۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 85308860
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ارتقای بهره‌وری بادام چهارمحال و بختیاری

۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبر: 85308860
ارتقای بهره‌وری بادام چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- ارتقای بهره‌وری در حوزه تولید محصول باغی بادام چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و در این راستا زنجیره ارزش بادام نیز برای این استان از سوی دولت تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زنجیره ارزش بادام یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در دولت سیزدهم با هدف ارتقای بهره‌وری در حوزه تولید محصول بادام چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت و به موفقیت‌های مطلوبی رسید.

در این راستا تحقیق، معرفی ارقام جدید جدید، بهبود عملکرد و ارتقای سامانه‌های نوین، حذف و جایگزینی باغات درجه ۲ و قدیمی با ارقام جدید، راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام سامان در دستور کار قرار گرفت و به نتیجه رسید.

زنجیره ارزش بادام چهارمحال و بختیاری به وزارت کشور ارائه شد

ارتقای بهره‌وری بادام چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم دو سه اتفاق در تشکیل زنجیره ارزش بادام رُخ داد که منجر به ارائه زنجیره ارزش بادام به وزارت کشور شد و همچنان پیگیر مراحل تکمیلی این موضوع هستیم.

حسین برزگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در فرآیند نهاده‌های پیش از تولید، واحد کشت بافت تولید نهال در مصطفی‌آباد شهرستان شهرکرد بهره‌برداری شد و در مرحله تولید قرار گرفت.

وی افزود: با این اقدام مجموع نهالستان‌های بادام چهارمحال و بختیاری از سه به ۱۶ نهالستان تولید نهال بادام ارتقاء یافت که همگی از مؤسسه ثبت گواهی بذر استان مجوز دریافت کردند.

برزگر تصریح کرد: همچنین زنجیره ارزش تولید اصلاح و سرشاخه‌کاری باغات شروع و از مجموع ۲۰ هزار هکتار بادامستان چهارمحال و بختیاری در افزون‌بر ۲ هزار هکتار از بادامستان‌های استان انجام شد.

وی با اشاره به حذف و جایگزینی ۲۰۰ هکتار بادامستان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در این مدت فراوری در زنجیره بادام پیگیری شد و به نتیجه‌های مطلوبی رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شهرک تخصصی بادام سامان به‌ عنوان یک ظرفیت در این زنجیره، راه‌اندازی و بهره‌برداری ایستگاه تحقیقات بادام سوادجان به‌عنوان یک واحد پشتیبان، ایجاد ساختارهای غیردولتی در طول زنجیره بادام از تامین نهاده‌ها، تولید تا فرآوری و افزایش مراکز خمات غیردولتی در ۲ سال اخیر به ۲۰ واحد از دیگر اقدامات انجام شده برای زنجیره ارزش بادام استان به‌شمار می‌رود.

ارتقای بهره‌وری بادام چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به ارتقای ساختارها در این حوزه گفت: تشکیل انجمن بادام به‌عنوان یک تشکل غیردولتی تخصصی در حوزه بادام در دستور کار قرار گرفت و پیگیری‌های برای افزایش بازرگانی، صادرات، برندینگ و بازاریابی بادام استان در کشورهای جدید انجام شد.

برزگر به برنامه‌های آینده سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری برای توسعه بادامستان‌های استان اشاره و تاکید کرد: قرار است در یک برنامه ۶ ساله سطح زیرکشت بادام از ۲۰ هزار هکتار به ۳۰ هزار هکتار (در کنار بادامستان‌های دیم) برسد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های تامین و انتقال آب در زمین‌های شیب‌دار چهارمحال و بختیاری افزود: در این راستا توسعه ۱۳ هزار هکتار بادامستان در حوضه کارون با بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی در دستور کار است که این طرح افزون‌بر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تعدادی از این طرح‌ها که بخشی زراعی و قسمتی باغی بوده در گِل‌سفید، سرتنگ محمود، ده‌کهنه روگر، گزستان، مَوَرز و سرقلعه آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به وجود ۲۶ طرح نیمه‌تمام در این حوزه یادآور شد: راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام با واحدهای صنایع و فراوری در کنار واحدهای درجه‌بندی و اظهار صادرات از کمرگ استان از ابتدای امسال انجام شد.

برزگر اظهار داشت: صادرات هفت ماهه امسال بادام چهارمحال و بختیاری بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ تُن ثبت شده که از مجموع ۲ سال گذشته بیشتر بوده است.

وی گفت: علاوه بر ۲۰ واحد درجه‌بندی و بسته‌بندی در شهرک تخصصی بادام تعداد واحدهای فراوری بادام با هدف ایجاد ارزش افزوده هم در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: صنعت بادام در استان ۲۰ هزار هکتار وسعت، ۴۰ هزار بهره‌بردار، ۲۵ هزار تُن تولید و ۵۰ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده تولیدات دارد.

برزگر افزود: ارتقای افزایش تولیدات در واحد سطح، تحقیق، معرفی ارقام جدید جدید، بهبود عملکرد و ارتقای سامانه‌های نوین از شکل موجود به شکل قطره‌ای، حذف و جایگزینی باغات درجه ۲ و قدیمی با ارقام جدید، راه‌اندازی کامل شهرک تخصصی بادام، درجه‌بندی و صادرات مستقیم، حذف واسطه‌ها، ایجاد واحدهای فراوری و خرید سایر ارقام بادام به‌منظور ارزش افزوده بیشتر و فراوری بهتر فروش بیشتر در چهار سال آینده در تولید ناخالص داخلی استان سهم ۲ برابری خواهد داشت.

ارتقای بهره‌وری بادام چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha