۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85125160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قهوه خانه‌هایی به سبک ایرانی، نمادی از فرهنگ ایران در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - «کراچی» معروف به شهر روشنی‌ها، پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان و پایتخت تجاری این کشور همسایه به شمار می‌رود جایی که علاوه بر رستوران‌ها و کالاهای مختلف ایرانی، فرهنگ قهوه‌خانه به عنوان یک سنت دورهمی و نمادی از فرهنگ ایرانی در این شهر بندری و پرجمعیت شناخته می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در مقایسه با دیگر شهرهای پاکستان، تعداد قابل توجهی از ایرانیان در شهر بندری کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب این کشور همسایه حضور دارند که اکثر آنان چندین دهه قبل به این شهر هجرت کرده و شروع به فعالیت‌های تجاری کردند.

کراچی که براساس سرشماری سال ۲۰۲۳ جمعیتی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر دارد، شهری بسیار شلوغ و مملو از صنایع مختلف است. مقر اکثر نهادهای اقتصادی و تجاری پاکستان در شهر کراچی است و ساحلی بودن این شهر آن را به مبدا و مقصد واردات و صادرات پاکستان تبدیل ساخته شد. کراچی به عنوان قلب اقتصادی و تجاری این کشور محسوب می‌شود.

امروز کمتر شخصی در کراچی شاید از وجود رستوران‌های ایرانی و مراکز عرضه کالاهای مرغوب ایران بی‌خبر باشد. قرابت‌های فرهنگی و وجود مرزهای طولانی از عوامل پیوند دو کشور همسایه ایران و پاکستان محسوب می‌شود و همجوار بودن استان‌های مرزی نیز باعث شده است پاکستانی‌ها همواره نیازهای خود به کالاهای اساسی را از کشورمان تامین کنند، اجناسی که طرفداران خاص خود را در شهرهای مختلف پاکستان دارد.

در کنار رستوران‌هایی که انواع غذاهای اصیل و سنتی ایرانی را عرضه می‌کنند و یا مراکز خرید در نقاط مختلف شهر کراچی که محصولات مختلف ایرانی را در اختیار مصرف کنندگان پاکستانی قرار می‌دهند، وجود قهوه‌خانه یا کافه‌های سنتی ایرانی نیز برای ساکنان شهر کراچی یک نماد تاریخی محسوب می‌شود که بیانگر فرهنگ ایران زمین می‌باشد.

قهوه خانه‌هایی به سبک ایرانی، نمادی از فرهنگ ایران در پاکستان

خبرنگار شبکه پربیننده «جیو نیوز» پاکستان در کراچی به سراغ چند کافه ایرانی می‌رود که در نبش چهارراه‌های و خیابان‌های شلوغ این شهر قرار دارد. به روایت این خبرنگار، اگر کسی جنب و جوش قهوه خانه های ایرانی در کراچی را مشاهده نکرده باشد در واقع خود را از دیدن فرهنگ تاریخی و دلیل اصلی نورانی بودن شهر کراچی محروم ساخته است.

در این گزارش با عنوان «فرهنگ بی‌نظیر قهوه خانه های ایرانی در کراچی» آمده است: کراچی قبل از تاسیس کشور پاکستان یک شهر پر هیاهو با تکثر فرهنگی است که جنب و جوش آن تنها به دلیل جذب گردشگران نبود، بلکه شب نشینی‌ها و دورهمی‌های سنتی آن بود که این سنت با تاسیس قهوه‌خانه های ایرانی در مناطق مختلف کراچی به یک عادت میان مردم فراگیر شد.

قهوه خانه‌هایی به سبک ایرانی، نمادی از فرهنگ ایران در پاکستان

«وقاص عالم» خبرنگار شبکه جیو از چند قهوه خانه ایرانی در مناطق مختلف شهر کراچی بازدید و با صاحبان آنان که اکثرا ایرانی بودند به گفت وگو نشست. وی از سنت اصیل دورهمی ایرانی می‌گوید: فرهنگ رفتن به قهوه خانه های ایرانی با دیگر روش‌های کافه نشینی در جهان بسیار متفاوت است. سنت قهوه‌خانه ایرانی در واقع محل دورهمی نویسندگان، فعالان اتحادیه‌های کارگری، روشنفکران و کارگران بوده است. منحصر به فرد بودن این کافه‌ها امروز نیز در شهر کراچی قابل مشاهده است.

این خبرنگار در وصف دلنشین بودن سنت کافه نشینی افزود: مشتریان پر و پا قرص قهوه‌خانه ایرانی از بهترین غذاهای به ویژه چلو کباب لذت می برند، بلکه مردم عادی را نیز آن را می‌پسندند. از همه اقشار مردم کراچی مانند وکیل، دانشجو، عاشق دل شکسته، روشنفکر، قشر ضعیف جامعه همگی سر یک میز می‌نشینند و کافه داران به یک اندازه به آن‌ها خدمت می‌کنند.

گزارشگر شبکه پاکستانی جیو افزود: چهار قهوه خانه مشهور ایرانی در کراچی باقی مانده است: کافه ویکتوری، چای‌فروشی خیرآباد، قهوه‌خانه درخشان و قهوه‌خانه مبارک. یکی از این کافه‌ها قدمتی ۸۰ ساله دارد و یکی دیگر نیز چند سال پس از تشکیل کشور پاکستان در کراچی تاسیس شده است.

قهوه خانه‌هایی به سبک ایرانی، نمادی از فرهنگ ایران در پاکستان

کلان‌شهر کراچی بناهای تاریخی، دیدنی و مکان‌های تفریحی بسیاری دارد. کراچی اولین پایتخت پاکستان است. این شهر در سال ۱۹۴۷ میلادی به عنوان پایتخت انتخاب شد و تا سال ۱۹۵۹ پایتخت پاکستان بود پس از آن شهر اسلام‌آباد به عنوان پایتخت رسمی و سیاسی این کشور انتخاب شد.

قهوه خانه‌ها یک از نهادهای سنتی بود که نیاز مردم آن را در جامعه پدید آورد. قهوه خانه به صورت مردمی و عمومی‌اشدر ایران در دوره صفوی شکل گرفت، برخی از سیاحتگران اروپایی که در این دوره به ایران آمدند، در سفرنامه‌های خود از قهوه خانه و چایخانه صحبت کرده‌اند.

با شکل گرفتن قهوه خانه، این محل توانست محفل مناسبی برای جمع شدن افراد هر صنف جامعه بشود. اولین قهوه خانه‌های ایران در شهر قزوین و در زمان شاه طهماسب پدید آمد و در اصفهان در زمان شاه عباس توسعه یافت.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha