پنج تیم دامپزشکی مهاباد بر ذبح دام‌های عید قربان نظارت می‌کنند

ارومیه - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: پنج تیم ثابت و سیار نظارتی این شبکه برای اطمینان از سالم‌ بودن دام‌های قربانی و نحوه ذبح دام در عید سعید قربان نظارت کرده و خدمات رایگان ارایه می‌دهند.

عباس آغاز روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام شبکه دامپزشکی به منظور تضمین سلامت مصرف‌کنندگان گوشت قرمز و پایش‌های دام به لحاظ شناسایی احتمالی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ارایه خدمات به همشهریان در روز عید قربان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: ۲ گروه ثابت در محل کشتارگاه دام و شبکه دامپزشکی و سه گروه سیار شامل ۱۰ نفر بازرس عملیات نظارت و بازرسی لاشه‌های کشتاری را در سطح شهرستان مهاباد انجام خواهد داد.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد در روز عید قربان کشتارگاه مهاباد نیز کار ذبح دام‌های قربان را با حضور ناظران شرعی و بهداشتی انجام می‌دهد گفت: شهروندان در صورت امکان دام های قربان خود را برای ذبح به کشتارگاه منتقل کنند تا علاوه بر نظارت گروه‌های دامپزشکی، خیرین گوشت سالم و بدون آلودگی را بین نیازمندان توزیع کنند.

وی ادامه داد: شهروندان در صورت تمایل برای نظارت و ذبح بهداشتی و شرعی دام‌ها و کسب اطلاعات بیشتر از ساعت هشت تا ۱۸ روز عید سعید قربان با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ تماس بگیرند.

آغاز از شهروندان خواست در روز عید قربان با توجه به شروع فصل گرما و احتمال بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، دستکش و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و گوشت دام ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در دمای مناسب در درون یخچال قرار دهند.

وی تاکید کرد: شهروندان باید از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و گوشت و آلایش تازه قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا چهار درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود و از مصرف جگر خام یا نیم پز اکیدا خودداری شود و جگر قبل از مصرف باید بمدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شود.

آغاز یادآور شد: بازرسان شبکه دامپزشکی سال گذشته بر ذبح ۱۲۴ راس دام سنگین و ۴۰ راس دام سبک نظارت کردند و ۲ لاشه آلوده به سل، ۱۸ کبد و ۲۶ ریه دام سنگین و ۱۵ کبد و ۲۰ ریه دام سبک را به دلیل آلودگی از چرخه مصرف انسانی خارج کردند.

طبق یک سنت ابراهیمی هر سال در عید قربان (۱۰ ذی‌الحجه)، مومنان بر حسب وسع مالی خود، همزمان با مناسک حج، دام را ذبح کرده و گوشت حاصل از آن را در بین خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع می‌کنند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارای ۶۰ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی است؛ در این شهرستان ۲۴۰ هزار راس دام سبک و ۲۴ هزار راس دام سنگین وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha