۶ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85488273
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان پیشرو در کشور

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۲
کد خبر: 85488273
موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان پیشرو در کشور

زنجان - ایرنا - ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی که شروع فعالیت آن در زنجان به ترتیب به سال های ۵۸ و ۷۸ برمی‌گردد هم اکنون با بیش از ۷۰۰ ورزشکار حرفه‌ای به عنوان رشته‌ای آینده دار و پرقدرت مطرح است و همچنان با قهرمانان بنام و مقام آور جزو رشته‌های ورزشی پیشرو در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موتورسواری و اتومبیلرانی یکی از رشته های ورزشی بسیار پرطرفدار بین اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان است و با وجود آنکه در جمع بازی‌های آسیایی و المپیک نیست اما روز به روز بر تعداد علاقه مندان آن افزوده می‌شود.

امروزه زندگی همه انسانها چه از دیدگاه حمل و نقل و چه از نگاه اقتصادی و درآمدزایی با موتور و اتومبیل گره خورده است.صدور بیش از ۵۱ میلیون گواهینامه رانندگی در کشور نشان می دهد موتورسواری و اتومبیلرانی به گونه‌ای با زندگی عموم مردم عجین شده است و بسیاری از افراد از این وسیله‌ها به منظور فعالیتهای ورزشی و بسیاری نیز برای حمل و نقل و ترابری و گاه با نگاه درآمدزایی و اقتصادی استفاده می کنند.

ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی در انواع و سبک‌های مختلف برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در مسابقات آن در مسیرهای معین با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مسابقات پیست، رالی، سرعت در جاده، موتور کراس آزاد، موتورسیکلت تریال، موتور بال و صعود از تپه از انواع مختلف ورزش موتورسواری است که به ۲ بخش جاده ای و فراجاده ای و داخل پیست و خارج از پیست تقسیم و مسابقات اتومبیلرانی نیز با استفاده از خودروهای خاص و در سبک‌های گوناگون برگزار می‌شود.

موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان پیشرو در کشور

در استان زنجان نیز رشته موتورسواری و اتومبیلرانی که فعالیت خود را در موتورسواری از سال ۵۸ و در اتومبیلرانی از سال ۷۸ آغاز کرده است هم اکنون با بیش از ۷۰۰ نفر فعال ورزشی حرفه ای به عنوان رشته ای آینده دار و پرقدرت مطرح است و همچنان با قهرمانان بنام و مقام آور جزو رشته های ورزشی پیشرو در کشور محسوب می‌شود.

برای اطلاع از فعالیت‌های سال گذشته و برنامه‌های پیش روی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی در استان زنجان خبرنگار ایرنا با سعید حسنی مقدم، رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان زنجان چه برنامه هایی را برای سال جاری در تقویم ورزشی خود دارد؟

این هیات در سال ۱۴۰۳ برنامه هایی را بر اساس تقویم ورزشی پیش بینی کرده است و اولین آن را که همایش ملی خودروهای کلاسیک تیونینگ، آفرود و موتور سنگین بود با حضور ۶۴ خودرو از پنج استان کشور شامل گیلان، تهران، البرز، زنجان و قزوین در نمایشگاه کاسپین زنجان برگزار کرد و تعدادی نیز موتورسیکلت در این نمایشگاه در معرض دید عموم علاقه مندان قرار گرفت.

استقبال بسیار بالا از این نمایشگاه نشان دهنده میزان علاقه مندی جوانان و اقشار مختلف مردم به این ورزش است.

در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه خودروهای کلاسیک و موتور در زنجان بیش از ۵۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.برگزاری چنین نمایشگاههایی در تمامی استانها مرسوم است، هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان زنجان در قالب کمیته های فعالی که شامل خودروهای کلاسیک، تیونینگ، موتور سنگین، آفرود و کراس است همه پتانسیل های خود را به کار گرفت و آن را برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با موتورسواری و اتومبیلرانی در قالب نمایشگاهی در معرض دید مردم قرار داد.

این نمایشگاه که امسال با همکاری عوامل ذیربط برگزار شد در نوع و سبک خود در استان بی نظیر بود.

موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان پیشرو در کشور

ایرنا: برگزاری این نمایشگاه چه اهدافی را دنبال می‌کرد و چه خروجی داشت؟

بر اساس آمارهای ارایه شده ۵۰ هزار نفر از این نمایشگاه در مدت برگزاری دیدن کردند که بنابر اظهار مسوولان نمایشگاه، این حجم از استقبال تاکنون بی‌نظیر بوده است حتی درخواست تمدید نمایشگاه نیز مطرح شد که به دلیل قوانین و مقررات حاکم، امکان تمدید آن وجود نداشت.

۲ هدف از برگزاری این نمایشگاه تعیین شده بود که یکی آشنایی مردم و جوانان با رشته موتورسواری و اتومبیلرانی و ایجاد نشاط اجتماعی در بین جوانان و اقشار مختلف مردم علاقه مند به این رشته ورزشی بود و در فاز دوم نیز برای معرفی صنعت در حوزه ورزش اقدام شد تا مردم با صنوفی که در امور ورزش فعالیت دارند آشنا شوند که این موضوع به معنی اقتصاد ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

همه غرفه هایی که در این نمایشگاه واگذار شد مربوط به حوزه ورزش بود که خوشبختانه در زمان برگزاری نمایشگاه تعدادی از تولید و عرضه کنندگان لوازم ورزشی فعال قراردادهای خوبی را منعقد کردند و رییس اتاق بازرگانی نیز با حضور در آن برای حمایت های لازم در این خصوص قول داد.

رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی نیز از این نمایشگاه دیدن کرد و در این حین، یک تولیدکننده لباس در زنجان با وجود اینکه تولیدکننده لباس قهرمانان دنیای موتورسواری است ولی آن چنان شناخته شده نبود، با ارایه نمونه کارهای خود تفاهم نامه تولید البسه تیم ملی موتورسواری و اتومبیلرانی را منعقد کرد.

موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان پیشرو در کشور

ایرنا:آیا برگزاری مجدد چنین نمایشگاه هایی طی سال جاری در برنامه هیات قرار دارد ؟‌

بر اساس تفاهم نامه منعقده با مدیرعامل نمایشگاه کاسپین زنجان مهرماه امسال نیز این نمایشگاه در ابعاد بزرگتر برگزار خواهد شد اما آنچه که مسلم است هر سال حداقل برگزاری یک نمایشگاه در تقویم ورزشی هیات قرار دارد.

برگزاری این نمایشگاه هم به لحاظ رشد و توسعه رشته ورزشی موتورسواری و اتومبیلرانی و هم در گسترش اقتصاد ورزشی بسیار مفید و موثر است.

ایرنا: پیست موتورسواری و اتومبیلرانی استان هم اکنون در چه شرایطی قرار دارد؟

سال گذشته استان زنجان فاقد پیست موتورسواری مناسب بود که با پیگیری های هیات و مسوولان اداره کل ورزش و جوانان و مساعدت شهرداری و شورای شهر پیست "خانه بوران" را تحویل گرفتیم و بهسازی این محل انجام و چند مسابقه نیز در آن برگزار شد.

این پیست، استاندارهای ملی و بین المللی را ندارد و باید مکان مناسبی برای این رشته ورزشی پیش بینی شود، ابعاد این پیست جانمایی برای تماشاگران، جای پارک خودروی تماشاگران، محل استقرار مسوولان و مدعوین و امکاناتی مانند آب و برق و سرویس بهداشتی ندارد و در مواقع مسابقه همه اینها به صورت دستی تامین می‌شود.

برگزاری مسابقه و میزبانی از رقابت های اتومبیلرانی و موتور سنگین در زنجان نیازمند پیست استاندارد و آسفالت مناسب است.داخل خودِ پیست، استاندارد است اما حاشیه پیست که باید زیرساختهای لازم را برای میزبانی مسابقات داشته باشد، ندارد اما با این اوصاف هفت دوره مسابقه در آن برگزار کردیم هم در آفرود، ۲ دیفرانسیل و هم موتورسواری که این تعداد، آمار بسیار خوبی در رده استانی است اما برای خودرو و موتور سنگین نیاز به پیست مناسب و آسفالت داریم و باید همه مسوولان امر در این خصوص تلاش کنند تا جوابگوی خیل عظیم علاقه مندان به این رشته ورزشی باشیم.

موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان پیشرو در کشور

ایرنا:‌ هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان امسال چه برنامه هایی را پیگیری می‌کند؟

در سال جاری برنامه های خوبی برای میزبانی مسابقات کشوری مد نظر قرار گرفته است.

امسال پیگیر برگزاری مسابقات اندرو و آفرود کشوری هستیم و تیم استان به طور کامل، آینده دار و پرقدرت ۱۰ خرداد ماه جاری در مسابقات آفرود کشوری به رودسر اعزام خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha