۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85478158
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قدم در تاریخ و موزه‌ گیلان

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبر: 85478158
قدم در تاریخ و موزه‌ گیلان

رشت - ایرنا - شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) از سال ۱۹۷۷ تاکنون روز ۱۸ ماه می‌ را به عنوان روز جهانی موزه (International Museum Day) اعلام کرده و جشن گرفته است از اینرو امسال شنبه ۲۹ اردیبهشت بنا به همین عنوان، بازدید از این گنجینه های تاریخی برای عموم در گیلان رایگان است.

به گزارش ایرنا، بیش از پنج هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۳۵ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه هم در استان فعال است که از این تعداد ۱۳ موزه تخصصی در سال‌های اخیر ایجاد شده و شی‌سپاری به موزه‌های گیلان هم افزایش یافته است.

هرسال از سوی شورای بین المللی موزه ها موسوم به «ایکوم» شعاری به‌عنوان شعار روز جهانی موزه انتخاب و سعی در برجسته کردن آن موضوع می شود، شعار روز جهانی موزه امسال (۲۰۲۴) «موزه‌های آموزشی و پژوهشی» است که بر نقش حیاتی مؤسسات فرهنگی در ارائه یک تجربه آموزشی جامع تأکید دارد.
امروز بهترین موزه های دنیا ترکیبی از اطلاعات جذاب و آثار هنری را همزمان در معرض دید گردشگران قرار می دهد که می توان در این راستا به موزه های آرمیتاژ سن پترزبورگ، متروپلیشن آمریکا، موزه قاهره، گالری اوفیتزی فلورانس و لوور فرانسه اشاره کرد اما ایرانمان و نیز گیلان هیچ کم ندارد بلکه سراسر شگفتی است و شاید اکوموزه‌ای فراخ بر بلندای ایران که بیش از همیشه تنها به اقلیم خوش شناخته شده و میراث باستانی‌اش از دید گردشگران پنهان مانده است.

این در حالی است که مارلیک، لیارسنگ بن، گسکر، یسن دیلمان، هیرکانیان، کاروانسرها و غارهای هزاران ساله‌اش فریادی از هزاره‌هاست.
اینک بمناسبت روز جهانی موزه و پاسداشت میراث فرهنگی، مخاطبان ایرنا را به معرفی چندین موزه درخشان گیلان به نقل از مهدی میرصاحلی، رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی گیلان دعوت می کنیم.

موزه میراث روستایی
گیلان دارای موزه‌های بسیاری است. مسافرانی که از مسیر جنوبی استان وارد استان می‌شوند در ابتدای ورودی شهر رشت، اول جاده کمربندی سراوان به فومن می توانند از موزه میراث روستایی گیلان که یک موزه فضای باز است، دیدن کنند.
در این موزه بزرگ و زیبا از اقصی نقاط استان خانه‌های سنتی گیلان جمع‌آوری شده است؛ به این صورت که ابتدا پس از شناسایی خانه قدیمی روستایی، آنها را واچینی کرده و در موزه دوباره چینی می‌کنند و در نهایت این موزه در محیطی طبیعی و جنگلی بعنوان موزه مساکن روستایی(موزه میراث روستایی گیلان) و تنها موزه معماری روستایی ایران و شاید قاره آسیا شناخته شده‌است.

قدم به دنیای تاریخ و موزه‌ در گیلان


گنجینه بیستون رشت
موزه رشت در سال ۱۳۴۹ و در خانه میرزاحسین خان کسمایی یکی ازفعالان نهضت جنگل بنا شده است. موزه از ۲ بخش مردم‌شناسی در طبقه نخست و باستان‌شناسی در زیرزمین بنا تشکیل شده است؛ آثارسفالی، فلزی و دیگر اشیاء باستانی و تاریخی در این موزه که از حفاری‌های علمی باستان‌شناسان ایران بدست آمده در این موزه در ویترین‌های زیبا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

قدم به دنیای تاریخ و موزه‌ در گیلان


موزه رشتی دوزی در باغی کهن
موزه رشتی‌دوزی واقع در پارک محتشم رشت، از دیگر موزه‌های زیبای استان در سه طبقه است که طبقه دوم آن آثار رشتی‌دوزی از هنرمندان گیلانی قرار دارد.

قدم به دنیای تاریخ و موزه‌ در گیلان

کاخ موزه انزلی

در شهر بندرانزلی و در منطقه میان‌پشته در کاخی زیبا که به سبک معماری اروپای شرقی(روسی) ساخته شده است موزه ابزار و ادوات نظامی شهر انزلی قرار دارد؛ این موزه دارای حیاطی زیبا و چشم‌اندازی مناسب به سوی دریای کاسپین است.
موزه از ۲ طبقه تشکیل شده و اشیاء تاریخی و هنری و ماکت‌های شناورهای نیروی دریایی در معرض دید گردشگران قرار دارد.

قدم به دنیای تاریخ و موزه‌ در گیلان

موزه چای
موزه چای در شهر لاهیجان ملقب به عروس شهرهای گیلان در آرامگاه کاشف‌السلطنه بنا شده است در خیابان کاشف شرقی و بر بلندای تپه‌ای نسبتا بزرگ، قبر میرزا محمد قوانلو ملقب به کاشف السلطنه قرار دارد که بر روی آن مقبره‌ای بزرگ از مصالح سیمان و آجر ساخته شده است که در سال ۱۳۷۵ در این بنای زیبا، موزه تخصصی چای ایران تاسیس شده است، اشیاء قدیمی طبخ چای و ابزار و ادوات تهیه چای، در ویترین‌های موزه جهت تماشای گردشگران قراردارد، البته قابل به ذکر است سردیس و عکس‌های کاشف‌السلطنه در این موزه به‌همراه اسناد و مدارک مرتبط با صنعت چای نیز قراردارد.

قدم به دنیای تاریخ و موزه‌ در گیلان

موزه وانگارد
در ابتدای جاده لاهیجان به لنگرود در محله قصاب سرا، روبروی هتل آبشار، موزه جنگ جهانی دوم(وانگارد) قراردارد؛ این موزه شخصی در ۲ طبقه تشکیل شده و بصورت تخصصی، تاریخ جنگ جهانی دوم را مورد بررسی قرار داده است و بازدیدکنندگان و مسافران می‌توانند ساعتی خاطره انگیز را در این موزه سپری کنند.

قدم به دنیای تاریخ و موزه‌ در گیلان

موزه روستای جهانی قاسم آباد
در انتهای شرقی گیلان در شهرستان رودسر بخش چابکسر در کنار جاده اصلی گیلان به مازندران روستایی قرار دارد که قاسم آباد سفلی(پایین قاسم آباد) نامیده می‌شود؛ در میان این روستای تاریخی که به عنوان روستای چادرشب بافی جهانی ثبت شده است موزه مردم شناسی قاسم‌آباد قرار دارد، این موزه شخصی بنا دارد با به نمایش گذاشتن اشیاء تاریخی و قدیمی از زندگی مردم در گذشته به خصوص مراحل تولید و بافت چادرشب، بازدیدکنندگان را با فرهنگ و تمدن این بخش از ایران آشناکنند.

قدم به دنیای تاریخ و موزه‌ در گیلان


امروز بهترین موزه‌های دنیا ترکیبی از اطلاعات جذاب و آثار هنری را همزمان در معرض دید گردشگران قرار می دهد اما هنوز چه بسیارند کسانی که از دیدن موزه ها لذت چندانی نمی برند و اینان تاریخ را فراموشی معنا می کنند اما برای افرادی با تصورات تاریخی بهترین موزه های دنیا مانند گنجینه ای گرانقدر و غنی از تاریخ است و بی تردید موزه های گیلان قاب‌هایی مملو از پیشینه این سرزمین و تجربه ای گرانقدر برای لذت بردن از سفر در اختیار هر گردشگر قرار می دهند.

۲۹ اردیبهشت‌نخستین روز از هفته میراث فرهنگی است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha