سه دستگاه خاور حامل دام غیر مجاز در ورود به مراتع بلده توقیف شد

ساری- ایرنا- روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری اعلام کرد: سه دستگاه خاور حامل دام غیر مجاز در ورود به مراتع اوز کلا در سرجنگلبانی بلده شهرستان نور توقیف شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق اطلاعیه اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری به علت تغییر اقلیم، کم بارشی و فرایند بارش به لحاظ پراکندگی در استان شرایط پوشش گیاهی مراتع هنوز به مرحله نرمال نرسیده است به همین زمان کوچ دامداران به مناطق ییلاقی بر حسب بررسی های میدانی و کارشناسی هر منطقه از ییلاقات استان متفاوت است.

بررسی های تاریخی نشان می دهد که معمولا طبق روال هر سال نیمه دوم خرداد زمان کوچ دامداران و عشایر مازندران به مراتع است. بنابر گزارش اداره مراتع منابع طبیعی مازندران، ‌دامداران و عشایر برای کوچ به مناطق ییلاقی استان باید رعایت زمانبندی تعیین شده را مورد توجه قرار بدهند.

از آن جای که تغییرات اقلیمی، جلو افتادن زمان کشت و کار همراه با فشار گسترش برنجکاری و به دنبال آن کمبود زمین برای چرای آزاد دام، افزایش مصرف علوفه و قیمت نهاده های دامی در بازه زمانی قبل و بعد از کوچ، دامداران مازندران را با مشکلات جدی مواجه کرده است، برخی ها از دامداران زودتر از زمان موعد به مراتع ییلاقی می رند که خلاف قانون و همراه با جریمه است.

بر اساس آمارهای رسمی، از ۳۸۷ هزار و ۸۷۰ هکتار مراتع حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد آن در منطقه ییلاقی و ۲۰ هزار هکتار در منطقه میان بند قرار دارد. همچنین ۲۰ هزار هکتار از مراتع این حوزه در قالب چرای دام در قشلاق وجود دارد که عمده آن در شبه جزیره میانکاله واقع است.

استان مازندران افزون بر ۲ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را منابع طبیعی تشکیل می دهد. منابع طبیعی مازندران با ۲ مدیریت شامل مدیریت منابع طبیعی مازندران - منطقه ساری و منابع طبیغی غرب مازندران منطقه نوشهر اداره می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha