۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۵۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85111484
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش بین‌المللی " شیخ اشراق و دنیای جدید" در زنجان بکار خود پایان داد

زنجان - ایرنا - همایش بین‌المللی " شیخ اشراق و دنیای جدید"  که از عصر روز جمعه /۲۲ اردیبهشت/ سال جاری با حضور اندیشمندان داخلی و چند میهمان خارجی در زنجان آغاز به کار کرده بود، عصر امروز/یکشنبه/ بکار خود پایان داد.

دبیر اجرایی این همایش به خبرنگار ایرنا، گفت: در این همایش ۴۵ مقاله در ۱۲ نشست تخصصی و همچنین ۲ سخنرانی ویژه به زبان انگلیسی توسط پروفسور آیدین توپال اوغلو از کشور ترکیه و پرفسور جان والبریج از ایالات متحده ارائه شد.

روح الله فدایی افزود: ایده برگزاری این همایش یکسال پیش مطرح و فراخوان آن اعلام شد، مشاوران و اعضای هیات علمی نیز در سطح علمی و بین المللی شرکت کردند و در واقع این همایش بازخوانی اندیشه های سهروردی و معرفی آن به نسل جوان است.

این مسئول ادامه داد: محورهای این همایش شامل شیخ اشراق و اخلاق، ادبیات رمزی، الهیات، انسان شناسی، زیبایی شناسی، فرشته شناسی، فلسفه سیاسی، معرفت شناسی، معنای زندگی، نوآوری های منطقی، مطالعات معاصر و مطالعات مقایسه ای بود.

به گفته وی حدود ۱۲۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد ۸۴ مورد پذیرفته شد.

شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید (۵۴۹–۵۸۷ ق) فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد زنجان است.

وی از بزرگترین فلاسفه تاریخ ایران است که حکمت خسروانی ایران باستان را احیا کرد و بنیانگذار فلسفه اشراق است که در مقابل فلسفه ارسطویی(مشاء) عرض اندام کرد.

حکمت‌الاشراق، پرتونامه، لغت موران، روزی با جماعت صوفیان، عقل سرخ و آواز پر جبرئیل از جمله آثار اوست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha