راه مقابله با فساد محصولات صادراتی کاهش فرایند خروج کامیون‌ها از گمرک آستاراست

آستارا - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: تنها راه جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی صادراتی، کوتاه کردن فرایند خروج کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی از گمرک آستارا است.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدعلی موسوی روز پنجشنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل شهرستان آستارا بیان کرد: ۲ مقوله قرنطینه داخلی و خارجی در آستارا داریم که به طور ویژه از ۲ سال پیش مشکلاتی در بحث قرنطینه خارجی ایجاد شد. 

وی تاکید کرد: در دوران شیوع کرونا و تعطیلی تمام مرزها، آستارا تنها مرزی بود که روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون از آن تردد داشت و با توجه به ارزش و اهمیت آن در بحث صادرات به ویژه در شرایط کنونی با توجه به مناقشه نظامی بین روسیه و اوکراین و نیاز روسیه به محصولات کشاورزی باید مسائل موجود در این زمینه در آستارا در راستای ارتقا جایگاه صادراتی آن رصد و برطرف شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: واحد قرنطینه شهرستانی موجود در آستارا فعالیتی در حجم و سطح ملی دارد و امکاناتی موجود در آن پاسخگوی نیاز و شرایط کنونی نیست.  البته در این راستا راهکارهایی در نظر گرفته و با حمایت مسئولان استان برای حل موضوع اقداماتی انجام شده است.

وی عنوان کرد: هفت کلینیک در آستارا داشتیم که برون‌سپاری شده بودو کار گواهی بهداشت محصولات کشاورزی را انجام می‌دادند اما با مباحثی که سال گذشته در بحث آلودگی برخی محصولات صادراتی و سختگیری های روسیه پیش آمد، همه این کلینیک‌ها از طریق سازمان حفظ نباتات کشور ابطال شدند.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط ایجاد شد با کمک استاندار گیلان، سازمان مدیریت برنامه ریزی و همراهی شورای پدافند غیرعامل گیلان توانستیم روند را تغییر داده و تمام مباحث صادرات محصولات کشاورزی را از مبدا انجام دهیم.

موسوی ذکر کرد: بدین منظور اعتباری را از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت کرده و ۱۰ نفر را به عنوان کارشناسان قرنطینه در آستارا مستقر کردیم تا با یک کلینیک مشکلات برطرف شود اما مشکلی که الان در این شهرستان با آن مواجهیم با توجه به افزایش حجم صادرات به ضعف زیرساخت‌ها برمی‌گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد: اگرچه برای هماهنگی بیشتر با گمرک، ساختمان متعلق به منابع طبیعی برای استقرار قرنطینه در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه تا کنون ساختمان قرنطینه محصولات کشاورزی در آستارا نداشتیم و تنها در داخل محوطه گمرک ۲ اتاق داشتیم.

وی با اشاره به اهمیت قرنطینه محصولات کشاورزی در سایر کشورها افزود: این امر در آستارا که مرز صادراتی است تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است، در حالی که میزان صادرات از ۲۷ هزار و ۳۶۵ تن در تیرماه امسال به ۶۵ هزار و ۸۵۸ تن در دی‌ماه رسیده و ۲.۵ برابر افزایش یافته اما شرایط زیرساختی همان است و بر این اساس تلاش می‌شود تا ساختمانی مناسب برای قرنطینه در آستارا داشته باشیم.

موسوی بیان کرد: برای بازدیدهای ۲۴ ساعته صورت‌جلسه‌ای در نشست شهرستانی به امضا رسیده بود اما برای رصد بحث آفت‌ها و بیماری‌ها باید نور کافی وجود داشته باشد که اگر امکانات و نور کافی تامین شود، در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اضافه کرد: رایزنی برای استخدام نیرو با توجه به حاکمیتی بودن بحث در جریان است و مجوز استخدام تعدادی برای استقرار در آستارا انجام شده اما پست قرنطینه شبانه‌روزی به ۲۰ نفر نیرو نیاز دارد و ظرفیت در نظر گرفته شده تامین کننده این نیاز نیست.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی در زمینه صدور گواهی وجود ندارد، عنوان کرد: قرنطینه خارجی در اولویت است و برای احداث ساختمان آن از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تلاش می‌شود اما مشکل اصلی نیروی انسانی است؛ زیرا قرنطینه خارجی نیاز به گیاه پزشک دارد و هر کارشناس جهاد کشاورزی نمی‌تواند در زمینه تشخیص آفت‌ها فعالیت کند.

وی ادامه داد: این بحث به جد دنبال می‌شود تا هم روزی در آستارا ساختمان قرنطینه خوبی داشته باشیم و هم نیروهای خوبی مستقر کنیم اما در بحث قرنطینه داخلی حساسیت خاصی نداریم و مشکلی وجود ندارد؛ البته لازم است که این قرنطینه را هم داشته باشیم و آن را هم از هر جهت تجهیز کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: اگر بخواهیم قرنطینه در مرز بین آستارا و اردبیل احداث کنیم، حداقل به یک ساختمان، سه نفر نیرو و یک خودرو نیاز داریم و در استان چهار تا پنج پست این‌چنینی نیاز است تا در مسیر ریلی، راه قدیم و جدید رودبار، اتوبان و رودسر راه‌اندازی شود.

۶۰۷ هزار و ۲۱۳ تن کالا صادرات، ۱۶۰ هزار و ۱۶۰ تن کالا واردات و ۷۳۶ هزار و ۳۹۳ تن کالا ترانزیت از ابتدای سال جاری تا کنون از گمرکات آستارا انجام شده که بخش زیادی از آنها مربوط به محصولات کشاورزی و باغی بوده است.

شهرستان آستارا که سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha