مهار آتش و ایجاد آتش‌بر از سرایت آتش به دیگر اراضی زیستگاه آهوان ایرانی در قراویز جلوگیری شده و آتش مهار و منطقه تحت کنترل است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت و برخورداری از ۴۸ کیلومتر نوار مرزی با عراق، بیش از ۸۸ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی جنگل و مرتع دارد.

هم اکنون قصرشیرین و سرپل ذهاب دارای پناهگاه حیات وحش مشترک قراویز به مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار، زله زرد با ۳۹ هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت ۱۷۰ هزار هکتار است.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به شمار می رود.

منطقه زله زرد مشترک قصرشیرین و گیلانغرب با ۳۹ هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می رود که از سال ۱۳۷۳ تحت حفاظت است.

از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.

همچنین گونه های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha