پای اعتراض صاروج به شورای کرمان هم باز شد
نمایی از مراحل ساخت پروژه صاروج پارس کرمان

کرمان- ایرنا- چندروز پس از تذکر دوباره دادگستری کل کرمان به شهرداری مرکز این استان برای عمل به تعهدات مربوط به پروژه صاروج پارس که سرمایه گذار خارجی دارد، حالا شورای اسلامی شهر نیز از شهرداری خواست و مصوب کرد که به تعهدات عمل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا برخی اعضای جدید شورای اسلامی شهر کرمان درباره این پروژه که در بافت قدیم شهر کرمان درحال اجراست صحبت هایی مبنی بر ارتباط آن با میراث فرهنگی مطرح کردند اما سایر اعضا گفتند با توجه به تاییدیه اداره کل میراث فرهنگی و تعهدات شورا، باید این پروژه که در محلی که قبلا به زباله دانی تبدیل شده به اتمام برسد و سامان یابد.

البته لزوم شفافیت در سرمایه گذاری پروژه و تسریع در تعهد شهرداری به انجام مفاد قرارداد با این شرکت از موضوعات مطرح در نود و ششمین نشست علنی شورای شهر کرمان طی روز چهارشنبه بود.

به گزارش ایرنا، مجتمع صاروج پارس در بافت تاریخی کرمان و در مجاورت بازار تاریخی این شهر شامل مجموعه چندمنظوره از کاربری های تجاری، اداری، هایپرمارکت، هتل، پارکینگ، بخش های ورزشی و تفریحی است.

شکل گیری پروژه صاروج پارس براساس سایت موسوم به گود خشت مال هاست که از حدود ۱۰ سال پیش با همراهی شهرداری کرمان و سرمایه‌گذار خارجی( عمان) شروع شده است. احداث پروژه برج تجاری، تفریحی و پارکینگ صاروج پارس ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۳ در مکانی با عنوان گودال خشت‌مال‌ها در کرمان آغاز شد و این مکان از لحاظ بهداشتی و امنیتی سال‌ها معضل جدی برای شهر کرمان محسوب می‌شد که پس از پشت سر گذاردن موانع قانونی بسیار زیاد، وارد مدار ساخت و ساز شد.

با عقد قرارداد بین شرکت صاروج پارس و شهرداری کرمان طبق این قرارداد، شهرداری موظف شد زمین و پروانه ساخت در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد و سرمایه‌گذار نیز موظف بود ۲ هزار و ۴۰۰ پارکینگ بسازد و در فرآیندی برای استفاده شهر آن را مهیا کند.

اما چند وقتی است که اجرای تعهدات شهرداری در قرارداد پروژه صاروج‌پارس محل بحث و گفت‌و گو بین مسئولان استان شده و اجرا نشدن این تعهدات را به موضوع حیثیت شهر کرمان و لزوم توجه به سرمایه گذاری خارجی گره زده‌اند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

امروز هم در نود و ششمین نشست علنی شورای شهر کرمان موضوع برق فاز اول پروژه مطرح شد و یک از موضوعات مطرح در این نشست شورا پیرامون نامه‌ای از مجموعه شرکت صاروج‌پارس به رییس کل دادگستری کرمان بود که رونوشتی از آن نیز به شورا هم ارسال شده بود و محمد امینی زاده در این نشست با اشاره به آن، به مفاد نامه اینگونه اشاره کرد: "ضمن قدردانی از دستگاه قضایی استان با عنایت به جلسه مورخ 22 اردیبهشت امسال توضیحات ارائه شده مبنی بر لزوم انجام تعهدات قراردادی شهرداری کرمان از جمله انجام عملیات انتقال برق مورد نیاز پروژه و نیز عدم امکان مشارکت سرمایه‌گذار در این زمینه و نظر به پیگیری‌های مکرر سرمایه‌گذار عمانی در خصوص شروع عملیات مذکور، جهت جلوگیری از بروز هرگونه خسارت ناشی از عدم بهره برداری به موقع از پروژه مقرر شود هر چه سریع تر عملیات اجرایی مذکور آغاز و مراتب نگرانی سرمایه‌گذار در این رابطه مرتفع گردد".

سعید شعرباف شهردار کرمان پیرامون این نامه گفت: ما نامه ای در دیماه سال گذشته فرستادیم که در آن برآورد فاز اول آن موقع مشخص شده بود؛ البته اکنون برآورد تغییر کرده و درخواست مذاکره شد تا این موضوع در قالب تهاتر حل شود؛ اینک به جمع بندی رسیده ایم و همان برآورد را برای اجرا به صورت به‌روز آماده کرده اند.

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورا نیز بیان کرد: با توجه به جلسه مورخ 23 اردیبهشت امسال که اعضای شورا هم در آن حضور داشتند، جمع بندی شد که شهرداری تعهدات خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: نامه‌ای که از شرکت صاروج پارس آمد در کمیسیون بودجه نیز مطرح شد و بر مصوبات جلسه بیست و سوم اردیبهشت امسال مبنی بر اجرای تعهدات شهرداری نسبت به این پروژه تاکید شد؛ من نظرم این است که شهرداری تعهدات خود را نسبت به این شرکت اجرا کند.

مفاد قرارداد به ضرر شهرداری است

در عین حال امینی زاده عضو شورا افزود: در مورد اینکه قرارداد انجام شده و لازم اجراست، نکته‌ای نیست ولی نکته این است که این قرارداد شرایطی ایجاد کرده که به ضرر شهرداری، مدیریت شهری و شهر کرمان است و شهرداری برای انتقال برق باید ۴۵ میلیارد تومان هزینه کند، آن هم بخاطر آن بند قرارداد که باید زیرساخت لازم را به محل پروژه صاروج پارس برساند.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شوراهم گفت: به دوره های گذشته که قرارداد این پروژه چگونه بسته شده کاری نداریم اما آیا صلاح و مصلحت شهر و شهرداری دیده شده است؟

وی در ادامه به موضوع حفاظت از بناهای تاریخی و آسیب های اجتماعی این محدوده اشاره و بیان کرد: از یک طرف با پروژه‌ای مواجه هستیم که عنوان می‌شود سرمایه گذار خارجی دارد و چند سالی هست که منظر نازیبایی را در شهر به وجود آورده؛، شهرداری نهایت همکاری در راستای راه افتادن این پروژه با قید شروطی انجام دهد و تاکید داریم هر تعهدی که از طرف شهرداری در این قرارداد وجود دارد با سرعت انجام شود تا بهانه‌ای برای توقف این پروژه وجود نداشته باشد.

مستندات واریزی‌ سرمایه گذار اعلام شود

کمساری ادامه داد: درخواست دارم به مردم اطلاع داده شود تاکنون چه میزان سرمایه گذاری از کدام بانک عمانی در کرمان وارد شده است چون مدعی هستند بیش از ۵۷ میلیون یورو در کرمان سرمایه گذاری شده که برای مردم سوال است از کدام بانک عمانی این مبلغ به کدام حساب واریز شده و مستندات حتما به مردم داده شود.

وی گفت: هر گونه سرمایه‌گذاری خارجی که بخواهد در کرمان انجام شود شورای شهر با تمام توان در کنار سرمایه‌گذاران خواهد بود.

آسیب پروژه‌ها به بافت تاریخی قابل تامل است

در ادامه سیدمحمد صادق تقوی عضو شورا نیز در این نشست با تاکید بر اینکه از هرگونه سرمایه‌گذاری استقبال می‌شود، گفت: اینکه پروژه‌ یا پروژه‌هایی منجر به آسیب به بافت تاریخی ارزشمند کرمان بشود قابل تامل جدی است.

وی ادامه داد: این پروژه که انجام شد اما در بحث میراثی می توانست بافت تاریخی کرمان ثبت یونسکو شود و با اجرای پروژه صاروج پارس تحت الشعاع قرار گرفته است؛ از این به بعد به گونه‌ای اقدام شود که در جریان اجرای پروژه‌ها، بافت تاریخی مورد توجه قرار گیرد.

میراث فرهنگی برای پروژه مجوز داده است

در ادامه اما فتح‌الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان و از کهنه کاران شورا در این شهر ادامه داد: بافت تاریخی تعریف دارد و بالاخره مسئولیت آن نیز برعهده میراث‌فرهنگی است که میراث برای اجرای پروژه مجوز داده است.

وی گفت: پیش از اجرای این پروژه، این محل مخروبه و زباله‌دانی پر از مساله و معضل بود که دوره اول شورا هفته ای نبود یک یا ۲ جنازه از آنجا در نیاوریم.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان افزود: در این پروژه، شهرداری مالکیت زمین نداشت و نگویید شهرداری زمین و پروانه داده است.

وی گفت: سرمایه‌گذاری خیلی خوبی در پروژه صاروج پارس انجام شده که امیدواریم به اتمام برسد.

به گزارش ایرنا در نهایت هفت عضو شورای شهر کرمان با پرداخت هزینه زیرساخت تامین برق از سوی شهرداری موافقت کردند.

قیمت گذاری پارکینگ صاروج پارس

همچنین قرائت نامه ای برای قیمت گذاری پارکینگ های در اختیار شهرداری در پروژه صاروج پارس موضوع مطرح دیگر در این نشست شورا بود. شهردار کرمان با اشاره به اینکه هزینه بهره‌برداری و نگهداری از پارکینگ صاروج پارس حدود ۱۰۰ میلیون تومان در ماه است گفت: باتوجه به تشویقی که برای کسبه و بعضی از کارمندان دادگستری داریم عملا بخش قابل توجهی از خدمات این پارکینگ رایگان انجام می‌شود.

شعرباف بیان کرد: حرف سرمایه‌گذار این است که اگر می‌خواهید نرخ‌ها را رایگان کنید حرفی نداریم اما هزینه ۱۰۰ میلیونی ماهانه باید تعیین تکلیف شود یا باید تعرفه استفاده از پارکینگ‌ها را واقعی کنیم که در این صورت بسیاری از افراد به این پارکینگ مراجعه نمی‌کنند و این درحالیست که در شرایط کنونی نیز این پارکینگ استفاده جدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نرخ اعلام شده ۴۵ تا ۵۰ درصدی هزینه بهره‌برداری معادل حداکثر ۴۰ میلیون تومان را شامل می‌شود، تاکید کرد: نظر ما بر این است که باید همچنان سیاست پارکینگ‌های رایگان را داشته باشیم وگرنه از آن استفاده نمی‌شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر نیز خاطرنشان: اینکه شهرداری ماهانه ۷۷ میلیون تومان بدهد که پارکینگ رایگان باشد یا قیمت آن واقعی باشد، به هر حال، مردم بهره‌ای نمی‌برند.

امینی‌زاده ادامه داد: چه ضرورتی دارد وقتی که اصل پروژه هنوز افتتاح نشده، پارکینگ افتتاح شود، لذا صبر کنیم زمانی که پروژه به بهره‌برداری رسید از پارکینگ استفاده کنیم.

چناریان کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورا هم با بیان اینکه تا آخر سال طبقه اول صاروج فعال می‌شود، گفت: پارکینگ باز باشد و مورد استفاده قرار گیرد اما نرخ مصوب کمیسیون نظارت استان از مراجعان گرفته شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

به گزارش ایرنا در نهایت این مصوبه نیز به تصویب اعضای شورا رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha