از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

تهران-ایرنا- آغاز رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه در آبهای جنوبی ایران، تمایل عربستان برای سرمایه گذاری در ایران،ادامه اعتصابات فرانسه و ادعای نشریه انگلیسی درباره شبیه‌سازی پهپادهای ایرانی توسط چین مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**چین: توافق ایران و عربستان الگویی برای حل مسائل از طریق گفت و گو است
سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به توافق ایران و عربستان گفت: این توافق، الگوی خوبی برای حل مشکلات و اختلافات بین کشورها از طریق گفتگو و رایزنی است که راه را برای تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه هموار می کند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: گفت‌وگوهای پکن صفحه جدیدی در روابط عربستان سعودی و ایران باز و راه را برای تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه هموار کرده است.

وی افزود: این توافق، الگوی خوبی برای حل مشکلات و اختلافات بین کشورها از طریق گفتگو و رایزنی است. مهم نیست که مسائل چقدر پیچیده یا چالش‌ها چقدر جدی باشد، گفت‌وگوی مساوی بر اساس احترام متقابل به راه‌حل قابل قبولی منجر خواهد شد.

ونبین با بیان این که خاورمیانه متعلق به مردم منطقه است، اظهار داشت: آینده این منطقه را مردم کشورهای خاورمیانه باید تعیین کنند و کشورهای منطقه از حمایت چین برای پیشبرد روحیه استقلال، تقویت همبستگی و هماهنگی و دست در دست هم دادن برای ساختن خاورمیانه، صلح‌آمیزتر، باثبات‌تر و مرفه‌تر برخوردارند.
https://irna.ir/xjLZ4Z
**پوتین: ما در اوکراین به خاطر بقای روسیه می‌جنگیم
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: آنچه در حال حاضر در جریان است، فقط به خاطر بهبود برخی موقعیت‌های ژئوپلیتیکی نیست بلکه ما در اوکراین به خاطر بقای روسیه می‌جنگیم.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

پوتین روز سه‌شنبه در دیدار از کارخانه صنایع هوانوردی «اولان اوده» در شهر «بوریاتیا» این کشور افزود: روسیه نمی‌تواند جمعیت روسی‌زبان را رها کند و برای جهانِ روسیه در اوکراین می‌جنگد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: مسکو به دلیل مردم خود که در این سرزمین‌ها زندگی می‌کنند، مبارزه می‌کند. ما یک کشور چند ملیتی هستیم. اگر شما هم مثل من این شانس را داشتید که با برخی از این مردم آشنا شده و با آنها صحبت کنید، متوجه می‌شدید که آنها هیچ تفاوتی با من و شما ندارند. آنها هم مثل ما و بخشی از ما هستند حال چگونه می‌توانیم آنها را رها کنیم؟

وی افزود:‌ ما هشت سال تلاش کردیم تا طرف‌های غربی‌ را متقاعد کنیم که مشکل دونباس را به‌صورت مسالمت‌آمیز حل کنند اما حالا معلوم شد که آنها ما را فریب دادند و بدون هیچ شرمی به صورت علنی درباره آن صحبت می‌کنند.

پوتین تصریح کرد: اگر جنگ در اوکراین برای شرکای غربی دیروز و دشمنان امروز ما برای بهبود وضعیت ژئوپلیتیکی است اما برای روسیه با در نظر گرفتن اتفاقات هشت تا ۱۰ سال گذشته، این جنگ بر سر همه چیز است و ما در اوکراین به خاطر بقای روسیه می‌جنگیم.

وی افزود: این برای ما یک وظیفه ژئوپلیتیکی نیست بلکه وظیفه‌ای برای تضمین بقای کشور روسیه و ایجاد شرایط برای توسعه آینده کشور و فرزندان‌مان است.

پوتین گفت: تنها هدف دشمن تضعیف دولت روسیه و تجزیه آن است اما مسکو از سال ۲۰۲۲ حاکمیت اقتصادی خود را تحکیم کرده و آنطور که دشمنانش انتظار داشتند، سقوط نکرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjLYWX
**عربستان ۷۸ فروند هواپیمای مسافربری از بوئینگ می‌خرد
شرکت بوئینگ آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، خطوط هوایی عربستان سعودی سفارش خرید ۷۸ فروند هواپیمای مسافربری این شرکت را ثبت کردند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

شرکت بوئینگ اعلام کرد، شرکت‌های هواپیمایی «سعودی ایرلاین» و «ریاض ایر» سفارش خرید ۷۸ هواپیمای مسافربری در کلاس «بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر» ثبت کردند.

بر اساس این گزارش، این سفارش که می‌تواند تا ۱۲۱ هواپیما نیز افزایش یابد، پنجمین سفارش بزرگ از نظر ارزش تجاری در تاریخ بوئینگ است.

این گزارش می‌افزاید، شرکت «ریاض ایر» با خرید ۳۹ هواپیمای بوئینگ دریم‌لاینر با گزینه‌هایی برای افزوده شدن ۳۳ هواپیمای دیگر و همچنین «سعودی ایرلاین» با خرید ۳۹ بوئینگ دریم‌لاینر با گزینه‌هایی برای افزودن شدن ۱۰ فروند دیگر موافقت کرده است.

بنابر اعلام شرکت بوئینگ، قرار است از اوایل سال ۲۰۲۵ فرایند تحویل هواپیماهای ثبت سفارش شده به شرکت‌های هواپیمایی عربستان سعودی آغاز شود.

بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر هواپیمای جت مسافربری دوموتوره و پهن‌پیکر است که توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ ساخته شده‌است. ظرفیت این هواپیما، ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر است و هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربری بوئینگ از لحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است.
https://irna.ir/xjLYXc
**ایتالیا: روسیه مقصر بحران پناهجویان است
چند روز پس از غرق شدن یک کشتی حامل مهاجران در نزدیکی سواحل ایتالیا، دولت راستگرای این کشور مدعی شد که نیروهای روسیه در لیبی به تلافی حمایت غرب از اوکراین عامل افزایش ورود مهاجران و بحران‌ها در این باره هستند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا و یکی از چهره‌های برجسته حزب برادران این کشور به رهبری جورجیا ملونی، افزایش اخیر قایق‌های حامل پناهجویان را که از لیبی به سواحل ایتالیا حرکت می‌کنند به عنوان بخشی از استراتژی جنگ ترکیبی توصیف کرد که گروه واگنر انجام می‌دهد.

بر اساس این ادعا، سیلویو جووین دیگر عضو حزب برادران ایتالیا روز سه‌شنبه جریان‌های مهاجرتی به سمت ایتالیا را به عنوان انتقام‌جویی روسیه علیه اروپا و غرب توصیف کرد.

این قانونگذار مجلس و عضو احزاب راست افراطی ایتالیا مدعی شد که هدف اعضای پیمانکار نظامی خصوصی روسی واگنر در لیبی بی ثبات کردن این کشور شمال آفریقا است.

فاکس نیوز در ادامه نوشت: برای سال‌ها جنگ میان شبه‌نظامیان لیبیایی رقیب، این کشور آفریقایی را به سرزمینی عمدتاً بی‌قانون تبدیل کرده است که در آن قاچاقچیان آزادانه فعالیت می‌کنند.

برخی از تحلیلگران به سرعت اظهارات کروستو مبنی بر اینکه گروه واگنر دست اندرکار ورود مهاجران (که امسال رشد سه برابری داشتند) بوده است را رد کردند.

ولفرام لاچر تحلیلگر SWP (یک موسسه مستقر در برلین که در زمینه سیاست خارجی و امنیتی تحقیق می‌کند)، در توییتی نوشت: این مزخرف است. افزایش خروج مهاجران از شرق لیبی در سال گذشته تحت نظارت قبیله حفتر (اشاره به خلیفه حفتر فرمانده نظامی قدرتمند لیبی) است.

دیگر متحدان ملونی در روزهای اخیر به گزارش واهمه آمیز سرویس‌های اطلاعاتی ایتالیا مبنی بر انتقال حدود ۶۸۵ هزار مهاجری که اکنون در لیبی هستند و به زودی با کشتی‌های قاچاقچیان به سمت ایتالیا حرکت می‌کنند، اشاره کرده‌اند اما مقامات آژانس مهاجرت سازمان ملل این سناریو را غیرقابل قبول خواندند و گفتند اگرچه حدود ۷۰۰ هزار مهاجر احتمالا در لیبی زندگی کنند اما بسیاری از آنها از کشورهای آفریقایی جنوبی‌تر هستند و می‌خواهند پس از کار در لیبی به کشور خود بازگردند.

دولت ائتلافی ملونی که شامل ماتئو سالوینی رهبر اتحادیه ضد مهاجران نیز می‌شود، از زمان آغاز به کار در پنج ماه پیش، قایق‌های نجات بشردوستانه را که در مرکز دریای مدیترانه در شمال لیبی فعالیت می‌کنند، متوقف کرده است.

هفته گذشته کابینه ایتالیا قاچاقچیان را هدف قرار داد و تصویب کرد اگر یک کشتی غرق یا واژگون و منجر به مرگ چندین مهاجر شود، می‌تواند محکومیت تا ۳۰ سال زندان برای خاطیان به همراه داشته باشد.

هم اکنون ملونی و برخی از وزرای او مورد انتقاد منتقدان - رهبران مخالف و گروه‌های بشردوستانه - قرار گرفته‌اند. این گروه ها معتقدند اگر کشتی‌های نجات گارد ساحلی ایتالیا به‌محض اعزام قایق مهاجران به حرکت در می‌آمدند، ممکن بود از غرق شدن کشتی لیبیایی در ۷ اسفند جلوگیری شود.

نخست وزیر ایتالیا ادعا می‌کند که بی تقصیر است و دوشنبه شب در نطق خود گفت که وجدان من راحت است.

آدولفو اورسو یکی دیگر از وزیران حزب ملونی که عضو سابق کمیسیون امور اطلاعاتی پارلمان است، خاطرنشان کرد که نقش واگنر در آفریقا در گزارش سال ۲۰۲۱ به قانونگذاران تذکر داده شده است.

اورسو وزیر شرکت‌های تجاری، گفت که این گزارش تصریح می‌کند که یک استراتژی خاص از طرف روسیه وجود داشت با هدف کنترل کشوری که در آن جریان مهاجرت وجود داشت و سپس در مدیترانه این اتفاق رخ داد.

اما یوگنی پریگوژین مالک واگنر ادعاهای ایتالیا را رد کرده است. پریگوژین در نظری که در کانال برنامه پیام‌رسانی خود منتشر کرد، ارتباط واگنر با افزایش قایق‌های قاچاقچیان را رد کرد.

پریگوژین گفت: ما هیچ ایده‌ای در مورد بحران مهاجران نداریم.

با پیدا شدن جسد مردی در دریا، روز سه‌شنبه تعداد کشته‌شدگان کشتی غرق شده در شبه‌جزیره ایتالیا به ۸۰ نفر افزایش یافت.
https://irna.ir/xjLYX2
**کره شمالی ۲ موشک بالستیک شلیک کرد
منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، کره شمالی ۲ موشک بالستیک به سمت دریا در سواحل شرقی این کشور شلیک کرده است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

ارتش کره جنوبی اعلام کرد، کره شمالی ۲ فروند موشک بالستیک کوتاه برد زمین به زمین از استان «هوانگهائه جنوبی» واقع در غرب این کشور به سمت دریا در سواحل شرقی این کشور شلیک کرد.

پیونگ یانگ در بحبوحه رزمایش مشترک آمریکا و سئول بامداد سه‌شنبه نیز یک موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرده بود.

این در حالی است که کره شمالی دو روز پیش نیز دو موشک کروز راهبردی از یک زیردریایی شلیک کرد.

شلیک‌های موشکی کره شمالی در حالی است که آمریکا و کره جنوبی از روز دوشنبه یک رزمایش مشترک ۱۱ روزه را آغاز کرده‌اند؛ اقدامی که خشم پیونگ یانگ را برانگیخته است.

کره شمالی در ماه‌های گذشته چندین آزمایش موشکی و رزمایش برگزار کرده است که هدف از آنها تقویت بازارندگی هسته‌ای و عملیاتی کردن کامل تسلیحات بیشتر توسط ارتش این کشور عنوان شده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی جمعه گذشته به ارتش این کشور دستور داد تا رزمایش‌های بیشتری برای آمادگی در یک «جنگ واقعی» انجام دهد.

حزب حاکم کارگران کره شمالی نیز یکشنبه در پاسخ به اقدامات آمریکا و کره جنوبی، تدابیر عملی و مهمی برای بازدارندگی جنگی اتخاذ کرد.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز سه‌شنبه دو موشک بالستیک کوتاه برد را به سمت دریا در سواحل شرقی شلیک کرد که این آخرین آزمایش از چندین آزمایش تسلیحاتی است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) گفت: این موشک‌ها حدود ساعت ۷:۴۰ صبح (۲۲:۴۰ به وقت گرینویچ روز دوشنبه) از استان هوانگهای جنوبی در نزدیکی سواحل غربی کشور شلیک شدند و حدود ۶۲۰ کیلومتر پرواز کردند.
https://irna.ir/xjLYXv
**لیتوانی خواستار تشدید تحریم‌های اروپا علیه روسیه شد
رئیس جمهور لیتوانی از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌ها علیه روسیه را به علت جنگ اوکراین تشدید کنند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

گیتاناس ناوسدا در مجمع عمومی پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه گفت: روسیه تهدیدی دائمی علیه ارزش‌های اروپا است.

رئیس جمهور لیتوانی افزود: باید جلوی این تجاوز را بگیریم پیش از آنکه همه ما را در هم بکوبد.

ناوسدا با بیان اینکه نه تنها سرنوشت مردم اوکراین به این جنگ گره خورده است بلکه صلح پایدار در اروپا به نتیجه آن بستگی دارد، گفت: تا زمانی که روسیه جنگ علیه اوکراین را متوقف نکند، باید تحریم‌ها علیه مسکو تشدید شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود که از تشکیل یک دادگاه بین المللی برای تحقیق در مورد جنایات جنگی در اوکراین حمایت می‌کند و باید دارایی‌های مسدود روسیه صرف بازسازی اوکراین شود.

ناوسدا در پایان گفت: اگر می‌خواهیم اتحادیه اروپا را قوی‌تر کنیم، باید از اعضای جدید با آغوش باز استقبال کنیم و به همین خاطر من از تصمیمات اخیر در مورد اوکراین، مولدواوی و کشورهای بالکان غربی استقبال می‌کنم.

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان نیز به تازگی گفته بود اتحادیه اروپا فقط با الحاق کشورهای غرب بالکان به این نهاد تقویت و تکمیل می‌شود.

شولتز از حمایت آلمان از عضویت آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان در اتحادیه اروپا حمایت کرد.
https://irna.ir/xjLYXB
**سازمان ملل: برای تمدید توافق غلات دریای سیاه تلاش می‌کنیم
سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و تیم او برای تمدید توافق غلات دریای سیاه تلاش می‌کنند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی گفت که دوره قرارداد کنونی غلات دریای سیاه به مدت ۱۲۰ روز است و دبیرکل سازمان ملل و تیم او در تماس با همه طرف ها تلاش می کنند تا این توافق بازهم تمدید شد.

وی افزود که در خصوص یادداشت تفاهم صادرات کود و غلات روسیه، دبیرکل و تیم او همه تلاش خود را برای تسهیل این تجارت انجام داده اند.

دوجاریک گفت: پیشرفت معناداری در این خصوص بدست آمده است اما همچنان موانعی به خصوص در ارتباط با سیستم پرداختی وجود دارند. تلاش ها برای رفع این موانع ادامه خواهد داشت.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: توافق غلات دریای سیاه و یادداشت تفاهم صادرات کود و غلات روسیه هر دو برای امنیت غذایی جهان حیاتی هستند.

الکساندر کوباکوف معاون نخست وزیر اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که موضع روسیه در تمدید طرح صادرات غلات از طریق دریای سیاه «به مدت ۶۰ روز» با توافق اولیه امضا شده توسط ترکیه و سازمان ملل مغایر است.

وی افزود: در توافق اولیه امضا شده مربوط به طرح غلات دریای سیاه, دوره این طرح حداقل ۱۲۰ روز است. بنابراین موضع روسیه در تمدید قرارداد فقط برای ۶۰ روز با سند امضا شده توسط ترکیه و سازمان ملل در تضاد است. ما در انتظار موضع رسمی سازمان ملل و ترکیه به عنوان ضامن این ابتکار هستیم.

سخنگوی سازمان ملل پیش از این ، روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: سازمان ملل کاملا به طرح صادرات غلات از دریای سیاه و همچنین تلاش های ما برای تسهیل صادرات کود و مواد غذایی روسیه متعهد است.

وی تصریح کرد: ما همه اقدامات لازم را برای اطمینان از ادامه این طرح انجام خواهیم داد. در مورد صادرات محصولات کشاورزی و غلات روسیه نیز به تمام تلاش های خود برای تسهیل این صادرات ادامه می دهیم و با بخش خصوصی، اروپا، انگلیس، آمریکا و سایر کشورها ارتباط دائم داریم.

هیات دیپلماتیک روسیه در ژنو اعلام کرد که مذاکرات روز جاری بین مقامات سازمان ملل و سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره تمدید احتمالی توافق صادرات غلات از دریای سیاه آغاز شده است.

ماه جولای سال گذشته معاهده‌ای بین روسیه و اوکراین با حضور ترکیه و نمایندگان سازمان ملل در استانبول برای صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه امضاء شد که هدف اصلی آن جلوگیری از بحران مواد غذایی در جهان بود. آخرین بار این معاهده در ماه نوامبر به مدت ۱۲۰ روز تمدید شد که تا ۱۸ ماه مارس سال جاری اعتبار دارد.

مسکو پیشتر اعلام کرده است که تنها در صورتی با تمدید موافقت خواهد کرد که محدودیت‌های مربوط به صادرات خود برداشته شود. بسیاری از دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد ترکیه از جمله خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور به تمدید این توافق خوش‌بین هستند.

مقام‌های روسیه می‌گویند، هرچند صادرات این کشور از دریای سیاه به طور مستقیم از سوی غرب جلوگیری نمی‌شود ولی تحریم‌های مربوط به بیمه و مسائل مالی پرداختی موجب کند شدن صادرات کود و غلات این کشور شده است.
https://irna.ir/xjLYXF
**رسانه صهیونیستی: نشست کاهش تنش با فلسطینیان در مصر برگزار می‌شود
شبکه کان رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب گزارش داد در روزهای آتی نشستی در مصر با حضور نمایندگانی از آمریکا، مصر، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی برای کاهش تنش در فلسطین اشغالی برگزار می‌شود.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

شبکه کان رژیم صهیونیستی مدعی شد، نشست دیگری مشابه نشست اخیر در عقبه این بار در شرم الشیخ مصر در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این نشست با هدف بررسی نتایج حاصل از نشست عقبه و اقدامات عملی برای کاهش تنش در فلسطین اشغالی با نزدیک شدن به ماه رمضان برگزار می‌شود.

شبکه کان رژیم صهیونیستی افزوده است: در این نشست علاوه بر آمریکا، مقامات فلسطینی، صهیونیستی، مصری و اردنی نیز حضور خواهند داشت.

نشست امنیتی اخیر تدارک دیده شده توسط آمریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به میزبانی اردن در بندر «عقبه» و با حضور نمایندگان قاهره و واشنگتن در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین برگزار شد.

بر اساس بیانیه پایانی نشست عقبه، رژیم صهیونیستی متعهد شده است که بررسی ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین را به مدت ۴ ماه و تصویب ساخت شهرک‌های جدید را به مدت ۶ ماه متوقف کند.

این نشست با مخالفت و محکومیت گسترده از سوی ملت و گروه‌های مقاومت فلسطین روبه‌رو شد و آن را توطئه‌ای دیگر برای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین و نجات رژیم صهیونیستی از فشارهای مقاومت دانستند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjLYXG
**روسیه رکورد برداشت غله را شکست
رئیس جمهور روسیه سه‌شنبه شب خبر داد که کشورش رکورد جدید برداشت ۱۵۳ تا ۱۵۵ میلیون تن غلات را به ثبت رسانده است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

ولادیمیر پوتین در جریان بازدید از کارخانه هوانوردی اولان اوده گفت: وزیر کشاورزی دو روز پیش به من گزارش داد که برداشت غلات در حال حاضر حدود ۱۵۳ تا ۱۵۵ میلیون تن است و این در واقع رکوردی است که در طول تاریخ معاصر روسیه ثبت شده و مشابه آن در زمان شوروی هم رخ نداده است.

این دومین سال متوالی است که روسیه رکورد جدیدی را در برداشت غلات ثبت می کند زیرا در سال ۲۰۲۲ رکورد ۱۵۳.۸ میلیون تن را به دست آورد و بالاترین رکورد قبلی را – در هر دو دوران روسیه نوین و شوروی - که ۱۳۵.۴ میلیون تن بود، شکست.
دولت روسیه به عنوان بخشی از تلاش‌های پوتین برای رفع اثرات تحریم این کشور پیش از رویارویی با غرب بر سر اوکراین، منابع مالی زیادی را به بخش کشاورزی سرازیر کرده است و تلاش می‌کند در تولید غذا کاملاً خودمختار شود.

با این حال، برخی از تحلیلگران در مورد این نتایج فوق العاده که همزمان با جنگ اوکراین است، ابراز تردید کرده‌اند. روسیه به سرقت مقادیر قابل توجهی غلات از مزارع و کشتزارهای اوکراین متهم شده است.

هر دو نتایج امسال و سال گذشته حدود ۲۰ میلیون تن بیشتر از رکورد قبلی است.

منابع غربی ادعا می‌کنند روسیه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن غلات از اوکراین دزدیده است که بیشتر آن به سوریه ارسال و فروخته شده است و در مجموع روسیه حدود ۴ میلیون تن غلات اوکراینی را دزدیده یا از بین برده است ضمن اینکه جنگ منجر به کاهش یک سوم تولید غلات توسط کشاورزان اوکراینی شده است.

صادرات غلات روسیه و اوکراین به یک موضوع کلیدی تبدیل شده است، زیرا وقفه در صادرات غلات این دو کشور، جهان در حال توسعه را با یک بحران غذایی جدید تهدید می‌کند.

روسیه اعلام کرد که در قرارداد صادرات غلات جدید در ۱۴ مارس (۲۳ اسفند)، کریدور غلات دریای سیاه را فقط به مدت ۶۰ روز تمدید می‌کند، تصمیمی که اوکراین می‌گوید شرایط قرارداد قبلی غلات در استانبول که در ۱۷ نوامبر تمدید شده بود را نقض می‌کند.

مسکو در ۱۳ مارس و پس از سفر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به کی‌یف، در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه روسیه در تمدید ۱۲۰ روز دیگر توافق پس از پایان آن در ۱۸ مارس ناکام ماند، این خبر را اعلام کرد.

روسیه مدعی است که این تصمیم به این دلیل است که صادرات کود و منافع کشاورزی این کشور در نظر گرفته نشده است و گفت که پس از توافق‌های اخیر هنوز موانعی بر سر راه صادرکنندگان محصولات کشاورزی روسیه وجود دارد.
https://irna.ir/xjLYXH
**درخواست ۷۲ میلیارد دلار برای برنامه ملی جاسوسی آمریکا در بودجه ۲۰۲۴
اداره اطلاعات ملی ایالت متحده آمریکا متشکل از ۱۶ نهاد و سازمان ذیربط اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در بودجه سال ۲۰۲۴ این کشور مبلغ ۷۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای برنامه اطلاعات ملی آمریکا درخواست شده است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

در این بیانیه آمده است: توضیحات و اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه نخواهد شد زیرا این اطلاعات طبقه بندی شده هستند.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که بودجه پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای سال ۲۰۲۴ میلادی بالغ بر ۶.۸۸۸ تریلیون دلار هزینه و ۵.۰۳۶ تریلیون دلار درآمد است.

جامعهٔ اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا (United States Intelligence Community) شامل ۱۶ نهاد و سازمان اطلاعاتی است که ریاست آن بر عهدهٔ مدیر اطلاعات ملی است.

هریک از ۱۶ نهاد و سازمان در زمینه وظایف سازمانی خود به جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی آن می‌پردازند و نتایج بررسی‌های خود را در اختیار رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، سیاستمداران یا مقامات عالی رتبه نظامی این کشور قرار می‌دهند.

رئیس جامعه اطلاعاتی وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از آژانس‌های مختلف و ارائه آنها به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را بر عهده دارد.

تا پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱میلادی، مدیر کل آژانس اطلاعات مرکزی بر جامعهٔ اطلاعاتی آمریکا ریاست می‌کرد.
https://irna.ir/xjLYXK
**روسیه: خواهان رویارویی با آمریکا نیستیم
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا روز سه‌شنبه پس از احضار وی به وزارت امور خارجه ایالات متحده در پی حادثه‌ای که منجر به سرنگونی پهپاد ام کیو ۹ ریپر آمریکا بر فراز دریای سیاه شد، گفت: مسکو خواهان رویارویی با واشنگتن نیست.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

سفیر روسیه در آمریکا افزود: ما ترجیح می‌دهیم شرایطی ایجاد نکنیم که موجب شود با درگیری‌ها یا حوادث ناخواسته بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده مواجه شویم.

آنتونوف اظهار کرد: در وزارت خارجه آمریکا، کارن دونفرید (دستیار وزیر) نگرانی‌های کشور متبوعش را در مورد این حادثه منتقل کرد و من نیز نظرات خودم در این خصوص را بیان کردم زیرا ما اختلافاتی با هم داریم.

وی افزود: به نظرم این یک گفت وگوی سازنده در مورد این موضوع بود، من سخنان او را شنیدم اما امیدوارم او نیز آنچه را که من گفتم، متوجه شده باشد.

آنتونوف مجدداً تکذیب وزارت دفاع روسیه مبنی بر تماس هواپیماهای روسی با این پهپاد را تکرار کرد و گفت: روسیه پیش از این در مورد حریم فضایی که به عنوان منطقه‌ای برای عملیات نظامی ویژه شناسایی شده است، اطلاع داده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر یک پهپاد روسی به نیویورک یا سانفرانسیسکو نزدیک شود، آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت: ما هشدار داده‌ بودیم که وارد نشوید و نفوذ نکنید.

مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا اعلام کرد که روز سه‌شنبه یک فروند جنگنده سوخو ۲۷ روسیه به یک پهپاد ام کیو ۹ ریپر آمریکایی بر فراز دریای سیاه برخورد کرد که این امر باعث سقوط این پهپاد در آب‌های بین‌المللی شد.

بر اساس این گزارش، دو جنگنده سوخوی ۲۷ روسیه، پهپاد آمریکا را در شرایطی که فرماندهی اروپای آمریکا آن را ناامن و غیرحرفه‌ای خواند، رهگیری کردند.

این مرکز اعلام کرد که صبح روز سه‌شنبه، یکی از جنگنده‌های روسیه به پروانه پهپاد آمریکایی برخورد کرد، سپس نیروهای آمریکا تصمیم گرفتند که پهپاد را در آب‌های بین‌المللی فرود بیاورند. این بیانیه مشخص نمی‌کند که این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده است یا خیر.
https://irna.ir/xjLYXJ
**خودداری مغرب از تحریم بخش انرژی روسیه
وزیر اقتصاد و دارایی مغرب سه‌شنبه شب ضمن اعلام خودداری این کشور از تحریم بخش انرژی روسیه، گفت که حجم واردات کنونی سوخت مغرب از مسکو در مقایسه با سال گذشته میلادی افزایش داشته است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

مغرب ممنوعیت واردات سوخت از روسیه را در راستای تحریم‌های غرب علیه مسکو رد و بر افزایش واردات سوخت از روسیه نسبت به سال گذشته تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، «نادیه العلوی» وزیر اقتصاد و دارایی مغرب، گفت: واردات گازوئیل از روسیه از ابتدای ژانویه تا ۲۷ فوریه گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: سهم واردات گازوئیل از روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی ۹ درصد بود و در سال ۲۰۲۱ به ۵ درصد رسید و در سال ۲۰۲۲ بار دیگر به ۹ درصد رسید.

وزیر اقتصاد و دارایی مغرب اضافه کرد، از ابتدای ژانویه تا ۲۷ فوریه، متوسط ‌قیمت هر تن گازوئیل روسیه به ۹۱۸.۹۱ دلار در هر تن رسید، در حالی که واردات گازوئیل از کشورهای دیگر با تفاوت ۶ درصدی ۹۷۸.۳۶ دلار در هر تن بوده است.

براساس داده‌های ردیابی کشتی و منابع تجاری، امارات متحده عربی نیز در حال افزایش واردات نفت خام و محصولات پالایشگاهی از روسیه است.

روسیه پس از تحریم‌های بین‌المللی به دلیل تهاجم به اوکراین، نفت خام و محصولات پالایشگاهی خود را با تخفیف به فروش می‌رساند.

در این میان گزارش‌ها حاکی است چین، هند و چندین کشور آفریقایی و خاورمیانه نیز واردات نفت خام و محصولات پالایشگاهی روسیه را افزایش داده‌اند.
https://irna.ir/xjLYXN
**ادامه اعتصابات ضد دولتی در فرانسه / بوی تعفن هزاران تن زباله پاریس را فرا گرفت
در نهمین روز اعتصاب اتحادیه‌های صنفی علیه اصلاحات بازنشستگی دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، خیابان‌های شهر پاریس پایتخت این کشور مملو از زباله‌هایی است که بوی تعفن آنها علاوه بر شهروندان، گردشگران را نیز از این شهر فراری داده است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

در هر دو سوی خیابان‌های منتهی به ساختمان سنا و کاخ الیزه زباله‌های خانگی رها شده است و حیوانات و حشرات موذی مانند موش‌ها در همه جا به چشم می‌خورند.

به گفته منابع آگاه، بیش از هفت هزار تن زباله در شهر پاریس رها شده است و هر روز بر آنها افزوده می‌شود.

گزارش‌ها از شهرهای دیگر فرانسه نیز از وضعیت مشابه حکایت دارد.

نادیا تورکای گردشگر اهل انگلیس می‌گوید بوی زباله‌ها، رانندگی و گردش در پاریس را به شدت آزار دهنده گرده است.

وی افزود: خیابان‌های پاریس خیلی کثیف شده است و همه جا بوی تعفن زباله‌ها به مشام می‌رسد.

کیسه‌های زباله به‌ویژه در خیابان‌هایی که رستوران‌های زیادی وجود دارد، روی هم انباشته شده و چهره بسیار زشتی را به پاریس داده است.

گفته می‌شود به ازای هر یک شهروند پاریس، ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد موش وجود دارد و همین امر "شهر نورها" را به یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان تبدیل کرده است.

هرچند که لایحه جنجالی مکرون تصویب شده است اما شرایطی که موجب شد فرانسه تا آستانه آنچه معترضان متوقف شدن کشور و به تعبیری قفل شدن تمام فرایندها توصیف می‌کنند، برسد، همچنان پابرجاست.

شرایطی که به اعتقاد تحلیلگران با خستگی ماه‌ها اعتراض بی‌جواب تشدید شده و آتشی است زیر خاکستر؛ آتشی که نه فقط پایانی برای روایت لایحه جنجالی اصلاحات بازنشستگی در فرانسه نیست بلکه آغازی است برای سقوط سیاستمداری که به خواست قوی ملتش پاسخ منفی داد.
https://irna.ir/xjLYXR
**دیدار مقام‌های ارشد ترکیه و آمریکا / تاکید بر تداوم همکاری‌های مشترک دو کشور
ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در جریان سفر خود به پایتخت ایالات متحده، روز سه‌شنبه با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن در کاخ سفید و ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی در محل وزارت امور خارجه آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

بر اساس بیانیه مشترک منتشر شده، کالین و مقام‌های آمریکایی در مورد روابط سیاسی و اقتصادی، زلزله ماه گذشته ترکیه، همکاری در صنعت دفاعی، امنیت انرژی، مبارزه با تروریسم، درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، جنگ روسیه و اوکراین، قفقاز جنوبی و روند مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت وگو کردند.

کالین در این گفت وگوها از حمایت و همبستگی آمریکا و جامعه بین المللی از ترکیه در پی زمین لرزه‌های ۱۷ بهمن ماه در این کشور ابراز خرسندی کرد. وی گفت که ترکیه به تلاش‌های خود برای احیا و بازسازی سریع مناطق زلزله زده ادامه می‌دهد.

در این دیدارها همچنین بر ابعاد راهبردی روابط ترکیه و آمریکا و اهمیت تداوم همکاری دو کشور در مسائل جهانی و منطقه‌ای بر اساس احترام و علاقه متقابل تاکید شد.

بر اساس این بیانیه، در این گفت وگوها عنوان شد که باید اقدامات تسهیل کننده‌ای انجام شود تا حجم تجارت دوجانبه به هدف ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این دیدارها افزود: تمرکز بر تعمیق دامنه همکاری‌ها در حوزه صنایع دفاعی باید بدون هیچ پیش شرطی باشد.

به گزارش آناتولی، در مورد ورود سوئد و فنلاند به ناتو، تاکید شد که ترکیه از سیاست درهای باز ائتلاف حمایت می‌کند و اجرای تعهدات کشورهای شمال اروپا در راستای تفاهم نامه سه جانبه ژوئن ۲۰۲۲ این روند را تسریع خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، در مورد جنگ در اوکراین نیز تاکید شد که درگیری طولانی‌مدت بی‌ثباتی منطقه‌ای و جهانی را عمیق‌تر می‌کند و کالین گفت که آنکارا به تلاش‌های خود برای ایجاد یک راه‌ حل دیپلماتیک ادامه خواهد داد.

مقام‌های طرفین همچنین درباره نقش ترکیه در تسهیل صادرات غلات به خارج از اوکراین با سازمان ملل گفت وگو کردند.

بر اساس بیانیه مذکور، کالین همچنین خاطرنشان کرد که ترکیه به مبارزه خود با سازمان های تروریستی از جمله پ. پ. ک و داعش ادامه خواهد داد.
https://irna.ir/xjLYXT
**چین: برای بازگرداندن روابط پکن و واشنگتن به مسیر درست، صداقت لازم است
سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه تاکید کرد طرف آمریکایی باید صداقت نشان دهد و با چین برای انجام اقدامات مشخص برای کمک به بازگرداندن روابط پکن و واشنگتن به مسیر درست همکاری کند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه اظهار کرد که ایالات متحده انتظار دارد در هفته‌های آینده روسای جمهور آمریکا و چین تماسی داشته باشند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری روزانه در پاسخ به یک پرسش مرتبط گفت: چین و ایالات متحده ارتباطات لازم را حفظ می‌کنند.

وی افزود: چین معتقد است ارزش و اهمیت ارتباطات در تقویت درک متقابل و مدیریت اختلافات نهفته است و ارتباط نباید به خاطر ارتباط انجام شود.

وانگ اضافه کرد: طرف آمریکایی باید صمیمیت نشان دهد و با چین برای انجام اقدامات مشخص برای کمک به بازگرداندن روابط چین و آمریکا به مسیر درست همکاری داشته باشد.

یک مقام اطلاعاتی ارشد آمریکا پیشتر ارزیابی کرد که چین خواهان تشدید تنش با ایالات متحده نیست و روابط با ثبات با واشنگتن را ترجیح می‌دهد.

«آوریل هینز» مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا به جمعی از قانونگذاران آمریکایی گفت که چین تشدید تنش با آمریکا را نخواسته و با وجود تلاش برای افزایش قدرت نظامی و اقتصادی خود در جهان، معتقد است از داشتن روابط با ثبات تر با واشنگتن سود می‌برد.

مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا در نشستی با کمیته اطلاعاتی مجلس سنای این کشور افزود: ما به رغم انتقادهای شدید اخیر شی جین پینگ رئیس جمهور چین از آمریکا ارزیابی می‌کنیم که پکن هنوز معتقد است از جلوگیری از تشدید تنش و حفظ ثبات در روابطش با آمریکا بیشترین سود را می‌برد.

هینز در ادامه این ارزیابی ادعا کرد، چین از جنبه‌های اقتصادی، فن آوری، سیاسی و نظامی به شکلی فزاینده در حال به چالش کشیدن آمریکا در سراسر جهان بوده و همچنان اولویت بی مانند برای آمریکا باقی می‌ماند.
https://irna.ir/xjLYXV
**ترکی الفیصل: آمریکا نمی‌توانست میانجی صادقی در مذاکرات ایران و عربستان باشد
ترکی الفیصل رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی در گفت وگو با شبکه «فرانس ۲۴» گفت که آمریکا نمی‌توانست میانجی صادقی در مذاکرات ایران و عربستان باشد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

الفیصل گفت: نه آمریکا و نه اروپا نمی‌توانستند میانجی صادق باشند و توافق بین عربستان سعودی و ایران را تضمین کنند، مانند آنچه چین به آن کمک کرده است.

رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی افزود: این چین بود که توانست کار را انجام دهد زیرا روابط خوبی با هر دو کشور دارد.

وی گفت که چین ضامن توافق عربستان و ایران است که از سوی پکن برای احیای روابط دیپلماتیک اعلام شد و این به معنای دوری از واشنگتن نیست.

الفیصل همچنین افزود که انتظار دارد توافق بین ریاض و تهران در تمامی پرونده‌های منطقه، از یمن گرفته تا لبنان و سوریه نیز تاثیر داشته باشد.

رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در ادامه درباره موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت که شروط عربستان برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل در طرح صلح عربی آمده است.

وی پیش تر نیز در واکنش به عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفته بود: من هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این اقدام سازنده بوده، نمی‌بینم. فلسطین همچنان تحت اشغال است و مردم آن زندانی دولت اسرائیل هستند. حمله و قتل افراد فلسطینی به طور روزانه در حال رخ دادن است. دزدی از زمین‌های فلسطینی با وجود تضمین‌هایی که اسرائیل پیش از این در توافق صلح با امارات داده بود، همچنان در حال انجام است.

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت و استقبال از سوی کشورهای منطقه تا پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن بازتاب گسترده‌ای داشت.
https://irna.ir/xjLYY2
**الجزایر صادرات گاز خود را به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب می‌رساند
شرکت نفت و گاز الجزایر سه‌شنبه شب اعلام کرد در پنج سال آینده قصد دارد صادرات گاز طبیعی این کشور را به سالانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب برساند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

«توفیق حکار» مدیرعامل شرکت نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) گفت: گروه سوناطراک در نظر دارد در پنج سال آینده سالانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز صادر کند این در حالی است که ظرفیت صادرات گاز این مجموعه در حال حاضر حدود ۵۶ میلیارد متر مکعب در سال است.

وی افزود: تا زمانی که تقاضا برای گاز در میان مدت و بلندمدت وجود داشته باشد، به شرکای خود اطمینان می‌دهیم که نیازهای آن‌ها به گاز طبیعی را برآورده خواهیم کرد.

این مقام سوناطراک اضافه کرد که این شرکت در سال ۲۰۲۲ علاوه بر انجام تعهدات خود در قبال مشتریان داخلی و خارجی، تلاش‌های قابل توجهی برای استخراج اضافی گاز طبیعی انجام داده است.

بر اساس اطلاعات رسمی انرژی الجزایر، صادرات گاز این کشور در سال گذشته به ۵۶ میلیارد متر مکعب رسید و بازار داخلی این کشور نیز ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرد.

پیش تر نیز رسانه‌های الجزایری گزارش داده بودند که مقام‌های الجزایری و ایتالیایی توافقنامه انتقال گاز از الجزایر به ایتالیا امضا کردند.

بر اساس این گزارش‌ها، خط لوله گاز «گالسی» در امتداد کف دریای مدیترانه تا ساردینیا (جزیره‌ای در دریای مدیترانه) امتداد خواهد داشت و طول بخش دریایی آن ۲۸۴ کیلومتر است.

روزنامه‌های ایتالیایی نیز گزارش داده بودند که به لطف این توافق، ایتالیا واردات گاز خود از الجزایر را از ۲۰ به ۳۵ میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد.
https://irna.ir/xjLYY3
**خاک سوریه محل تاخت و تاز صهیونیست‌ها و تروریست‌های آمریکایی
در روزهای اخیر، خبر سفر غیرقانونی ششمین بار فرمانده تروریست‌های سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه) در طول ۱۱ ماه گذشته، به شمال شرق سوریه و حملات هوایی اخیر و همزمان بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی به سوریه توجه رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل منطقه را به خود جلب کرده است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

سفر غیرقانونی "مایکل اریک کوریلا" حدودا یک ماه پس از زلزله مهیب شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه انجام شد، زلزله ای که بیش از ۵۰ هزار کشته در دو کشور باقی گذاشته است.

بر اساس اعلام منابع خبری، "مایکل اریک کوریلا" فرمانده تروریست های سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا) چهارشنبه گذشته (به طور غیرقانونی) وارد خاک سوریه در شمال شرق این کشور شد و از تروریست های متجاوز آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه بازدید کرده است.

(سازمان تروریستی) سنتکام در بیانیه‌ای مدعی شده که ژنرال کوریلا، به شمال شرق سوریه سفر کرد تا با نظامیان (تروریست) آمریکایی گفت وگو و از تاسیسات حیاتی در مبارزه با داعش بازدید کند.

سنتکام مدعی شده که کوریلا با نظامیان (تروریست) آمریکایی که در حال مبارزه! با داعش هستند، گفت وگو کرده و این در حالی است که واشنگتن به وجود آورنده و حامی اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه می باشد.

در این بیانیه آمده است که کوریلا همچنین از نیروهای دموکراتیک سوریه بازدید کرده است.

پیش از کوریلا، ژنرال "مارک میلی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز که به سرزمین های اشغالی سفر و با مقامات رژیم صهیونیستی در تل آویو دیدار و گفتگو کرده بود، در ۱۳ اسفند ماه بصورت غیرقانونی و پنهانی به خاک سوریه سفر و از نیروهای اشغالگر آمریکایی که در شرق سوریه مستقر هستند، بازدید کرد.

از زمان شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نظامیان آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک تروریستی شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه و کشتار مردم این کشور کردند.

از اسفندماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) که بحران سوریه آغاز و به جنگ بین المللی تبدیل شد، غربی ها به ویژه آمریکا با ایجاد، تجهیز، آموزش و تسلیح گروه های تروریستی به ویژه داعش و با هدف اصلی "تامین امنیت رژیم صهیونیستی" به صورت غیرمستقیم و در ادامه به طور مستقیم وارد نبرد سوریه شدند، نبردی که پس از سال ها به شکست گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی – عربی – صهیونیستی و ترکیه ختم شد.

با شروع بحران سوریه و تبدیل آن به جنگ بین المللی، این کشور به محل تاخت و تاز تروریست های آمریکایی و رژیم صهیونیستی به عنوان حامیان اصلی گروه های تروریستی – تکفیری تبدیل شد و در این مسیر مردم و دولت سوریه خسارت های فراوانی متحمل شده اند.

از زمان ورود غیرقانونی تروریست های آمریکایی به سوریه، شبه نظامیان موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه (قَسَد) نیز عملا زیر چتر آمریکایی ها قرار گرفتند و مطیع دستورات یانکی ها شدند؛ هرچند این گروه کُرد سوری هم اکنون و در گذشته با رژیم صهیونیستی ارتباط خوبی داشته و دارد، اما با حضور تروریست های آمریکایی در شمال شرق سوریه، قسد به زعم خود جان تازه ای گرفته، چرا که حکومت دمشق، در سال های اخیر به دلیل درگیری شدید با تروریست های تکفیری در سراسر این کشور، مقداری کُردهای سوری را به حال خود رها کرده، ولی این مساله همیشگی نیست، بلکه با پیچیده شدن طومار تروریست ها در آخرین ایستگاه خود یعنی در استان ادلب و شمال حلب (شمال غرب سوریه)، بساط قَسَد و آمریکایی ها نیز در سوریه جمع خواهد شد.

دولت سوریه بارها با اعتراض به مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت و سازمان ملل برای حضور غیرقانونی آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه اعلام کرده که یانکی ها هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و آنها با کمک شبه نظامیان "قسد" این سرقت را ادامه می دهند، روندی غیرقانونی که در پنج سال گذشته ادامه داشته است.

رژیم صهیونیستی نیز با آغاز بحران سوریه عملا به نیروی هوایی تروریست ها تبدیل شد و در طی سال های گذشته صدها بار به مراکز نظامی و غیر نظامی سوریه و جبهه مقاومت اسلامی در حمایت از تروریست ها حمله کرده است و این روند حتی پس از زلزله ۱۷ بهمن ماه مهیب شمال غرب سوریه نیز از سوی صهیونسیت ها تشدید شده است.

بمب افکن های رژیم صهیونیستی از ۳۰ بهمن ماه تاکنون در سه حمله تجاوزکارانه به سوریه یکبار شهر دمشق و اطراف آن، یکبار فرودگاه بین المللی حلب که محل ارسال کمک های کشورهای دیگر به مردم آسیب دیده سوریه می باشد و یکبار نیز منطقه مصیاف در بین استان های حماه و طرطوس در شمال غرب این کشور را هدف قرار داده است.

بمباران مکرر خاک سوریه توسط بمب افکن های رژیم صهیونیستی و حضور غیرقانونی تروریست های آمریکایی در خاک سوریه که پس از شکست گروه تروریستی داعش صورت گرفته نشان می دهد که یانکی ها و صهیونیست ها فقط به دنبال ضربه زدن به مردم و دولت سوریه هستند و در این مسیر از هیچ توطئه‌ای علیه سوری‌ها فروگذاری نمی‌کنند.

از قرار معلوم تروریست های آمریکایی و صهیونیست ها نمی خواهند دست از سر مردم سوریه بردارند و نقشه ها و توطئه های جدیدی علیه آسیب رساندن بیشتر به آنها را در سر می پرورانند، توطئه هایی که هر روز با شیوه جدیدتری علیه مردم سوریه اعمال می شود و گویا تمامی ندارد.

دیده‌بان موسوم به حقوق بشر سوریه چندی پیش اعلام کرد که نظامیان آمریکایی (در اقدامی جدید علیه مردم سوریه) یک پایگاه نظامی جدید در شهر الرقه در شمال سوریه احداث کرده اند.

تارنمای دیده بان موسوم به حقوق بشر سوریه که دفتر آن در لندن قرار دارد و مخالف دولت دمشق می باشد، اعلام کرده که احداث این پایگاه نظامی از سوی آمریکایی های (اشغالگر) در حالی صورت گرفته که سه سال می باشد، نظامیان ایالات متحده از شهر الرقه عقب نشینی کرده اند.

اعلام این خبر پس از آن مطرح می شود که ساخت باند فرودگاهی و پادگان استقرار لشکر ۱۷ تروریست های آمریکایی در نزدیکی شهر الرقه در آبانماه گذشته تکمیل شده است، البته در چند سال اخیر نظامیان و ماموران سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در شهر "الطبقه" از توابع استان رقه حضور دارند و مرکز آنها محلی برای اقدامات جاسوسی علیه سوری ها و نیروهای مستقر در منطقه می باشد.

تروریست های آمریکایی تمامی اقدامات نظامی و جاسوسی خود در الرقه را با کمک نیروهای دمکراتیک سوریه یا همان قسد که اکثر کُرد سوری هستند، انجام می دهند.

یکی از نکات قابل توجه در خصوص فعالیت اخیر تروریست های آمریکایی در الرقه که تا آذر ماه سال ۱۳۹۶ پایتخت سیاسی تروریست های داعش در دوران اشغال بود، حضور علنی نظامیان آمریکایی در این شهر با خودروهای حامل پرچم یانکی ها می باشد و این در حالی است که تروریست های آمریکایی پیش از این به صورت علنی در این شهر تحرک نداشتند و این مساله نشان می دهد که آمریکایی ها در حال انجام توطئه جدید در سوریه می باشند.

با بمباران و گلوله باران شدید شمال سوریه توسط ارتش ترکیه که سه ماه پیش صورت گرفت، پایگاه های نظامی آمریکا که در مناطقی همچون "تل ابیض، تل السمن، عین عیسی، الطبقه و الجزره قرار داشت، تغییر مکان داده و احتمالا بخش زیادی از تروریست های آمریکایی در پایگاه جدید الاحداث یانکی ها در الرقه مستقر خواهند شد و برنامه های جدید واشنگتن در سوریه را پیگیری خواهند کرد.

حضور غیرقانونی آمریکا در خاک سوریه که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده، تاکنون خسارت های بی شمار انسانی و مادی برای سوری ها داشته به حدی که بنا بر اعلام وزارت خارجه سوریه فقط خسارت های وارده آمریکا به صنعت نفت این کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم در مجموع حدود ۱۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است.
وزارت خارجه سوریه درباره جزئیات خسارت های تروریست های آمریکایی اعلام کرده که «در نتیجه تجاوزگری های مستقیم نظامیان آمریکایی و شبه نظامیان وابسته به آن یعنی قَسَد، سوریه حدود ۲۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به طور مستقیم و بیش از ۸۶ میلیارد دلار نیز به طور غیرمستقیم در بخش نفت (که منظور سرقت و تخریب منابع نفتی می باشد) خسارت دیده است که دمشق چندی پیش این موضوع را طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد.

هدف اصلی حضور تروریست های آمریکایی در سوریه تامین امنیت رژیم صهیونیستی می باشد که ماموریت اصلی یانکی ها در این کشور نیز همین است از این رو مقامات واشنگتن به دلیل این که زیر بلیط و وام دار "لابی صهیونیسم" می باشند، مجبور هستند تا هر زمانی که صهیونیست ها دستور می دهند در سوریه حضور داشته باشند و به اقدامات ضدانسانی خود در این کشور ادامه دهند.

و یا به عبارت دیگر همانگونه که "جان کربی" هماهنگ کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا، پیش از این اعلام کرده بود، کاخ سفید تصمیمی برای عقب‌نشینی از خاک سوریه ندارد و تحریم های این کشور را نیز کاهش نخواهد داد، به معنای دیگر یعنی سوری ها باید تروریست های آمریکایی را تحمل کنند. مقامات رژیم صهیونیستی نیز همانگونه که در سرشت تجاوزکارانه شان ثبت شده به این سادگی دست از سر مردم سوریه بر نخواهند داشت و تنها یک راه در مقابل سوری ها می ماند و آن هم مقابله با اقدامات تجاوزکاران واشنگتن و تل آویو می باشد.
https://irna.ir/xjLYW3
**مقام یمنی: تحریم‌های آمریکا دامن خودش را گرفت
عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به ورشکستگی سه بانک بزرگ آمریکایی گفت که تحریم های آمریکا علیه کشورهای دیگر نتایج معکوس داد و دامن خودش را گرفت.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که تحریم های آمریکا علیه روسیه نتایج معکوس داد و بانک های آمریکایی ورشکست شدند.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: روسیه، یمن و تعدادی از کشورهای دیگر از سوی آمریکا و هم پیمانانش تحریم می شوند اما ورشکستی نصیب بانک های آمریکایی شد.

الحوثی نوشت که طی یک هفته بانک های آمریکایی «سیلیکون ولی»، «سیگنچر» و «سیلورگیت» به ترتیب ۲۱۲ میلیارد دلار، ۱۰ میلیارد دلار و ۱۱.۴ میلیارد دلار ورشکستگی داشتند.

اخیرا پس از تصویب آخرین بسته های تحریم علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مسکو تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و آن را بیهوده دانست.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که آخرین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا که اخیرا تصویب شد، "پوچ" بوده است.

پسکوف در ادامه افزود که کشورهای غربی در تلاش برای یافتن افراد و نهادهای بیشتری برای مجازات هستند.

تحریم های اتحادیه اروپا که به تازگی ۱۲۱ فرد و نهاد روسیه را هدف قرار می دهند، دهمین دور تحریم ها با هدف کاهش منابع مالی و نظامی روسیه برای درگیری است.

پسکوف گفت: این لیست غیرمنطقی افراد و نهادها را توضیح می دهد. ما در مورد چنین افراد کاردانی صحبت می کنیم و قرار گرفتن در لیست برای آنها هیچ ناراحتی ایجاد نمی کند.

تحریم های اخیر اتحادیه اروپا ده ها تجارت و سازمان دولتی روسیه از جمله سه بانک روسی را هدف قرار داده است.

قرار گرفتن در این لیست به معنای مسدود شدن دارایی در اتحادیه اروپا و ممنوعیت ویزا است.
https://irna.ir/xjLYZm
**میلیاردر آمریکایی: سرمایه داری رو به فروپاشی است
یک ابر میلیاردر آمریکایی با انتقاد از اقدام دولت بایدن در جبران خسارت سپرده های بیمه نشده بانک های بحران زده گفت: اقتصاد آمریکا قرار بود سرمایه داری باشد که آن هم امروز در برابر دیدگان ما در حال فروپاشی است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

کن گریفین (Ken Griffin) در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز از تصمیم دولت آمریکا در جبران خسارات تمامی سپرده های بانک های "اس وی بی" و "سیگنیچر" از جمله سپرده های بیمه نشده ای که موجودی ای بیش از 250 هزار دلار دارند، انتقاد کرد.

بر اساس جدیدترین برآورد نشریه اقتصادی فوربز، رئیس صندوق پوشش ریسک سیتادل ثروتی افزون بر 32 میلیارد دلار دارد. گریفین افزود: دولتی که خسارت تمامی سپرده ها را جبران کند فاقد انضباط مالی است.

تارنمای روزنامه راستگرای واشنگتن تایمز نیز از حاتم بخشی جو بایدن در تزریق بیش از 200 میلیارد دلار کمک اضافی دولت آمریکا به آن دسته از سپرده گذاران بانک "اس وی بی" و "سیگنیچر" که سپرده هایشان تحت پوشش بیمه فدرال نبود انتقاد کرد و نوشت: این نخستین گام به سوی کنترل دولتی نظام بانکداری است.

در ادامه این تحلیل آمده است: شرکت بیمه، سپرده فدرال سپرده های بالغ بر 250 هزار دلار را بیمه می کند. بایدن موافقت کرده که این سقف برای پوشش بسیاری از سپرده های بیمه نشده این دو بانک افزایش می یابد.

احتمال دارد چنین اقدامی به منابع صندوق بیمه سپرده فشار آورده و زمینه ساز مداخله دولت های بعدی آمریکا برای نجات بانک های بزرگ شود.

از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت های حوزه آی تی که سهم عمده ای از سرمایه گذاری "اس وی بی" را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبرو شدند.

با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان های وارده را جبران کند. این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه گذاران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه های خود بزنند.

اندکی پس از تعطیلی اس وی بی، مقام های فدرال بانک زیانده سیگنچر (Signature Bank) (فعال در حوزه رمز ارز) را نیز تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همانند "اس وی بی" با افزایش خروج سپرده ها روبرو شده بود.
https://irna.ir/xjLZ2r
**لاپید، بن گویر را «وزیر تیک‌تاک» خواند
نخست وزیر پیشین و رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به وزیر امنیت داخلی این رژیم حمله کرد و او را «وزیر تیک‌تاک» خواند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

یائیرلاپید نخست وزیر پیشین و رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در حمله تندی به ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی این رژیم گفت: در چهارراه «مجدو» انفجار رخ می دهد و مجروحیت های شدید اتفاق می افتد، یک پزشک در منطقه ایلات مورد حمله قرار می گیرد، یک دختر جوان در مقابل چشمان خانواده اش گلوله می خورد، همه این اتفاقات رخ می دهد اما «وزیر تیک تاک و نان پیتا» تنها مشغول یک کار است و آن ابراز شکایت و نارضایتی در رسانه ها.

لاپید پیش از این نیز گفته بود که بن گویر در داخل برنامه «تیک تاک» زندگی می کند.

بر اساس این گزارش، مخالفان کابینه نتانیاهو هر روز بیشتر می شوند و این روند تقریبا تمام اقشار صهیونیستها را دربر گرفته است؛ به حدی که با ورود دستگاه‌های اطلاعاتی مهم این رژیم به صف مخالفان لایحه اصلاحات قضایی، شرایط برای ادامه کار نتانیاهو و کابینه افراطی اش بسیار دشوارتر از گذشته شده و به اعتقاد کارشناسان و تحلیل گران مسایل منطقه، احتمال فروپاشی کابینه او وجود دارد.

سرزمین های اشغالی در هفته های اخیر شاهد اعتراضات صهیونیست‌ها علیه لایحه اصلاحات قضایی بوده و آنان معترضان خواستار توقف روند تصویب این قانون هستند.

پس از موافقت اولیه کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی با بخشی از طرح جنجالی اصلاحات قضایی، منابع رسانه ای از برگزاری تظاهراتی در عصر دیروز سه شنبه علیه این طرح در قدس اشغالی خبر دادند.

در لایحه اصلاحات قضایی که ائتلاف مخالفان در سرزمین های اشغالی از آن "کودتا" تعبیر می کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این لایحه همچنین، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.
https://irna.ir/xjLZ2F
**اعتصاب سراسری در سریلانکا در اعتراض به افزایش دو برابری مالیات‌ها
به دنبال تلاشهای دولت سریلانکا برای دو برابر کردن پرداخت مالیات با هدف پرداخت بدهی های خود به بانک جهانی، بخشهای مختلف در این کشور روز چهارشنبه اعتصاب کردند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

روزچهارشنبه بیمارستانها، مدارس و ۴۰ اتحادیه تجاری در سراسر کشور در سریلانکا فعالیتهای خود را در واکنش به این تصمیم دولت به حال تعلیق درآوردند.

بر اساس این گزارش، همچنین در این روز اعتصاب کارگری سبب شده است حمل و نقل در این کشور دچار اختلال شود.

این اقدام مردم در حالی صورت گرفته است که رانیل ویکرمسینگه رییس جمهوری سریلانکا هر گونه برگزاری اعتصاب را منع کرده است و می گوید متخلفان با خطر از دست دادن شغل خود روبرو خواهند شد. اتحادیه های کارگری می گویند مدت زمان اعتصاب بستگی به پاسخ دولت به تقاضای خود برای معکوس کردن روند پرداخت مالیات بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، قرار است هیات اجرایی وام دهنده مستقر در واشنگتن در ۲۰ مارس (۲۹ اسفند ما جاری) درباره بسته نجات سریلانکا تصمیم گیری کند.

مقاماتی که در حال انجام مذاکرات با صندوق بین المللی پول هستند می گویند از نزدیک اعتراضات و شورش های اجتماعی را از زمان اصلاحات مالیاتی در سریلانکا زیرنظر دارند.

سریلانکا پس از عدم پرداخت بدهی خارجی به ارزش ۴۶ میلیارد دلاربه دنبال دریافت کمک مالی از سوی صندوق بین المللی پول بود.
https://irna.ir/xjLZ3C
**بازداشت ۴ نفر در بحرین بخاطر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای از بازداشت چهار شهروند بحرینی توسط نیروهای امنیتی به دلیل فعالیت در شبکه های اجتماعی خبر داد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ خود خواستار اعمال فشار بر دولت بحرین برای آزادی فوری مخالفان سیاسی بازداشت شده در این کشور شد.

سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که یکی از بازداشت شدگان پیش از تشکیل مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس جهانی به میزبانی منامه با ارسال توئیتی خواهان اصلاح نظام پارلمانی بحرین شده بود.

این سازمان تاکید کرد که "رهبران و نمایندگان اتحادیه بین المجالس جهانی باید از مقامات بحرینی بخواهند که تمامی اتهامات علیه این چهار مرد و سایر افرادی را که در حال حاضر به دلیل استفاده از حق آزادی بیان، زندانی هستند، لغو کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر اشاره کرد که این بازداشت ها در همان هفته‌ای انجام شد که در آن مقامات بحرینی دو روادید را که قبلا" برای کارمندان این سازمان به منظور شرکت در مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس جهانی صادر شده بود،لغو کردند.

بر اساس اعلام این سازمان، مقامات بحرینی در حالی روادید کارمندان سازمان دیده بان حقوق بشر برای سفر به منامه جهت شرکت در مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس جهانی را لغو کردند که این سازمان از وضعیت ناظر دائمی این اتحادیه برخوردار است.

این بیانیه "بازداشتها و لغو روادید را نمونه‌هایی از اقدامات مقامات بحرینی برای محدود کردن آزادی بیان و شکل گیری تشکل‌ها و انجمن‌ها دانست که نقض کننده تعهدات بین المللی حقوق بشری توسط این کشور است".

بحرین از ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ تاکنون صحنه اعتراضات مردمی برای درخواست جهت اصلاحات سیاسی، رفع تبعیض و برقراری عدالت است.
https://irna.ir/xjLZ3G
**سی ان ان: چین پندار سلطه آمریکا بر خاورمیانه را در هم شکست
تحلیلگر سی ان ان با بر شمردن خطاهای راهبردی آمریکا در منطقه، نوشت که عربستان، مستاصل از تغییر مداوم سیاست های واشنگتن، تصمیم گرفت تا دیگر منافع ملی خود را در اولویت قرار دهد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

نیک رابرتسون تحلیلگر شبکه تلویزیونی سی ان ان با اشاره به میانجیگری چین در بهبود روابط ایران و عربستان سعودی نوشت که اعلام برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض نباید غیر منتظره باشد. تجدید روابط ایران و عربستان نتیجه منطقی محدودیت های دیپلماتیک آمریکا و تلاش فزاینده چین در همسو ساختن کشورهای دیگر با خود است.

به نوشته این رسانه، جنگ های آمریکا علیه افغانستان و عراق بخش مهمی از سرمایه دیپلماتیک واشنگتن در خاورمیانه را سوزانده است. بسیاری از ساکنان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس تحولات جنگ روسیه و اوکراین را ماجراجویی بی مورد و خطرناک آمریکا دانسته و برخی حتی از ادعاهای ارضی روسیه بر برخی از مناطق اوکراین جانبداری می کنند.

آنچه که جهان غرب، جنگ بر سر ارزش های دموکراتیک می خواند، خریداری در میان حکومت های خودکامه خلیج فارس نداشته و این درگیری بر خلاف کشورهای اروپایی دغدغه اصلی آنان نیست.

از سوی دیگر عربستان سعودی و به خصوص ولیعهد جوان آن (محمد بن سلمان) از آمریکای دمدمی مزاج مستاصل هستند. از یک سو روابط ریاض و واشنگتن بر سر قتل جمال خاشقچی سرد شده و از سوی دیگر آمریکا یک روز از بن سلمان می خواهد تا تولید نفت را افزایش دهد و روز دیگر خواهان کاهش آن است.

این تغییر رویه باعث شده تا عربستان سیاست های خود را بیشتر بر اساس منافع ملی تنظیم کند تا نیازهای آمریکا.

جو بایدن در جریان سفر چند ماه پیش به ریاض گفته بود که واشنگتن از خاورمیانه خارج نمی شود و خلائی برای روسیه، ایران و چین فراهم نمی سازد. به نظر می آید که اکنون دیگرانند که از آمریکا دوری می جویند.

بدتر آنکه اقدام ترامپ در خارج ساختن آمریکا از برجام، وجهه جهانی این کشور را لکه دار کرده و تعهد و دیپلماسی آن زیر سوال رفته است. تمامی این شرایط به شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، نشان داد که زمان نقش آفرینی وی فرا رسیده و باید رهبری دیپلماسی جهانی را بر عهده گیرد.

نیک رابرتسون در خاتمه این تحلیل نوشت: هر اتفاقی که در جنگ اوکراین رخ بدهد، یک نظم جدید جهانی در حال شکل گیری است.
https://irna.ir/xjLZ4F
**تشدید اختلافات جمهوریخواهان درمورد حمایت آمریکا از اوکراین
لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مخالفت با اظهارات فرماندار هم حزبی خود، نسبت به آنچه که بی اعتنایی واشنگتن به اوکراین خواند، هشدار داد و مدعی شد اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این جنگ پیروز شود، درگیری های بیشتری در راه خواهد بود.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

تارنمای هیل نوشت: هشدار این سناتور آمریکایی در واکنش به اظهارات ران دسانتیس فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا درباره این که «جنگ اوکراین نباید جزو منافع ملی اصلی آمریکا باشد» مطرح شده است.

گراهام با انتشار توئیتی مدعی شد: اگر پوتین در جنگ اوکراین شکست بخورد اوضاع جهان به سمت مثبتی تغییر می کند. اگر او پیروز شود وغرب بار دیگر مانند گذشته تسلیم شود، درگیری های بیشتری در راه خواهد بود.

این سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی افزود: وقتی پای پوتین در میان است یا باید اکنون تاوان آن را بپردازید یا بعدها خواهید پرداخت. اگر این موضوع را درک نکنید که موفقیت پوتین در این جنگ باعث تجاوزگری بیشتر چین در تایوان خواهد شد، به طور جدی در خصوص یکی از نقاط عطف روشن در تاریخ جهان دچار محاسبات غلط شده اید.

ران دسانتیس که یکی از رقبای بالقوه اصلی نامزدی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ محسوب می شود، در پرسشنامه ای که توسط تاکر کارلسون، خبرنگار فاکس نیوز برای نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری ارسال شده است، جنگ اوکراین را یک «مناقشه ارضی» توصیف کرد.

فرماندار فلوریدا گفت: درحالی که ایالات متحده دارای منافع ملی حیاتی بسیاری از جمله در تامین امنیت مرزهای خود، مدیریت بحران آمادگی نیروهای ارتش، دستیابی به امنیت انرژی و قطع وابستگی در این بخش و مهار قدرت اقتصادی، فرهنگی و نظامی حزب کمونیست چین است، درگیر شدن بیشتر در اختلاف ارضی بین اوکراین و روسیه جزو منافع اصلی امنیت ملی آمریکا نیست.

دسانتیس همچنین معتقد است چک سفیدی که دولت بایدن برای این جنگ و بدون توجه به طول مدت آن امضا کرده است، بدون این که هیچ گونه هدف و مسئولیت پذیری داشته باشد، دولتمردان این کشور را از رسیدگی به مهم ترین چالش های کشور دور می کند.

در همین راستا، مارکو ربیو دیگر سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا نیز در مخالفت با اظهارات دسانتیس گفت که جنگ اوکراین فقط یک مناقشه ارضی نیست.

گراهام بر خلاف برخی دیگر از همکاران جمهوریخواه خود که نگران امضای چک سفید برای اوکراین هستند دولت بایدن را برای ارسال کمک های نظامی بیشتر به کی یف تحت فشار قرار داده است.

وی ماه گذشته تصمیم بایدن برای لغو ارسال جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین را «فوق العاده ناامیدکننده» توصیف کرد.

لیندسی گراهام پیشتر نیز در واکنش به خودداری دولت بایدن از ارسال جنگنده به اوکراین مدعی شده بود که آمریکا باید دو کار را با سرعت انجام دهد: روسیه را کشوری حامی تروریسم معرفی و آموزش خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های اف۱۶ آغاز کند.

وی در واکنش به سخنرانی کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا که مدعی شده بود روسیه در اوکراین مرتکب جنایت علیه بشریت شده است، اظهار داشت: چطور می‌توانید روسیه را عامل جنایت جنگی بنامید ولی همچنان در حمایت از اوکراین تردید داشته باشید.
https://irna.ir/xjLZ4y
**اتحادیه عرب قانون جدید اسرائیل درباره شهرک‌ها را محکوم کرد
اتحادیه عرب تصویب پیش‌نویس قانون احیای شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال کرانه باختری در دور نخست در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را که به بازگشت صهیونیست‌ها به این شهرک‌ها منجر می شود، محکوم کرد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

سعید ابوعلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و سرزمین های عربی اشغالی گفت که این قانون کنست رژیم اسرائیل در چارچوب سلسله تصمیمات تنش زای این رژیم است.

وی افزود که این قانون به شهرک نشینان صهیونیست اجازه می دهد تا به ۴ شهرک "غانیم"، "کادم"، "هومش" و "سانور" که در اراضی فلسطینی در استان جنین در شمال کرانه باختری واقع شده اند، بازگردند.

ابوعلی تاکید کرد که این اقدام در راستای اقدامات رژیم اسرائیل برای تصرف اراضی بیشتر و مشروعیت بخشی به شهرک‌سازی صهیونیستی همزمان با تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها و آواره‌ کردن آنهاست.

کنست رژیم صهیونیستی در دور نخست پیش‌نویس قانون لغو تخلیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال کرانه باختری را تصویب کرد که به موجب آن، زمینه برای بازگشت صهیونیست‌ها به ۴ شهرک تخلیه شده یاد شده واقع بین نابلس و جنین فراهم خواهد شد. از ۱۲۰ عضو کنست، ۴۰ نفر به آن رای مثبت و ۱۷ نفر نیز رای مخالف دادند.

رژیم اسرائیل در سال ۲۰۰۵ میلادی از این شهرک ها خارج شده بود. این قانون که برای نهایی شدن نیاز به رای گیری در جلسات دوم و سوم نیز دارد، ممنوعیت ورود و اقامت صیهونیست ها در ۴ شهرک یاد شده در شمال کرانه باختری اشغالی را لغو می کند.

ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس حزب افراطی و تندروی "قدرت یهود"، پیوستن خود به کابینه نتانیاهو را مشروط به لغو قانون یاد شده موسوم به «قطع ارتباط» کرده بود.
https://irna.ir/xjLZ4B
**مشارکت هسته‌ای آمریکا و انگلیس با استرالیا می تواند تبعات مرگبار داشته باشد
پاول کیتینگ، نخست‌وزیر پیشین استرالیا روز چهارشنبه از ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا با مشارکت آمریکا و انگلیس در قالب معاهده آکوس(AUKUS) انتقاد کرد و هشدار داد تجهیز هسته ای استرالیا از سوی واشنگتن و لندن با هدف صف آرایی مقابل چین در منطقه می تواند تبعات مرگبار به دنبال داشته باشد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

کیتینگ می گوید این توافق به طور غیر ضروری چین را هدف قرار داده و می تواند "عواقب مرگباری" به دنبال داشته باشد.

نخست وزیر سابق استرالیا این اقدام دولت فعلی این کشور را به عنوان "یک ماجراجویی بزرگ" مورد تمسخر قرار داد.

رهبران کشورهای پیمان امنیتی آکوس شامل استرالیا، انگلیس و آمریکا پیشتر از طرحی سه مرحله‌ای برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای و فناوری مربوطه برای کانبرا خبر داده بودند.

بر اساس این طرح، اولین زیردریایی کلاس آکوس (SSN-AUKUS) نسخه اصلاح شده زیردریایی کلاس آستیوت (Astute) ساخت انگلیس در اواخر ۲۰۳۰ میلادی ساخته خواهد شد.

انتظار می رود استرالیا نیز به نوبه خود اولین قایق کلاس آکوس را در اوایل دهه ۲۰۴۰ میلادی بر اساس فناوری‌های آمریکا و انگلیس بسازد.

سران آمریکا و انگلیس به همراه نخست وزیر استرالیا دیروز در سن‌دیاگو آمریکا برای اعلام مرحله بعدی اجرای پیمان دفاعی آکوس دیدار کردند.

بر اساس توافق‌های به‌عمل آمده انگلیس و آمریکا با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی‌های تهاجمی هسته‌ای خود تجهیز کنند.

وانگ ونبین، وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه برنامه زیردریایی پیمان آکوس تحت یک ذهنیت جنگ سرد معمولی شکل گرفته است هشدار داد که این اقدام موجب تخریب صلح و ثبات در منطقه می‌شود.
https://irna.ir/xjLZ4z
**وزیر دارایی عربستان از سرمایه‌گذاری کشورش در ایران خبر داد
وزیر دارایی عربستان امروز چهارشنبه گفت که مانعی برای سرمایه گذاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

«محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان در دومین دوره کنفرانس بخش مالی گفت: بعد از توافق بین دو کشور، سرمایه گذاریهای عربستان در ایران ممکن است بسیار به سرعت اتفاق بیفتد.

وی افزود: فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری عربستان در ایران وجود دارد و موانعی برای سرمایه گذاری با ایران در سایه برقراری ثبات در منطقه و احترام به مفاد توافق وجود ندارد.

الجدعان تصریح کرد که ایران همسایه ما بوده و هست و برای صدها سال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که مادامی که به توافقات پایبند بوده، حقوق حاکمیتی و عدم دخالت در امور داخلی و کنوانسیون های سازمان ملل را رعایت کنیم، هیچ مسئله ای وجود ندارد که جلوی عادی سازی روابط و سرمایه گذاری را بگیرد. برای تمرکز بر توسعه اقتصادی، ما و آنها به ثبات نیاز داریم.

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت‌ها و استقبال‌ها از سوی کشورهای منطقه و پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن همراه بود.
https://irna.ir/xjLZ5Q
**دستور نتانیاهو به وزرا؛ تا از من دعوت نکردند، با آمریکایی ها دیدار نکنید
نخست وزیر رژیم صهیونیستی با نارضایتی از دعوت نشدن برای سفر به آمریکا، به وزرای کابینه دستور داد که تا زمان دعوت کاخ سفید از وی برای این سفر و دیدار با رئیس جمهور این کشور، با آمریکایی ها دیدار نکنند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

برخی وزرای کابینه نتانیاهو قصد سفر به آمریکا و برگزاری دیدارهای رسمی با مسئولان این کشور را داشتند اما وی به آن ها دستور داد، «تا زمانی که من به آمریکا سفر نکردم، هیچ کس حق این کار را ندارد.»

بر اساس این گزارش، وزرایی که مانند «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، قصد سفر به آمریکا را دارند، با مسئولان این کشور دیدار نخواهند کرد.

قبل از اینکه دولت جو بایدن اعلام کند که مسئولان آمریکایی به دلیل اظهارات تحریک آمیز اسموتریچ درمورد «حواره» با وی دیدار نخواهند کرد، نتانیاهو به اسموتریچ دستور داده بود که طی سفرش به آمریکا، دیدار رسمی با مسئولان این کشور برگزار نکند.

یک منبع مطلع در گفت وگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سفر هر یک از وزرای صهیونیستی به آمریکا، مساله دعوت نشذن از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن را برجسته تر می کند، به همین دلیل نخست وزیر رژیم صهیونیستی این دستور را صادر کرد، البته «ران درمر» به عنوان فرستاده ویژه نتانیاهو، از این قاعده مستثنی است.

در بخشی از این گزارش آمده که نتانیاهو با گذشت بیش از دو ماه از نخست وزیری خود انتظار داشت که دعوت رسمی از کاخ سفید دریافت کند، همانگونه که «نفتالی بنت» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ژوئن ۲۰۲۱ روی کار آمد و در آگوست همان سال به کاخ سفید رفت.

این گزارش دعوت نکردن کاخ سفید از نتانیاهو برای سفر به آمریکا و نبود گفت وگو میان تل آویو و واشنگتن را «اتفاقی استثنائی» توصیف کرد و نوشت که این مساله برای نتانیاهو که منتظر دعوت رسمی است، بسیار نگران کننده است.

همچنین در این گزارش آمده که طی هفته های اخیر، موعد سفر نتانیاهو به امارات بررسی شده اما با مخالف این کشور، برنامه این سفر تکمیل نشده، زیرا ابوظبی ترجیح می دهد که بعد از پایان ماه رمضان در این خصوص تصمیم گیری کند.

گزارش ها حاکی از آن است که آمریکایی ها از برخی اقدامات کابینه نتانیاهو مانند برنامه اصلاحات قضایی ناراضی هستند و اختلافاتی میان دو طرف بوجود آورده است.

اسموتریچ پس از یورش اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست به دهستان حواره در جنوب نابلس و انجام چند عملیات ضد صهیونیستی در پاسخ به این جنایت، خواستار محو کلی این شهرک شد؛ اظهاراتی که موجی از محکومیت و انزجار را در سراسر جهان از جمله در آمریکا به دنبال داشت.

پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا دیدار با وزیر تندروی دارایی رژیم صهیونیستی را که قرار است به واشنگتن سفر کند، تحریم کرده است.

کاخ سفید رسما اعلام کرد، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا با بزالل اسموتریچ در واشنگتن دیدار نخواهد کرد.

از سوی دیگر، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهارات اسموتریچ درباره «محو دهستان حواره» را غیر مسؤولانه، توهین آمیز و نفرت انگیز دانست.
https://irna.ir/xjLZ5q
**گسترش همکاری های تجاری-اقتصادی، محور ملاقات مقام ترکمنستانی و سفیر ایران
خانم «ام بیاشیمووا» معاون وزیر امورخارجه ترکمنستان و «غلام عباس ارباب خالص» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در خصوص ضرورت گسترش همکاری تجاری و اقتصادی و همچنین توسعه تعامل و گفت و گو بین جامعه زنان دو کشور دیدار و گفت و گو کردند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

خانم «ام بیاشیمووا» معاون وزیر امور خارجه این کشور و سفیر ایران موضوعات مهم در دستور کار دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند و در خصوص همکاری های بین المجالس، حوزه های اصلی همکاری تجاری و اقتصادی و توسعه تعامل و گفت و گوها بین جامعه زنان دو کشور تاکید کردند.

وزارت امور خارجه ترکمنستان خاطرنشان کرد: طرفین به اهمیت ویژه دیدارها در سطوح عالی در بعد سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی اشاره کردند. توجه ویژه ای هم به توسعه همکاری های بین پارلمانی از جمله سازماندهی دیدارهای متقابل شد.

مشارکت ثمربخش دو کشور در قالب چندجانبه در چارچوب سازمان های معتبر بین المللی و منطقه ای و حوزه های اصلی همکاری تجاری و اقتصادی نیز مورد توجه بررسی قرار گرفت. در این دیدار بر توجه به زمینه های اکولوژی، انرژی و حمل و نقل که به عنوان جنبه های اولویت دار مشخص شده است نیز تاکید شد.

طرفین همچنین بر اهمیت توسعه تعامل و گفت و گو میان جامعه زنان و کشور تاکید کردند.
https://irna.ir/xjLZ58
**فرانسه تحریم برخی شخصیت های لبنانی را بررسی می کند
وزارت خارجه فرانسه از بررسی تحریم شخصیت های لبنانی خبر داد که در ایجاد راه حل سیاسی در این کشور خلل ایجاد می کنند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

«آنه کلر لجندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری هفتگی خود خواهان تلاش دولت لبنان و رهبران سیاسی این کشور برای خروج از بن بست سیاسی و خلأء قدرت شد.

لجندر افزود: کسانی که در مسیر راه حل بحران سیاسی لبنان خلل ایجاد می کنند، ممکن است با عواقب آن مواجه شوند.

وی همچنین تاکید کرد که پاریس برای فعال کردن مکانیسم تحریم اتحادیه اروپا علیه برخی شخصیت های لبنانی، در حال مشورت با متحدان خود و ارزیابی اوضاع است.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ مکانیسم تحریم برخی شخصیت های لبنانی را تصویب کرد اما تاکنون وارد مرحله اجرایی نشده است.
https://irna.ir/xjLYXP
**مورالس: آمریکا به دنبال دست‌اندازی به لیتیوم بولیوی است
«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی (۲۰۰۶- ۲۰۱۹) اقدام آمریکا در تدارک یک طرح مداخله‌جویانه برای تصرف ۲۱ میلیون تن ذخایر لیتیوم کشورش را محکوم کرد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق بولیوی در صفحه توییتر خود نوشت: ایالات متحده از طریق فرماندهی جنوب در حال تدارک اجرای یک طرح مداخله جویانه در بولیوی و کشورهای برادر منطقه به بهانه تضمین دموکراسی و امنیت که ما آن را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: منفعت واقعی آن‌ها این است که ما را از نظر سیاسی تسلیم کنند تا منابع طبیعی ما را بدزدند.

۲۱ میلیون تن ذخایر لیتیوم بولیوی در کنار ذخایر آرژانتین و شیلی به ۴۳ میلیون تن می‌رسد.

لورا ریچاردسون، رئیس فرماندهی جنوبی ایالات متحده، هشتم مارس (۱۷ اسفند) در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که چین در حال گسترش نفوذ خود در آمریکای جنوبی و دریای کارائیب است، در حالی که آمریکا در آستانه یک «دهه تعیین کننده» برای به دست گرفتن کنترل نیمکره جنوب قرار دارد.

مورالس تصریح کرد: وی علاوه بر تکرار وسواس خود در مورد بهره‌برداری از منابع طبیعی در آمریکای لاتین، به ویژه لیتیوم بولیوی، شیلی و آرژانتین، اذعان داشت که شخصاً از ۱۳ کشور بازدید کرده و با ۹۰ وزیر دفاع و مقام‌های منطقه دیدار داشته است.

به عقیده رئیس‌جمهوری سابق بولیوی، طرح واشنگتن با شکست مواجه خواهد شد، زیرا مردم آمریکای لاتین دیگر هرگز مغلوب امپریالیسم ایالات متحده نخواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: ریچارسون در مورد اعتمادسازی با کشورهای منطقه صحبت کرد، در حالی که حمله‌های مکرر علیه ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را با دروغ و اتهام‌های سیاسی تکرار کرد.

دولت بولیوی، ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) قراردادی را با کنسرسیوم چینی سی‌بی‌سی (CBC)، برای ساخت دو مجتمع صنعتی مبتنی بر فناوری‌های استخراج مستقیم لیتیوم (EDL) در جنوب غربی بولیوی امضا کرد.

بولیوی (با ۲۱ میلیون تن لیتیوم) بخشی از مثلث لیتیوم در آمریکای لاتین به همراه آرژانتین (۱۹ میلیون تن لیتیوم) و شیلی (۹ میلیون تن) است که در مجموع دارای بزرگترین ذخایر در جهان هستند.
https://irna.ir/xjLZ6t
**مخالفت رژیم اسرائیل با سفر بورل به تل آویو
رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی از مخالفت این رژیم با سفر »جوزف بورل« مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تل آویو خبر داد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه اعلام کرد: تل آویو استقبال از بورل را به دلیل اظهارات ضد اسرائیلی او نپذیرفت.

برپایه این گزارش، بورل چند بار درخواست سفر داشت اما وزارت خارجه رژیم اسرائیل به آن پاسخ نداد و علت آن نیز اظهارات بورل علیه این رژیم است.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در هفتم ماه مارس جاری در الجزایر گفته بود که تنها کابینه رژیم است که خواهان صلح براساس راهکار موسوم به «دو دولتی» نیست.

رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع گفت: بورل استحقاق آن را ندارد که در اینجا حضور داشته باشد.
https://irna.ir/xjLZ7V
**وزیر منابع آبی عراق: سدهای ترکیه دجله و فرات را تبدیل به کانال آب کرده است
وزیر منابع آبی عراق با اشاره به تعداد سدهای ترکیه روی دو رود دجله و فرات تاکید کرد این سدها باعث شده است که دو رود بزرگ، تبدیل به دو کانال آبی شود.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

«عون ذیاب» وزیر منابع آبی عراق گفت: بیش از ۱۰۴ سد در مسیر دو رودخانه دجله و فرات در خاک ترکیه وجود دارد.

وی افزود: عراق دیگر کشور دو رود بزرگ، دجله و فرات نیست زیرا رودهایش به دلیل تاثیر سدهای ترکیه به کانال‌های آب تبدیل شده‌اند. بحران آب خفه‌کننده‌ای که عراق درگیر آن شده، سبب ایجاد درگیری‌های داخلی بین استان‌ها بر سر حقابه‌ آنها از دجله و فرات شده است.

در ۲۹ آبان ۱۴۰۰ عون ذیاب (وزیر فعلی) که سخنگوی وقت وزارت منابع آب عراق بود در گفت‌وگو با ایرنا به ابعاد سدسازی‌های ترکیه و نیز بحران خشکسالی بر عراق و مسائل زیست محیطی منطقه پرداخت و گفت؛ سدهایی که برای آبیاری و کشاورزی استفاده می‌شود تاثیر بسیار منفی در میزان آب دجله و فرات دارد.
ذیاب گفت که ترکیه طرح بزرگ موسوم به «گاپ» را از دهه ۶۰ گذشته آغاز کرد. این طرح از جنوب شرق «آناتولی» یعنی از «غازی عنتاب» تا «حکاری» و «دیاربکر» و در واقع همه استان‌های هم مرز ترکیه با دو کشور سوریه و عراق گسترده شد.

به گفته عون ذیاب، «در حقیقت هدف از این طرح وسیع، تنها تولید برق نیست بلکه پروژه‌های آبیاری و کشاورزی و ذخیره آب و نیز تولید برق را شامل می شود.»

ذیاب افزود: سد پیشنهادی جدید با نام «جزره» که ترکیه در پی تاسیس آن است با مخالفت عراق روبه‌رو شد، زیرا با میثاق‌های بین‌المللی درباره ضرورت ممانعت از تاثیر منفی کشورهای سرچشمه آب بر کشورهای حوضه آبریز، سازگار نیست.

براساس گزارش‌ها، سد «ایلیسو» که در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده، یک پروژه برق‌آبی عظیم روی رود دجله است که با هدف تولید یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق برای منطقه جنوب شرقی ترکیه به اجرا درآمده است. ترکیه ساخت این سد را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد و بنا بر گزارش‌ها در دسامبر ۲۰۲۰ تولید انرژی در آن به ظرفیت کامل خود رسید. سد ایلیسو دومین سد بزرگ ترکیه بعد از سد آتاتورک (ساخته شده در ۱۹۹۰ بر روی رود فرات) است.
https://irna.ir/xjLZ7P
**رئیس موسسه پاکستانی: توافق ایران و عربستان حرکتی برای تغییر نظم جهانی است
رئیس موسسه پژوهشی توسعه و ارتباطات در پاکستان، سیاست‌های غرب و آمریکا در منطقه و مسائل جهانی را ریاکارانه دانست و گفت: برعکس رویکرد مخرب غرب، توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان با نقش آفرینی چین حرکتی در مسیر تغییر نظم جهانی است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

«منیر احمد» در مقاله‌ای در روزنامه پاکستانی «دیلی تایمز» توافق تهران و ریاض در پکن برای عادی سازی روابط و پایان دادن به بن بست دیپلماتیک میان یکدیگر را تغییری مثبت برای نظم نوین جهانی تعبیر کرد.

این پژوهشگر با اشاره به جنگ اوکراین، سیاست‌های اروپا و آمریکا را ریاکارانه و تهاجمی دانست که تاثیرات مخرب آن متوجه کشورهای در حال توسعه و ملت‌های منطقه است. وی اظهار داشت: جهان از چین برای نقش مثبت دیگری در میانجیگری صلح تمجید می کند. این بار چینی‌ها نقش کلیدی در احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی ایفا کردند.

منیر احمد با طرح این پرسش که سود ریاض چه خواهد بود و اینکه حضور پکن جلوی طرح غربی انزوای تهران را خواهد گرفت، افزود: احیای روابط دیپلماتیک این ۲ کشور با میانجیگری چین مطمئناً گامی رو به جلو است. باید دید که این تحول چه تأثیری بر سناریوهای ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه خواهد داشت؟ ناظران ژئوپلیتیک باید مدتی صبر کنند تا تغییرات را در منطقه و پیرامون آن و در سطح جهانی ببینند.

وی اظهار داشت: متاسفانه غرب به سرکردگی آمریکا هنوز از اشتباهات گذشته خود عبرت نگرفته و متوجه پیامدهای خطرناک جنگ‌های نیابتی علیه سایر کشورها و رقابت در منطقه نیستند. در چنین وضعیتی توافق ایران و عربستان یک حرکت ژئوپلیتیکی مثبت است که نقش مهمی در تغییر نظم جهانی ایفا خواهد کرد.

رئیس موسسه پاکستانی توسعه و ارتباطات گفت: چین و ایالات متحده دو بازیگر پیشرو با رویکردهای بسیار متفاوت نسبت به جهان هستند. صلح و رفاه از طریق ارتباط و همکاری چیزی است که چین در دهه گذشته به دنبال آن بوده است. این تنها پس از دستیابی به رشد اقتصادی قابل توجه و همکاری های دوجانبه و چندجانبه سودمند متقابل و تقویت مجامع مربوطه برای چین امکان پذیر شد. نقش مثبت و فراگیر آن در مجامع منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و در مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت و دیگر مجامع و نهادهای سازمان ملل قابل توجه بوده است. چین از عواقب تنش‌های منطقه درس گرفته است. از این رو، برنامه رشد اقتصادی جهانی خود را با رویکرد دوجانبه برد-برد دنبال می کند.

وی افزود: رویدادهای اوکراین بیانگر سیاست‌های دوگانه و ریاکارانه آمریکا است، واشنگتن سیاست ریاکارانه را در صحنه بین المللی دنبال می‌کند با این حال غرب و ناتو باید دست از رویکرد نواستعماری خود برداشته و به جای آسیب رساندن به اقتصاد خود و معیشت دیگر کشورها، همکاری اقتصادی برای ثبات جهانی و منطقه‌ای را در دستور کار قرار دهند.
https://irna.ir/xjLZ8L
**پایان هژمونی آمریکا با قدرت نمایی چین
نقش پکن در حصول توافق تهران - ریاض، تحلیلگران بسیاری را بر آن داشت تا از پایان هژمونی آمریکا و آغاز شکل‌گیری یک نظم نوین جهانی با محوریت چین بنویسند، «استفان والت» استاد برجسته دانشگاه‌ هاروارد نیز یادآور شده است کشورهای جهان ممکن است به زودی دلیلی برای پیروی از خواسته‌های آمریکا نداشته باشند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

استفان ام. والت استاد شناخته شده روابط بین الملل در دانشگاه‌ هاروارد در مطلبی برای نشریه خبری «فارین پالیسی» نوشت: توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با نقش آفرینی چین به عنوان گره گشا، درصورت به اجرا در آمدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهمترین نکته در مورد این توافق، هشداری است که به دولت بایدن و سایر تشکیلات سیاست خارجی آمریکا می‌دهد. زیرا این توافق، نقاط ضعفی که سال‌ها سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را با شکست مواجه کرده به نمایش می‌گذارد.

همچنین حصول این توافق، تلاش چین برای تبدیل شدن به «نیروی صلح» در جهان را آشکار می‌سازد، نقشی که آمریکا در سال‌های اخیر تا حد زیادی آن را کنار گذاشته است. اما چین چگونه توانست این کار را انجام دهد؟

مدتی است که تلاش‌ها برای کاهش تنش میان ریاض و تهران در جریان است اما دلیل اینکه چین توانست در نهایت دو طرف را برای رسیدن به توافق کمک کند،‌ رشد اقتصادی و حضور فراینده آن در منطقه خاورمیانه است. دلیل مهم دیگر، روابط صمیمی و منظم چین با اکثریت کشورهای این منطقه است.

چین علاوه بر حفظ روابط سیاسی با همه طرف‌ها در منطقه آسیای غربی از جمله مصر، عربستان سعودی، سوریه، اسرائیل، روابط تجاری نیز با آن‌ها ایجاد کرده است.

در مقابل، آمریکا تنها با برخی کشورهای خاص در منطقه «روابط ویژه» داشته و با سایر کشورها از جمله ایران ارتباطی ندارد.
والت در ادامه این مطلب با اشاره به نقش گسترده و جهانی آمریکا از سال ۱۹۴۵ (۱۳۲۴) میلادی نوشت: آمریکایی‌ها به این ذهنیت که کشورها از آن‌ها پیروی خواهند کرد عادت کرده‌اند حتی اگر در برابر اقدامات آمریکا ملاحظاتی داشته باشند. این درحالی است که چین به دنبال تغییر این معادلات و معرفی خود به عنوان منبع موثرتر صلح و ثبات است.

این یک اصل است که بیشتر کشورهای دنیا به دنبال صلح هستند و نمی‌خواهند افرادی از خارج در امورشان دخالت کرده و به آن‌ها امر و نهی کنند.

در طول ۳۰ سال گذشته و یا حتی بیشتر، آمریکا بارها به دولت‌های دیگر اعلام کرده است که باید چارچوب لیبرال آمریکایی از جمله انتخابات،‌ حقوق بشر، اقتصاد بازار و غیره را پذیرفته و به موسسات مختلف تحت رهبری این کشور بپیوندند.

تعریف آمریکا از نظم جهانی اینگونه خلاصه می‌شود: واشنگتن رفته رفته جهان را به سمت یک آینده‌ لیبرال موفق و در شرایط صلح هدایت می‌کند.

بدین ترتیب،‌ رؤسای جمهوری دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در طول سال‌ها از ابزارهای مختلفی برای حرکت در مسیر این هدف استفاده کرده‌اند که گاه این ابزار به کارگیری نیروی نظامی به منظور سرنگونی دیکتاتورها و تسریع این روند بوده است.

اما نتایج چندان زیبا نبوده‌اند: حملات پرهزینه، دولت‌های شکست خورده، شکل گیری جنبش‌های تروریستی جدید، افزایش همکاری میان دیکتاتورها و وقوع فجایع انسانی از جمله نتایج مداخله نظامی آمریکا در طول سال‌ها بوده است.

حمله روسیه به اوکراین را به نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد، زیرا اقدام روسیه را می‌توان دستکم تا حدی پاسخ به تلاش آمریکا برای واردکردن اوکراین به ناتو دانست. بنابراین هر چقدر هم که این اهداف به صورت انتزاعی مطلوب باشند، نتایج مهم هستند که بیشتر آن‌ها فاجعه آمیز بودند.
چین اما رویکردی متفاوت از آمریکا اتخاد کرده است. این کشور از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) وارد هیچ جنگ واقعی نشده و همواره بر تعهد خود به حق حاکمیت ملی و سیاست عدم مداخله تاکید کرده است.

این استاد برجسته روابط بین الملل با اشاره به یک ضربٰ‌المثل آفریقایی با این مضمون که «وقتی فیل‌ها می‌جنگند این چمن است که آسیب می‌بیند»، ادامه داد: بیشتر کشورها این نکته را درک می‌کنند که جنگ برای کسب و کار و منافع آن‌ها مضر است و مهمتر اینکه آن‌ها تمایلی ندارند درگیری میان قدرت‌های بزرگ از کنترل خارج شود. این کشورها می‌دانند که رویارویی آمریکا و چین برایشان عواقبی منفی در پی خواهد داشت.

برمبنای این تحلیل کارشناسی، درس آشکار توافق مذکور برای دولت بایدن این است که به جای اینکه موفقیت سیاست خارجی خود را بر اساس تعداد جنگ‌های منتهی به پیروزی، تروریست‌هایی کشته شده و یا تعداد کشورهای متحول کرده، بسنجد، تمرکز بیشتری بر تنش‌ زدایی، جلوگیری از جنگ و پایان دادن به درگیری‌ها داشته باشد.

این مطلب می‌افزاید: اگر آمریکا به چین اجازه دهد به عنوان یک صلح طلب قابل اعتماد در جهان مطرح و شناخته شود، در آن شرایط همسو کردن دیگران با سیاست‌های خود برایش به طور فزاینده‌ای دشوار خواهد شد.
https://irna.ir/xjLYYz
**استقبال السودانی از توافق تهران-ریاض/اجازه تهدید همسایگان از خاک خود را نمی دهیم
نخست وزیر عراق با اشاره به روابط کشورش با ایران از احیای روابط تهران ‌و ریاض استقبال کرد و گفت که بغداد اجازه تهدید شدن همسایگان از خاک خود را نمی دهد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در اظهاراتی گفت که کشورش خواستار شراکت های پایدار با ملت های دوست است و اجازه نخواهد داد که خاک این کشور تهدیدی برای کشورهای همجوار باشد.

وی گفت که عراق نباید گذرگاهی برای تجاوز به کشورهای همجوار باشد و همه باید به حاکمیت این کشور احترام بگذارند.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: عراق باید باثبات و به دور از درگیری ها باشد.استقرار عراق، قدرت و ثباتی برای تمام منطقه و جهان است.

وی با رد ادعای دخالت ایران در امور عراق گفت: ایران همسایه ماست و با هم شراکت هایی داریم.

نخست وزیر عراق همچنین از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط استقبال کرد.

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت‌ها و استقبال‌ها از سوی کشورهای منطقه و پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن همراه بود.
https://irna.ir/xjLZ9m
**آغاز رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه در آبهای جنوبی ایران
وزارت دفاع چین امروز اعلام کرد که این کشور به همراه ایران و روسیه از امروز رزمایش مشترک دریایی پنج روزه را در خلیج عمان آغاز می کند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: بر اساس توافقات انجام شده بین نیروهای مسلح روسیه، چین، ایران و سایر کشورها، رزمایش مشترک دریایی «کمربند امنیتی دریایی ۲۰۲۳» را از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ مارس(۲۴ تا ۲۸ اسفند ماه جاری) در خلیج عمان برگزار می کند».

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، این رزمایش مشترک در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ نیز برگزار شده بود.

ناوشکن موشک اندازی "نانینگ" چین در این رزمایش حضور دارد.

براساس این بیانیه، این رزمایش مشترک به توسعه همکاری های میان نیروهای دریایی کشورهای شرکت کننده و افزایش آمادگی مشترک برای تامین امنیت دریایی و ایجاد انرژی مثبت برای صلح و ثبات منطقه ای کمک می کند.
https://irna.ir/xjLZ9r
**جنگنده‌های آلمان و انگلیس هواپیمای سوخت‌رسان روس را رهگیری کردند
وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای خبر داد که ۲ جنگنده انگلیسی و آلمانی در نزدیکی حریم هوایی استونی اقدام به رهگیری یک فروند هواپیمای سوخت‌رسان روس کردند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

این وزارتخانه اعلام کرد: جنگنده های تایفون ناتو دیروز سه‌شنبه (۲۳ اسفند) سد راه هواپیمای ایلیوشین ۷۸ روسیه و مانع از ورود آن به حریم هوایی استونی شدند.

این منبع انگلیسی مدعی شد که هواپیمای مذکور با برج کنترل هماهنگ نکرده بود.

دیروز نیز سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی برخورد یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه با یک پهپاد ام کیو ۹ ریپر آمریکا بر فراز دریای سیاه اعلام کرد که پهپاد آمریکایی که در حال انجام یک ماموریت اطلاعاتی و شناسایی در آب‌های بین‌ المللی بود، ساقط شد و جنگنده روسیه احتمالاً آسیب دیده است.

پاتریک رایدر گفت که رهگیری‌ها (از سوی روسیه) امری غیرعادی نیست، اما رهگیری امروز باعث شد که پهپاد آمریکایی قادر به پرواز نباشد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اقدامات خلبانان روسی را "ناامن و غیرحرفه ای" توصیف کرد و افزود: به نظر من این اقدامات خود گویا هستند.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا روز سه‌شنبه پس از احضار وی به وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: مسکو خواهان رویارویی با واشنگتن نیست.
https://irna.ir/xjLZ8Q
**وقوع سیل در مناطق زلزله‌زده ترکیه؛ پنج نفر جان باخته و چهار نفر ناپدید شدند
استان آدی‌یامان و شانلی‌اورفا در جنوب ترکیه که حدود پنج هفته پیش گرفتار زلزله مهیب شده بود، در پی بارش شدید باران طی روز گذشته و امروز چهارشنبه به زیر سیل رفته و بر اثر این حادثه، پنج نفر جان باخته و چهار نفر مفقود شدند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

واحد کیریشچی وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه برای انجام تحقیقات و رسیدگی به امور حادثه‌دیدگان سیل به منطقه اعزام شده است تا اوضاع شهرک‌های اسکان موقت مردم زلزله‌زده را که گرفتار سیل نیز شده‌اند، بررسی کند.

شبکه تی.آر.تی.خبر ترکیه نیز از خسارت سنگین سیل در مناطق شهری و تاسیسات زیربنایی و مسیرهای جاده‌ای جنوب ترکیه خبر داد و اعلام کرد: سیل برخی چادرها و کانکس‌های اسکان شهروندان زلزله‌زده را با خود برده و چادرهایی که احتمال آبگرفتگی وجود دارد، تخلیه شده است.

بنا به اعلام این رسانه، بارش باران در این مناطق همچنان ادامه دارد و با آب گرفتگی مناطق اسکان زلزله زدگان، شهروندان سیل‌زده دیگر چادر هم برای اسکان ندارند.
تی.آر.تی.خبر میزان بارش ۲ روز اخیر در استان‌های شانلی‌اروفا و آدی‌یامان را برابر نیمی از کل بارش سالانه این مناطق اعلام کرد و گزارش داد: برای نجات شهروندان از سیل، بالگردهایی به منطقه اعزام شده است.

این رسانه اعلام کرد: بر اثر بارندگی سیل‌آسا بسیاری از خیابان‌ها و معابر شهر آدی‌یامان و شانلی‌اورفا دچار آب گرفتگی شده و آموزش و درمان در بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی ایوبیه به علت آب گرفتگی برای یک روز در این شهر به حالت تعلیق درآمده است.

این رسانه اضافه کرد: سیل صدها خانه و وسیله نقلیه در این دو شهر را با خود برده و به مزارع کشاورزی خسارت زیادی وارد کرده است و بسیاری از مردم سیل زده نیز در حال تخلیه خانه‌های خود هستند.

رئیس جمهور ترکیه امروز در جلسه گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه با اشاره به وقوع سیل در مناطق زلزله‌زده کشورش گفت: در برابر سخاوت، صلابت و اعتماد ملت حرفی برای گفتن ندارم و امیدوارم شرمنده ملت خود نباشم.

رجب طیب اردوغان از اسکان نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سکنه منطقه زلزله‌زده در ۴۳۳ هزار چادر و کانکس خبر داد و افزود: بخشی از این مناطق متاسفانه دیروز و امروز گرفتار سیل شد.
https://irna.ir/xjLZcL
**اعتصاب کارکنان حمل‌ونقل، آموزش و خدمات درمانی، انگلیس را فلج کرد
هزاران تن از کارکنان نظام درمانی، آموزش و حمل‌ونقل انگلیس، امروز چهارشنبه در ادامه موج روز افزون اعتراض‌ها علیه بحران هزینه‌های زندگی دست از کار کشیدند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

رانندگان و کارکنان مترو لندن از امروز به مدت ۲۴ ساعت اعتصاب کرده و هزاران مسافر در پایتخت را سرگردان کرده‌اند.

اداره حمل و نقل لندن (TfL) از مسافران خواست قبل از سفر مسیر خود را بررسی کنند، زیرا تقریباً تمام شبکه زیرزمینی بسته است و سایر خدمات احتمالاً بسیار شلوغ‌تر و در معرض اختلال و تأخیر هستند.

خیابان‌های پایتخت انگلیس هم امروز شلوغ‌تر از روزهای عادی و ایستگاه‌های اتوبوس شاهد ازدحام زیادی از مسافران است که تلاش می‌کنند به محل کار خود تردد کنند.

دبیرکل اتحادیه آقای میک لینچ می‌گوید کارکنان معترض از روی ناچاری اعتصاب کرده‌اند تا نارضایتی خود را به تصمیمات کارفرمایان منتقل کنند.

وی هشدار داد که اعتراضات آن‌ها تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد یافت.

لینچ با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای جلوگیری از اعتصاب اخیر یادآور شد که بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوها باعث اتخاذ تصمیم برای برگزاری اعتصاب شده است.

آوریل سال گذشته حقوق کارکنان مترو لندن در چارچوب یک قرارداد چهار ساله، ۸.۴ درصد افزایش یافت و قرار شد که دستمزد آن‌ها سالانه ۰.۲ درصد بالاتر از نرخ تورم پرداخت شود.

اما گفته می‌شود که کارفرمایان برای جبران خسارت‌های سنگین ناشی از همه‌گیری کرونا، درصدد تعدیل ۱۰ درصد از کارکنان ایستگاه‌ها و تغییرات در حقوق بازنشستگی آنها هستند.

شبکه متروی لندن، قدیمی‌ترین شبکه حمل و نقل زیرزمینی در جهان شمرده می‌شود که بهره‌برداری از نخستین خط سامانه متروی لندن، در دهم ژانویه سال ۱۸۶۳ میلادی آغاز شد و در حال حاضر یکی از شلوغ‌ترین متروهای جهان شمرده می‌شود.

براساس آمارهای منتشر شده، در طول یک شبانه‌روز بیش از پنج میلیون نفر از شبکه مترو لندن استفاده می‌کنند.

هم زمان افزون بر ۶۱ هزار پزشک جوان انگلیسی هم در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری و دستمزدهای پایین دست از کار کشیده‌اند. این اعتصاب که از روز دوشنبه آغاز شد، باعث لغو ده‌ها هزار نوبت درمان و عمل جراحی شده است.

دولت انگلیس برای پرداخت مبلغی به عنوان پاداش برای سال جاری میلادی و یک افزایش نامشخص دستمزدها برای سال آتی موافقت کرده اما حاضر به گفت‌وگو درباره افزایش ۲۶ درصدی نیست.

پزشکان معترض هم برای افزایش تاثیر اعتصاب خود، از بخش‌های حیاتی بیمارستان‌ها بویژه در اورژانس دست از کار کشیدند. آن‌ها در کنار اقشار مختلف مردم انگلیس که از اوضاع موجود بد اقتصادی به ستوه آمده‌اند شنبه گذشته در خیابان‌های لندن دست به تظاهرات زدند.

همچنین آموزگاران مدارس انگلیسی نیز امروز دست به اعتصاب زده و به این ترتیب هزاران مرکز آموزشی در این کشور تعطیل شده‌اند. معترضان خواهان بهبود شرایط کاری و افزایش دستمزدهای خود هستند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که وزیر دارایی انگلیس قرار است تا ساعاتی دیگر متمم بودجه دولت را اعلام کند؛ اما امیدی به افزایش حقوق مشاغل عمومی نیست.

شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است و پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری تا سال ۲۰۲۵ تقریباً دو برابر خواهد شد.
https://irna.ir/xjLZf7
**طالبان: برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی دنبال راهکار عملی هستیم
سخنگوی وزارت دفاع ملی حکومت طالبان گفت که افغانستان خواهان حل مشکلات مرزی با کشورهای همسایه از راه گفت و گو است نه راه درگیری نظامی، بر این اساس در تلاش ایجاد یک راهکار عملی برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی هستیم.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

این اظهارات سخنگوی وزارت دفاع ملی در حالی مطرح می‌شود که مرزبانان افغانستان چندین بار با نیروهای مرزی پاکستان و ایران درگیر شده اند، روز گذشته نیز نیروهای مرزی حکومت طالبان در منطقه‌ «اده انگور» در نزدیکی خط دیورند با مرزبانان پاکستانی درگیر شده‌اند.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع در مصاحبه با آوا گفت: ما خواهان حل مشکلات مرزی با کشورهای همسایه از طریق گفتگو هستیم، نه راه درگیری نظامی بر این اساس وزارت دفاع ملی در تلاش ایجاد یک راهکار عملی برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی می‌باشد.

خوارزمی، تاکید کرد: ما در تلاش جنگ با هیچ کشور همسایه خود نیستیم، از این رو کشورهای همسایه نیز باید به قوانین مرزی بین دو کشور احترام بگذارند.

در همین حال نورالله ابراهیم خیل، آگاه نظامی نیز در مصاحبه با آوا گفت که درگیری بین نیروهای مرزی افغانستان و کشورهای همسایه به‌خصوص پاکستان به نفع هیچ کشوری نیست، بلکه باعث کاهش داد و ستد تجاری می‌شود.

او افزود: برای جلوگیری از درگیری‌های مرزی نیاز است که نیروهای امنیتی آموزش‌های فنی و حرفه ای را سپری کنند و در ضمن آن رهبری طالبان با مقامات کشورهای همسایه برای حل تنش‌های مرزی به دنبال یک راهکار باشند.

این آگاه نظامی تاکید کرد: هربار که مقامات حکومتی به خواست‌ پاکستانی‌ها تن نداده اند، آنان با استفاده از راه نظامی و مسدود کردن مرز تجارتی شان، تلاش کرده اند که بر حکومت افغانستان فشار وارد نمایند، تا به خواست های شان برسند.

او با ابراز اینکه کشورهای همسایه افغانستان تلاش کنند که جلو درگیری های مرزی گرفته شود، خاطرنشان ساخت که به هر اندازه درگیری‌های مرزی میان نیروهای امنیتی افغان و کشورهای همسایه‌ بیشتر شود، به همان انداز نا امنی در منطقه بیشتر خواهد آمد.

نظر به گزارش‌ها از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، ۱۳ مورد درگیری مرزی بین نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان رخ داده است.
https://irna.ir/xjLZd2
**نماینده انصارالله در عراق: توافق ایران و عربستان به زیان یمن نخواهد بود
«محمد احمد القبلی» نماینده جنبش انصارالله یمن در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد تصریح کرد که توافق ایران و عربستان قرار نیست به ضرر مردم یمن تمام شود اما می تواند به حل چالش های موجود کمک کند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

القبلی گفت: آرزو می کنیم که تقارب و همگرایی بین دو کشور اسلامی بیشتر شود. ما نگاه خاصی به جمهوری اسلامی ایران داریم زیرا کشوری است که اخلاقیات و ارزش ها و مواضع خود را از قرآن کریم، سنت رسول الله (ص) و سیره ائمه اطهار گرفته است.
نماینده انصارالله یمن افزود: ما بر این باوریم که توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان از قضیه یمن یا لبنان یا هر جای دیگری جداست اما می تواند در حل مشکلات موجود کمک کند.
وی ادامه داد: آرزو می کنیم که جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با همه ملت های اسلامی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهور خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق وی با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌ وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ وگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLZfK
**تبعات نزدیکی ریاض به پکن و مسکو؛ سناتورهای آمریکایی به دنبال انتقام از عربستان
برخی سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا قطعنامه‌ای علیه عربستان تهیه کرده‌اند که درصورت تصویب، کنگره می‌تواند کمک‌های امنیتی و فروش سلاح را به ریاض متوقف کند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا امروز چهارشنبه قطعنامه ای ارائه کردند که می تواند دولت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات‌متحده را مجبور به تهیه گزارشی درخصوص سوابق حقوق بشری عربستان کند؛ موضوعی که می تواند منجر به بررسی دوباره کمک های امنیتی واشنگتن به ریاض گردد.

کریس مورفی سناتور دموکرات و مایک لی از حزب جمهوری‌خواه، این قطعنامه را بر اساس ماده‌ای از قانون کمک‌های خارجی (Foreign Assistance Act) ارائه کردند که به کنگره اجازه می دهد به درخواست اطلاعات درباره رویه‌های حقوق بشری یک کشور خاص رای دهد.

در صورت تصویب این قطعنامه، دولت باید ظرف ۳۰ روز گزارش مورد نظر را آماده کند و در غیر این صورت تمام کمک های امنیتی به این کشور به صورت خودکار متوقف می شود.

گفته می شود کنگره اندکی پس از دریافت گزارش دولت می تواند براساس قانون، قطعنامه‌ای مشترک برای پایان و یا محدود کردن کمک‌های امنیتی به آن کشور صادر کند.

مورفی که ریاست کمیته فرعی خاورمیانه روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، در این خصوص تشریح کرد که این قطعنامه نخستین تلاش سناتورها برای استفاده از این بند قانون است.

تلاش سناتورهای دو حزب در آمریکا برای پاسخگو کردن عربستان نسبت به اقدامات حقوق بشری درحالی است که واشنگتن، ریاض را شریکی مهم در خاورمیانه می‌داند. هرچند در این میان بسیاری از اعضای دو مجلس سنا و نمایندگان انتقادهای بسیاری نسبت به حضور این متحد دیرینه در جنگ یمن به عنوان یکی از بدترین فجایع بشردوستانه جهان، دارند.

سال گذشته نیز در گرماگرم اتهام ها به عربستان مبنی بر کمک آن به جنگ روسیه و اوکراین به ویژه پس از اعلام اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت، درخواست هایی برای توقف همکاری با عربستان و فروش تسلیحات، وجود داشت.

از سوی دیگر، ریاض یکی از مشتری های اصلی سلاح ها و تجهیزات هوافضای آمریکا است و خبر خرید ۷۸ هواپیمای بوئینگ از سوی ریاض با رقم ۳۷ میلیارد دلار در روزهای گذشته به تیتر نخست بسیاری از رسانه های آمریکایی بدل شده است.

سناتور مورفی به عنوان یکی از تهیه کنندگان این قطعنامه که مدت‌هاست منتقد سرسخت جنگ یمن و سوابق حقوق بشری ریاض است، بایدن را به دلیل تمایل به بررسی دوباره روابط با این کشور تحسین کرد و بر ضرورت در پیش گرفتن اقدامات بیشتر تاکید کرد.

وی درخصوص قطعنامه مزبور به خبرنگاران گفت: وقتی با این دیکتاتورهای بی رحم که در برخی از بی پرواترین و ظالمانه ترین سرکوب ها علیه دموکراسی و آزادی بیان حضور دارند، گرم می گیریم، درواقع ضربه سختی به تلاش‌ها برای نجات دموکراسی جهانی وارد می کنیم.
https://irna.ir/xjLZfW

واشنگتن: توافق ریاض-تهران بر نقش آمریکا در منطقه بی‌تاثیر است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بر نقش ایالات متحده در منطقه اثرگذار نیست.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

ساموئل وربرگ در گفت و گو با بخش خبری ساعت ۲۰ شبکه i۲۴ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که واشنگتن هیچ تاثیر منفی در توافقی که ریاض با تهران در روز جمعه در پکن امضا کرد نمی‌بیند.

وی در این گفت و گو ادعا کرد که احتمال نزدیکی عربستان و رژیم اسرائیل وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که هیچ چیز در توافق وجود ندارد که چنانچه عربستان بخواهد با رژیم اسرائیل رابطه برقرار کند، مانع شود.

وربرگ با اشاره به اینکه واشنگتن به تشویق کشورها برای برقراری روابط با رژیم اسرائیل ادامه می‌دهد، ادعا کرد که این امر منطقه را به منطقه‌ای امن‌تر و پیشرفته‌تر تبدیل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر از نزدیکی عربستان و ایران و هرگونه تلاش برای کاهش تنش در منطقه استقبال کرد و گفت که پس از توافق موضوع اصلی جایگاه ایالات متحده در منطقه نیست بلکه موضوع این است که آیا ایران به تعهدات خود در قبال آن احترام می‌گذارد.

وی که کشورش با زیرپاگذاشتن برجام به عنوان یک توافق بین المللی به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، در اظهاراتی خلاف حقیقت ادعا کرد که ایران در گذشته تعهداتش در برابر آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده حقوق بشر و با دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را نقض کرده است.

وربرگ ترس خود را از کاهش نقش آمریکا در منطقه پس از توافق ایران و عربستان را ابراز نکرد و گفت: متحدان و شرکای ما در منطقه اهمیت روابط تاریخی و راهبردی را با ما کاملا درک می‌کنند. همانطور که امروز معامله خرید هواپیمای بوئینگ توسط عربستان را دیدیم و هر روز ما شاهد توسعه روابط دیپلماتیک بین آمریکا و کشورهای منطقه هستیم.
https://irna.ir/xjLZdr
**ادعای نشریه انگلیسی درباره شبیه‌سازی پهپادهای ایرانی توسط چین برای فروش به روسیه
نشریه انگلیسی «آی» ضمن تکرار ادعای بی‌اساس بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است مدعی شد که چین درصدد تولید پهپادهای شبیه به مدل ایرانی برای فروش به روسیه است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

در گزارش ادعایی این نشریه انگلیسی آمده است: شرکت‌های چینی تولید چند نسخه شبیه به پهپادهای «کامیکاز» ساخت ایران را در بحبوحه افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره همکاری نظامی چین و روسیه در جنگ اوکراین، آغاز کرده‌اند.

این گزارش ادعایی می‌افزاید: حداقل سه پهپاد که شباهت زیادی به مدل شاهد-۱۳۶ دارند، از طریق یک سکوی اینترنتی چینی که برای نمایش محصولات دفاعی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین درجه نظامی طراحی شده است، برای فروش عرضه می شوند.

«آی‌» مدعی شد: یکی از محصولات جدید، TL-۱۸۰ نام دارد که در قسمت توضیحات وعده داده شده که این محصول در قیاس با مدل ایرانی از بدنه قوی تر و از قابلیت یک پهپاد «انتحاری» مجهز به کلاهک و ابزار نظارتی برخوردار است.

این گزارش به نقل از منابع ناشناس مدعی انعقاد قرارداد شرکت چینی با روسیه پهپاد شد اما تصریح کرد که تولیدکننده چینی این ادعا را رد و اعلام کرده است که هیچ رابطه تجاری با روسیه ندارد.

گزارش ادعایی نشریه «آی» در حالی منتشر می‌شود که اولا ایران و چین هرگونه همکاری نظامی با روسیه در جنگ اوکراین را رد کرده و بر لزوم راه‌حل دیپلماتیک برای پایان درگیری‌ها تاکید دارند. در ثانی غرب با وجود آنکه به گفته تحلیلگران و کارشناسان امور بین الملل خود عامل وقوع و ادامه جنگ اوکراین بوده بطور هماهنگ دست به ایران هراسی و چین هراسی زده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش چین را به تدارک تحویل سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرد. چین هم این اتهام را رد و با انتقاد شدید از آمریکا تصریح کرد، این کشور باید از اشاعه اطلاعات نادرست دست بردارد.

وانگ‌ ون‌بین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این آمریکا و نه چین است که برای "میدان نبرد" سلاح ارسال می‌کند و این کشور حق مطالبه از چین ندارد.

وی تأکید کرد که چین در روابط خود با روسیه "نه فشار و نه اجبار" را تحمل نمی‌کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای بکارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، تصریح کرد: ما هیچ سلاح و پهپادی برای بکارگیری در جنگ با اوکراین، به روسیه نداده و نخواهیم داد.
https://irna.ir/xjLZgx
تحلیلگران اقتصادی: تداوم افزایش بهره بانکی به ورشکستگی بانک‌های آمریکا می‌انجامد
خبرگزاری روسی اسپوتنیک با جمع‌بندی نظرات تحلیلگران اقتصادی در پی ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی (SVB) نوشت: در صورت تداوم افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا همچنان شاهد سقوط بانک‌های بیشتری در ایالات متحده خواهیم بود.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

بیشتر کارشناسان اقتصادی می‌گویند که اقدامات بانک مرکزی آمریکا در بالا بردن نرخ بهره موجب ورشکستگی بانک سیلیکون ولی شد.

این گزارش می‌افزاید: بیشتر تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در صورت تداوم افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا همچنان شاهد سقوط بانک‌های بیشتری در این کشور خواهیم بود.

بانک سیلیکون‌ولی تقریباً نیمی از شرکت‌های فناوری و مراقبت‌های بهداشتی تحت حمایت سرمایه‌گذاری آمریکا را تامین مالی می‌کرد.

در پایان سال ۲۰۲۲، این بانک اعلام کرد که ۱۵۱.۵ میلیارد دلار سپرده بدون بیمه دارد که ۱۳۷.۶ میلیارد دلار آن در اختیار سپرده گذاران آمریکایی است.

کل دارایی بانک سیلیکون ولی تا پایان سال گذشته ۲۰۹ میلیارد دلار بود و اعتقاد بر این است که سقوط این بانک به افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا مربوط است؛ مولفه‌ای که باعث کاهش ارزش دارایی‌های موجود در ترازنامه بسیاری از موسسات مالی شدهاست.

ایالات متحده در سال‌های گذشته به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از بالا رفتن تورم مجبور شد نرخ‌های بهره را بالا ببرد. این رویکرد خطرات خاص خود را دارد چراکه نرخ بهره بالا فعالیت اقتصادی را کاهش داده و موجب رکود اقتصادی می‌شود.

جان بوگناکی مشاور و مدیر شرکت نرم‌افزاری ارزهای دیجیتال تاکن (Tacen) می‌گوید در واقع بانک سیلیکون ولی به جریان سرمایه ناشی از بازار فناوری وابسته است و بالا بودن نرخ بهره سرمایه گذاری در این حوزه را کاهش داد و ممکن است این اتفاق برای بانک‌های دیگر هم رخ دهد.

کارشناسان دیگری مانند مارشال اوربک، محقق موسسه اقتصادی کالج بارد (Bard) نیز اعتقاد دارد که اقدامات بانک مرکزی آمریکا در سال‌های گذشته عامل اصلی ورشکستگی بانک سیلیون ولی است.
https://irna.ir/xjLZhV
**تاکید اندیشکده اروپایی بر اهمیت حمایت غرب از توافق ایران و عربستان

اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی (ECFR) با انتشار یادداشتی تحلیلی درباره ابعاد توافق ایران و عربستان نوشت: رهبران اروپایی باید قاطعانه از چشم انداز ثبات خاورمیانه در راستای منافع اصلی اروپا حمایت کنند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

در این یادداشت تحلیلی که به قلم جولیان بارنز، سینزیا بیانکو و الی گرانمایه نوشته شده، آمده است: پس از سه سال دیپلماسی پشت‌پرده، عربستان سعودی و ایران رسماً توافق کردند که در جهت احیای روابط دیپلماتیک که در سال ۲۰۱۶ قطع شده بود، گام بردارند.

این تحلیل می‌افزاید: بسیاری از مقامات و تحلیلگران غربی از این واقعیت که چین آن را هدایت کرد شگفت زده شدند. دیگران در اروپا و به ویژه ایالات متحده نسبت به نقش پکن و خطری که دولت ایران می تواند از روابط احیا شده با عربستان سعودی برای دور زدن تشدید فشار غرب مربوط به برنامه هسته ای خود استفاده کند، ابراز نگرانی کرده اند.

اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در یادداشت خود تاکید دارد: اگرچه توافق (ایران و عربستان) با چالش‌های مهمی مواجه است، اما چشم‌انداز برقراری آرامش مورد نیاز در خاورمیانه را ارائه می‌کند.

این گزارش یادآوری می‌کند که این آرامش در درجه اول به نفع مردم منطقه خواهد بود و همچنین مزایایی برای کشورهای غربی و چین به ارمغان می‌آورد که - با وجود رقابت گسترده‌تر جهانی - منافع مشترکی در تضمین ثبات منطقه دارند. اروپایی‌ها اکنون باید در نظر بگیرند که چگونه می‌توانند - در شرایطی که مشکلات جاری با ایران را پشت سر می‌گذارند - به تثبیت دستاوردهای تثبیت‌کننده توافق یادشده کمک کنند.

شورای اروپایی روابط خارجی در ادامه به بررسی ابعاد این توافق پرداخته و نوشته است: در بخش عمده ای از دهه گذشته، خاورمیانه از پیامدهای بی ثبات کننده رقابت بین عربستان سعودی و ایران رنج برده است. اما این توافق نشان می‌دهد که دو طرف در زمینه موضوعات مورد اختلاف پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

نویسندگان این یادداشت با اشاره به اینکه عربستان سعودی احیای روابط دیپلماتیک با ایران را به گام‌های تهران برای کاهش تنش‌ها در یمن مشروط کرده بود، نوشته‌اند: «احیای روابط تهران و ریاض می تواند مقدمه ای برای اعلام پایان مناقشه یمن باشد و به ریاض اجازه دهد رسماً عقب نشینی کند. البته با توجه به بی اعتمادی عمیق و مخالفت ژئوپلیتیکی بین دو کشور، از عقد این توافق تا ثبات معنادار در خاورمیانه راه درازی در پیش است.»

این گزارش می‌افزاید: «عربستان سعودی هم به طور خاص احتمالاً این توافق را بیشتر به عنوان یک شرط بندی برای محافظت از خود در برابر حملات ایران می داند تا به عنوان یک تجدیدنظر استراتژیک واقعی. در واقع، گفت‌وگو بین ریاض و تهران در واکنش مستقیم به فقدان تمایل ایالات متحده به انتقام از ایران به دلیل حملات موشکی به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ رخ داد، زمانی که رهبران سعودی به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی توانند برای حفاظت امنیتی به ایالات متحده تکیه کنند.»

در ادامه می‌خوانیم: «ایران از مدت‌ها پیش اعلام کرده است که اگر اسرائیل یا آمریکا به تأسیسات هسته‌ای این کشور حمله کنند، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را هدف قرار خواهد داد. بنابراین عربستان سعودی – مانند همسایه اش امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) – از طریق توافق با تهران، از چنین احتمالی جلوگیری کرده است.»

این یادداشت می‌افزاید: «ایران هم به نوبه خود سه انگیزه اصلی را برای عادی سازی روابط با ریاض دنبال می‌کند. اولاً، تهران از ریاض می خواهد که حمایت خود را از مخالفانش در خارج از کشورش بردارد. ثانیاً، ایران قصد دارد با تنوع بخشیدن به گزینه های خود، فشار فزاینده غرب را خنثی کند. تهران قبلاً روابط خود را با سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برقرار یا احیا کرده بود و عربستان سعودی بعنوان مهم ترین پایگاه باقی مانده بود. باید دید که ایران تا چه حد می‌تواند از عربستان سعودی در تلاش برای جبران تحریم‌ها استفاده کند. در نهایت، تهران می خواهد همکاری احتمالی اسرائیل با کشورهای عربی برای حمله نظامی به ایران را خنثی کند.»

در پایان این یادداشت می‌خوانیم: رهبران اروپایی باید قاطعانه از چشم انداز ثبات خاورمیانه در راستای منافع اصلی اروپا حمایت کنند؛ زیرا این توافق درها را به روی اروپا باز می کند تا نفوذ منطقه ای خود را در حمایت از این هدف افزایش دهد. اروپایی‌ها بازیگران تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی به یک دستور کار سیاسی و امنیتی در خاورمیانه نخواهند بود، اما می‌توانند ایده‌های خود را برای تقویت دستاوردهای توافق (ایران و عربستان) و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای دوباره تقویت کنند.

نویسندگان این یادداشت با اشاره به اشتراک منافع اروپا با کشورهای غرب آسیا در زمینه چالش‌های آب‌وهوایی و انرژی های تجدیدپذیر تصریح کردند: اروپا می تواند ابزارهایی مانند «ابتکار دروازه جهانی» و «توافق سبز اروپا» را برای تقویت همکاری‌ها به کار گیرد. نکته مهم این است که این امر مستلزم ایجاد تعادل دقیق بین تعارض منافع در مورد ایران است. تمایل اروپا به حمایت از روند ثبات در خاورمیانه با خطر تضعیف امتیازگیری از تهران در زمینه مسائل هسته ای مواجه است. بنابراین بازیگران غربی باید با دقت قدم بردارند و بین فشارها با تمایل به ایجاد فضایی برای کشورهای منطقه برای گسترش تعاملات منطقه‌ای تعادل برقرار کنند.

این یادداشت نتیجه گیری کرده است: در نهایت، این چالش بر ضرورت ترسیم یک مسیر دیپلماتیک و نه نظامی برای خروج از بحران هسته‌ای تأکید می‌کند. ریاض و تهران همچنان متعهد به تقویت قابلیت های بازدارندگی خود هستند. اما آنها تصمیم گرفته اند به تنش های فزاینده - به ویژه بین اسرائیل و ایران - با روی آوردن به سمت دیپلماسی پاسخ دهند. این چیزی است که اروپایی ها مدت ها از آن حمایت کرده و اکنون نیز باید حمایت کنند.
https://irna.ir/xjLZjs
**روسیه: عملیات جاسوسی آمریکا در دریای سیاه ادامه دارد
مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) با اشاره به سقوط پهباد آمریکایی در دریای سیاه گفت: واشنگتن به طور فعال از همه ابزارهای خود برای شناسایی استفاده می‌کند و عملیات جاسوسی ایالات متحده در دریای سیاه ادامه دارد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

سرگئی ناریشکین روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اعلام داشت که عملیات‌های شناسایی آمریکا در دریای سیاه همچنان به طور فعال ادامه دارد.

در پیامی که مجری برنامه تلویزیونی «مسکو. کرملین. پوتین» در تلگرام منتشر کرد، آمده است: ناریشکین در توضیح حادثه هواپیمای بدون سرنشین آمریکا اعلام داشت که آنها بسیار فعالانه از تمام ابزارهای نظارت فضایی، شناسایی و رادیویی استفاده می‌کنند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، سامانه‌های کنترل حریم هوایی روسیه روز سه‌شنبه یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی MQ-۹ را در حال پرواز در نزدیکی شبه جزیره کریمه شناسایی کردند.

این پهپاد حریم هوایی تعیین شده برای عملیات نظامی ویژه روسیه را نقض کرد.

مقام ارشد روسیه افزود که این پهپاد قبل از از دست دادن ارتفاع و سقوط در دریای سیاه، کنترل خود را از دست داده بود.
https://irna.ir/xjLZkb
**احتمال انتشار اطلاعاتی از حادثه امنیتی در شمال سرزمین های اشغالی فلسطین
دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در حال بررسی امکان انتشار اطلاعاتی درباره حادثه امنیتی رخ داده در شمال سرزمین های اشغالی است.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

شبکه الجزیره روز چهارشنبه علام کرد که اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در حال بررسی حذف قید محرمانگی از این حادثه و انتشار اطلاعات آن برای رسانه ها است.

رسانه های رژیم صهیونیستی پیشتر از وقوع یک حادثه امنیتی خطرناک و مبهم در شمال سرزمین های اشغالی سال 1948 خبر داده بودند.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که نتانیاهو ظهر چهارشنبه با «یواو گالانت» وزیر جنگ این رژیم درباره این حادثه رایزنی و اعلام کرد که تحولات امنیتی در منطقه شمالی را از دستگاه های امنیتی پیگیری می کند.

پایگاه خبری «حدشوت یسرائیل» نیز نوشت: افسران برجسته امنیتی نیز برای بررسی این حادثه، 24 ساعت گذشته را در ساختمان وزارت جنگ در تل آویو حضور داشته اند و از آن خارج نشده اند.

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که یک حادثه امنیتی خطرناک در شمال رخ داده است که همه بخش های شاباک را به خود مشغول کرده است.
https://irna.ir/xjLZk4
**اعتراض رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی به طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو
رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در سخنانی با اعتراض به طرح اصلاحات قضایی کابینه تندرو این رژیم گفت که این طرح استقلال نهادهای رژیم اسرائیل را تضعیف می‌کند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

«امیر یارون» رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در این باره گفت: تغییرات مندرج در طرح اصلاحات قضایی می‌تواند استقلال نهادهای اسرائیلی را تضعیف کند. این اقدام عجولانه بود و هیچ اجماع گسترده‌ای درباره آن وجود ندارد.

وی گفت که نهادها و هیات‌های بین‌المللی و برخی شرکت‌ها نسبت به این طرح ابراز نگرانی کرده‌اند.

یارون درباره ترس از کاهش سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به دلیل طرح اصلاحات قضایی نیز افزود: ما از رهبران بخش فناوری پیشرفته شنیدیم که می‌گویند سرمایه‌گذاران ممکن است به اینجا نیایند و برخی از آنها گفتند ممکن است تجارت خود را به جای دیگری منتقل کنند.

وی ادامه داد: نتایج در درازمدت می‌تواند فرار مغزها و مواردی از این دست باشد. این باید با دقت و شفافیت مورد توجه قرار گیرد. پیامدهای مهمی برای این امر وجود دارد و بنابراین ضروری است که قدرت و استقلال دادگاه عالی را حفظ کنیم و تغییرات در آن را با یک توافق و اجماع نظر گسترده انجام دهیم.

در همین راستا، اخیرا ۲۵۵ سرمایه‌گذار و تاجر یهودی -آمریکایی در پیامی به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کردند که در صورت تصویب طرح جنجالی اصلاحات قضایی، سرمایه‌گذاری خود را در سرزمین‌های اشغالی متوقف می‌کنند.

در پیام این تاجران و سرمایه‌گذاران به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آمده است: اسرائیلی‌ها ابراز نارضایتی خود را از تغییرات پیشنهادی در سیستم قضایی ابراز کرده‌اند. ما درک می‌کنیم که هیچ سیستمی کامل نیست و بسیاری از مردم احساس می‌کنند که نیاز به اصلاح وجود دارد با این همه معتقدیم که وجود یک سیستم قضایی مستقل ضروری است.

در میان امضاکنندگان این پیام، چهره‌های سرشناس دنیای سرمایه گذاری و تجارت آمریکا به چشم می‌خورد و برخی از این سرمایه گذاران هشدار داده‌اند که در صورت اجرایی شدن طرح اصلاحات قضایی، سرمایه گذاری خود در سرزمین‌های اشغالی را متوقف خواهند کرد.

پیشتر نیز روسای بانک‌های رژیم صهیونیستی به بزالل اسموتریچ وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی هشدار داده‌ بودند که به دلیل ترس سرمایه گذاران از برنامه کابینه برای بازنگری در سیستم قضایی و انجام اصلاحات در آن، پول و سرمایه‌های آنها با سرعتی ۱۰ برابر سریع‌تر از حد معمول در حال خروج از سرزمین‌های اشغالی است.

شبکه صهیونیستی کان در این باره گزارش داد که این هشدار در دیدار شامگاه سه شنبه روسای بانک ها با اسموتریچ در دفتر وی، به او ابلاغ شده است.

بر پایه این گزارش، در این جلسه روسای بانک‌های رژیم صهیونیستی به اسموتریچ هشدار دادند که طرح اصلاحات قضایی به اقتصاد این رژیم آسیب می‌رساند و سرمایه ها ۱۰ برابر سریع تر از سرعت معمول از رژیم اسرائیل خارج می‌شود.

پیش از آن نیز ۳۷۰ اقتصاددان صهیونیست در بیانیه‌ای نسبت به کاهش سهام بانک های بزرگ رژیم صهیونیستی در بورس و پیامدهای اقتصادی اقدامات کابینه افراطی و تندروی نتانیاهو از جمله فرار سرمایه‌ها، هشدار داده بودند.

اقتصاددانان صهیونیست در بیانیه خود نسبت به کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی و سرمایه گذاری خارجی، متوقف شدن فعالیت شرکت های تکنولوژی بزرگ و خروج آنها از سرزمین های اشغالی، فرار مغزها، آسیب به رشد و توسعه اقتصادی و همچنین آسیب به معیشت صهیونیست ها هشدار دادند.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بودند.

این تظاهرات‌ در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست یائیر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش این چهره برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.
https://irna.ir/xjLZgS
**آمریکا: روابط با سوریه را عادی سازی نخواهیم کرد
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به مسکو اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا روابط با سوریه را عادی سازی نخواهد کرد و از عادی سازی روابط دمشق با دیگران کشورها نیز حمایت نخواهد کرد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت: ما سیاست خود را در ارتباط با حکومت بشار اسد شفاف بیان کرده ایم.

وی تصریح کرد: در صورت عدم پیشرفت پایدار به سوی راه حل سیاسی درگیری در سوریه، ما روابط با حکومت اسد را عادی سازی نخواهیم کرد و از عادی سازی روابط سایر کشورها با سوریه نیز حمایت نخواهیم کرد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه سه شنبه شب برای دیدار و گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شد.

بشار اسد عصر امروز (سه‌شنبه) در یک سفر رسمی وارد مسکو شد و در این سفر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت وگو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور سوریه در فرودگاه بین المللی ونوکووا مسکو مورد استقبال رسمی از سوی «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهور و معاون وزیر خارجه روسیه و «الکساندر یفیموف» سفیر روسیه در سوریه و «بشار الجعفری» سفیر سوریه در مسکو قرار گرفت.

بنابراین گزارش، در سفر رئیس جمهور سوریه به مسکو هیأتی از وزرای دولت این کشور وی را همراهی می‌کنند.

از سوی دیگر کاخ کرملین اعلام کرد، پوتین و اسد قصد دارند همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور و چشم انداز حل و فصل اوضاع در سوریه را بررسی کنند.

این در حالی است که روزنامه «جمهوریت» ترکیه پیش تر در گزارشی تحت عنوان «بشار اسد مسافر مسکو؛ عادی سازی با ترکیه روی میز است»، از احتمال حضور رئیس جمهور سوریه در مسکو همزمان با نشست چهارجانبه با حضور جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود.

اردوغان ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر ماه) از پوتین همتای روس خود به منظور میانجیگری برای عادی سازی روابط با سوریه درخواست کرد و خواستار برگزاری نشست سه جانبه با حضور رئیس جمهور سوریه شده بود.
https://irna.ir/xjLZkw
**دیدار «پوتین» و «اسد» و نقش مهم ایران در سوریه
«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه شامگاه گذشته (سه شنبه) برای دیدار و گفت وگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کرد.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

سفر رئیس جمهور سوریه به مسکو در آستانه برگزاری شست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه که هدف آن تقویت همکاری‌های چهارجانبه و پایان دادن به بحران سوریه است مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی منطقه قرار گرفت.

در دیدار قبلی پوتین و اسد که اخیرا" در مسکو انجام شد دو طرف درباره موضوعاتی مانند آخرین تحولات سوریه، جنگ در استان ادلب، وضعیت سوریه پس از پایان جنگ و تداوم همکاری‌های دو جانبه بحث و تبادل نظر شد.

پس از این دیدار، رسانه‌های رسمی روسیه و سوریه اعلام کردند که این دیدار به توسعه روابط بین دو کشور کمک کرده و مسائل منطقه‌ای مهمی را مطرح کرده است.

بشار اسد در این دیدار از پوتین به دلیل حمایت مسکو از دمشق برای مقابله با تروریسم تشکر کرد و اظهار داشت که وجود نظامیان متجاوز غربی به ویژه تروریست های آمریکایی‌ در سوریه، ناامنی در منطقه و ایجاد مشکل برای سوریه را افزایش داده است.

در مقابل، پوتین به آمریکا و ائتلاف‌های غربی هشدار داد و گفت که آن‌ها باید برای پایان دادن به جنگ ۱۲ ساله در سوریه و تامین امنیت منطقه همکاری کنند.
بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای گفته می‌شود که روسای جمهور روسیه و سوریه برای حل موضوع ادلب به توافق موقت دست پیدا کردند، با این وجود، هر دو بر جدیت خود در مبارزه با تروریست‌ها و تامین امنیت تمامیت سرزمین سوریه و حاکمیت ملی آن تاکید کردند.

به طور کلی، دیدار پوتین و بشار اسد نشان داد که روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های موثر در منطقه، همچنان در تلاش برای پایداری و امنیت سوریه است و تلاش می‌کند تا در این زمینه با دولت دمشق همکاری کند.

با توجه به حضور «بشار اسد» در مسکو و دیدار وی با «ولادیمیر پوتین» پیش از برگزاری نشست چهار جانبه بین نمایندگان ایران، روسیه، سوریه و ترکیه می‌توان گفت که این دیدار می‌تواند گامی مثبت در جهت پایان دادن به جنگ ۱۲ ساله در سوریه و تثبیت صلح در این کشور عضو جبهه مقاومت ضدصهیونیستی باشد.

انگیزه ترکیه برای آشتی با سوریه

ناظران سیاسی معتقدند که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دارای انگیزه‌های داخلی برای ایجاد تعامل با دولت سوریه است. به اعتقاد آن‌ها انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نزدیک است و اردوغان برای آشتی با دولت سوریه به دنبال کسب آرای بیشتر مردم ترکیه در انتخابات است، اما در عین حال باید توجه داشت که دلایل دیگری هم برای این تلاش وجود دارد از جمله ابعاد استراتژیک منطقه‌ای این موضوع.

برخی تحلیلگران بین الملل می‌گویند در واقع، ترکیه در این مقطع زمانی دو دلیل مهم برای آشتی با سوریه دارد. اول اینکه حضور نیروهای کُرد در شمال سوریه و تهدید آن‌ها برای امنیت مرزهای ترکیه، این کشور را مجاب به آشتی با سوریه کرده است، زیرا ترکیه از طریق آشتی با سوریه، قصد دارد که تعامل و همکاری با دولت سوریه را در جهت کاهش نفوذ کُردها در مناطق شمال سوریه تقویت کند.

دوم اینکه ارتباطات اقتصادی و تجاری ترکیه با سوریه در گذشته بسیار قوی بوده است و تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه بر اقتصاد ترکیه نیز تاثیرات بسیار منفی گذاشته است از این رو، آشتی با سوریه می‌تواند فرصتی برای ترکیه جهت بازگرداندن روابط اقتصادی و تجاری با سوریه را فراهم کند.

از سوی دیگر، موضع دولت سوریه نسبت به آشتی با ترکیه بر اساس حفظ یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت ملی است و به عنوان یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل، دولت دمشق هیچ گاه از تلاش برای کاهش نفوذ خارجی در سوریه صرف نظر نکرده است و به همین دلیل، دولت سوریه به شرطی آماده آشتی با ترکیه شده است که این آشتی، به حفظ وحدت و سرزمینی سوریه کمک کند و منافع ملی این کشور را حفظ کند.

«بشار اسد» پیشتر در این ارتباط گفته بود که این دیدارها برای اینکه مثمر و نتیجه بخش باشد، باید بر اساس هماهنگی و برنامه ریزی قبلی بین روسیه و سوریه با هدف دست‌یابی به اهداف و نتایج ملموسی باشد. این اهداف و نتایجی که سوریه به دنبال آن است، باید بر اساس اصول ملی دولت و ملت سوریه بوده و مبتنی بر پایان دادن به اشغالگری و توقف حمایت آنکارا از تروریسم باشد.

در هر حال ممکن است آشتی دمشق و آنکارا بر انتخابات ترکیه تاثیر گذار باشد، اما در حقیقت، اصرار ترکیه برای رسیدن به یک توافق با سوریه بیشتر به دلیل عوامل دیگر است که در بین آن‌ها می‌توان به شرایط اقتصادی و نظامی در منطقه، تحریم‌های اقتصادی بین المللی علیه ترکیه و بار تاثیرات مهاجرت از سوریه به ترکیه اشاره کرد بنابر این، عوامل یاد شده جدا از انتخابات برای دولت ترکیه اهمیت بیشتری دارند.

تحلیل گران سیاسی پیش بینی نتایج نشست چهارجنبه که به میزبانی مسکو برگزار خواهد شد را سخت دانسته و معتقدند که این موضوع به روند مذاکرات بستگی دارد و نمی‌توان به راحتی پیش بینی کرد که چگونه خواهد شد.

به اعتقاد آن‌ها ترکیه قصد دارد در مناطقی که نیروهای کُرد حضور دارند، نیروهای خود را حفظ کند و در طرف دیگر، سوریه تلاش می‌کند که مناطق سرزمینی خود را بازپس گیرد و بر آن‌ها کنترل داشته باشد و این شامل مناطقی است که نیروهای ترکیه در آنجا حضور دارند؛ بنابراین، اگر ترکیه توافقی با سوریه برای خروج نیروهایش از مناطقی که متعلق به سوریه می باشد، انجام دهد، سعی خواهد کرد تا تضمینی برای امنیت مرزهای خود با سوریه داشته باشد و برای حفظ منافع خود نیز تدابیر لازم را اتخاذ کند.

در هر حال موضوع حضور نیروهای ترکیه در سوریه و عواقب آن به موضوعی پیچیده تبدیل شده است زیرا سوریه مدعی است که در گذشته ترکیه برای داشتن نفوذ در منطقه و غارت منابع سوریه به مخالفان دولت سوریه کمک کرده است و این یک چالش بزرگ برای ترکیه است زیرا ترکیه یکی از اصلی‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی مخالف دولت سوریه به ویژه در منطقه شمال شرق این کشور می باشد و دولت ترکیه دوست ندارد که این مناطق به دولت دمشق بازگردانده شوند به دلیل اینکه باعث تقویت قدرت دولت سوریه و کاهش نفوذ ترکیه در منطقه خواهد شد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که علاوه بر این، ترکیه در این مناطق به نفت بسیاری دست یافته است و به همین دلیل با ادعای مقابله با تروریست‌ها دوست ندارد این مناطق را در اختیار دولت سوریه قرار دهد و از سوریه می‌خواهد که نیروهای خود را از این مناطق خارج کند و در عوض، به آنکارا اجازه دهد که به عنوان ناظر در این مناطق حضور داشته باشد اما سوریه تمایلی به ادامه این وضعیت ندارد و خواهان خروج نیروهای ترکیه است بنابر این، این مسائل باعث شده تا مذاکرات میان ترکیه و سوریه به سختی پیش رود.

نقش تاثیرگذار ایران در پرونده سوریه

ایران به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه، در پرونده سوریه حضور دارد، زیرا در زمانی که سوریه مورد حمله گروه‌های تروریستی قرار گرفت به یاری مردم این کشور شتافت و با اعزام مستشاران نظامی و نیروهای مسلح به دولت سوریه برای غلبه بر گروه‌های تروریستی و برقراری امنیت در این کشور کمک کرد.

پس از آن نیز جمهوری اسلامی ایران با حضور در نشست‌های آستانه و سوچی به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه در بحث‌های مربوط به حل بحران سوریه دخالت و نقشی مهم ایفا کرد.

به‌طور کلی، نقش ایران در زمینه کمک به مردم سوریه تنها مربوط به اعزام مستشاران نظامی و پشتیبانی از دولت سوریه برای مقابله با گروه‌های تروریستی محدود نبوده است و تهران همواره سعی کرده با انجام فعالیت‌های دیپلماتیک به حل بحران سوریه بر اساس تحقق مطالبات مردم این کشور گام بردارد.

ایران در قبال حمایت از مردم سوریه در جنگ علیه گروه‌های تروریستی به دستاوردهای مهمی دست یافته و به عنوان یکی از متحدان مهم دولت سوریه توانسته به حفظ حاکمیت ملی سوریه کمک کند و همواره به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه‌ای در پرونده سوریه نقش آفرینی کند.

جمهوری اسلامی ایران در آینده نیز می‌تواند به عنوان یکی از کشورهایی که در حل بحران سوریه دخالت دارد، نقش موثری ایفا کند و به همین دلیل است که در نشست اخیر برای آشتی بین ترکیه و سوریه از ایران دعوت شده است و مقامات دیپلماتیک و تحلیلگران سیاسی منطقه اذعان می‌کنند که بدون حضور ایران زمینه حل مسائل و بحران سوریه امکانپذیر نیست.
https://irna.ir/xjLZ99
**آمریکا: رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین را رصد می‌کنیم
یک مقام ارشد کاخ سفید با ادعای اینکه نگرانرزمایش مشترک ایران، روسیه و چین نیستیم، اعلام کرد که واشنگتن این رزمایش را رصد می‌کند.

از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران تا رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا ادعا کرد که کاخ سفید نگران رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین نیست.

کربی گفت که آمریکا و سایر کشورها همیشه رزمایش انجام می دهند و این اولین باری نیز نیست که روس ها و چینی ها با هم در یک رزمایش حضور دارند.

این مقام ارشد کاخ سفید درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین گفت: ما این رزمایش را رصد می‌کنیم و بر آن نظارت داریم تا اطمینان یابیم که این رزمایش هیچ تهدیدی برای منافع امنیت ملی آمریکا یا متحدان و شرکای ما در منطقه ندارد. اما کشورها در رزمایش شرکت می کنند و آموزش می بینند. ما این کار را همیشه انجام می دهیم. ما این رزمایش را به بهترین شکل ممکن نظارت خواهیم کرد.

وزارت دفاع چین اعلام کرد که این کشور به همراه ایران و روسیه از امروز رزمایش مشترک دریایی پنج روزه را در خلیج عمان آغاز می کند.

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: بر اساس توافقات انجام شده بین نیروهای مسلح روسیه، چین، ایران و سایر کشورها، رزمایش مشترک دریایی «کمربند امنیتی دریایی ۲۰۲۳» را از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ مارس(۲۴ تا ۲۸ اسفند ماه جاری) در خلیج عمان برگزار می کند».

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، این رزمایش مشترک در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ نیز برگزار شده بود.

ناوشکن موشک اندازی "نانینگ" چین در این رزمایش حضور دارد.

براساس این بیانیه، این رزمایش مشترک به توسعه همکاری های میان نیروهای دریایی کشورهای شرکت کننده و افزایش آمادگی مشترک برای تامین امنیت دریایی و ایجاد انرژی مثبت برای صلح و ثبات منطقه ای کمک می کند.
https://irna.ir/xjLZkK

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha