۱ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۲
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85117128
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پیشرفت شهرک تخصصی بادام چهارمحال و بختیاری به ۹۰ درصد رسید

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی استان را از مهمترین برنامه‌های امسال این سازمان برشمرد و گفت: در همین راستا شهرک تخصصی بادام که برای نخستین بار در کشور در دست احداث است به ۹۰ درصد پیشرفت رسیده است.

حسین برزگر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای واگذاری واحدهای شهرک تخصصی بادام که در شهرستان سامان احداث شده است، از سال گذشته سه مرحله فراخوان برگزار شد و تعداد زیادی متقاضی ثبت‌نام کردند که در حال اهلیت‌سنجی آنها هستیم و بزودی پروانه‌ها صادر و متقاضیان در واحدها مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه سه تا پنج درصد تولید ناخالص داخلی استان به بادام بستگی دارد، اظهار داشت: اگر ارزش افزوده این محصول به کشاورز و استان برگردد سهم آن تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بادام سالانه حدود پنج هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای استان دارد و با فعالیت شهرک تخصصی بادام و استقرار واحدهای بسته‌بندی، فراروی و صادرات از محل استان این ارزش‌افزوده افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

برزگر خام‌فروشی را مهمترین آفت فروش بادام و حوزه کشاورزی استان برشمرد و گفت: با فعال شدن شهرک تخصصی بادام این چالش تا حد زیادی برطرف می شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۱۸ هزار و ۲۰۹ هکتار بادامستان با تولید سالانه ۲۴ هزار تن و اشتغال‌زایی بیش از ۲۰ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و این استان رتبه نخست تولید بادام در کشور را به خود اختصاص داده است.

از مجموع بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تن بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع در
شهرستان سامان است.

وجود واسطه‌ها و دلالان، نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی، همچنین خام‌فروشی و صادرات بادام با نام و برند کشورهای دیگر از مهم‌ترین مشکلات این محصول در چهارمحال و بختیاری است.

به‌همین منظور احداث و راه‌اندازی نخستین شهرک تخصصی بادام سامان از سال ۹۸ در دستور کار استان قرار گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha