ورود دام به مناطق ییلاقی مازندران به شرط انجام واکسیناسیون

ساری- ایرنا- کوچ عشایر و دامداران مازندران به جزء شهرستان بابل و ساری به مناطق ییلاقی به شرط انجام واکسیناسیون دام از امروز دوشنبه هشتم خرداد ماه نسبت به سال گذشته یک هفته زودتر شروع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال با توجه به شرایط بارش در اواخر اردیبشهت ماه رویش مناسب علوفه و از طرفی با گرم شدن هوا اداره مراتع منابع طبیعی مازندران بدون اجرای برنامه قرق شکنی ورود به مراتع ییلاقی شرق استان تا یک هفته زودتر شروع شد.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری روز دوشنبه گفت : زمان کوچ دامداران به مناطق ییلاقی بر حسب بررسی های میدانی و کارشناسی هر منطقه از ییلاقات استان متفاوت است، به همین دلیل کوچ دامداران و عشایر به منطق یلاقی حوزه شهرستان بابل و ساری با انجام سنت قرق شکنی هفدم خرداد ماه تعیین شده است.

نعمت الله کوهستانی در گفت و گو با ایرنا با اظهار این که کوچ دامداران شرق استان از امروز شروع شده است، ادامه داد:‌ دامداران و عشایر ضمن داشتن پروانه بهره برداری مراتع قبل از حرکت باید واکسیناسیون دام پلاک کوبی شده را داشته باشند.

وی با اظهار این که همچنین دامداران باید برگه تردد صادر شده از منابع طبیعی شهرستان را به ماموران ایست بازرسی ها نشان بدهند، تاکید کرد : پلاک کوبی بودن دام، داشتن برگه تردد و انجام واکسیناسیون دام از شرایط ورود به مراتع است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با توضیح این نکته که در ورودی های مختلف به مراتع استان تحت کنترل است و بازرسی ها از نحوه کوچ و شرایط دام به دقت صورت می گیرد، اظهار داشت: دام هایی وارد مراتع می شوند که دارای مجوز چرای دام باشند، تعداد دام ها در کوچ بر اساس مجوز تعداد راس دام باید باشد.

اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری که یکی از دو اداره کل استان محسوب می شود، بیش از ۳۸۷ هزار هکتار مرتع را زیر پوشش دارد و برای ورود و خروج به آن برنامه زمان بندی ارائه می دهد. مراتع این منطقه از نظر میزان و پراکندگی پوشش گیاهی به مراتع درجه یک، دو و سه تقسیم می شوند. از این میزان مرتع بیش از ۶۰ درصد درجه یک و خوب به شمار می رود که با مدیریت، نگهداری و کنترل ورود دام و قرق، پوشش گیاهیشان حفظ می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha