۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85142154
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل اوپک: این سازمان به نقش محوری خود در حفظ قیمت نفت ادامه خواهد داد

تهران - ایرنا - دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک ) گفت: این سازمان به نقش محوری خود در حفظ ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه خواهد داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از رسانه‌های عراق، «هیثم الغیض» دبیر کل اوپک در کنفرانس گرامیداشت شصت و سومین سالگرد تاسیس این سازمان که در بغداد پایتخت عراق برگزار شد، افزود: ۶۳ سال قبل کنفرانسی با حضور کشورهای صادرکننده در بغداد برگزار شد که از دل آن اعلام رسمی سازمان اوپک بیرون آمد.

وی افزود: این توافق تاریخی به حفظ حق حاکمیتی پنج کشور عضو به ویژه در حوزه نفت کمک کرد.

دبیر کل اوپک افزود: اکنون ۱۳ کشور تولیدکننده نفت در این سازمان عضویت دارند که بر اساس همان مبانی و اصول شریفی کار می‌کنند که سازمان اوپک بر اساس آن تاسیس شد.

الغیض ادامه داد: این سازمان به ایفای نقش محوری در حفظ ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی انرژی ادامه خواهد داد.

همچنین «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان در سخنرانی خود در این کنفرانس اظهار داشت که اوپک به اهداف خود دست یافته است و توانسته است بازار انرژی را باثبات حفظ کند.

دبیرکل اوپک: این سازمان به نقش محوری خود در حفظ قیمت نفت ادامه خواهد داد

وی از عراق بخاطر برگزاری این کنفرانس تشکر کرد و افزود که این سازمان نقش فعالی در تاسیس صندوق اوپک برای کشورهای در حال توسعه داشته است.

«بدر الملا» وزیر نفت کویت هم در مراسم افتتاحیه این کنفرانس در سخنانی از میزبانی عراق برای برگزاری کنفرانس سالگرد تاسیس اوپک تشکر کرد و این کشور را یکی از ستون‌های مهم انرژی جهان دانست.

وی با بیان اینکه اوپک بر پایبندی خود به ثبات بازارهای جهانی تاکید می‌کند، افزود: اوپک برای ثبات بازار نفت در حال همکاری با ۱۰ کشور خارج از این سازمان است.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: اوپک تحولات نفتی در کشورهای جهان را شاهد است و به یکی از مهم‌ترین سازمان‌های بین المللی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه نفت همچنان منبع مهم اقتصادی برای انرژی جهان است، تاکید کرد که مسئولیت اوپک تنها به فرآیند صادرات نفت ختم نمی‌شود بلکه به فرآیند تنظیم قیمت این انرژی نیز می‌رسد.

دبیرکل اوپک: این سازمان به نقش محوری خود در حفظ قیمت نفت ادامه خواهد داد

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه ورود گاز طبیعی به بازار انرژی، مسئولیت‌های جدیدی را اضافه کرده است ادامه داد: کشورهای عضو باید چالش‌های موجود در جهان را زیر نظر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه عراق به نفت به عنوان منبع اصلی اقتصاد متکی است و قراردادهای مهمی برای سرمایه‌گذاری گاز منعقد کرده است، افزود: دور ششم سرمایه‌گذاری گاز را امضا خواهیم کرد.

السودانی با بیان اینکه ما راه را برای بخش خصوصی باز کرده‌ایم و تسهیلات اولویت‌دار را بدون هیچ عوارضی فراهم کرده‌ایم، افزود: در آینده انرژی جایگزین با نفت و گاز رقابت خواهد کرد.

کنفرانس گرامیداشت شصت و سومین سالگرد تاسیس اوپک امروز (جمعه) با حضور دبیر کل این سازمان، وزرای نفت و نمایندگان کشورهای عضو به میزبانی وزارت نفت عراق در بغداد برگزار شد.

اوپک یکی از سازمان‌های فرا ملی در جهان است که اعضای آن با اتکا به اقتصاد نفتی و تولید نفت خود به دنبال نقش آفرینی موثر و سودمند در بازارهای جهانی هستند؛ سازمانی که در دهه‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و مشکلات عدیده‌ای برای رسیدن به همگرایی و وحدت رویه دارد.

«سازمان کشورهای صادرکننده نفت (Organization of the Petroleum Exporting Countries) با عنوان اختصاری «اوپک/ OPEC»، یک سازمان بین دولتی متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو است. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تأسیس در سال ۱۳۳۹ در شهر ژنو در کشور سوئیس بود و در سال ۱۳۴۴ به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ کشورهای صادرکننده نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.

هدف اصلی این سازمان، آنچنان که در اساسنامه بیان شده، به این شرح است: «هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آن‌ها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیر ضروری؛ عنایت و توجه ویژه به کشورهای تولیدکننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولیدکننده نفت؛ تأمین نفت کشورهای مصرف‌کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی؛ و بازده مناسب و منصفانه برای آن‌هایی که در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha