۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 85146837
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکسیناسیون ۶۰۰ هزار طیور آذربایجان غربی علیه نیوکاسل آغاز شد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: واکسیناسیون ۶۰۰ هزار طیور بومی در این استان علیه بیماری نیوکاسل با واکسن مقاوم به حرارت از سویه غیر بیماری‌زا و تولید داخلی به صورت آشامیدنی و رایگان آغاز شد.

سید امید خلیل‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری نیوکاسل توسط ۱۸ اکیپ شامل ۳۶ نفر در ۴۰ روز کاری در مناطق روستایی و عشایری اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های سازمان دامپزشکی کشور مقرر شده این طرح در سطح تمام استان‌ها به مرحله اجرا در آید.

«بیماری نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و خطرناک طیور است که هر ساله خسارت‌هایی را به مرغداران صنعتی و روستایی وارد می‌کند و در صورت بروز و کنترل نکردن آن، جمعیت طیور را با خسارت سنگینی مواجه خواهد کرد لذا واکسیناسیون از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از آن است».

به گفته مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی، تقریبا همه پرندگان در سنین مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند که در برخی موارد بیماری، بدون بروز علائم و نشانه، موجب مرگ طیور شده ‌است.

خلیل زاده اضافه کرد: این طرح همه‌ ساله با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها به صورت رایگان و به صورت آشامیدنی انجام می‌شود تا سرمایه‌های مزارع صنعتی و تولیدکنندگان گوشت و تخم‌مرغ به خوبی حفظ شود.

«نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند».

بیشتر بدانید:

مایه‌کوبی ۹۷۸ هزار قطعه طیور آذربایجان‌غربی در برابر نیوکاسل

نیوکاسل از بیماری های مسری طیور است؛ عامل این بیماری ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

این ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی، میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha