حدود نیمی از اسب‌های اصیل ترکمن در خراسان‌شمالی پرورش داده می‌شود

بجنورد- ایرنا- سرپرست فدراسیون سوارکاری گفت: چهار هزار سر اسب اصیل ترکمن در کشور وجود دارد که هزار و ۷۰۰ سر آن در خراسان شمالی پرورش داده می شود.

به گزارش ایرنا، رضا زندی روز شنبه در مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی از خاستگاه های اصلی پرورش اسب اصیل ترکمن در کشور و جهان است که باید رونق این ظرفیت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این استان از نظر اقلیمی، توانمندی‌های بالایی در عرصه پرورش اسب و سوارکاری دارد و با تقویت زیرساخت های آن می توان برای صدها نفر شغل ایجاد کرد.

زندی ادامه داد: در این خصوص ۲ نفر از فعالان پرورش اسب خراسان شمالی نیز عضو شورای تبارنامه اسب اصیل ترکمن خواهند شد.

وی با تاکید بر احیای جایگاه واقعی اسب اصیل ایرانی، گفت: متاسفانه در سال های اخیر تنها شعارهایی در این خصوص داده شده است و اقدام خاصی در حوزه فنی برای احیای جایگاه واقعی اسب اصیل ایرانی انجام نشده است.

سرپرست فدراسیون سوارکاری افزود: اینک نیز در بین کشورهای مدعی پرورش اسب جایگاه خوبی نداریم که فدارسیون با اجرای برخی برنامه های هدفمند درصدد احیای این جایگاه است.

زندی با تاکید بر حمایت از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن، گفت: یکی از اولویت های فدراسیون سوارکاری حمایت از تولیدکنندگان صنعت پرورش اسب است به گونه ای که درصدد هستیم با انجام واگذاری هایی، اسب ها از برخی مراتع بهره مند شوند و تنها در اصطبل ها نگهداری نشوند.

«محمدتقی ولیان» با کسب حداکثر آرا در مجمع انتخابات هیات سوارکاری خراسان شمالی، به مدت چهار سال به عنوان رییس جدید این هیات معرفی شد.

استان خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیکی اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده اما این ظرفیت مهم برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفته است.

در استان خراسان شمالی سه هزار سر اسب وجود دارد که یکهزار و ۷۰۰ سر آن اسب اصیل ترکمن است.

اسب ترکمن دارای سه نژاد آخال تکه، یموت و چناران است و کارشناسان مرتبط با این حوزه بر این باورند که آخال تکه جزو زیباترین و قیمتی‌ترین اسب ترکمن بوده و محل زیست این گونه نیز بیشتر در ایران و ترکمنستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha