ترخیص کالا از گمرک‌های آستارا سرعت می‌گیرد

آستارا- ایرنا- مدیرکل استاندارد استان گیلان گفت: با توجه به اهمیت آستارا از نظر مراوده‌های تجاری، با همراهی این اداره کل، فرایند ترخیص کالا در حوزه واردات و صادرات کالا از گمرک‌های این شهرستان سرعت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی معصوم‌نژاد عصر دوشنبه در دیدار با فرماندار آستارا اظهار کرد: یک شرکت بازرسی در دوره جدید مدیریتی اداره‌کل استاندارد استان گیلان، در گمرک آستارا مستقر شده تا نمونه‌برداری‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و در حال حاضر فعالیت‌های مرتبط با استاندارد دیگر محدود به زمان خاصی نیست.

وی افزود: تلاش می‌شود تا فرایندهای نمونه‌برداری‌ها و پاسخ به نتیجه آزمایش‌ها سرعت بگیرد و در مدت زمان کمتری انجام شود و مسئول اداره استاندارد آستارا نیز به دلیل شرایط، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای که این شهرستان برای اداره‌کل استاندارد استان گیلان دارد، در سطح معاونت ارتقا یافته است.

مدیرکل استاندارد استان گیلان با اشاره به نمونه‌برداری ۲۴ ساعته در گمرک‌های آستارا بیان کرد: همچنین در جریان بازدیدی که امروز از گمرک و بندر آستارا صورت گرفت و دیداری که با مدیرکل گمرکات آستارا انجام شد، استقرار آزمایشگاهی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی بررسی شد که در صورت تحقق می‌توان به سرعت بخشیدن بیشتر به کارها کمک کند.

وی تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد و در پی آن اداره‌کل استاندارد در بحث صادرات و واردات بسیار حساس بوده و این حساسیت به قدری زیاد است که به طور تقریبی هر هفته نشستی بین استان‌های دارای گمرک با سازمان مرکزی به‌ویژه پیرامون کالاهای اساسی و آخرین شرایط محموله‌ها برگزار می‌شود.

معصوم‌نژاد با تاکید بر اینکه سرعت‌بخشی در انجام مسئولیت‌های مرتبط با مجموعه استاندارد در فرایندهای ترخیص کالا پیگیری می‌شود، اضافه کرد: رئیس سازمان ملی استاندارد در این راستا چند بسته تشویقی برای بحث صادرات و واردات اعلام کرده که از جمله آنها حمایت از محصولات دانش نماد و نانو نماد است.

وی عنوان کرد: برخی موانع‌ و مسیر طولانی که در گذشته وجود داشت، با این اقدام برطرف و مسیر در راستای حمایت از صادرات کوتاه‌تر می‌شود و بر همین اساس در گمرک آستارا نیز موضوع مورد تاکید قرار گرفت که هر مانعی از سوی استاندارد در راستای توسعه بحث صادرات و واردات وجود داشته باشد، آمادگی برای برطرف کردنش وجود دارد.

مدیرکل استاندارد استان گیلانادامه داد: اگرچه در سال‌های گذشته نیز عوامل استاندارد همکاری خوبی با گمرک‌ها و بندرها داشتند، با این وجود در راستای سیاست سازمانی همکاری‌ها برای بحث صادرات و واردات انواع کالا پررنگ‌تر از گذشته می‌شود.

 ترخیص کالا از گمرک‌های آستارا سرعت می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از وظیفه این اداره‌کل مربوط به تولیدات داخل کشور است، یادآور شد: چنان‌که ماده سه قانون توسعه و تقویت استاندارد، مصوب ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تاکید دارد، سازمان ملی استاندارد یک سازمان حاکمیتی با نقش ضابط قضایی در ارایه کالا و خدمات تولید داخل کشور است.

وی گفت: سازمان استاندارد در چند سال گذشته عملکرد خیلی خوبی در بحث کالاها داشت و در بحث خدمات هم از حدود ۲ سال پیش نقش پررنگ‌تری را ایفا کرد؛ از جمله در آستانه سال نو طرح عیدانه برگزار شد که استانداردسازی در حوزه گردشگری و هتل‌داری تا قالی‌شویی و واقعی‌سازی خدمات که به بحث کم‌فروشی را پیگیری کرد تا اصناف به سمت خالص فروشی بروند.

معصوم‌نژاد افزود: سازمان ملی استاندارد در حال حاضر در بحث خدمات ورود خیلی پررنگی دارد و در کنار آن بحث محصولات حلال چه در حوزه گردشگری و چه در زمینه محصولات خوراکی را در دستور کار قرار داده که در شهرستان آستارا نیز اقدام‌های اولیه‌ در این راستا انجام شده است.

وی بیان کرد: اگرچه استاندارد بودن یک محصول نشان دهنده سلامت آن است، اما بحث حلال بودن فرآیند کامل تولید محصول در بسیاری از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان دنیا بسیار مورد توجه بوده و مورد استقبال قرار گرفته است که بر این اساس برخورداری از چنین نشانی در بحث صادرات و واردات می‌تواند به تولیدکنندگان بسیار کمک کند.

مدیرکل استاندارد استان گیلان اضافه کرد: قانون جدید مصوب مجلس مرجع رسمی اعطای نشان حلال در کشور را سازمان ملی استاندارد تعیین کرده است و در چند سال گذشته به‌ویژه سال ۱۴۰۱ تاکید بر این بود تا جایگاه محصولات حلال تبیین شود که مردم مطمئن شوند صفر تا صد تولید یک محصول یا ارایه خدمات دارای این نشان به طور کامل بر مبنای حلال انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: این آمادگی در اداره‌کل استاندارد استان گیلان وجود دارد که همه واحدهای تولیدی و خدماتی شهرستان آستارا در راستای اطمینان‌بخشی در مورد ارایه خدمات و عرضه تولیداتشان بررسی شود و در صورت احراز شرایط، نشان حلال را از سازمان ملی استاندارد ایران دریافت کنند.

معصوم‌نژاد عنوان کرد: نخستین گام‌ها در این راستا برای یک محصول آب معدنی، آبمیوه و آرد در شهرستان آستارا برداشته شده است و اگر واحدهای تولیدی دیگر هم تمایل داشته باشند، آمادگی برای بررسی از سوی اداره‌کل استاندارد استان گیلان وجود دارد.

فرماندار: اداره استاندارد آستارا تقویت شود

فرماندار آستارا نیز در این دیدار گفت: آستارا با وجود اینکه شهرستانی فرهنگی است، به عنوان منطقه‌ای اقتصادی و تجاری ظرفیت‌هایش در حوزه‌های مرتبط با نظام استاندارد بسیار زیاد است و واردات و صادرات زیادی دارد که نیازمند حضور نیروهای مجموعه استاندارد است.

عنایت رضایی‌پور افزود: شهرستان آستارا در حوزه استاندارد ظرفیت‌های بسیاری دارد و باید آزمایش‌های مختلفی بر روی انواع محصولات انجام شود که با توجه به شرایط جامعه، مردم بتوانند با خیال راحت از محصولات متنوع استفاده کنند.

وی بیان کرد: آستارا با توجه به موقعیت مرزی که دارد، از یک‌ سو حجم واردات و صادراتش بسیار بالا است و از سوی دیگر به دلیل تولیدات شهرک صنعتی این شهرستان ایجاب می‌کند که اداره استاندارد آن از نظر امکانات و نیروی انسانی متخصص، باتجربه و فعال ویژه باشد.

فرماندار آستارا تاکید کرد: با توجه به اینکه کارهای مرتبط با دریافت مجوزهای استاندارد کمی به‌درازا می‌انجامد، این شهرستان نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی بیشتری است که کارها سریع‌تر انجام شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا که از ظرفیت سه گمرک زمینی، دریایی و ریلی فعال برخوردار است، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha